Plastic wegwerp bierbeker

Vragen en info over kunstmatige nesten
Gebruikersavatar
Beffie
Lid
Berichten: 237
Lid geworden op: 29 juli 2007
Locatie: Sint Annaparochie; Friesland
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Plastic wegwerp bierbeker

Bericht door Beffie »

In hoeverre worden deze prachtig gemaakte formicaria gebruikt? Het zijn mooie kunstwerkjes, maar hoe praktisch zijn ze? Mijn vraag is zeker niet om afbreuk te doen aan de bouwers, maar ben benieuwd wie ze gebruiken en wat daarvan de ervaringen zijn.
1 maal Pheidole noda ongeveer 200+ groot
1 maal Crematogaster scuttelaris ongeveer 25+ groot
1 maal Lasius niger ongeveer 15+ groot
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Beffie

Bericht door Westdijk »

Beffie schreef:Het zijn mooie kunstwerkjes, maar hoe praktisch zijn ze?
Ik, Westdijk, gebruik ze. :mrgreen:
Je hebt een goede en tegelijk lastige vraag gesteld om te beantwoorden. Lastig omdat ik mijn mening geef en helaas geen feiten kan presenteren. In mijn eerste post van dit onderwerp had ik vijf redenen opgesomd:
(1) Een partner zal vermoedelijk minder snel bezwaren tegen deze hobby hebben als het formicarium niet misstaat bij het interieur van de woning. Wat naar mijn mening bij een reageerbuis in bijvoorbeeld een wit gekleurd afhaalbakje van de Chinees helaas toch wel snel het geval is. De hele hobby verhuist dan al snel naar een minder in het oog vallend deel van de woning.
(2) Je leert in een vroeg stadium van de hobby omgaan met ytong door het te bewerken. Deze kennis komt later goed van pas en is voor mij persoonlijk een zeer gewaardeerd onderdeel van deze hobby.
(3) Het geringe formaat van de bierbeker dwingt de gebruiker van dit type formicarium om kleinschalig te denken. Een koningin heeft de eerste tijd weinig ruimte nodig om een kolonie op te starten. Op de site kom je vele malen de waarschuwing tegen dat een nest te groot is voor een kolonie in de huidige omvang en dat heeft gegronde redenen.
(4) Tot zover mij bekend kunnen mieren niet een uitweg door het plastic van een in goede staat verkerende bierbeker knagen. Het maakt het formicarium dus voor een grote verscheidenheid aan soorten mieren geschikt.
(5) Het formicarium kan zonder problemen op bijvoorbeeld hout worden gezet zonder dat er aan de onderzijde vochtplekken zullen ontstaan. Het water voor bevochtiging van het formicarium blijft binnen het plastic omhulsel.

Ik vul het hier onder maar verder aan met wat bij me opkomt, maar dat is helaas weinig.
(6) Het simpele feit was om te beginnen dat ik niet aan reageerbuizen kon komen of alleen in hele grote hoeveelheden. Een lid van deze site was later bereid om me tegen een geringe vergoeding te helpen. Plastic bierbekers en ytong waren voor mij veel makkelijker aan te komen.
(7) Wat ik tijdens de winter heel praktisch vond was de ruimte in de koelkast. De formicariums namen nauwelijks ruimte in.
(8) De geringe omvang van de buitenwereld maakt het mogelijk om snel bewegende insecten, bijvoorbeeld papiervisjes, levend aan de mieren te voeren. Ik denk dat in een grotere buitenwereld, en dan beland ik toch weer bij het bakje van de Chinees, deze diertjes de mieren voor veel langere tijd kunnen ontlopen en misschien zelfs van de honger omkomen voor de mieren ze eindelijk te pakken krijgen. Een gedachte van mij en niet op eigen ervaringen gebaseerd.
(9) Ik vermoed dat als ik mijn kolonies naar een groter formicarium wil verhuizen ik dit heel makkelijk kan bewerkstelligen door een gat in de laagst gelegen kamer/gang te maken en de beker in de nieuwe buitenwereld te zetten, maar dat is ook een onbeproefde theorie.
(10) Zelfs als de werksters geen afvalhopen maken ligt het in mijn geval altijd tegen het plastic aan, waardoor ik het eenvoudig met een pincet of een mini roller (gemaakt van een omgebogen papierclip en een stukje opgerold plakband) kan verwijderen.
(11)Wat mijn kijkplezier vergroot is dat de mieren vrijwel onmiddellijk na het voeren ook al het voedsel hebben ontdekt.

Persoonlijk zou ik er zonder aarzeling koninginnen nieuwe kolonies in laten stichten, maar ik heb me zelf voorlopig beperkingen opgelegd wat betreft de hoeveelheid kolonies die ik in huis heb.
Gebruikersavatar
tempant
Lid
Berichten: 209
Lid geworden op: 28 december 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Plastic wegwerp bierbeker

Bericht door tempant »

Ik gebruik ze ook, én ik ben er tevreden van. Westdijk heeft al de meeste voor en nadelen besproken hierboven. Ik kan me er prima in vinden en heb er dan ook maar weinig aan toe te voegen. Toch volgende zaken:

Ik heb momenteel 3 bekerformicaria in gebruik die bewoond worden door beginnende kolonies (gynes gevangen juli/aug 2014). Zoals ik in mij blog (die ik binnenkort hoop up te daten :) ) te kennen heb gegeven, viel het me op dat de gynes die ik in proefbuisjes hield wat sneller tot ontwikkeling overgingen. Geen idee wat de oorzaak hiervan kan zijn, maar mogelijke redenen zijn hogere temperatuur in de glazen proefbuisjes en datze niet moeten gestoord worden om water toe te voegen (om de andere dag in de bekerformicaria!).

Maar voor mij zijn er ook nog voordelen (naast die die Westdijk al vernoemde):
- Eens de eerste werksters geboren zijn heb je een mooi formicarium dat weinig plaats inneemt
- In heel wat van mijn proefbuisjes is het watje beginnen schimmelen. Dit probleem heb je niet in bekerformicaria.
- In proefbuisjes graven de mieren in het watje richting het water. Ook dit probleem heb je niet.
- In 1 van mijn proefbuisjes is er een kleine overstroming geweest (door te snel uit de koelkast te halen?) waardoor 1 van de 2 gynes in dat buisje verdronken is... Ook dit probleem kan je niet voorhebben in bekerformicaria.

Voor zeldzamere/kostbare soorten zou ik me beperken tot het alom beproefde proefbuisje, maar (net als Westdijk) zal ik zeker bij volgende bruidsvluchten opnieuw gynes in bekerformicaria onderbrengen (naast de proefbuisjes). :mrgreen:
Lasius niger • Lasius flavus • Lasius umbratus • Myrmica rubra
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Plastic wegwerp bierbeker

Bericht door Westdijk »

Een dwaze gedachte schoot door mijn hoofd, terwijl ik vluchtig een ontwerp aan het schetsen was. Er zijn aquariums, terrariums, paludariums, riparium, formicariums, maar onder welke categorie valt een kunstmatig onderkomen voor wortelluizen? Hoofdschuddend schetste ik met de potlood in de hand verder om de gedachte te verdringen door dringendere vragen waarop ik een antwoord moet zien te vinden. Wat voor naam het prototype ook krijgt misschien komt er in de toekomst een formicarium waarin iemand de Lasius flavus een kolonie kan laten stichten en in omvang groeien. Alleen de toekomst is nog ver weg als ik naar het papier kijk. Het word een variant op het formicarium in (weer) een plastic weggooi bierbeker. De lijst van haastig neer gekrabbelde opmerkingen bevat doorgestreepte woorden. Mogelijke problemen die zich misschien nooit zullen openbaren, maar waar wel zo goed als binnen mijn macht ligt rekening word gehouden in het ontwerp. Er zijn echter te veel opmerkingen waar ik geen streep door heb kunnen zetten. Ik concludeer dat ik eenvoudig te weinig weet van wortelluizen. Over gras weet ik iets meer. De eerste uitdaging zal bestaan uit het in leven houden van het gras. Het groene tapijt van de natuur, die in de zomer weleens de neiging heeft onder de felle zonnestralen en een te kort aan water bruin te kleuren, maar zich toch altijd weer opmerkelijk snel weet te herstellen. Ik hoop slechts dat het gras in het formicarium onder veel moeilijkere omstandigheden net zo veerkrachtig zal blijken te zijn.

Ik sla een aantal stappen over. Niet alleen omdat het bouwverslag zoveel overeenkomsten vertoond met wat ik hier eerder heb gepost, maar in mijn enthousiasme om aan de slag te gaan was ik eenvoudig vergeten het fototoestel mee te nemen naar de werkplaats. Pas tijdens het schoon blazen van het ytong schoot het me te binnen dat ik eigenlijk wat had moeten vastleggen voor de lezers. Mijn excuses, maar het begint pas na thuiskomst.
Afbeelding

Afbeelding
Ik heb het de peperstrooier gedoopt. De naam zal zich zelf verklaren als je de foto’s bekijkt. Het bestaat uit twee delen. De aanwezigheid van mijn hand geeft je, naast het feit dat het in een bierbeker past, een indicatie hoe groot of klein het is. Het laatste hangt een beetje af van hoe je er tegen aan kijkt. De twee delen ga ik later aan elkaar lijmen, omdat ik niet overtuigd ben dat de ruimte er tussen voldoende vochtwerend zal zijn. Het gras moet immers met regelmaat van water worden voorzien. Het ytong staat dus meer bloot aan vocht dan mijn eerdere varianten en dit keer komt het water van boven. Het zal leiden tot waterdruppels op het plastic en misschien ook schimmel. Ervaringen met de Lasius niger hebben me geleerd dat schimmel een minder groot probleem is dan ik voorheen had aangenomen, maar de waterdruppels op het plastic zullen het zicht op het nest en haar bewoonsters tot vrijwel niets reduceren, werksters kunnen in de druppels verdrinken, etc. Bovendien wil ik de mieren ook droge vertrekken kunnen aanbieden.
Afbeelding

Afbeelding
De buitenwereld is vlak, maar loopt enigszins schuin af. Op het hoogste punt ligt de toegang tot het nestgedeelte. Als ik het gras ga bevochtigen dan is de kans kleiner dat het water rechtstreeks het nest in vloeit en mieren verdrinken. Rondom de enige toegang heb ik ruimte gereserveerd om kleine geleedpotigen neer te kunnen leggen en een ondiep gat voor een pillendrukstrip. Hier kan het gras tijdens de groei over heen gaan hangen, maar daarvoor hebben ze scharen uitgevonden mocht ik er last van ondervinden.
Afbeelding

Afbeelding
De vierentwintig andere gaatjes dienen voor het gras. Ik heb hiervoor gekozen omdat ik onder de buitenwereld een gewelf wil laten ontstaan, zonder dat deze in elkaar zakt als de hoeveelheid grond in de loop der tijd afneemt. In mijn theorie blijft het gras vast geklemd zitten in de 4-mm grote openingen. Onder de buitenwereld is één groot vertrek gemaakt dat geheel zal worden gevuld met grond. Hier weer onder bevind zich het nest voor eventuele mieren, dat door middel van drie gangen in verbinding staat met het grond gevulde vertrek. De werksters zullen hier ongetwijfeld in gaan graven en de kans is aanwezig dat ik een deel van de kolonie nooit meer krijg te zien, maar daar staat in mijn beleving tegenover dat het gras meer ruimte heeft om zich te wortelen en zelfs dat is relatief gezien nog weinig. Rood zwenkgras schijnt de door wortelluizen veroorzaakte problemen beter te kunnen verdragen dan andere grassen, maar wortelt onder normale omstandigheden diep. Het gras dat ik echter ga gebruiken zal uit een mengeling van soorten bestaan, die ik als zaadje persoonlijk niet van elkaar kan onderscheiden. Ik ga er zelfs geen poging toe doen. Het komt uit een grote zak Inno seeds, dat de volgende soorten voor gazon bevat: 25% Engels raaigras, 30% roodzwenk fors, 20% roodzwenk gewoon en 25% veldbeemdgras.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Een bezichtiging van het prototype rondom met een aantal opnamen in het snel afnemende daglicht.
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Plastic wegwerp bierbeker

Bericht door Westdijk »

Er schijnen volgens een onderzoek drie soorten wortelluizen met regelmaat in nesten van Lasius flavus voor te komen: Geoica utricularia, Tetraneura ulmi en Forda marginata. Om het ytong beter aan te laten sluiten op de grond heb ik besloten om het gehele nest met behulp van theewater bruin te kleuren. Twee van de drie eerder genoemde wortelluizen zijn oranje of geel en zullen naar mijn verwachting op de witte wortels van het gras goed tegen de bruine achtergrond afsteken. Wat minder zeker ben ik van de enigszins doorzichtig, blauw gekleurde Tetraneura ulmi. Daarnaast komt de kleuring van het ytong ook de zichtbaarheid van de amberkleurige werksters van de Lasius flavus ten goede, al geld dit weer minder voor de koningin ervan. Ik ben me er ook van bewust dat het dan lastiger word om te zien hoe vochtig het ytong is, maar neem het laatste op de koop toe.

Afbeelding
Onbedoeld lijkt het ytong hier al een kleur te hebben gekregen, maar het werd tijd om gebruik te maken van de lampen om niet in het donker rond te lopen gaan dwalen. Ik heb hier een paperclip verbogen en in twee van de kleinere gaten gestoken om het straks ondergedompeld in het theewater te kunnen houden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Het theezakje Engelse melange op de bodem van de beker verspreidde al snel haar kleur in het water, terwijl de laatste luchtbellen naar het oppervlak ontsnapten. Achteraf gezien had ik het boek beter kunnen omdraaien tot alleen de kaft op de dop ruste. Ondanks dat het boek niet direct in contact kwam met het warme water is een klein beetje van het papier toch vochtig geworden. Het droogde echter zonder te gaan rimpelen en het boek staat inmiddels weer tussen andere boeken op de plank.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Het resultaat nadat het ytong een paar dagen op krantenpapier heeft liggen drogen. Het is donkerder dan elk formicarium dat ik voorheen heb gekleurd met theewater. Voor de Lasius niger beslist te donker, maar voor de lichter gekleurde werksters van de Lasius flavus lijkt het me wel geschikt. De buitenwereld is zichtbaar donkerder. Ik heb dit bereikt door de bovenzijde rechtstreeks op het theezakje gedrukt te houden. De eerste maal dat ik de ytong uit de beker haalde zag ik namelijk dat de onderzijde een andere kleur had dan de rest van het ytong. Daarop besloot ik dat de buitenwereld ook deze kleur moest hebben en plukte de kleine koffer met diverse theesmaken weer uit een keukenkastje. Engelse melange is toch niet bepaald mijn favoriete thee, dus ik offer moeiteloos een paar zakjes extra op zodra ik dit nodig vind.
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Plastic wegwerp bierbeker

Bericht door Kegge »

Ik blijf verbaasd over zoveel slimme ideeën.
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Plastic wegwerp bierbeker

Bericht door GvG »

Er zijn aquariums, terrariums, paludariums, riparium, formicariums, maar onder welke categorie valt een kunstmatig onderkomen voor wortelluizen?
Aangezien jij vermoedelijk de eerste bent die zich dat hardop afvraagt, mag jij het bepalen. Althans, dat vind ik. :) Natuurlijk help ik je graag!
Wortelluizen behoren net als de bladluizen tot de Aphidoidea. Wat denk je van "aphidarium"? Natuurlijk is het geheel juist gericht op de symbiose tussen de wortelluizen en de mieren, wat het wat ingewikkelder maakt.

Voorts kijk ik uit naar je bevindingen. Ik vind het een interessant project.
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Plastic wegwerp bierbeker

Bericht door Westdijk »

Kegge, of het werkelijk slim is moet nog wel blijken, hè. ;) Theorie en praktijk zijn nogal eens verschillend. Bedankt voor je reactie.

Aphidarium! :geek: Ik heb het denk ik wel al tien keer gezegd en het klinkt nog steeds goed, GvG. :D Deze beker doorloopt wel een aantal fases: terrarium, aphidarium en als alles voorspoedig verloopt tenslotte ook formicarium. De verleiding is groot om het woord te gebruiken, maar ik zie er toch maar vanaf. Ik ben bang dat het te veel verwarring zou veroorzaken, GvG.

Bedankt voor je achtergelaten reactie.

Afbeelding
De twee delen heb ik aan elkaar gelijmd met montagelijm en afdichtingskit Bison polymax Crystal 300G.

Afbeelding
De benodigde hoeveelheid grond heb ik uit een willekeurig plantvak geschept. Zo op het oog zag ik geen diertjes, maar voor de zekerheid besloot ik alles toch enige dagen buiten te laten uitdrogen. Nuttige diertjes zoals de Platyarthrus hoffmannseggi (mierenpissebed) en Cyphoderus albinus ‘Nicolet’ (springstaart) zou ik wel getracht hebben te behouden als ik ze had gezien. Soorten waar ik tot voor kort nog nooit van had gehoord, maar sinds ik me er meer in verdiep kom je er achter dat kolonies in de natuur niet louter bestaan uit mieren alleen. Ik had bijvoorbeeld weleens van de in een mierennest overwinterende rups van het pimpernelblauwtje gehoord, maar een mierenpissebed was mij tot voor kort volslagen onbekend.
Een deel van de grond in de middelste beker heb ik vermengd met zand om er later makkelijker de gaatjes in de buitenwereld mee te kunnen vullen. De rest, de meest rechtse beker, bevat meer leem en dat lijkt mij noodzakelijk niet alleen om de grond op zijn plek in de beker te houden, maar ook voor het graszaad. Het bevat meer voeding. In de toekomst moeten de bewoners voor de bemesting van het gras zorgen als de grond raakt uitgeput. De meest linkse beker bevat het graszaad van Inno seeds.

Afbeelding

Afbeelding
Eerst vul ik de grootste kamer met grond en druk het van verschillende kanten stevig aan. Later breidde ik het uit tot een deel van het gangenstelsel.

Afbeelding

Afbeelding
Daarna was het de beurt aan de kleinere gaten van de buitenwereld. Het zanderige mengsel gebruikte ik om deze gaten op te vullen en vervolgens met een spijker aan te drukken tot er weer ruimte ontstond.
Een pincet kwam eraan te pas om elk zaadje op zijn bestemming te brengen. Ik heb er voor gekozen om twee zaadjes in elk gaatje te stoppen om het slagingspercentage van ontkiemen te vergroten. Hier overheen bracht ik opnieuw het zanderige mengsel aan. Met een vinger probeerde ik het te veel aan grond in de buitenwereld weg te vegen, maar hierbij kwamen per ongeluk ook wat zaadjes mee, dus niet elk gat bevat meer twee zaden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Het formicarium gleed moeiteloos in de plastic bierbeker. Voorzichtig druppelde ik er wat water in, dat snel via de openingen weg stroomde. Een deksel completeerde de creatie. Ik verwacht dat dit de luchtvochtigheid ten goede zal komen, maar hoe gevoelig het nu is geworden voor schimmel laat ik even in het midden.
Het is de bedoeling dat de hoeveelheid grond zal afnemen naarmate het gras zich beters gaat wortelen. Vastgeklemd in de gaten zal het gras niet kunnen zakken en er zal vanzelf een soort gewelf ontstaan waarin ik de kleine en grote werksters van de Lasius flavus later goed zal kunnen zien. Het is vanwege deze theorie dat ik er voor gekozen heb om zoveel gaatjes te boren in plaats er één groot gat van te maken. Ik hoop dat de theorie overeen komt met de praktijk. Voor de rest is het wachten tot het zaad is uitgekomen en het gras goed groeit.
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Plastic wegwerp bierbeker

Bericht door ProXi »

Lijkt me lastig om zowel de mieren, het gras en de wortelluizen in leven te houden en je daarnaast geen schimmel/mijten krijgt.
Als het straks ik gebruik is gaan we het zien :D Ik ben heel erg benieuwd hoe de praktijk uitpakt.
Waar ga je eigenlijk wortelluizen vandaan halen?
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Proxi

Bericht door Westdijk »

Het lijkt mij niet lastig. Het lijkt mij een uitdaging!
ProXi schreef:Waar ga je eigenlijk wortelluizen vandaan halen?
Je denkt wel ver vooruit, hè? ;) Ik moet de eerste grassprietjes nog te voorschijn zien komen, ProXi. :| Laat ik om te beginnen het gras maar eens in deze opstelling in leven zien te houden en schimmel op afstand. Ik wil zien hoe dit gaat en daar eigenlijk de winter voor benutten. Mocht het immers mislukken, dan heb ik nog ruim voldoende tijd om iets anders te proberen. Om over een paar weken het jonge gras meteen te belasten met een invasie van wortelluizen lijkt mij bovendien de snelste manier om het gras te verspelen. Verwacht voor de korte termijn dus niet te veel van mij. Sorry. :oops:

Voor de wortelluizen heb ik voorlopig twee opties: 1. Een indirecte zoektocht. In plaats van gaan zoeken naar wortelluizen op zoek gaan naar de Lasius flavus en daar de juiste soort wortelluizen weg halen. 2. Moestuin. Ik hoor met regelmaat geklaag van eigenaren dat de groenten worden aangevreten, aangetast, etc.
Mocht je mijn lijstje met opties kunnen uitbreiden dan verneem ik dit graag en bedankt voor je reactie.
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Plastic wegwerp bierbeker

Bericht door Westdijk »

Afbeelding

Afbeelding
Op 6 november werd ik vroeg in de ochtend al helemaal blij; de eerste elf grassprieten waren zichtbaar geworden. Helaas nog te klein om duidelijk zichtbaar met mijn fototoestel vast te leggen. Het lukte aanzienlijk beter bij thuiskomst later op de dag. Het gras was in mijn bevooroordeelde ogen aanzienlijk gegroeid en ditmaal uit dertien plantgaatjes ontsproten.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Deze ochtend kan je al duidelijk het verschil met gisterenavond zien. Uit twintig plantgaatjes is nu gras verschenen.
De verwachtte schimmel is zichtbaar bij en in de toegang tot het nest, rondom de plantgaatjes in de vorm van witte uitslag en in het ondiepe gat voor de pillendrukstrip ziet het er opvallend harig uit. De lager gelegen gangen en vertrekken blijven voorlopig schimmelvrij. Het deksel heb ik inmiddels verwijderd voor een betere beluchting. Ik hoop dat deze maatregel voldoende zal zijn om een verder oprukken en/of uitbreiding van het schimmel te voorkomen.

Het geven van water blijkt opvallend makkelijk te verlopen. Ik druppel het water voorzichtig met een spuit op het hoogste punt in de buitenwereld en het stroomt dan naar beneden waar de buitenste rand van plantgaatjes het water lijkt vast te houden en spoedig daarna is het opgenomen. Het water komt tot zover ik kan zien zelden tegen het plastic aan. Het verklaard misschien ook waarom het op verscheidene millimeters van de plantgaatjes vandaan wit is uitgeslagen.
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Plastic wegwerp bierbeker

Bericht door ProXi »

Wel leuk om te zien dat er gras aan het groeien is.
De schimmel is wel minder leuk.
Volgens mij helpt azijn tegen schimmels ( dat werkt ook bij fruitvliegen kweken).
Alleen weet ik niet of het gras/mieren het leuk vinden.
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Plastic wegwerp bierbeker

Bericht door Westdijk »

De schimmel is geen verrassing, ProXi. Ik verwacht bijvoorbeeld later ook nog algengroei bij het ytong waar de grond het plastic raakt en zo wist ik vooraf nog wel meer en ergere problemen te bedenken. Bedankt voor je tip met de azijn, maar voorlopig laat ik het even zo. De schimmel ziet er op de foto misschien erger uit dan het voor mijn gevoel in werkelijkheid is. Als ik een wattenstaafje er over heen zou hebben gehaald voor het maken van de foto dan ziet het er voor het oog waarschijnlijk al heel anders uit, maar het is mijn keuze geweest om het niet te doen.
Afbeelding

Afbeelding
Het is verbazingwekkend hoe hard het gras groeit. Deze opnamen zijn van vandaag. Uit slechts drie plantgaatjes is nog geen gras verschenen. De eerste spriet is al boven de beker uit verschenen. Nu is het nog leuk om naar te kijken, maar binnen een paar weken zullen de vorderingen minder zichtbaar worden en dan begint het vermoedelijk zelfs saai te worden. Dan word het wachten tot de wortels zichtbaar worden en naar ik hoop ook uiteindelijk het nest in gaan groeien.
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Plastic wegwerp bierbeker

Bericht door Kegge »

Ik zou voorzichtig zijn met azijn, want planten kunnen daar niet zo goed tegen. Het is een middel dat ook wel tegen onkruid gebruikt wordt.
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Plastic wegwerp bierbeker

Bericht door Westdijk »

Bedankt voor je waarschuwing, Kegge. Het word op meer plaatsen tegen het onkruid gebruikt als goedkoper alternatief voor soms zeer prijzige bestrijdingsmiddelen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Kijken naar hoe het gras groeit kan opeens een boeiende bezigheid worden. Het is deze dagen vrijwel het eerste wat ik doe, zodra ik de slaap uit mijn ogen heb gewreven.
Ik heb besloten om over een dag of tien de plantgaatjes waar dan nog steeds geen zaad uit is ontkiemd opnieuw van graszaad te voorzien.
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Plastic wegwerp bierbeker

Bericht door Westdijk »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Plastic wegwerp bierbeker

Bericht door Westdijk »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Uit nog twee plantgaatjes zijn een paar iele sprieten verschenen. Deze achterblijvers hebben een achterstand van verscheidene centimeters groei in te lopen. Blijft nog één gaatje over waar nog gras uit moet komen. Ik ben benieuwd.
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Plastic wegwerp bierbeker

Bericht door Westdijk »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Plastic wegwerp bierbeker

Bericht door Westdijk »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
De voorlopig laatste opnamen in deze serie. Het gras groeit nog steeds, maar de vorderingen zijn minder verbazingwekkend en dat maakt het in mijn beleving te saai om dagelijks naar een nieuwe serie foto's te blijven kijken.
salamalfayed
Lid
Berichten: 465
Lid geworden op: 12 december 2010
Locatie: Apeldoorn (Gelderland)
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Plastic wegwerp bierbeker

Bericht door salamalfayed »

Op de vivarium beurs was er een stand waar ook wortelluizen werden aangeboden. Wellicht dat dit een optie is in plaats van zelf zoeken(en per ongeluk mijten meenemen)

Erg leuk project om te volgen trouwens! Hoe ga je er voor zorgen dat de mieren niet kunnen ontsnappen? Elke dag 'grasmaaien' ?
Acromyrmex octospinosus
V&O viewtopic.php?f=31&t=11916&p=87635#p87635
Camponotus vagus
Camponotus cruentatus
Camponotus ligniperdus
Messor barbarus
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: salamalfayed

Bericht door Westdijk »

salamalfayed schreef:Op de vivarium beurs was er een stand waar ook wortelluizen werden aangeboden. Wellicht dat dit een optie is in plaats van zelf zoeken(en per ongeluk mijten meenemen)
Heb je hier toevallig meer informatie over? Naam product, soort luizen, leverancier, etc. Bedankt in ieder geval voor het meedenken. Deze optie klinkt beter dan wat ik zelf in gedachten had.
salamalfayed schreef:Erg leuk project om te volgen trouwens! Hoe ga je er voor zorgen dat de mieren niet kunnen ontsnappen? Elke dag 'grasmaaien' ?
Hier had ik al over nagedacht. Het voorlopige plan bestaat uit het gras beet te pakken en ter hoogte van de rand van de beker met een schaar af te knippen en dan afhankelijk van de groei dit later te herhalen. Het zal echter nog wel even duren voor het gras lang genoeg is.
De bierbeker wil ik in een bakje met water gaan zetten zodra er bewoners komen, omdat een deksel of een rand met olie insmeren vanwege het gras geen optie is. Tenzij ik het gras heel kort houd, maar het hoeft nu ook weer geen golfbaan te worden.

Bedankt voor je reactie.
salamalfayed
Lid
Berichten: 465
Lid geworden op: 12 december 2010
Locatie: Apeldoorn (Gelderland)
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Plastic wegwerp bierbeker

Bericht door salamalfayed »

Helaas kan ik me de naam van dat bedrijf niet meer herinneren. Je zou de vivarium organisatie kunnen bellen/mailen voor de naam. Ze stonden op de bovenverdieping. Als je de trap opliep dan stonden ze in de meest linker rij ongeveer halverwege en ze hadden allerlei soorten voedseldieren(fruitvliegen, kevertjes etc).

Als uitbraak zou je ook de randen kunnen insmeren en doormiddel van een ring alle grasprieten in het midden omhoog geleiden? Hierdoor kan het langer groeien zonder dat de sprieten tegen de rand aan komen. Als je de beker in een bakje water zet is de kans groot dat de mieren erin vallen en/of verdrinken.

Ben benieuwd naar de up-dates!
Acromyrmex octospinosus
V&O viewtopic.php?f=31&t=11916&p=87635#p87635
Camponotus vagus
Camponotus cruentatus
Camponotus ligniperdus
Messor barbarus
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: salamalfayed

Bericht door Westdijk »

Jammer, maar bedankt in ieder geval voor de moeite. Ik zal eens van de week kijken of ik het bedrijf kan achterhalen.
salamalfayed schreef:Ben benieuwd naar de up-dates!
Voor een up-date wilde ik eigenlijk echt iets te melden hebben, maar omdat je zo aandringt. ;) Het gras groeit gestaag.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Waar ik voornamelijk op wacht is de wortelgroei. De gedachte om de oppervlakkige wortelgroei te stimuleren dieper de grond in te gaan door niet meer dagelijks te bevochtigen hield slechts twee dagen stand. Het resultaat was slap hangend gras en bij mij versnelde hartkloppingen zodra ik het zag. Daarna ben ik weer over gegaan op een dagelijkse bevochtiging. Op de opnamen kan je nog verscheidene waterdruppels zien die snel zullen verdwijnen. Helaas zie ik nog altijd geen wortelgroei achter het plastic.
Het ytong is donker van het vocht, maar ik heb geen idee of het gras in staat is water aan het ytong te onttrekken. Het onderste deel van het nest is aanzienlijk lichter van kleur. Voor mij een bewijs dat de lijm een uitstekende barrière vormt.
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Plastic wegwerp bierbeker

Bericht door Westdijk »

Afbeelding

Afbeelding
Het weinige wat ik er aan doe is met regelmaat water geven. Waarschijnlijk draagt het ongewoon mooie weer voor deze tijd van het jaar ook aan de groei van het gras bij. Het werd echt tijd om iets te ondernemen en het gras te 'maaien'. Vandaag leek me daar een uitstekend moment voor te zijn.
Afbeelding
Zonder bewoners om rekening mee te houden heb ik maar besloten om de bierbeker eenvoudig ondersteboven te houden voor ik met de schaar aan de gang ging.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
In de enige opening waar geen gras uit was gekomen had ik verscheidene weken geleden een zaadje gedrukt en afgedekt met een beetje grond. Voorheen was het lastiger om te zien, maar na de knipbeurt zie ik de bodem veel beter en dat ook hier het gras is uitgelopen. Het heeft momenteel minder concurrentie te verduren van overhangend gras en ik hoop dat dit de groei ten goede zal komen. Ik zit eigenlijk vol spanning te wachten tot de wortels van het gras zich zover uitstrekken dat ze het plastic raken en zichtbaar voor me gaan worden. De schimmel in de buitenwereld en lagere regionen lijkt voor het oog geheel te zijn verdwenen en dat is wel een opluchting. Voor de rest kan ik niets bedenken om met jullie te delen en daarmee zal heel waarschijnlijk dit bericht mijn laatste op het forum zijn voor 2015.
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Plastic wegwerp bierbeker

Bericht door Westdijk »

Op deze prachtige dag in januari, althans in mijn woonplaats, vond ik het weer eens tijd worden om een paar opnamen te maken. De recente knipbeurt heeft de groei van het gras slechts even weten in te tomen.
Afbeelding
Het gras ziet er sinds de knipbeurt wel wat rommeliger uit met gele, verdorde blaadjes tussen de helder groene bladeren. In mijn beleving een meer natuurlijke uitstraling. Waar ik nog altijd op zit te wachten heeft zich vanachter het plastic echter nog altijd niet laten zien, dus om te testen hoe goed het gras is geworteld heb ik heel voorzichtig eens geprobeerd de beker op te tillen door het gras vast te pakken. Het lukte om de beker op te tillen zonder het gras uit de grond te hebben getrokken. Al zette ik het eerlijk gezegd ook weer snel neer.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Voor toekomstige bewoners moet het toch wel iets weg hebben van een groot bos, met het gras hoog boven hen uit torenend als ze op de ytong bodem blijven staan. Waarschijnlijk dan wel een speelbos, als je mieren buiten bekijkt die zich door het dichte gras heen banen alsof er geen obstakel onoverkombaar voor hen is.
Gebruikersavatar
MvdW
Lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 30 december 2015
Locatie: Nieuw-Vennep
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Plastic wegwerp bierbeker

Bericht door MvdW »

Het ziet er zeker prachtig uit en ga er mee aan de slag.
Ik heb nog geen kolonie, maar dit spreekt mij wel aan.
Messor barbarus
Lasius niger 3x
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: MvdW

Bericht door Westdijk »

MvdW schreef:Het ziet er zeker prachtig uit en ga er mee aan de slag.
Ik heb nog geen kolonie, maar dit spreekt mij wel aan.
:D Altijd leuk om te vernemen. De winter is een uitermate geschikt periode om je te bekommeren om de huisvesting van mieren. Er zijn echter hele goede redenen waarom de meerderheid van de leden hier de koninginnen in reageerbuizen kolonies laten stichten. Neem alle voor- en nadelen en opgedane ervaringen goed in je op voor je er aan begint. Het voorkomt teleurstellingen. Succes en ik hoop dat jij en je zoontje nog lang en veel plezier aan deze hobby zullen gaan beleven.
Gebruikersavatar
MvdW
Lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 30 december 2015
Locatie: Nieuw-Vennep
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Plastic wegwerp bierbeker

Bericht door MvdW »

Even twee vraagjes.
Is in de beker alleen nog Lasius gehouden?
Zou je in het gras luizen kunnen kweken die de mieren dan weer kunnen melken?
Ik weet dat er graan luis word gekweekt op pollen graan.
Messor barbarus
Lasius niger 3x
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: MvdW

Bericht door Westdijk »

MvdW schreef:Is in de beker alleen nog Lasius gehouden?
Ik zelf heb tot zover in dergelijke formicariums alleen Lasius niger gehouden. Het lijkt mij ook geschikt voor andere soorten mieren, maar hier heb ik persoonlijk nog geen ervaring mee. Mijn laatste prototype wil ik geschikt maken voor Lasius flavus, maar de tijd zal het me leren of ik daarin langdurig een populatie wortelluizen in stand kan houden.
MvdW schreef:Zou je in het gras luizen kunnen kweken die de mieren dan weer kunnen melken?
De ervaringen die de leden tot zover hebben opgedaan met bladluizen en met ons op de site gedeeld is dat het vaak slechts iets van tijdelijke aard is. Het blijkt lastig te zijn om de planten zelf in leven te houden. De mieren beginnen te graven in de grond of de gehele kolonie trekt erin. De luizen trekken/vliegen weg en bevinden zich overal behalve op de waardplant. Ongedierte. Zo zijn er meer problemen waar ik over heb gelezen en met de nadruk op gelezen. Ik heb hier zelf geen ervaring mee opgedaan. Ik ben immers nog altijd bezig het gras te laten groeien. Ongeduldig wachtend tot ik eindelijk de graswortels achter het plastic van de beker kan zien.

Eerlijk gezegd weet ik eigenlijk niet of bladluizen ook op gras kunnen voorkomen. Denk er goed over na. Voor veel mensen blijkt de moeite die zij moeten doen om plant(en), bladluizen en mieren in leven en tevreden te houden een obstakel te zijn waarvoor ze te weinig terug zien. Ik denk dat je beter een takje met bladluizen erop af kan knippen en deze gedurende enige uren in de buitenwereld van je formicarium steken om de mieren de bladluizen te kunnen zien melken en aan het einde van de dag het takje met de luizen weer buiten deponeren om de beestjes een kans te geven een nieuwe waardplant te vinden.

Succes met wat je ook mocht besluiten. Ga je het wel proberen dan hoop ik dat je jouw ervaringen op deze site met ons deelt. Ik experimenteer graag, maar liever leer ik van anderen. ;)
Gebruikersavatar
MvdW
Lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 30 december 2015
Locatie: Nieuw-Vennep
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Plastic wegwerp bierbeker

Bericht door MvdW »

Bedankt voor je antwoord.
Ik hoop dat het gaat lukken met je gras.
Messor barbarus
Lasius niger 3x
Plaats reactie