Plastic wegwerp bierbeker

Vragen en info over kunstmatige nesten
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Plastic wegwerp bierbeker

Bericht door Westdijk »

Teleurgesteld heb ik een conclusie moeten trekken over de 'peperstrooier'. De test met het prototype onder de huidige omstandigheden is mislukt.
Afbeelding

Afbeelding
Het gras groeide in het begin goed, maar het herstelde steeds slechter na elke knipbeurt. Ik vermoed dat het komt omdat het formicarium te weinig grond bevat, de beworteling in het gedrang komt en daardoor gevoeliger is als er op warme dagen te weinig water word gegeven. Het ytong neemt natuurlijk ook vocht op. Er waren momenten waarop ik dit probeerde te compenseren met grotere hoeveelheden water, maar kwam er dan snel achter dat ik beter meerdere malen op een dag een kleine hoeveelheid kan geven tot ik kon zien dat de zichtbare grond achter het plastic goed nat was. De enige keer dat ik voorzichtig vanuit een bekertje een meer dan gebruikelijke hoeveelheid water in de buitenwereld goot werd dan ook meteen afgestraft met water dat door de gangen stroomde, vertrekken overstroomde en het deel van het ytong bereikte dat ik juist droog wilde houden voor de bewoners. Voor nu was dat natuurlijk geen probleem, maar ik wilde voortdurend aan het complete plaatje blijven denken. Het was een leerzame les.
Ik heb ook nog altijd geen wortelgroei kunnen aanschouwen, terwijl het juist wel mijn verwachting was dat de wortels zich snel zouden uitstrekken tot aan het plastic en daardoor zichtbaar voor mij worden. Ik hoopte stiekem zelfs dat de wortels een deel van het gangenstelsel in zouden gaan. Misschien is het huidige ontwerp geschikter voor vetplanten, zoals bijvoorbeeld Sedum album (wit vetkruid). Alleen moet ik hier eens goed over nadenken.
Het gras groeide in mijn beleving goed in het zonlicht, maar dat wilde ik eigenlijk beperken, omdat ik de toekomstige mieren in het nest ook niet aan zonlicht wilde blootstellen of indirect, als ik het nestgedeelte af zou schermen, aan een te hoge temperatuur als gevolg van de zonnestralen.

Het idee blijft me echter wel fascineren en daarom ben ik met een ander ontwerp aan de gang gegaan. Ik had nog een formicarium liggen dat ruim een jaar geleden van de werkbank was gerold en bij het neerkomen zo beschadigd was geraakt dat het onbruikbaar was geworden. Waarom ik het toch al die tijd bewaard heb begrijp ik eigenlijk niet goed, maar voor jullie ook niet van belang. Het onderging een drastische transformatie. Niet helemaal naar mijn zin, maar het voldeed voor wat ik wilde gaan testen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Plastic wegwerp bierbeker

Bericht door Kegge »

Ik vermoed dat je de grote ruimte gaat vullen met aarde zodat het gras natuurlijker kan groeien. Lijkt mij een logische oplossing. Vraag me we af of de mieren geen gebruik zullen maken om juist daar hun eigen nest te gaan graven.
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Plastic wegwerp bierbeker

Bericht door Westdijk »

Kegge schreef:Ik vermoed dat je de grote ruimte gaat vullen met aarde zodat het gras natuurlijker kan groeien. Lijkt mij een logische oplossing. Vraag me we af of de mieren geen gebruik zullen maken om juist daar hun eigen nest te gaan graven.
Je vermoeden word bevestigd, Kegge, en ik heb deze ruimte inderdaad gevuld met grond. Ik zie zelf geen andere mogelijkheid om het oorspronkelijke plan alsnog te laten slagen. Wat ik lastiger vind te bepalen is of de mieren in zijn geheel in de grond zullen nestelen. Het ytong bied een toekomstige kolonie ook voordelen zoals de afwezigheid van instortingsgevaar en een meer constante vochtigheidsgraad, dus ik verwacht dat het eveneens in gebruik zal worden genomen en ik toch nog wat kan blijven zien van de 'ondergrondse' activiteiten.

In afwijking van mijn vorige aanpak heb ik ditmaal het graszaad over de openingen gestrooid en met een stukje ijzerdraad over de gaatjes verdeeld. Elke opening bevat nu meerdere zaden. Ik heb het afgedekt met zand, om te voorkomen dat het graszaad na het watergeven uit de openingen drijft. Een paar weken later werd mijn geduld beloond met de eerste, geel gekleurde sprieten. Soms een enkele spriet en andere keren plukjes gras. Daarop volgde weer de verbazingwekkende groei, waarmee ik jullie niet opnieuw zal lastig vallen in diverse posten. De opnamen zullen voor zich spreken.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Plastic wegwerp bierbeker

Bericht door Kegge »

Ik blijf mij verbazen hoe snel planten, en dus ook gras, kan groeien. Dit is ook weer een mooi bosje haar geworden :) ... ik ben heel benieuwd wat de dames er van gaan vinden.
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Plastic wegwerp bierbeker

Bericht door Westdijk »

Afbeelding
Een paar maanden zijn er verstreken sinds mijn laatste post in dit onderwerp. Ik had eenvoudig heel weinig te melden dat het lezen waard zou zijn. De hoeveelheid grond was voldoende om het gras te laten groeien. Later kwam er een schaar aan te pas, maar dat leek het gras op het eerste gezicht weinig te deren. De grassprieten groeiden snel, tot de oude hoogte was bereikt en er van mij opnieuw de schaar aan te pas moest komen. Ik wil het namelijk met bewoners erin ook kort houden, dus ik probeerde me in te beelden dat het al bewoond werd. Het formicarium werd al spoedig als een soort kamerplant in pot beschouwd. Alleen gaf ik deze meerdere malen kleine hoeveelheden water.
Afbeelding

Afbeelding
Waar ik de vorige keer rusteloos op heb gewacht lukte het gras deze keer wel. Achter het plastic zag ik de wit gekleurde wortels verschijnen. Deze strekten zich even alle kanten uit, maar daarna voornamelijk naar beneden toe.
Afbeelding
Dicht onder het buitenwereld bevond zich een gang waarvan ik stiekem had gehoopt dat er wortels in zouden groeien, maar dat mislukte. Onderin bevond zich nog een andere gang die ook op de grond uit kwam en daar groeiden helaas ook geen wortels in. Hier heb ik echter door het ytong uit de plastic bierbeker te halen een deel van het wortelstelsel verlegt. Het kan zijn dat ik daarbij wat wortels heb beschadigd, want in de dagen erop bleef een deel wit van kleur en andere wortels of uiteinden ervan namen een bruine kleur aan. Ik heb geen verstand van graswortels, maar ik vond het er ongezond uit zien.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Een paar weken daarop volgend kon ik slechts bezorgd toekijken hoe alle wortels zichtbaar achter het plastic een bruine kleur aannamen. Het gebeurde eigenlijk zo geleidelijk dat het me in het begin niet eens meteen opviel. Tot ik na een keer water geven constateerde dat alle wortels een geelbruine kleur hadden. Ik hield het vanaf dat moment zorgvuldig in de gaten en zag de transformatie naar bruin voltooid worden. Wat me echter bevreemd is dat het gras nog altijd groen blijft. Natuurlijk zitten er bruine en gele sprieten tussen, maar ik vind het moeilijk om het te vergelijken met een willekeurig gazon buiten en daar een conclusie uit te trekken.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Misschien is deze hoeveelheid grond ook gewoon te weinig om het gras te kunnen blijven voeden. Misschien zou het ook anders zijn als het formicarium bewoners had. De mieren zouden met het graven van gangen voor beluchting van de wortels zorgen en met de uitwerpselen het gras bemesten. Misschien zouden de restanten van dode insecten meer benodigde stoffen voor het gras bevatten dat de groei zou bevorderen. Een heleboel misschiens weer, maar geen enkele zekerheid.

Wat ik wel met bijna honderd procent zekerheid kan zeggen is dat hier geen Lasius flavus in komt. De afgelopen jaren ben ik daarvan nog geen enkele bruidsvlucht van tegen gekomen en ik betwijfel ernstig of ik dit jaar meer geluk ga hebben. Ik pas mijn doel aan en wil deze proef gaan voortzetten met bewoners erin om meer kennis te vergaren tot het gras geheel is bezweken. Het is namelijk iets dat me blijft fascineren om mieren in een soort terrarium onder te brengen, maar zonder dat ik het zicht op het nest en de ondergronds bevindende kolonie geheel kwijt raak. Daarvoor overweeg ik twee opties: de eerste de beste prinses zonder vleugels die ik tegen kom erin zitten of een loopbrug tot stand brengen tussen mijn als back-up fungerende kolonie Hotel en de ‘peperstrooier’ om een verhuizing tot stand te brengen. Hier moet ik nog even goed over nadenken.
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Plastic wegwerp bierbeker

Bericht door Westdijk »

Het was een bijzonder warme dag, 20 juli 2016, waarop een ronddolende prinses Lasius niger mijn pad kruiste. Ik verklaarde haar prompt geschikt voor mijn experiment. Het potje waarin ik haar vervoerde zette ik in de kleine buitenwereld van de ‘peperstrooier’ boven de toegang.
Afbeelding
De prinses trok vrijwel meteen het nest in en eiste een vertrek onderin voor zichzelf op.
Mocht ze daadwerkelijk een kolonie stichten dan zal ik deze geen naam of aanduiding geven. Ik wil eenvoudig weten wat ik vermoedelijk kan verwachten als ik een kolonie in een terrarium onderbreng en daarvoor de ‘peperstrooier’ gebruiken met de mieren als proefkonijnen.
Afbeelding
In de maanden daarop gunde ik haar zoveel mogelijk rust en een donkere omgeving. De bierbeker had ik uit gemak in een papieren beker gezet om lichtinval te voorkomen. Precies twee maanden later bezorgde ik per ongeluk een werkster een koude douche, terwijl ik het grotendeels dode gras bedruppelde. Het was de eerste maal dat ik overdag een werkster in de buitenwereld zag. Eerst bespeurde ik wat beweging en opeens was daar een in paniek verkerende mier die in beweging was gekomen tot ze op een druppel water stuitte en meteen weer van koers veranderde. Zo rende ze een paar rondjes voor ze tenslotte uit het gazon geraakte. Ze herpakte zich echter snel en zette haar verkenningstocht voort. Ik vond het een geweldig iets om te zien. Nog dezelfde dag heb ik de papieren beker verwijderd om zicht te hebben op het ondergrondse leven.
Afbeelding

Afbeelding
Tot mijn verrassing verbleef de koningin nog altijd in dezelfde kamer. Blootgesteld aan het licht verwachtte ik dat ze in de dagen erna spoedig uit het zicht zou verdwijnen, maar tot mijn verrassing was dit niet het geval. Ik zie ook eieren liggen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Een deel van de poppen bevind zich in een ander vertrek. Soms als de omstandigheden veranderen, tijdens het watergeven bijvoorbeeld, worden de poppen naar een hoger gelegen kamer gebracht maar eindigen op een later moment weer in hetzelfde vertrek.
Afbeelding
In de maanden daarop is deze kleine kolonie gegroeid en actiever geworden, maar in het nest moeilijker te fotograferen. Het plastic is vuil geworden. Het was bepaald geen verrassing met grond tot hun beschikking. Ik zie de mieren in slechts drie vertrekken: in de troonzaal, in de poppenkamer en een hoger gelegen kamer. Incidenteel verschijnen de werksters in de overige drie vertrekken, maar steeds voor even. De rest bevind zich in de grond, onzichtbaar voor het menselijk oog.
De lege omhulsels van poppen worden naar de buitenwereld getransporteerd. Ik heb weleens gelezen dat in de natuur mieren het afval in een kamer deponeren en dan afsluiten. Deze mogelijkheid hebben ze hier ook, maar er lijkt geen gebruik van te worden gemaakt. Het laatste levende gras bezweek gedurende de diapauze van de mieren in de koelkast.
Afbeelding
Ik voer de kolonie weideplankton. Vrijwel alle beestjes die in mijn schepnet belanden en daarnaast heb ik van een imker een heleboel wespen gekregen. Het waren er volgens hem veel meer dan afgelopen jaren het geval is geweest. Ik heb ze onthoofd, omdat de wespen anders te veel slachtoffers maken. Vroeg in het seizoen heb ik ook bijen van hem gekregen, die de koude dagen niet overleeft hadden, als voedsel voor mijn mieren.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Het experiment tot zover heeft me doen afvragen hoe ik het ytong nest aantrekkelijk kan maken. De nesten in een terrarium afdekken om de ondergrondse duisternis na te bootsen en eventueel een warmtemat kan hierbij de doorslag geven. De stevigheid van het ytong lijken de mieren wel te waarderen. Tijdens een plaatselijke regenbui die ik veroorzaak met een spuit verschijnen er meer werksters in het nest. Misschien weten ze dat er hier geen instortingsgevaar bestaat. Het kan echter ook zijn dat ik de bodem minder geschikt moet maken door juist planten toe te passen die veel vocht nodig hebben en regelmatig besproeid moeten worden. Het is iets wat ik kan testen door een droge tijd in te voeren en op een later moment een natte tijd.
Voor planten heb ik in een terrarium eenvoudig meer grondoppervlak nodig om deze langdurig in leven te houden.
Voor inheemse soorten is naar mijn mening een terrarium alleen als buitenwereld geschikt, tenzij ik de planten makkelijk kan verwijderen voor de diapauze van de mieren. Voor soorten die uit een tropische regio komen en geen diapauze nodig hebben is het een ander verhaal.
De mieren lijken zich actiever te gedragen in een wat natuurlijkere inrichting, maar misschien ben ik eenvoudig te bevooroordeeld en wil ik dit graag zien. Het is lastig om het te bepalen, omdat ik me toch meer richt op de huisvesting van mieren, terwijl andere mensen zich juist meer richten op het houden van veel verschillende soorten mieren.
Afbeelding
Wat ik wel met zekerheid kan zeggen is dat ik het mooi vind om de mieren zelfs in het saaie gras te zien klauteren of zich een weg zien banen door het gazon.
Gebruikersavatar
mannes
Berichten: 181
Lid geworden op: 18 juni 2017
Locatie: Utrecht
Gender:

Re: Plastic wegwerp bierbeker

Bericht door mannes »

Misschien staat het al ergens, maar ik kan het niet vinden: hoe komen de werksters in bekerformicarium aan drinkwater? Wordt er een apart bakje of buisje in de buitenwereld geplaatst? Onttrekken ze het aan het vochtige ytong? Anders?
4x Lasius niger met elk 10+ werksters (blog) (V&O)
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: mannes

Bericht door Westdijk »

In een meerderheid van de gemaakte versies bevind zich onderin een waterreservoir, dat ik door middel van een gat in de beker kan bijvullen.
Afbeelding
Deze opening wordt tegelijk door de werksters gebruikt om bij het water te komen. De mieren lopen namelijk ook aan de buitenkant van de beker.
Afbeelding
Daarnaast vermoed ik dat mieren in staat zijn om water aan het vochtige ytong te onttrekken, maar zekerheid heb ik hier niet over. Wel observeer ik visueel de reacties van mieren als het droge ytong nat wordt gemaakt en dat lijkt hier wel op te wijzen.
In de gevallen dat ik gebruik maak van een waterbarrière hebben de mieren een extra mogelijkheid om de kolonie te bevochtigen.
Afbeelding
Hier onder geen opname van een formicarium in een plastic bierbeker, maar wel een deel van een waterbarrière dat ik gebruikte als een open deksel voor een aangepast aquarium.
Afbeelding
Ik hoop dat het je vraag voldoende beantwoord.
Gebruikersavatar
MBS
Lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 23 mei 2016
Gender:
Leeftijd: 25
Contacteer:

Re: Plastic wegwerp bierbeker

Bericht door MBS »

Supergaaf alweer. Sta er altijd versteld van wat u allemaal maakt en doet. Wat ik me echt afvraagt is hoe u altijd het Ytong zo mooi om maat kan maken. Want als die ergens te klein is kunnen de werksters tussen het glas en dat is altijd jammer. Heeft u hier een tip voor?.
Lasius Niger 250+-
Pheidole palidula 1500+-
Formica fusca 50+-
Camponotus foreli 2+-
Tetramorium 25+-
harpegnathos vanator 12+-
Pheidole noda 100+-
Carebara Affinis 2000+

AntsMBS Youtube kanaal
https://www.youtube.com/channel/UCQtaOo ... Tp07e_4XEw
Gebruikersavatar
mannes
Berichten: 181
Lid geworden op: 18 juni 2017
Locatie: Utrecht
Gender:

Re: mannes

Bericht door mannes »

Westdijk schreef:Ik hoop dat het je vraag voldoende beantwoord.
Dat doet het zeer zeker. Hartelijk dank.
4x Lasius niger met elk 10+ werksters (blog) (V&O)
Gebruikersavatar
Blue
Lid
Berichten: 490
Lid geworden op: 26 juli 2015
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Plastic wegwerp bierbeker

Bericht door Blue »

Sinds de bruidvluchten er weer aankomen heb ik vanmiddag een bekerformicarium gemaakt bestaande uit gips. Hij is natuurlijk niet zo mooi gelukt zoals Westdijk ze maakt. Ik liep tegen het probleem aan dat de plastic bekers die ik had kleine uitsteeksel hadden aan de binnenkant, ze gaan er dan lastig uit en ook weer lastig in maar een beetje drukken en je komt er wel. Ik heb één kamer uit klei gemaakt met een lange gang voor de gyne, niet heel veel speciaals.
IMG_20180704_161630754.jpg
IMG_20180704_161500357.jpg
Het waterreservoir heb ik net wat anders gedaan, ik heb ervoor gezorgd dat hij een beetje uitsteekt zodat ik een gaatje kan maken zodat het waterniveau niet gelimiteerd is aan de hoogte van het gaatje. Het gaatje heb ik gemaakt door een metalen draadje op te warmen en het door de beker te steken. Ik vul het water bij doormiddel van een spuitje en een scoubidou draadje.
IMG_20180704_161356973.jpg
IMG_20180704_161817992.jpg
IMG_20180704_161422337.jpg
Verder heb ik de bovenkant en de randen bijgeschuurd zodat het een net uiterlijk heeft.
IMG_20180704_161644116_HDR.jpg
Ik heb het gips trouwens ook nog proberen te kleuren met thee maar dat had niet veel succes, misschien omdat ik het al vochtig had gemaakt. Maargoed nu zal ik vanavond even rondzoeken of ik een gyne kan vinden voor dit pracht van een nest!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Blue

Bericht door Westdijk »

Leuk dat je dit met ons hebt gedeeld, Blue. Wat is de diameter van de gang en zijn de afmetingen van de kamer voor je nest?

Over kleuren van thee heb ik zelf geen tips voor je. Even de zoekmachine gebruiken leverde dit op. Misschien is het nuttig voor een volgend nest.
http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f= ... ips#p76040

De mieren zullen trouwens wel goed afsteken tegen een witte achtergrond. Dat is een groot voordeel met fotograferen.
Gebruikersavatar
Blue
Lid
Berichten: 490
Lid geworden op: 26 juli 2015
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Blue

Bericht door Blue »

Westdijk schreef:Leuk dat je dit met ons hebt gedeeld, Blue. Wat is de diameter van de gang en zijn de afmetingen van de kamer voor je nest?

Over kleuren van thee heb ik zelf geen tips voor je. Even de zoekmachine gebruiken leverde dit op. Misschien is het nuttig voor een volgend nest.
http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f= ... ips#p76040

De mieren zullen trouwens wel goed afsteken tegen een witte achtergrond. Dat is een groot voordeel met fotograferen.
De ingang en de gang zelf hebben ongeveer een diameter van 8mm. De kamer is ongeveer 15mm hoog, 25mm lang en 15mm diep.

Handig topic, ben het al eens eerder tegen gekomen maar was het compleet vergeten, ik zal het zeker gebruiken voor een volgende test. Ik zal ook nog wat experimenteren met het gebruik van theewater ipv kraanwater voor de maak van gips.

Heb vanavond niet veel geluk gehad in het vangen van een gyne maar een massa bruidsvlucht kan hier ieder moment komen.
Gebruikersavatar
Blue
Lid
Berichten: 490
Lid geworden op: 26 juli 2015
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Plastic wegwerp bierbeker

Bericht door Blue »

Vanmiddag heb ik een klein experimentje gedaan met thee en gips. Het is niet een geweldig succes geworden vooral vanwege mijn ongeduld en de onjuiste verhoudingen gips/thee maar ik denk dat deze manier van kleuren zeker potentie heeft.

Voor de thee heb ik rooibos gebruikt. Over twee bekers heb ik een laagje water verdeelt, één licht gemaakt en de ander relatief donker. Daarna heb ik het gemengt met gips van ongeveer hetzelfde volume.
IMG_20180705_192520930.jpg
IMG_20180705_192123438.jpg
IMG_20180705_192403181.jpg
Hier valt goed te zien dat de kleur snel wegvalt, zoals ik al zij was de verhouding niet helemaal goed en was het meer een soort suspensie. Later heb ik dus nog wat gips toegevoegd waardoor de kleur in het eindresultaat nog wat minder is geworden.
IMG_20180705_194801008_LL.jpg
Hier kan je het resultaat zien en ik denk dat de thee veel sterker moet zijn om een duidelijke kleur te krijgen. Als je echt een diepe kleur zou willen dan ben je denk ik aardig wat theezakjes kwijt voor een nest.
IMG_20180705_201428650.jpg
Dit weekend ga ik dus een wat uitgebreidere, en meer gecontroleerde test doen. Dan zal ik de resultsten ook wel in een ader topic zetten. Ben erg benieuwd hoe het gips zal kleuren met sterkere thee!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
MierenPlaats
Berichten: 183
Lid geworden op: 28 december 2017
Gender:

Re: Plastic wegwerp bierbeker

Bericht door MierenPlaats »

Blue schreef: Hier kan je het resultaat zien en ik denk dat de thee veel sterker moet zijn om een duidelijke kleur te krijgen. Als je echt een diepe kleur zou willen dan ben je denk ik aardig wat theezakjes kwijt voor een nest.
Volgens mij neemt water maar een bepaalde hoeveelheid thee op, dus kun je het niet zo donker maken als je wilt. Ik denk niet dat de maximale opname van water genoeg is om het gips te kleuren. Zelfs niet als je het water verwarmt.
Gebruikersavatar
Blue
Lid
Berichten: 490
Lid geworden op: 26 juli 2015
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Plastic wegwerp bierbeker

Bericht door Blue »

Ben benieuwd wat het gaat worden :)
IMG_20180716_103120164.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
noah1234
Berichten: 39
Lid geworden op: 20 juni 2017
Locatie: Limburg, Gingelom
Gender:

Re: Plastic wegwerp bierbeker

Bericht door noah1234 »

Blue schreef:Ben benieuwd wat het gaat worden :)

IMG_20180716_103120164.jpg
Hopelijk zal het goed gaan.
Het is in ieder geval al mooier als een reageerbuisje in een bakje...
Het enige nadeel is dat je regelmatig moet bevochigen.
Mvg. Noah.
3 beginnende Lasius Niger kolonies met elk rond de 20 werksters
1 Temnothorax sp. of Tetramorium sp. gyne :?:
2 Lasius Niger gynes
Gebruikersavatar
Paarsemier
Lid
Berichten: 287
Lid geworden op: 27 juni 2017
Gender:
Leeftijd: 21

Re: Plastic wegwerp bierbeker

Bericht door Paarsemier »

Blue schreef:Ben benieuwd wat het gaat worden :)

IMG_20180716_103120164.jpg
Ziet er strak uit Blue! :o
1x Messor barbarus
2x Lasius niger
1x Temnothorax sp.
Plaats reactie