Plastic wegwerp bierbeker

Vragen en info over kunstmatige nesten
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Plastic wegwerp bierbeker

Bericht door Westdijk »

Deel 1 van 4
Voor het opstarten van een kolonie is de reageerbuis of een veelvoud hiervan nog altijd uitermate geschikt. De voorbeelden op het forum zijn te talrijk om het te kunnen negeren.
Wat ik hier aanbied is een alternatief; een formicarium van ytong in een plastic wegwerp bierbeker van 0,25 L. Het zal echter meer werk van de hobbyist vergen voor hij of zij met mieren kan gaan starten dan met een reageerbuis het geval is. Alleen wil het menselijk oog ook wat en daarnaast zijn er natuurlijk ook voordelen aan verbonden.
(1) Een partner zal vermoedelijk minder snel bezwaren tegen deze hobby hebben als het formicarium niet misstaat bij het interieur van de woning. Wat naar mijn mening bij een reageerbuis in bijvoorbeeld een wit gekleurd afhaalbakje van de Chinees helaas toch wel snel het geval is. De hele hobby verhuist dan al snel naar een minder in het oog vallend deel van de woning.
(2) Je leert in een vroeg stadium van de hobby omgaan met ytong door het te bewerken. Deze kennis komt later goed van pas en is voor mij persoonlijk een zeer gewaardeerd onderdeel van deze hobby.
(3) Het geringe formaat van de bierbeker dwingt de gebruiker van dit type formicarium om kleinschalig te denken. Een koningin heeft de eerste tijd weinig ruimte nodig om een kolonie op te starten. Op de site kom je vele malen de waarschuwing tegen dat een nest te groot is voor een kolonie in de huidige omvang en dat heeft gegronde redenen.
(4) Tot zover mij bekend kunnen mieren niet een uitweg door het plastic van een in goede staat verkerende bierbeker knagen. Het maakt het formicarium dus voor een grote verscheidenheid aan soorten mieren geschikt.
(5) Het formicarium kan zonder problemen op bijvoorbeeld hout worden gezet zonder dat er aan de onderzijde vochtplekken zullen ontstaan. Het water voor bevochtiging van het formicarium blijft binnen het plastic omhulsel.

Handleiding
Een serie van deze nesten zijn inmiddels in verschillende varianten door mijn handen gegaan. Opgedane ervaringen, geconstateerde gebreken, persoonlijke smaak en andermans ideeën hebben naar een versie geleid waar momenteel mijn huidige voorkeur naar uit gaat. Het ontwerp is echter iets wat gedurende het verstrijken van de tijd aan verandering onderhevig zal zijn.

In een vogelvlucht een aantal voorgangers van de in de handleiding beschreven versie. Mogelijk brengt het nog iemand op ideeën. Achteraf is het jammer dat ik hier niet meer beeldmateriaal van heb vastgelegd.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Stapsgewijs wil ik met de lezer het proces van een blok ytong tot formicarium in een plastic wegwerp bierbeker doorlopen. Ik gebruik daarvoor de wijze waarop ik werk. Neem uit deze handleiding over van wat je aanstaat en negeer de rest eenvoudig.

Afbeelding
Voor de eerste fase van de bouw van een formicarium van dit type heb je voorlopig genoeg aan een houtzaag, potlood, raspvijl, beitel en schuurpapier.

Afbeelding
Een blok ytong met afmetingen 60 cm * 20 cm * 7 cm en een plastic wegwerp bierbeker. Zowel het ytong als de bierbekers zijn in verschillende formaten verkrijgbaar.

Afbeelding
De beker heb ik op het ytong gelegd en met potlood er een enigszins rechte lijnen om heen getrokken. Vervolgens heb ik het blad van de houtzaag er langs gelegd en er duidelijk zichtbare rechte lijnen van gemaakt.

Afbeelding
Om efficiënt gebruik te maken van het ytong zaag ik met vier verschillende zaagsneden twee toekomstige formicariums tegelijk. Voor de volgende twee hoef ik dan nog maar twee keer te zagen en deze heeft dan de ruwe vorm van een zandloper.

Afbeelding
De ruit met de afgeknotte punten heb ik doormidden gezaagd door een vijfde keer de zaag te hanteren. Het resultaat zie je hier boven. Het is nu nog aanzienlijk groter dat wat het uiteindelijke resultaat zal zijn.

Afbeelding
Het ytong heb ik neergezet met de onderkant naar boven wijzend en hier de bierbeker opgezet om de onderkant op af te kunnen tekenen.
Hier kan je ook zien dat er in de bodem van de bierbeker een gat is geboord. Zo kan alle lucht en stof er aan de onderzijde uit, als ik later het ytong aan het passen ben. In het verleden is het mij eens overkomen dat er een wolk van stof de lucht in schoot nadat ik iets te enthousiast het ytong in de beker schoof. De wereld om me heen zag er opeens een stuk mistiger en ongezonder uit. Boren in een plastic wegwerp bierbeker is mij persoonlijk echter slecht bevallen. De volgende keer brand ik een gat in het plastic met een heet gemaakte stalen pen of spijker.

Afbeelding
De houtzaag gebruik ik voor het grove werk. Het gaat snel en eenvoudig.

Afbeelding
Zo ziet het er dan na afloop uit.
Laatst gewijzigd door Westdijk op 13 dec 2015, 10:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Plastic wegwerp bierbeker

Bericht door Westdijk »

Deel 2 van 4
Afbeelding
Het ytong heb ik hier in de bankschroef gezet. Hier komt het deel dat de buitenwereld moet worden goed van pas. Het maakt momenteel niet uit hoe erg deze beschadigd raakt als de bankschroef te strak wordt aangedraaid. In het begin was ik hier te voorzichtig mee.

Afbeelding
Eerst doe ik de onderzijde ter breedte van de raps geheel rond maken tot er geen potloodstreep meer is te zijn. Het word mijn richtlijn. Vervolgens pak ik per keer een kwart van het blok en werk me baan voor baan van links naar rechts en terug met de raps naar beneden toe tot ik niet meer verder kan komen vanwege de bankschroef. Op de foto kan je reeds de ronding zien en het eerste bewerkte kwart van het blokje. Daarna ga ik door naar het volgende kwart, voor ik het blokje uit de bankschroef haal en omdraai om de resterende helft te kunnen bewerken. Ik werk namelijk graag in dezelfde houding.
Als dit is gebeurd haal ik het ytong uit de bankschroef en gebruik ik weer de houtzaag om de bovenzijde aan te pakken. Ik zaag er van de beschadigde bovenzijde iets af en alles wat er verder nog uitsteekt. Dan pak ik opnieuw de rasp erbij en bewerk daarmee het blok in de lengterichting, terwijl ik deze in mijn hand houd. Dus dwars op de eerdere werkrichting. Op deze manier zijn alle oneffenheden weg te werken en kan ik de vorm bepalen. Het gebeurd op het oog. Iets wat ik moeilijk weet uit te leggen en nog lastiger is om met een fototoestel vast te leggen.

Afbeelding
Het resultaat zet ik naast de bierbeker om met het potlood te bepalen waar ongeveer de buitenwereld begint.
Het is een voorlopige richtlijn. Ik houd deze lijn altijd iets hoger dan het daadwerkelijk moet worden. Het stelt me dan in staat om fouten te corrigeren en onder fout versta ik dan bijvoorbeeld dat ik de onderzijde te smal heb gemaakt. Hier zaag ik dan eenvoudig een stuk af en bewerk de rest om het opnieuw passend te maken.

Afbeelding
Elke keer voor ik begin met passen wikkel ik het nestgedeelte van het ytong in schuurpapier en gebruik wat de buitenwereld moet worden om eraan te draaien. Het voorkomt dat de bierbeker in de kortst mogelijke tijd vol zit met krassen en het plastic verzwakt en uiteindelijk zal scheuren.

Afbeelding
Langs de onderzijde haal ik nu extra de rasp langs heen, om deze nog smaller te maken. Het heeft geheel met de vorm van de plastic bierbeker te maken.

Afbeelding
Hier heb ik het ytong in de bierbeker laten glijden tot deze vast zat. Tijdens het passen ga ik met mijn vingers over de buitenkant van de bierbeker. Het plastic geeft in zekere zin mee en bied ruimte voor imperfectie. Iets waar ik dankbaar gebruik van maak. Zodra je echter een holte voelt en het plastic kan indrukken dan weet je automatisch dat je daar voorlopig niet meer met de rasp moet zijn. Deze locatie(s) onthoud ik.

Afbeelding
Alle lucht en stof is door het gat in de bodem van de bierbeker naar buiten ontsnapt. Daarna heb ik de ytong eruit gehaald en opnieuw in de bankschroef gezet. De rasp word gehanteerd om het geheel passend te maken. Het wordt met regelmaat in de bierbeker getest.
In het begin deed ik dit te weinig, de tweede keer paste ik overdreven veel en de rest viel in mijn beleving mee.

Afbeelding
Nadat ik deze diepte heb bereikt ben ik begonnen met het gebruik van het vijl van de raspvijl. Vanaf nu begin ik ook veelvuldig te passen. Zodra het bijna past ga ik over op het schuurpapier.

Afbeelding
Ik heb het aantal pogingen om te passen niet geteld. Een getal hier neerzetten voegt voor mijn gevoel echter ook helemaal niets toe. Bovendien ben je dit al snel weer vergeten als je het uiteindelijke resultaat in je woning kan gaan bewonderen.

Afbeelding
Het wordt tijd om de buitenwereld vorm te geven door het nog verder te verkleinen. Een kleine rotspartij bied je meer ruimte om met een pincet overal in de buitenwereld bij te kunnen komen.
De rest kan als een kwestie van smaak worden beschouwd en dat is voor iedereen verschillend. De eerste versie had bij mij een vlakke bovenzijde met een toegang bij de kraag van de bierbeker, later verscheen er in het midden van de buitenwereld een kegel met aan de bovenzijde de toegang en weer later kreeg het meer een rotsachtig uiterlijk met een toegang aan de 'voorkant' van de rots.

Afbeelding
Eigenlijk onnodig om het te testen, maar ik wilde laten zien hoe het er tussendoor uit zag in de bierbeker. Daarna ben ik nog meer aan het zagen geweest voor een meer natuurlijkere uitstraling. Eerst de hoogte, vervolgens de hoeken en daarna onregelmatig hier en daar een stuk weg gezaagd. Één kant is nog onbewerkt. Hier komt de toegang tot het nest. Het word een diagonale gang. Groter in diameter dan de andere gangen in het nest. Het bied de mieren de mogelijkheid om prooien groter dan hen zelf het nest in te trekken en daar op hun gemak te verorberen.

Afbeelding
De beitel kwam aan te pas om de zaagsneden weg te werken. Ik weet niet hoe ik deze werkwijze moet beschrijven. Hier en daar druk ik een stukje ytong eraf. Regelmatig zet ik de scherpe rand van de beitel op het ytong en draai het een beetje heen en weer. Het nog onbewerkte deel is in de twee onderstaande afbeeldingen nog beter te zien.

Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Plastic wegwerp bierbeker

Bericht door Westdijk »

Deel 3 van 4
Afbeelding
Vanaf hier gaan we naar de volgende fase van het formicarium. Er komt extra gereedschap aan te pas: een accuboormachine.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Ik begin met de toegang. De diameter van de boor is 6 mm. Ik boor van boven naar beneden onder een hoek. Als de hoek te vlak is kunnen mieren besluiten in de gang te gaan nestelen in plaats van de er voor bedoelde kamers te gebruiken. Als de hoek te scherp is kan je er van buiten vandaan waarschijnlijk vanwege de rand of op de kraag van de beker aangebrachte paraffineolie niet goed inkijken om de activiteiten van de mieren te kunnen bewonderen. Ik heb geen gradenboog tot mijn beschikking en doe dit op gevoel.

Afbeelding
Afbeelding
Deze boor gebruik ik ook om meerdere gaten in de onderzijde van het formicarium te boren om een holte te creëren. Hier komt een beitel aan te pas om de gaten te vergroten tot er één gat is ontstaan. Hier komt later het water in voor bevochtiging van het onderste gedeelte van het nest.

Afbeelding
Afbeelding
Daarna word het tijd om het formicarium in twee gedeelten te splitsen. De reden hiervoor is dat het water niet verder zal intrekken dan het onderste deel van het formicarium. De ruimte tussen de op elkaar geplaatste delen voorkomt dit. Op deze manier ontstaat er een vochtig en een droog gedeelte in het nest. De mieren kunnen dan zelf een voorkeur bepalen.
Eerst zet ik een verticale streep met potlood. Ik zaag onder de toegang met de houtzaag in het ytong. Na een diepe zaagsnede te hebben gemaakt probeer ik eerst rondom te zagen om te voorkomen dat er stukken afbreken. Een terugkerende ergernis voor mij. De keren dat het wel lukt komt de potloodstreep goed van pas.
Mijn voorkeur om pas later de kamers en gangen aan te brengen is gebaseerd op ervaring. Met de zaagsnede verdwijnt er ook ytong ter breedte van het zaagblad uit het formicarium. Het is weliswaar gering, maar voldoende om een gang te versmallen of de overloop tussen de twee delen ytong net iets minder soepel voor het oog te laten verlopen.

Afbeelding
Ik schets met potlood op het ytong waar ik de gangen en kamers wil hebben. Daarna komt er een boor met een diameter van 6 mm aan te pas. Ik boor onder een lichte hoek naar beneden voor elke kamer twee gaten naast elkaar en beweeg de boor vervolgens een beetje heen en weer ter afwerking. Voor de inhoud van een kamer is 1 cm³ voldoende.
Voor het gangenstelsel gebruik ik een boor met een diameter van 4 mm. Ik boor een hele rij gaatjes naast elkaar tot een diepte van ±5 mm en beweeg vervolgens de boor heen en weer om de gaten met elkaar te verbinden tot er een gang ontstaat.

In het verleden maakte ik de kamers te hoog. Het had geen enkel nut. Je kan de kamers diep maken, maar dat maakt het wel lastiger om te kunnen zien wat de mieren aan het doen zijn.
Over de hoeveelheid kamers ga ik met niemand een discussie aan. Voor een startende kolonie vind ik momenteel twee kamers voldoende. Misschien dat ik later hierover nog van gedachten zal veranderen.
Het zal je nog verbazen hoeveel mieren in twee kamers passen. Bij een te veel kamers bestaat de aanwezigheid dat de mieren 'ondergrondse' afvalhopen maken, waar je nooit met een pincet bij kan komen om deze te verwijderen. De kans op schimmel is dan aanwezig.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Voor de bevochtiging van het nest maak ik gebruik van het waterreservoir in de voet van het formicarium. Om dit te kunnen vullen heb ik met behulp van een boor van 3 mm diamater in het onderste deel van het nest een schuin naar beneden lopend gat geboord.
In de bierbeker maak ik met behulp van een heet gemaakte spijker een gat in het plastic. Hier past makkelijk het verlengstuk in, dat op de spuit kan worden gezet.

Afbeelding
Het wordt tijd om de laatste handelingen aan de buitenwereld te verrichten. Voor de doordrukstrip voor tabletten boor ik een ondiep gat waar deze in past. Deze is nu makkelijker bereikbaar voor de mieren. Een spijker gebruik ik om de rond aflopende bodem wat vlakker te maken.

Bij de formicariums die ik in gebruik heb bevind zich nog een extra gat. Ik poog nog altijd om de mieren zo ver te krijgen dat ze al hun afval erin gooien, maar tot zover nog zonder succes.

Afbeelding
Om het formicarium van stof te ontdoen maak ik gebruik van een compressor en daarna spoel ik het ytong voor de zekerheid nog een keer af onder stromend water. De stof is zeer schadelijk voor de mieren en waarschijnlijk ook niet bevorderlijk voor de gezondheid van mensen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Plastic wegwerp bierbeker

Bericht door ProXi »

Wel mooi gedaan, dat je op deze manier een goed passend nest kan bouwen.
Lijkt me wel heel erg veel werk of valt dat wel mee?
Als je zo creatief bent, kan je vast ook wel een mooi groot aquariumnest bouwen.
Misschien een leuk volgende project :lol:
AntF
Lid
Berichten: 213
Lid geworden op: 01 april 2013
Locatie: Utrecht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Plastic wegwerp bierbeker

Bericht door AntF »

Ziet er wederom prachtig uit! Een klein kunstwerkje.
Niemand spreekt beter dan de mier, en zij zegt niets.
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: ProXi & AntF

Bericht door Westdijk »

Het is in ieder geval meer werk dan een reageerbuis gebruiken, ProXi, maar ik vind het meevallen. Alleen dat is een persoonlijke mening. Ik heb het zo goed mogelijk vastgelegd wat de resultaten zijn na elke handeling om een ieder beter in te kunnen laten schatten of ze er aan gaan beginnen of het liever aan een ander overlaten.
En wie weet wat de toekomst brengt. ;) Ik heb er plezier in en dat is voor mij het voornaamste. Al denk ik wel groter, maar daar heb ik geen haast mee. Mijn eigen koloniën zijn nog veel te klein daarvoor. Bedankt voor het achterlaten van een reactie.

Bedankt, AntF. Ik zie het ook als een kunstwerkje. 8-)

Het volgende en laatste deel post ik zodra het gekleurde deel van het formicarium geheel droog is.
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Plastic wegwerp bierbeker

Bericht door Westdijk »

Deel 4 van 4
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Het bovenste deel van het formicarium kleur ik in theewater. Als advies kan ik slechts meegeven het niet te donker te maken, omdat dit het moeilijker zal maken om de mieren te kunnen bekijken.
Voor dit exemplaar heb ik gebruik gemaakt van Pickwick Zoethout. Na het toevoegen van het water gaat het ytong drijven. Er ontsnapt een heleboel lucht uit het ytong en ik leg er de eerste uren iets zwaars op. Daarna zuigt het formicarium zich zelf vol met water en blijft het ook zonder hulp op de bodem liggen. Na het verstrijken van zevenendertig uur heb ik het bovenste deel uit het theewater gehaald om te kunnen drogen.
Het onderste deel van het formicarium laat ik onberoerd, omdat je dan beter kan zien en beoordelen hoe vochtig het ytong is.

Om een idee te krijgen van de verschillende kleuren waarmee je ytong in thee kan kleuren verwijs ik je door naar http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=72&t=7086#p46613. Hier heb ik een soort van kleurenwaaier gemaakt.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Op de kraag van de beker breng ik met behulp van een wattenstaafje paraffineolie aan. Het is minder duurzaam dan talk, maar daar gaat wel mijn voorkeur van uit vanwege de geringe hoogte van de kraag van de beker. Als ik talk toepas kan ik alleen nog van boven af op de buitenwereld neer kijken. Wat ik in de praktijk echter toch wel veel doe.

Afbeelding
Voor de koloniestichting kan je overwegen om een gedeeltelijk zwart beschilderde plastic bierbeker te gebruiken. Zorg dat je kan blijven zien hoe vochtig het onderste deel van het nest is. De doorzichtige plastic bierbeker met het formicarium erin kan je hier dan in zetten. De koningin kan dan in volledige duisternis de komende maanden ongestoord beginnen met het stichten van een kolonie. Het enige wat je gedurende deze weken hoeft te doen is het water aanvullen. De koningin zal op haar reserves teren en heeft voorlopig geen voedsel nodig.

Ik hoop dat deze handleiding als een hulpmiddel kan fungeren voor een ieder die het wil proberen om een koningin een kolonie in een plastic wegwerp bierbeker te laten stichten.
Misschien heb ik van sommige stappen geen of te weinig foto's gemaakt, maar dat komt omdat ik eenvoudig weleens vergat om het werk aan het formicarium te onderbreken om een foto ervan te maken. Eenmaal achter de computer kwam ik in een aantal gevallen hier pas achter. Om deze leemten op te vullen heb ik het tweede blok ook maar meteen tot een formicarium verwerkt. Het is dus mogelijk dat je kleine verschillen in foto's zal constateren.

Voor diegenen die mijn eigen vorderingen willen zien kunnen naar http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=72&t=7086#p45747. Hier maak ik echter nog gebruik van een oudere versie van het formicarium. Diverse koninginnen hebben hier inmiddels een kolonie in gesticht.
Mierenhouder12
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 juli 2014
Leeftijd: 53

Re: Plastic wegwerp bierbeker

Bericht door Mierenhouder12 »

Voet bedagt ik ga er ook een maken
Mieren zijn cool lang leve de kolonie
3x lasius niger
Mierenhouder12
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 juli 2014
Leeftijd: 53

Re: Plastic wegwerp bierbeker

Bericht door Mierenhouder12 »

Maar wel alsik meer mieren heb
Mieren zijn cool lang leve de kolonie
3x lasius niger
Mierenhouder12
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 juli 2014
Leeftijd: 53

Re: Plastic wegwerp bierbeker

Bericht door Mierenhouder12 »

Slim bedagt
Mieren zijn cool lang leve de kolonie
3x lasius niger
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Mierenhouder12

Bericht door Westdijk »

Bedankt voor je reacties. Succes met het maken van een dergelijk formicarium en ik hoop dat deze handleiding je daarbij van pas zal komen.
Gebruikersavatar
tempant
Lid
Berichten: 209
Lid geworden op: 28 december 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Plastic wegwerp bierbeker

Bericht door tempant »

Ik heb me ook laten inspireren door de ontwerpen van Westdijk. Er gaat wellicht niets boven het gemak van een proefbuisje in combinatie met een bakje van de Chinees als buitenwereld, maar erg esthetisch verantwoord is dat toch niet. Vandaar dat ik het wel heb voor het bekerformicarium (al is het wel moeilijker om er een gyne in te laten nesten dan een proefbuisje, lees hierover meer in mijn Lasius niger blog).

Hier mijn ervaringen in verband met het maken van een bekerformicarium (voor zover ze nog niet in dit draadje beschreven zijn).

1. Opletten met de positie van de onderste kamer: deze mag niet lager zijn dan de bovenkant van het waterreservoir. Zoniet dan wordt de onderste kamer onder water gezet wanneer het water in het reservoir te hoog komt te staan (communicerende vaten)...

2. Ytong kleuren met thee is makkelijk en geeft een mooi resultaat, maar bij mij leidde het wel tot schimmel (zie de 2 foto's hieronder). Al kan ik wel toevoegen dat deze schimmel na verloop van tijd (6 weken bij mij) uit zichzelf weer verdwijnt, terwijl de kleur blijft.

Afbeelding

Afbeelding

3. Het is erg lastig om het Ytong zo te vijlen dat er geen enkele ruimte is tussen het plastic van de beker en het Ytong. Ik experimenteerde wat met het combineren van Ytong en gips (Ytong kern iets te klein maken en de overige ruimte dan opvullen met gips). Dat geeft best een mooi resultaat (zie afbeelding hieronder).

Afbeelding

4. Omdat ik zo'n spierwitte beker opnieuw wat onnatuurlijk vond aanvoelen, heb ik dan een ideetje gebruikt dat ik haalde uit deze videos. De structuur in het nest heb ik met de punt van en nagel aangebracht. Om de licht oranje kleur te verkrijgen heb ik een scherf van een terracotta bloempot verbrijzeld en gemengd met een beetje gips en die dan met een sponsje aangebracht. Hieronder het resultaat.

Afbeelding

5. Merk ook op in bovenstaande foto dat het waterreservoir hier 'open' is. Op deze manier is het makkelijk om te zien hoeveel water er nog in het reservoir is (bij mijn eerdere ontwerpen moest ik het bekertje opheffen en dan via de onderkant een inschatting maken). Al was het nu ook weer niet nodig geweest om zo'n grote uitsparing te maken.

6. Ik heb al verschillende pogingen ondernomen om het gips te vervangen door een andere substantie (mortel, cement, ...) omdat gips zou schimmelen (al heb ik dat nog niet ondervonden). Echter, al deze pogingen zijn tot nu toe op niets uitgedraaid. Maar ik blijf experimenteren :lol:
Lasius niger • Lasius flavus • Lasius umbratus • Myrmica rubra
Gebruikersavatar
Sneeuwuil
Lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 22 juli 2014
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 51

Re: Plastic wegwerp bierbeker

Bericht door Sneeuwuil »

Dat ziet er cool uit.
reinoud
Lid
Berichten: 110
Lid geworden op: 22 juli 2009
Locatie: Middelkerke/Gent
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Plastic wegwerp bierbeker

Bericht door reinoud »

Het nest op de laatste foto vind ik zeer geslaagd!
Hoe doe je dat dan precies met dat gips erbij gieten?
Art747
Lid
Berichten: 498
Lid geworden op: 05 januari 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 53

Re: Plastic wegwerp bierbeker

Bericht door Art747 »

Ik weet niet of je ook Facebook hebt, maar daar is iemand die ook zo iets maakt en ook verkoopt. Maar die heeft een systeem bedacht om het vocht te reguleren. zie foto. (Let op: copy-right)
Antsnational.jpg
antsnational2.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
cerris
Lid
Berichten: 227
Lid geworden op: 16 juli 2013
Locatie: ede gelderland
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Plastic wegwerp bierbeker

Bericht door cerris »

Welke facebook pagina is dat?
1X Formica fusca
Art747
Lid
Berichten: 498
Lid geworden op: 05 januari 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 53

Re: Plastic wegwerp bierbeker

Bericht door Art747 »

The Ultimate Ants & Myrmecology Facebook Group. Leuk om te lezen want er zo allemaal op dit gebied wereldwijd gebeurd en waar mierenhouders zoals mee bezig zijn. :)
reinoud
Lid
Berichten: 110
Lid geworden op: 22 juli 2009
Locatie: Middelkerke/Gent
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Plastic wegwerp bierbeker

Bericht door reinoud »

Ik heb die nesten ook al zien voorbijkomen op fb, maar ik vond ze wat prijzig.
Die groep is zeker een aanrader. Alleen spijtig dat er geen mieren mogen verhandeld worden in die groep, het zou wel gemakkelijk zijn om zo in contact te komen met mensen die gynes van tropische soorten kunnen vangen.
Art747
Lid
Berichten: 498
Lid geworden op: 05 januari 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 53

Re: Plastic wegwerp bierbeker

Bericht door Art747 »

Oh, dat wist ik niet. Misschien omdat ze bang zijn dat je soorten koopt die dan ontsnappen en voor problemen gaan zorgen? Alhoewel tropische soorten waarschijnlijk de NW Europese kou niet overleven. Ik weet dat AntsCanada een soort van netwerk heeft van mensen in diverse landen die mieren verkopen. Bovendien zit AntsCanada helemaal niet meer in Canada maar op de Filipijnen, dus misschien dat als je interessen hebt in tropische soorten, je ze kan mailen? Weet alleen niet of je mieren dan niet door de douane worden geconfiskeerd :?:
Gebruikersavatar
Tristan
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 juli 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Plastic wegwerp bierbeker

Bericht door Tristan »

Offtopic: Antscanada is radicaal tegen de import en export van mieren over verschillende landen. Mickey Bustos noemt dit illegaal en gevaarlijk voor het ecosysteem. Het netwerk dat hij heeft opgesteld geldt enkel voor de verkoop van inheemse soorten, in je eigen land. Ik begrijp hem wel maar hij heeft makkelijk praten met al die mooie soorten in de Filipijnen. :D
Gebruikersavatar
tempant
Lid
Berichten: 209
Lid geworden op: 28 december 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Plastic wegwerp bierbeker

Bericht door tempant »

@art747 Inderdaad, dat ontwerp is gelijkaardig. Maar er zijn nog ontwerpen die erg goed op het bekerformicarium lijken, hoor. Bijvoorbeeld een ontwerp dat in dit forum gevonden kan worden:

Afbeelding

Of bijvoorbeeld hier (tegen een buitenproportionele prijs).

@reinoud Is vrij eenvoudig: ik maak een cylinder in Ytong waarvan de straal ongeveer 0.3 cm kleiner is dan die van het plastic bekertje (zie eerste afbeelding hieronder). Dan maak ik een kleine hoeveelheid (slappe) gips aan in het bekertje en duw ik de Ytong cylinder erin (zie tweede foto). Eens gehard knip ik het bekertje open en maak ik gangen (grotendeels zoals Westdijk eerder beschreef in dit draadje).

Afbeelding

Afbeelding
Lasius niger • Lasius flavus • Lasius umbratus • Myrmica rubra
reinoud
Lid
Berichten: 110
Lid geworden op: 22 juli 2009
Locatie: Middelkerke/Gent
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Plastic wegwerp bierbeker

Bericht door reinoud »

Bedankt! Dat met gips ga ik toch ook eens uitproberen.
Art747
Lid
Berichten: 498
Lid geworden op: 05 januari 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 53

Re: Plastic wegwerp bierbeker

Bericht door Art747 »

Zie er goed uit, mooi gedaan. Maar heb je de vochtigheid geregeld? Dat Italiaanse forum is een goede tip. Beetje Google translate en het is te volgen. Altijd leuk om te zien wat er zoals gebeurd links en rechts om ons heen. Bedankt.
Gebruikersavatar
tempant
Lid
Berichten: 209
Lid geworden op: 28 december 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Plastic wegwerp bierbeker

Bericht door tempant »

Bedankt. Vochtigheid wordt geregeld via een holte in de voet van het bekerformicarium. Op onderstaande foto kan je het beter zien.

Afbeelding

Merk ook op dat er een opening gemaakt is in de holle voet (achterkant van het formicarium). De bedoeling is om daar makkelijk de hoogte van de waterstand te kunnen controleren. Ook wordt het water daarlangs aangevuld via een klein gaatje dat met een gloeiend hete spijker gemaakt wordt in het plastiek bekertje (aangeduid met rood stipje op afbeelding hieronder). De hoogte van de opening komt ongeveer overeen met het laagste punt van de kamers in het formicarium. Zo is het niet mogelijk om de kamers onder water te zetten.

Afbeelding

Tot slot hier nog eens de laatste drie bekerformicaria die ik maakte op ee rij:

Afbeelding
Lasius niger • Lasius flavus • Lasius umbratus • Myrmica rubra
Gebruikersavatar
tempant
Lid
Berichten: 209
Lid geworden op: 28 december 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Plastic wegwerp bierbeker

Bericht door tempant »

Ik vind het steeds erg vervelend dat, wanneer ik de opstaande randen van het bekerformicarium insmeer met paraffine olie, het goedje gaat druppen en lekken. Niet alleen vind ik dat dit een vuile indruk maakt, het is ook niet wenselijk dat de olie in aaraking komt met het gips/Ytong nest. Verder kunnen de mieren ook vast komen te zitten in overtollige druppels olie.

Volgende oplossing werkt vrij goed voor mij. Ik knip de bovenste rand van een plastic bekertje en die smeer ik in met paraffine olie. Daarna kan ik de 'ring' mooi laten uitdruppen. Eens er geen lekken meer zijn, past die perfect in het bekertje van het bekerformicarium zelf.

Afbeelding

Wanneer de olie vernieuwd moet worden heeft dit systeem ook als voordeel dat je de wanden van het formicarium niet moet afvegen (en zo de mieren weer gaat storen). Gewoon een nieuwe 'ring' prepareren en die dan snel vervangen met de opgedroogde ring (die dan afgewassen en hergebruikt kan worden).

Ik vermoed dat dit systeem ook handig kan zijn met andere uitbraakpreventie (talk enz.).
Lasius niger • Lasius flavus • Lasius umbratus • Myrmica rubra
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Plastic wegwerp bierbeker

Bericht door Kegge »

Ik vind deze beker formicariums erg gaaf. Ideaal voor beginnende kolonies ( beginnende mierenhouders ).
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Plastic wegwerp bierbeker

Bericht door Westdijk »

Kegge schreef:Ideaal voor beginnende kolonies.
Hier wil ik wel een kanttekening bij plaatsen, Kegge. Er zijn goede redenen waarom de ruime meerderheid van de leden reageerbuizen gebruiken voor de koloniestichting. Ik ben ermee gestart omdat ik iets anders wenste dan wat gewoon praktisch is: een reageerbuis in een bakje van de Chinees. Het was/is een proces van vallen en opstaan. Als jij je hier een beeld bij wilt vormen dan raad ik je aan mijn blog http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=72&t=7086 te lezen. Het is beslist geen geweldig verhaal van begin tot het einde. Ik heb een heleboel moeten leren, vaak ten koste van mijn mieren.
Ik probeer in het blog mijn ervaringen met anderen te delen om te voorkomen dat fouten herhaald worden. In mijn beleving blijft een reageerbuis praktischer. Alleen op een tegenstrijdige manier zie ik daarvan af omdat ik graag knutsel.

Tempant heeft een hiervan afgeleide versie gemaakt. Prachtig om te zien en ik ben blij dat hij het hier met ons heeft gedeeld. Neem ook goed zijn geleerde lessen in je op als je mocht besluiten dit toch door te zetten.

Succes.
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Plastic wegwerp bierbeker

Bericht door Kegge »

Westdijk schreef:
Kegge schreef:Ideaal voor beginnende kolonies.
Hier wil ik wel een kanttekening bij plaatsen, Kegge. Er zijn goede redenen waarom de ruime meerderheid van de leden reageerbuizen gebruiken voor de koloniestichting. Ik ben ermee gestart omdat ik iets anders wenste dan wat gewoon praktisch is: een reageerbuis in een bakje van de Chinees. Het was/is een proces van vallen en opstaan. Als jij je hier een beeld bij wilt vormen dan raad ik je aan mijn blog http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=72&t=7086 te lezen. Het is beslist geen geweldig verhaal van begin tot het einde. Ik heb een heleboel moeten leren, vaak ten koste van mijn mieren.
Ik probeer in het blog mijn ervaringen met anderen te delen om te voorkomen dat fouten herhaald worden. In mijn beleving blijft een reageerbuis praktischer. Alleen op een tegenstrijdige manier zie ik daarvan af omdat ik graag knutsel.

Tempant heeft een hiervan afgeleide versie gemaakt. Prachtig om te zien en ik ben blij dat hij het hier met ons heeft gedeeld. Neem ook goed zijn geleerde lessen in je op als je mocht besluiten dit toch door te zetten.

Succes.
Helemaal mee eens! Ik heb je blog ook gelezen. Nu ben ik nog wat huiverig voor het zelf bouwen van een formicarium maar ik hoop deze zomer, na de bruidsvluchten, een keer zo'n bierbeker te proberen met een net gevangen Gyne. De buis + Babi Pangangbak is inderdaad het meest praktisch, maar ik vind deze versie van jou en Tempant gewoon erg mooi. Jullie hebben goed nagedacht waar het formicarium allemaal aan moet voldoen en ik denk, weet het niet zeker natuurlijk, dat een nieuwe kolonie er prima in kan gedijen.

Maar ik neem alle raadgevingen zeer ter harte ... per slot van rekening ben ik nog een groentje :mrgreen: in deze hobby.
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Kegge

Bericht door Westdijk »

Kegge schreef:Nu ben ik nog wat huiverig voor het zelf bouwen van een formicarium
Je kan op de site en op het internet een heleboel voorbeelden van formicariums vinden. Het enige wat je te verliezen hebt is een paar Euro in ruil voor ervaring. Het kan nog goedkoper als je eens een afvalbak bij een bouwplaats doorzoekt. Persoonlijk zou ik eerder geld steken in het tweede formicarium dan het eerste dat je gaat bouwen, want zodra je bezig bent krijg je ideeën hoe iets beter, makkelijker, mooier, etc. kan. ;)
Kegge schreef:Jullie hebben goed nagedacht waar het formicarium allemaal aan moet voldoen en ik denk, weet het niet zeker natuurlijk, dat een nieuwe kolonie er prima in kan gedijen.
Ik ben ervan overtuigd dat het moet lukken. Alleen breng ik mijn koloniën groot in een oudere versie van het bierbeker formicarium en weet dus niet hoe alle 'verbeteringen' van nieuwe versies van zowel Tempant als mij zelf in de praktijk uitpakken.

We zien op de site graag het resultaat van je knutselwerk.
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Kegge

Bericht door Kegge »

Westdijk schreef: We zien op de site graag het resultaat van je knutselwerk.
Dat ga ik zeker laten zien.
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Plaats reactie