Tar Heel Ants nestmates

Vragen en info over kunstmatige nesten
Gebruikersavatar
Venator
Lid
Berichten: 385
Lid geworden op: 13 januari 2015
Locatie: belgie ( het limburgse )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Tar Heel Ants nestmates

Bericht door Venator »

ntume schreef:Dvd ik heb de mini hearths enzo al wel, maar ik wacht op een andere grote bestelling van tar heel ants waar dus ook nestmates erbij in zitten.
Hoeveel heb je voor het nest moeten betalen als ik mag weten?@dvd ja het na maken is niet makkelijk :D
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Tar Heel Ants nestmates

Bericht door dvd »

ntume schreef:Dvd ik heb de mini hearths enzo al wel, maar ik wacht op een andere grote bestelling van tar heel ants waar dus ook nestmates erbij in zitten.
Oh ok sorry misverstand ;)
ntume
Lid
Berichten: 108
Lid geworden op: 29 april 2011
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Tar Heel Ants nestmates

Bericht door ntume »

De kosten van tar heel ants zijn flink. Dit komt mede door onze overheid die overal btw en invoer op wil heffen.

2x mini hearth 37 dollar per stuk (museum glass extra option)

Uiteindelijk inc verzenden 113 dollar. Kwam aan de deur nog 37 euro belasting en inklaring bij.

Nucleus type 2 gaat me flink kosten. 291 dollar incl met grote fles fluon en accesoires en alle opties op de nucleus. Gaat me bij de deur ongeveer 97 euro extra kosten aan belasting en invoer.
Gebruikersavatar
RicardoR
Lid
Berichten: 78
Lid geworden op: 10 juni 2016
Locatie: Spijkenisse
Gender:
Leeftijd: 29
Contacteer:

Re: Tar Heel Ants nestmates

Bericht door RicardoR »

Wauw.... Dat is wel heel erg prijzig.
Maar ze zijn prachtig om te zien
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Tar Heel Ants nestmates

Bericht door dvd »

ntume schreef:De kosten van tar heel ants zijn flink. Dit komt mede door onze overheid die overal btw en invoer op wil heffen.

2x mini hearth 37 dollar per stuk (museum glass extra option)

Uiteindelijk inc verzenden 113 dollar. Kwam aan de deur nog 37 euro belasting en inklaring bij.

Nucleus type 2 gaat me flink kosten. 291 dollar incl met grote fles fluon en accesoires en alle opties op de nucleus. Gaat me bij de deur ongeveer 97 euro extra kosten aan belasting en invoer.
Ja echt wel duur,iets wat ik dus nooit zal uitgeven :D
Maar het valt me op bij hun nesten dat de kamers diep zijn gemaakt?Ik heb toch altijd gelezen dat ze niet te diep mogen?
ntume
Lid
Berichten: 108
Lid geworden op: 29 april 2011
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Tar Heel Ants nestmates

Bericht door ntume »

Het zijn horizontale nesten he :-) ik merk dat ze t.o.v. acryl en reageerbuizen echt voordelen hebben. Het materiaal wat mac gebruikt is schimmel werend en houd heel goed vocht vast. Ik heb bijvoorbeeld een camponotus Chilensis in een reageerbuis en eentje in een mini hearth. Zelfde temperatuur 27-27,5 graad overdag. De gyne in de mini hearth heeft inmiddels 2 poppen en de gyne in de reageerbuis nog kleine larven.
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Tar Heel Ants nestmates

Bericht door dvd »

ntume schreef:Het zijn horizontale nesten he :-) ik merk dat ze t.o.v. acryl en reageerbuizen echt voordelen hebben. Het materiaal wat mac gebruikt is schimmel werend en houd heel goed vocht vast. Ik heb bijvoorbeeld een camponotus Chilensis in een reageerbuis en eentje in een mini hearth. Zelfde temperatuur 27-27,5 graad overdag. De gyne in de mini hearth heeft inmiddels 2 poppen en de gyne in de reageerbuis nog kleine larven.
Ik ga zo een nest proberen na te maken maar dan met ytong en zonder de watertorens :D Het nest bevochtigen ga ik doen met rietjes,zoals de nestmate.Mijn formica fusca zit over de 100 werksters,het word dus tijd.Ik ga ze eerst laten overwinteren in hun proefbuisjes.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Tar Heel Ants nestmates

Bericht door GvG »

dvd schreef:Wat is uw gedacht over die water towers GvG?
Ik heb hier geen ervaring mee en zie er ook de meerwaarde niet van.
ntume
Lid
Berichten: 108
Lid geworden op: 29 april 2011
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Tar Heel Ants nestmates

Bericht door ntume »

De meerwaarde is dat ze het vocht zeer lang vasthouden en dat je perfect je nest kan bevochtigen. De grote nesten zoals de nucleus hoef je maar ongeveer een keer per maand bij te vullen, ideaal! Ik heb maar één nadeel ondervonden en dat is dat ze niet heel makkelijk te verwarmen zijn. Ik gebruik een 'mierenkast' die dmv een grotere warmtemat van binnen constant op temperatuur wordt gehouden. Op die manier verwarm ik gewoon alle bakjes en buisjes en nesten van al mijn warmte minnende kolonies.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Tar Heel Ants nestmates

Bericht door GvG »

De gipsnesten die ik zelf maak houden vocht ook heel lang vast. Mijn Messor capitatus bevochtig ik één keer in de 1 a 2 weken. Ik vind zelf maken leuk en zo kan ik de nesten specifiek voor een bepaalde kolonie maken. Het kost bijna niets, en het spul wat jullie bespreken lijkt me nogal duur. Daarom zie ik geen reden om het te kopen, maar dat is persoonlijk.
blitz
Lid
Berichten: 298
Lid geworden op: 11 augustus 2014
Locatie: belgie ( antwerpen )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Tar Heel Ants nestmates

Bericht door blitz »

Heb je foto'"s van je nesten GvG?
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Tar Heel Ants nestmates

Bericht door GvG »

ntume
Lid
Berichten: 108
Lid geworden op: 29 april 2011
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Tar Heel Ants nestmates

Bericht door ntume »

Nou goed nieuws! Ik heb bericht gehad van de douane dat de zending is vrijgegeven en dat mn nucleus maandag bezorgd gaat worden. Kwa btw en douanerecht valt het ook mee, ze hebben me met 20 euro gematst >.<
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Tar Heel Ants nestmates

Bericht door dvd »

Dat is goed nieuws!Ik hoor graag de updates :D
Deze avond ga ik mijn formica fusca laten verhuizen naar een vers proefbuisje,met een lange koppelstuk.
Ze zijn met ongveer 100 werksters en 4 gynes,bedoeling van de koppelstuk is dat ik zeker weet dat ze plaats hebben.Na de winterslaap bouw ik een ytong nest.Ik heb de indruk dat ze meer en meer bij elkaar gaan zitten,voedsel pakken ze ook niet meer zo veel aan.Wel slurpen ze graag van het honingwater.Ik denk dat ze zich voor aan het bereiden zijn ondanks de warme temp.
blitz
Lid
Berichten: 298
Lid geworden op: 11 augustus 2014
Locatie: belgie ( antwerpen )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Tar Heel Ants nestmates

Bericht door blitz »

dvd schreef:Dat is goed nieuws!Ik hoor graag de updates :D
Deze avond ga ik mijn formica fusca laten verhuizen naar een vers proefbuisje,met een lange koppelstuk.
Ze zijn met ongveer 100 werksters en 4 gynes,bedoeling van de koppelstuk is dat ik zeker weet dat ze plaats hebben.Na de winterslaap bouw ik een ytong nest.Ik heb de indruk dat ze meer en meer bij elkaar gaan zitten,voedsel pakken ze ook niet meer zo veel aan.Wel slurpen ze graag van het honingwater.Ik denk dat ze zich voor aan het bereiden zijn ondanks de warme temp.
Het zou toch vroeg zijn niet?
Gebruikersavatar
Venator
Lid
Berichten: 385
Lid geworden op: 13 januari 2015
Locatie: belgie ( het limburgse )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Tar Heel Ants nestmates

Bericht door Venator »

Ik heb via een franse site gelezen hoe ze de watertoren in het nest bouwen.Ze maken een gat onder het nest en bouwen het zo in.De rest word op gevuld met dat harde materiaal.Als je wat handig bent is het zelf ook te maken.
blitz
Lid
Berichten: 298
Lid geworden op: 11 augustus 2014
Locatie: belgie ( antwerpen )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Tar Heel Ants nestmates

Bericht door blitz »

Venator schreef:Ik heb via een franse site gelezen hoe ze de watertoren in het nest bouwen.Ze maken een gat onder het nest en bouwen het zo in.De rest word op gevuld met dat harde materiaal.Als je wat handig bent is het zelf ook te maken.
Ik denk dat het gat met een klokboor word gemaakt.
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Tar Heel Ants nestmates

Bericht door dvd »

IMG_20160905_113830.jpg
Ik heb hier een flessendopje met stalen mesh op gebrand.
Aan de zijkant van het dopje heb ik een heel klein gaatje gemaakt waar een heel dun rietje in past.
Ik ga het nu eens proberen in te bouwen langs onder in een oud ytongnest,onderkant vul ik op met gips of een klein beetje cement.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
ntume
Lid
Berichten: 108
Lid geworden op: 29 april 2011
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Tar Heel Ants nestmates

Bericht door ntume »

Loopt het water er niet langzaam lekkend uit langs het gaatje bij het rietje? Leuk dat je het zo zelf gaat proberen.. Ik verwacht mijn zending vanmiddag of morgen dus dan zal ik allerlei fotos voor je maken!
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Tar Heel Ants nestmates

Bericht door dvd »

Nee,ik heb een paar het dopje gevuld via het rietje en het lekt niet via het gaatje.Het is een rietje waar je waterballonnen mee kan vullen,heel klein dus ;)
blitz
Lid
Berichten: 298
Lid geworden op: 11 augustus 2014
Locatie: belgie ( antwerpen )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Tar Heel Ants nestmates

Bericht door blitz »

dvd schreef:Nee,ik heb een paar het dopje gevuld via het rietje en het lekt niet via het gaatje.Het is een rietje waar je waterballonnen mee kan vullen,heel klein dus ;)
Ik ben heel benieuwd!Hou ons zeker op de hoogte.
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Tar Heel Ants nestmates

Bericht door dvd »

blitz schreef:
dvd schreef:Nee,ik heb een paar het dopje gevuld via het rietje en het lekt niet via het gaatje.Het is een rietje waar je waterballonnen mee kan vullen,heel klein dus ;)
Ik ben heel benieuwd!Hou ons zeker op de hoogte.
Doe ik!Zou ik gips of cement gebruiken bij het opvullen?Ben nogal bang dat fusca door gips gaat graven!
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Tar Heel Ants nestmates

Bericht door dvd »

IMG_20160905_133705.jpg
Het gat onder heb ik opgevuld met snelcement.Als het cement droog is ga ik het bevochtigen testen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
blitz
Lid
Berichten: 298
Lid geworden op: 11 augustus 2014
Locatie: belgie ( antwerpen )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Tar Heel Ants nestmates

Bericht door blitz »

dvd schreef:IMG_20160905_133705.jpgHet gat onder heb ik opgevuld met snelcement.Als het cement droog is ga ik het bevochtigen testen.
Cool ! Nu hopen dat het bevochtigen goed gaat.
ntume
Lid
Berichten: 108
Lid geworden op: 29 april 2011
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Tar Heel Ants nestmates

Bericht door ntume »

Het lijkt in ieder geval wel op de THA water tower! ;)
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Tar Heel Ants nestmates

Bericht door dvd »

ntume schreef:Het lijkt in ieder geval wel op de THA water tower! ;)
Niet zo prefect als THA maar wel hetzelfde :D .Het is ook maar voor te testen ;)
Plaats reactie