Zelfgemaakt acrylnest

Vragen en info over kunstmatige nesten
Gebruikersavatar
Tristan
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 juli 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 29

Zelfgemaakt acrylnest

Bericht door Tristan »

Hallo iedereen,

Op mijn lasius niger blog schreef ik: "Vanwege mijn twijfels over ytong ben ik aan het experimenteren met nestjes in plexi. Wanneer mijn 'prototype' af is, zet ik 'm erop."
En het grote moment is aangebroken, m'n prototype is zo goed als af! Het staat zeker nog niet volledig op punt maar ik ben toch al trots op het resultaat. Het is gemaakt uit plexiglas, gelasercut door de lasercutter die mijn maquettes voor school snijdt. Het is geen natuurgetrouw formicarium zoals Westdijk ze zo mooi maakt maar wel praktisch. Hoewel ik vind dat dat ook z'n schoonheid kan hebben. :) Het leuke aan acrylnesten is dat je het altijd kan hergebruiken. Wanneer de mieren eruit gegroeid zijn, schroef je het nest uit elkaar en was je het gewoon af.
De kamers zijn ongeveer 4x2cm groot en 1,2cm diep. In totaal is het 20x27cm groot.
Afbeelding
Het is met een schuifsysteem zodat de kolonie in het begin enkel de kamers helemaal rechts kan gebruiken totdat die vol zitten. Daarna open ik de kamers ernaast. Als die ook vol zitten, open ik de kamers daarnaast en zo voort.
Afbeelding
Afbeelding
Het gat waar het verbindingsbuisje naar de buitenwereld in moet, werkt volgens hetzelfde systeem. Ik heb twee verbindingen gemaakt zodat ik later eventueel meerdere nesten kan aansluiten.
Afbeelding
Hier zit alles in behalve een gaas dat de mieren weg moet houden van de spons voor bevochtiging (oaseschuim). Die heb ik zes weken geleden besteld maar is door een misverstand nog steeds niet aangekomen.
Afbeelding
De mensen die het omni nest van Antscanada kennen zullen zien dat het daarop geïnspireerd is. Voordat je over plagiaat begint: Mikey Bustos is hiervan op de hoogte. ;)
Ik weet nog niet of het werkt maar dat ga ik spoedig testen. Ik denk niet dat het zal werken voor waterminnende soorten zoals myrmica sp. maar voor soorten zoals lasius sp. of zelfs messor sp. verwacht ik geen problemen.
Houdt jullie vooral niet in om vragen te stellen of opmerkingen te geven!
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Zelfgemaakt acrylnest

Bericht door GvG »

Wow! Wat mooi! Echt een professioneel resultaat! Waar moet het oaseschuim komen? Hoeveel gaas heb je nodig? Ik heb nog wel een stukje liggen.
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Zelfgemaakt acrylnest

Bericht door ProXi »

Echt geweldig!
Hoe duur is het om zoiets te maken qua materialen?
Zouden ze ook zoiets voor anderen kunnen snijden? :p
Ants Canada is niet de uitvinder. Hij heeft het ook afgekeken van anderen, want die nesten bestaan al langer.
Gebruikersavatar
Tristan
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 juli 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Zelfgemaakt acrylnest

Bericht door Tristan »

Bedankt! Het oaseschuim komt links en rechts in die rechthoekige 'kamers'. Voorlopig heb ik twee stukjes van ongeveer 12x2cm nodig, GvG. Maar later ga ik meer nodig hebben als ik er nog maak. Ik heb antstore al betaald dus ik verwacht dat ze er voor gaan zorgen. Ze zeggen alleszins er mee bezig te zijn. Ik verwacht maandag een mail.
Het koste me ongeveer 60 euro in totaal. Dat is niet weinig maar een omni nest large kost ongeveer 180+50 euro verzendingskosten dus trek je conclusies zelf maar. :) Ik moet er wel bij zeggen dat ik het plexiglas gratis kreeg van de lasercutter. Anders ging het op 75 euro gekomen zijn.
Goed om te weten dat ants canada niet de uitvinder is trouwens. :D
Lasercutters vind je overal wel, die willen voor iedereen snijden tegen betaling. ;) Je moet alleen met degelijke ontwerpprogramma's overweg kunnen om zo iets uit te tekenen. Misschien maak ik er nog om te verkopen maar ik wil eerst zeker zijn dat het werkt. Ook is er in dit ontwerp nog lijm aan te pas gekomen. Ik zou liever een ontwerp maken dat 100% zonder lijm kan. Ook wil ik kijken of het nog goedkoper kan.
Maar ik hou jullie op de hoogte. :)
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Zelfgemaakt acrylnest

Bericht door Westdijk »

Ik vind het nu al een kunstwerk op zich. Ik ben heel benieuwd naar het eindresultaat en vooral je bevindingen. Over plagiaat zal ik me pas zorgen maken als je het op grote schaal gaat verkopen en dan moet er nog een onderzoek aan vooraf gaan. Ik 'leen' zelf zonder enige aarzeling een goed idee van iemand anders als ik zelfs maar vermoed dat het mijn mieren ten goede zal komen. Het is in mijn beleving de enige manier om steeds betere nesten te ontwikkelen.

Heb je ook foto's gemaakt van het tot stand komen van het nest?

Ook heb ik een vraag met betrekking tot de bevochtiging. Loopt het nest geen gevaar als de oase helemaal volgezogen is dat er druppels water het nest invloeien?
Gebruikersavatar
Tristan
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 juli 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Zelfgemaakt acrylnest

Bericht door Tristan »

Bedankt, Westdijk! Foto's van het tot stand komen heb ik helaas niet. Dat zal voor de volgende keer zijn.
Westdijk schreef:Loopt het nest geen gevaar als de oase helemaal volgezogen is dat er druppels water het nest invloeien?
Dat zou me eerlijk gezegd verbazen. Maar ik heb er geen ervaring mee dus ik zal het eerst even testen voordat er mieren in gaan. Bedankt voor de tip.
Ik wilde eigenlijk dezelfde soort spons gebruiken als in het omni-nest. Mikey Bustos kon me niet vertellen van welk materiaal die gemaakt was omdat hij het niet wist, best vreemd. Na lang zoeken heb ik het zelf gevonden en het was een spons gemaakt van PVA. Deze kan ik evt nog online bestellen indien het niet lukt met de oase.
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Zelfgemaakt acrylnest

Bericht door Kegge »

Prachtig gemaakt!
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Gebruikersavatar
tempant
Lid
Berichten: 209
Lid geworden op: 28 december 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Zelfgemaakt acrylnest

Bericht door tempant »

Straf gedaan! Dit is veruit het meest professioneel ogend zeflgemaakt acrylnest dat ik ooit zag. Top!

In het post schrijf je dat het nog niet helemaal op punt staat, maar zo ziet het er eigenlijk niet uit. Wat moet er nog aangepast worden? Ik vroeg me ook af waar je de lijm nodig had waar je van sprak?

Als ik het goed heb bestaat het AntCanada omninest uit verschillende dunne platen acryl die op elkaar gelegd worden. Dit zou het verspreiden van vocht in het nest bevorderen dmv capillariteit (al heb ik me al afgevraagd hoe goed dit werkt). Jouw nest lijkt uit een massief stuk acryl te bestaan?
Lasius niger • Lasius flavus • Lasius umbratus • Myrmica rubra
Gebruikersavatar
Tristan
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 juli 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Zelfgemaakt acrylnest

Bericht door Tristan »

Bedankt, Tempant!
Er zijn een aantal kleine dingen die ik anders wil doen. Ik zou bv nog graag de schuifwandjes vast kunnen zetten op een of andere manier. En zonder het gaas is hij sowieso nog niet bruikbaar.
Ik heb het even voor je aangeduid waar ik gelijmd heb:
Afbeelding
Op de foto zie je ze niet zo goed maar die lijmvlekken storen me enorm en voor de mieren lijkt het me ook beter zonder.

Je maakt daar een goede opmerking over het verspreiden van vocht. Het nest bestaat inderdaad uit een massief stuk acryl tussen twee plaatjes. Dit heb ik puur uit esthetische overwegingen gedaan, zonder na te denken over capillariteit. Misschien is dit nest dan toch enkel geschikt voor de drogere soorten zoals messor sp. Voor het volgende nest ga ik hier zeer zeker rekening mee houden. Bedankt!
Ik heb het oaseschuim ondertussen goed nat gemaakt en er ontstaan geen waterdruppels in het nest. Wel merk ik die capillariteit op tussen de massieve plaat en het onderste plaatje. Dat bewijst dan weer het nut van meerdere plaatjes.
Gebruikersavatar
Sneeuwuil
Lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 22 juli 2014
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Zelfgemaakt acrylnest

Bericht door Sneeuwuil »

Als het tussen twee platen zit, dan verspreid het vocht toch wel? En ook Myrmica kan er wel in denk ik. Mijn acrylnesten zijn behoorlijk veel kleiner, dat makt waarschijnlijk wel verschil, maar je kunt er te veel water in doen, zodat je echt de druppels in het nest ziet.

En ja, ziet er mooi uit. Mocht ik ooit een joekel van een kolonie hebben dan bestel ik er één bij je :-).

Kamers van 1,2cm zijn misschien wat diep.
Gebruikersavatar
Tristan
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 juli 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Zelfgemaakt acrylnest

Bericht door Tristan »

Bedankt!
Sneeuwuil schreef:Als het tussen twee platen zit, dan verspreid het vocht toch wel?
Ja maar het zal waarschijnlijk beter verspreiden als het uit meerdere plaatjes bestaat.
Sneeuwuil schreef: Kamers van 1,2cm zijn misschien wat diep.
Inderdaad, ik wilde eigenlijk voor 1cm gaan maar dat ging niet. Momenteel heeft het gat om een verbindingsslang aan te sluiten een diameter van 1cm. Hierdoor is de binnendiameter van de slang maar 6mm. Als ik de kamers minder diep zou maken, moet de verbindingsslang nog slanker en ik vind het nu al op het randje. De kamers van het omni nest zijn nog dieper, sommigen zelf 15mm. Ik denk dus niet dat het voor problemen zal zorgen.
Gebruikersavatar
Sneeuwuil
Lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 22 juli 2014
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Zelfgemaakt acrylnest

Bericht door Sneeuwuil »

Nee, dan heeft de rvaring wel geleerd dat het niet tot al te veel problemen leidt :-).
Art747
Lid
Berichten: 498
Lid geworden op: 05 januari 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 53

Re: Zelfgemaakt acrylnest

Bericht door Art747 »

Ziet er top uit. Ik ben een fan van Acryl formica, ik heb er 4 in gebruik. (Black Friday Sale). Wat gebruik je als buitenwereld? Komt dat er dan eventueel boven op want dat is handig als je het compact wil houden, zoals bij de Ants Canada Small. Sponsjes voor bevochtiging zijn noodzakelijk en ik heb in een afdekplaatje een gaatje geboord voor de sensor van de thermostaat om het warmte matje dat er deels onder ligt te kunnen reguleren. Dat zou je ook standaard kunnen aanbrengen/afsluitbaar maken. Omdat zelfs een AntsCanada Omininest Small te groot kan zijn heb ik de helft van een acryl formicarium afgesloten door de kamers te vullen met watten. Maar als je toch aan het ontwerpen bent, het zou mooi zijn als je dat Acryl formicarium door middel van schuifjes/afsluiters zou kunnen verkleinen of vergroten. Dat is ook handig bij een schoonmaak beurt. Mijn ervaring is dat er een kamertje of 2 wordt uitgekozen als afval kamertje. Omdat schoon te houden moet het dekseltje er af wat altijd zorgt voor escapees (bij Myrmica rubra tientallen) waar ik dan met mijn penseeltje weer achter aan moet.
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Zelfgemaakt acrylnest

Bericht door Manimaner »

inderdaad super mooi nest. Weet je al welke soort je er uiteindelijk in wilt gaan houden?

Omni nest is echt te duur, helemaal inclusief verzendkosten trouwens...
Gebruikersavatar
Tristan
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 juli 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Zelfgemaakt acrylnest

Bericht door Tristan »

Bedankt, Art! Ikzelf heb één omni nest van die black friday sale. :) Op dit moment kan je eender welk bakje gebruiken als buitenwereld. Je moet er gewoon een gat in maken om het te verbinden. Misschien ontwerp ik nog wel iets om hem er bovenop te kunnen plaatsen. Ik vind het echter geen meerwaarde in het omni nest omdat de buitenwereld zich dan boven een aantal nestkamers bevindt. Dat verpest het zicht een beetje en verduisteren is hierdoor moeilijker.
Hoe breed moet het gat voor zo'n sensor zijn? Daar kan ik rekening mee houden in het volgende ontwerp.
Dat van die watten vind ik een groot minpunt aan het omni nest, daarom kan je mijn nest via schuifwandjes verkleinen of vergroten! Kijk nog eens goed naar de foto's en de tekst. ;) Of begrijp ik je verkeerd?
Mijn bedoeling is dat er nooit kamers zouden gebruikt worden als afvalkamer omdat het nest nooit te groot zou mogen zijn.

Ook bedankt, Manimaner! Van zodra mijn messor barbarus met te veel zijn voor het ytong, verhuis ik hen naar dit nest.

Ik ben tussen het schoolwerk door al bezig met een nieuw nesttype te ontwerpen, rekening houdend met jullie opmerkingen. Van zodra deze af is, zet ik 'm erop!
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Zelfgemaakt acrylnest

Bericht door Manimaner »

Het is wel zo dat je bij het Omni nest iedere kamer apart kunt openen om dus bv watten erin of eruit te halen of om afval kamers op te ruimen.
Gebruikersavatar
Tristan
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 juli 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Zelfgemaakt acrylnest

Bericht door Tristan »

Inderdaad, maar dan moet je je kolonie keihard verstoren omdat je het nest moet optillen, schroefje(s) eruit moet draaien, deksel van de kamer eraf moet halen en tegelijk ervoor moet zorgen dat er geen mieren ontsnappen. Daarna moet je de boel weer vastschroeven. Ik kan mij voorstellen dat dit voor stressgevoelige soorten geen aanrader is. Daarom lijkt het me beter om afvalkamers te voorkomen en een schuifwandje is in één seconde open gemaakt. ;)

Edit: Tenslotte bestaat er bij watjes altijd de kans dat de mieren erdoor graven zonder dat dit de bedoeling is.
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Zelfgemaakt acrylnest

Bericht door Manimaner »

Klopt!

het omni nest is wel handig om bijvoorbeeld helemaal schoon te maken als je er geen mieren in hebt.
Bij het omni nest vertical kun je wel verschillende niveau' s afsluiten, maar niet per kamer.

Je hebt in ieder geval een sterk staaltje vakwerk laten zien! :)
Gebruikersavatar
Tristan
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 juli 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Zelfgemaakt acrylnest

Bericht door Tristan »

Voordat ik dit formicarium ga testen met mijn messor barbarus zou ik graag nog een paar dingen checken:
1) Heeft het veel nut om een warmtematje bovenop het nest te leggen of moet het echt aan de onderkant? Aangezien warmte stijgt en ze moeilijk hun broed aan het dak kunnen plakken... Het is gemakkelijker voor mij om het matje er bovenop te leggen maar als dat weinig nut heeft ga ik toch een andere manier zoeken.
2) De schroefjes waarmee het nest vastzit zijn niet van roestvrij staal! Ik wilde eigenlijk RVS schroeven maar ik heb ze niet gevonden in deze maat. Uiteindelijk heb ik er via internet gevonden maar die kan je enkel per 200 kopen. Ik vroeg me dus af of deze nog gebruikt kunnen worden. Ze zijn tenslotte wel verzinkt.

Alvast bedankt voor de eventuele antwoorden!
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Zelfgemaakt acrylnest

Bericht door Manimaner »

1: waarom niet erbovenop? heel veel mensen hebben het warmtematje erbovenop liggen geloof ik.
2: :?
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Zelfgemaakt acrylnest

Bericht door GvG »

Ja hoor, het warmtematje kan er best bovenop, is ook beter tegen condens. Sommige mieren plakken hun eitjes en larven inderdaad tegen het "glazen plafond". :)

Zo snel zullen ze niet roesten, toch? Hou het in de gaten, als ze na een paar maanden tóch gaan roesten kun je ze alsnog vervangen.
mierenoooooo
Lid
Berichten: 49
Lid geworden op: 25 juli 2014
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Zelfgemaakt acrylnest

Bericht door mierenoooooo »

Top!
Gebruikersavatar
Blue
Lid
Berichten: 490
Lid geworden op: 26 juli 2015
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Zelfgemaakt acrylnest

Bericht door Blue »

Hallo ik ben nieuw hier en ik wilde even zeggen dat ik ongelofelijk jaloers op je ben. Wat een mooi en handig formicarium.
blitz
Lid
Berichten: 298
Lid geworden op: 11 augustus 2014
Locatie: belgie ( antwerpen )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Zelfgemaakt acrylnest

Bericht door blitz »

Dikke pluim voor het maken van zo een acrylnest.TOP ! ;)
Gebruikersavatar
Nibbors
Lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 29 juli 2015
Gender:
Leeftijd: 34

Re: Zelfgemaakt acrylnest

Bericht door Nibbors »

Blue schreef:Hallo ik ben nieuw hier en ik wilde even zeggen dat ik ongelofelijk jaloers op je ben. Wat een mooi en handig formicarium.
Hier sluit ik me volledig bij aan. Prachtig!
Gebruikersavatar
Tristan
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 juli 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Zelfgemaakt acrylnest

Bericht door Tristan »

Bedankt! Momenteel heb ik het zeer druk met op vakantie zijn :D Maar er liggen thuis twee nieuwe acrylnesten klaar dus verwacht jullie maar aan een nieuwe update!
Gebruikersavatar
Blue
Lid
Berichten: 490
Lid geworden op: 26 juli 2015
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Zelfgemaakt acrylnest

Bericht door Blue »

Ben benieuwd
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Zelfgemaakt acrylnest

Bericht door Mika »

Tristan schreef:Voordat ik dit formicarium ga testen met mijn messor barbarus zou ik graag nog een paar dingen checken:
1) Heeft het veel nut om een warmtematje bovenop het nest te leggen of moet het echt aan de onderkant? Aangezien warmte stijgt en ze moeilijk hun broed aan het dak kunnen plakken... Het is gemakkelijker voor mij om het matje er bovenop te leggen maar als dat weinig nut heeft ga ik toch een andere manier zoeken.
2) De schroefjes waarmee het nest vastzit zijn niet van roestvrij staal! Ik wilde eigenlijk RVS schroeven maar ik heb ze niet gevonden in deze maat. Uiteindelijk heb ik er via internet gevonden maar die kan je enkel per 200 kopen. Ik vroeg me dus af of deze nog gebruikt kunnen worden. Ze zijn tenslotte wel verzinkt.

Alvast bedankt voor de eventuele antwoorden!
Misschien een beetje laat: Messors zijn geen goede klimmers, ik vermoed op acryl ook niet. Daarom toch best het warmte matje onder het nest leggen. Best volledig te verduisteren bij Messor: als zadenverzamelaars zijn ze nogal paranoïde.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Tristan
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 juli 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Zelfgemaakt acrylnest

Bericht door Tristan »

Tijd voor een update op mijn acrylprojectje!
Ik ben al een hele tijd bezig met twee verschillende nestjes maar ik verloor veel tijd met op vakantie te zijn. En dan bedoel ik zonder laptop of smartphone. :)
Ook waren er wat problemen met de lasercutter. Zijn plexiglas was niet precies 3mm dik, eerder 2,8mm. Hierdoor klopten er een aantal zaken niet meer waardoor ik nieuwe berekeningen moest maken en die opnieuw moest laten snijden. Iets om te onthouden voor de volgende keer.

Het eerste nestje is een duidelijke evolutie op het vorige.
Verschillende laagjes plexiglas bevorderen de vochtverspreiding.
Het waterreservoir is zo goed afgesloten van de nestkamers dat ik de watjes elk moment kan vervangen zonder dat mieren kunnen ontsnappen. Ik zou zelfs het dekseltje en de watjes volledig kunnen weglaten en dit als ventilatieroosters kunnen gebruiken. Het gaas zit geklemd tussen twee plaatjes met openingen en dit geheel zit in het nest geklemd. In al mijn enthousiasme ben ik hier aparte foto's van vergeten te maken en nu zitten er al mieren in.
De kamers liggen iets dieper dan de rest om ze te onderscheiden van de gangen en om de vochtverspreiding tot in elke kamer mogelijk te maken.
De poortjes tussen de kamers zitten nu in een gleufje zodat er zeker geen enkel mier onderdoor kan.
In dit ontwerp is geen lijm nodig geweest waardoor het volledig in en uit elkaar kan.
Een nadeel is wel dat ik hiervoor twee openingen naar het waterreservoir achterwege heb moeten laten. Anders waren er te veel losse stukjes waardoor de vochtverspreiding minder goed werkt. Om diezelfde reden heb ik ook een tweede ingang achterwege moeten laten. Een tweede nest aansluiten zal dus via de buitenwereld moeten.
Voor de drogere soorten lijkt me dit een ideaal nest! Mijn Messor barbarus doen het alleszins goed!
Afbeelding

Op het tweede nest ben ik trotser. In dit nest kan je veel meer soorten houden, lasius spp. zou geen problemen mogen geven.
Het waterreservoir is groter en groeit mee met de kolonie. Ook zijn er hier wel twee ingangen om een tweede nest aan te sluiten. Een nadeel is de hoeveelheid losse stukjes. Enkel drie laagjes bestaan uit één stuk plexiglas. Elk los stuk wordt hier goed bevochtigd dus dat geeft geen problemen. Het is wel een heel gepruts om de boel in elkaar te krijgen maar eenmaal in elkaar denk ik dat je hier zeer lang plezier van kan hebben! Ik hoop mijn Lasius sp. deze week nog naar hier te verhuizen. Meer nieuws hieromtrent volgt spoedig!
Afbeelding
Met aangesloten buitenwereld ziet dat er dan zo uit:
Afbeelding

Alvast enorm bedankt voor al jullie tips. Ik heb er enorm veel aan gehad!
To be continued...
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Zelfgemaakt acrylnest

Bericht door Manimaner »

wow, haha. hoe lang heb je erover gedaan?
Ik kan me niet niet voorstellen dat je lasius sp dit nest niet mooi vinden :D hopelijk doen ze het er ook goed in.
Het ziet er in ieder geval zeer professioneel en cool uit :D

bij het 2de nest kun je dus rechts nog een slangetje aansluiten als ik het goed begrijp?
Plaats reactie