Tar Heel Ants nestmates

Vragen en info over kunstmatige nesten
Gebruikersavatar
Venator
Lid
Berichten: 385
Lid geworden op: 13 januari 2015
Locatie: belgie ( het limburgse )
Gender:
Leeftijd: 43

Tar Heel Ants nestmates

Bericht door Venator »

In dit filmpje word er iets uitgelegd over nestmates.Zoals ik het begrijp zijn het buisjes met water die aan de zijkant van de ytongblok worden aangekoppeld.Iemand ervaring met dit?

ntume
Lid
Berichten: 108
Lid geworden op: 29 april 2011
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Tar Heel Ants nestmates

Bericht door ntume »

Ik kan je over een week mijn ervaring vertellen, dan komt mijn nucleus II custom binnen met 4 nestmates.
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Tar Heel Ants nestmates

Bericht door dvd »

Deze nesten hebben een soort watertoren met stalen mesh,geen idee hoe ze dat ingebouwd krijgen.
Zoals ik het begrijp kan je met die nestmates voor ventilatie zorgen in het nest eens je ze niet vult met water.
ajakkes
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 augustus 2016
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Tar Heel Ants nestmates

Bericht door ajakkes »

Een nestmate ziet er uit als een buisje met aan een kant een stalen gaasje vastgelijmd en aan de andere kant een rubber stop.

Als je daar water in doet, sluit en dan op z'n kop in het nest steekt komt het water er heel langzaam uit.
ntume
Lid
Berichten: 108
Lid geworden op: 29 april 2011
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Tar Heel Ants nestmates

Bericht door ntume »

Nou het komt er niet langzaam uit. Of het verdampt, of de mieren drinken ervan. Je hoeft niet bang te zijn dat het in het nest loopt :-)
Gebruikersavatar
Venator
Lid
Berichten: 385
Lid geworden op: 13 januari 2015
Locatie: belgie ( het limburgse )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Tar Heel Ants nestmates

Bericht door Venator »

Toch een vreemd systeem :D
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Tar Heel Ants nestmates

Bericht door dvd »

Is ventilatie in het nest wel nodig?Het lijkt me ook niet makkelijk om stalen mesh op het uiteinde van het buisje te plakken.
ntume
Lid
Berichten: 108
Lid geworden op: 29 april 2011
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Tar Heel Ants nestmates

Bericht door ntume »

Gelukkig hoef je dat ook niet zelf te doen :-) mack plakt ze heel strak. Je kunt kiezen, of extra drinkvoorziening of extra ventilatie. Op zich ideaal want de mieren leggen hun afval voor de ventilatie 'schacht' en dus kun jij met pincet dat er mooi weer uithalen ipv lopen pielen :-)
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Tar Heel Ants nestmates

Bericht door dvd »

Ja als je een te groot nest hebt waar 20 miertjes inzitten gaan ze het afval in de kamers dumpen :D :D
blitz
Lid
Berichten: 298
Lid geworden op: 11 augustus 2014
Locatie: belgie ( antwerpen )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Tar Heel Ants nestmates

Bericht door blitz »

Je kan ook gewoon een klein gat maken in het plexiglas en daar mesch overheen plakken dat zorgt ook voor verluchting in het nest.Ik heb dit gezien bij google afbeeldingen ytong nesten.
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Tar Heel Ants nestmates

Bericht door dvd »

ntume schreef:Gelukkig hoef je dat ook niet zelf te doen :-) mack plakt ze heel strak. Je kunt kiezen, of extra drinkvoorziening of extra ventilatie. Op zich ideaal want de mieren leggen hun afval voor de ventilatie 'schacht' en dus kun jij met pincet dat er mooi weer uithalen ipv lopen pielen :-)
Is je nest al thuis aangekomen ntume?
ntume
Lid
Berichten: 108
Lid geworden op: 29 april 2011
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Tar Heel Ants nestmates

Bericht door ntume »

Nee de douane heeft geen zin vandaag. Er staat: 26-08 aangekomen in land van bestemming. 26-08 12:35 uur de inklaring wordt afgehandeld, info verzoek naar klant gestuurd. Ik zal waarschijnlijk een kopie van de factuur moeten sturen zodat die mensen daar precies kunnen berekenen hoeveel geld ze me aan belasting afhandig kunnen maken :roll:
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Tar Heel Ants nestmates

Bericht door dvd »

ntume schreef:Nee de douane heeft geen zin vandaag. Er staat: 26-08 aangekomen in land van bestemming. 26-08 12:35 uur de inklaring wordt afgehandeld, info verzoek naar klant gestuurd. Ik zal waarschijnlijk een kopie van de factuur moeten sturen zodat die mensen daar precies kunnen berekenen hoeveel geld ze me aan belasting afhandig kunnen maken :roll:
Pff,ik heb dit aan de hand gehad bij aliexpress.
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Tar Heel Ants nestmates

Bericht door dvd »

Ik heb de nestmates nagemaakt maar dan met een rietje.Stalen mesh verhit en daar het rietje op laten smelten.Ik ga dit gebruiken voor het nest via de zijkant te bevochtigen/verluchten.Ik heb het al uitgetest op een oude ytong nest en het werkt perfect.De vraag is alleen,als het water net terecht komt waar net de mieren met het broed zit kan het kwaad?
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: Tar Heel Ants nestmates

Bericht door miel »

Ik denk dat het niet goed is, maar het kan niet zoveel kwaad. Denk maar eens aan beginnende kolonies in de natuur, die krijgen ook flinke plensbuien over zich heen. Dan zal het ook wel eens voorkomen dat er water op het broed komt.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Tar Heel Ants nestmates

Bericht door GvG »

Mijn grote Lasius niger kolonie zit nu in een Ytong-nest, maar daarvoor zaten ze in een gipsnest. In de winter stond dat nest in de koelkast, en na een aantal weken merkte ik dat het gips bij lagere temperaturen minder snel water opneemt dan bij kamertemperatuur. Toen ik het nest bevochtigde zag ik een flinke laag water ontstaan in de kamers, die enkele uren bleef staan. De larven en werksters dreven keurig op het water, ze vormden als het ware een bolletje. Het leek ze weinig te deren, en na de winter had ik niet het idee dat de kolonie er nadeel van ondervonden had. Het gips nam na de winter het water weer snel op trouwens. Iets om in de gaten te hoden dus. Wat betreft water bij het broed, ik zou er geen gewoonte van maken, maar van een keer nat worden hebben ze volgens mij geen last. Ik ben het eens met Miel, in de natuur zullen ze ook wel eens nat worden.
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Tar Heel Ants nestmates

Bericht door dvd »

GvG schreef:Mijn grote Lasius niger kolonie zit nu in een Ytong-nest, maar daarvoor zaten ze in een gipsnest. In de winter stond dat nest in de koelkast, en na een aantal weken merkte ik dat het gips bij lagere temperaturen minder snel water opneemt dan bij kamertemperatuur. Toen ik het nest bevochtigde zag ik een flinke laag water ontstaan in de kamers, die enkele uren bleef staan. De larven en werksters dreven keurig op het water, ze vormden als het ware een bolletje. Het leek ze weinig te deren, en na de winter had ik niet het idee dat de kolonie er nadeel van ondervonden had. Het gips nam na de winter het water weer snel op trouwens. Iets om in de gaten te hoden dus. Wat betreft water bij het broed, ik zou er geen gewoonte van maken, maar van een keer nat worden hebben ze volgens mij geen last. Ik ben het eens met Miel, in de natuur zullen ze ook wel eens nat worden.
Als ik de filmpjes bekijk van tarheelants veronderstel ik dat het ook zo word toegepast,het nest bevochtigen bedoel ik dan.Als je op de afbeelding kijkt zie je rechts zo een nestmate.Dat kan dienen voor verluchting of bevochtiging.Ik neem aan dat ze het water gewoon rechtstreeks het nest in spuiten.Het rood omcirkeld is een water toren,hoe ze dat installeren heb ik geen weet van.Mijn intresse gaat vooral naar de nestmate.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
blitz
Lid
Berichten: 298
Lid geworden op: 11 augustus 2014
Locatie: belgie ( antwerpen )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Tar Heel Ants nestmates

Bericht door blitz »

Ik heb gisteren een filmpje gezien van tarheel.Wat ik dus niet begrijp is als ze het nestmate uit het nest trekken voor het met water te vullen kunnen de mieren toch ontsnappen?Als het gevuld is met de stop erop komt het water langzaam uit de tuub,dus je hoeft niet het water in een keer het nest in te spuiten.@DVD leuk idee om het met een rietje te maken!
Gebruikersavatar
Venator
Lid
Berichten: 385
Lid geworden op: 13 januari 2015
Locatie: belgie ( het limburgse )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Tar Heel Ants nestmates

Bericht door Venator »

Misschien een kleine aparte kamer maken aan de zijkant van het blok waar de mieren niet bij kunnen,daar het water in spuiten via het rietje.Het water verspreid zich toch en het broed komt niet direct met het water in contact.Langs de andere kant kan je het nest wel niet verluchten.
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Tar Heel Ants nestmates

Bericht door dvd »

Ik heb iets gevonden waar je waterballonnen mee kan vullen,is zoals een rietje maar dan heel dun,past net nog een naald in.Als ik daar water in spuit druppelt het aan de uiteinde rustig het nest in,lijkt me beter dan een rietje en de mieren kunnen er niet door heen.Alleen vraag ik me af als je het nest ermee kan verluchten door zo een kleine opening?Andere ideeen zijn natuurlijk welkom!
blitz
Lid
Berichten: 298
Lid geworden op: 11 augustus 2014
Locatie: belgie ( antwerpen )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Tar Heel Ants nestmates

Bericht door blitz »

Zo een watertoren kan je denk ik ook maken van een flessendopje.Je plakt of brand stalen mesh op het dopje,maakt een heel klein gaatje aan de zijkant en steekt daar dat heel dun rietje erdoor ( ook door de ytong ).Het is alleen moeilijk om dat dopje in te bouwen in de ytong denk ik.Ik weet ook niet meteen hoe ze dat doen bij tarheel.Het water zal in het nest verdampen denk ik,als je veel inspuit loopt het water door de mesh op de ytong.Het is maar een idee??
Gebruikersavatar
Venator
Lid
Berichten: 385
Lid geworden op: 13 januari 2015
Locatie: belgie ( het limburgse )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Tar Heel Ants nestmates

Bericht door Venator »

blitz schreef:Zo een watertoren kan je denk ik ook maken van een flessendopje.Je plakt of brand stalen mesh op het dopje,maakt een heel klein gaatje aan de zijkant en steekt daar dat heel dun rietje erdoor ( ook door de ytong ).Het is alleen moeilijk om dat dopje in te bouwen in de ytong denk ik.Ik weet ook niet meteen hoe ze dat doen bij tarheel.Het water zal in het nest verdampen denk ik,als je veel inspuit loopt het water door de mesh op de ytong.Het is maar een idee??
Om het zo perfect na te maken gaat moeilijk zijn denk ik.Volgens mij maken ze een soort opening om het bakje of wat het ook is erdoor te steken en werken ze het bij met gips?
ntume
Lid
Berichten: 108
Lid geworden op: 29 april 2011
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Tar Heel Ants nestmates

Bericht door ntume »

Nou niet zomaar gips. Het is een materiaal dat na uitharding zo hard wordt dat bv. messor en pogonomyrmex er niet doorheen kan graven.
ntume
Lid
Berichten: 108
Lid geworden op: 29 april 2011
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Tar Heel Ants nestmates

Bericht door ntume »

Die water towers zijn wel echt ideaal. Ze blijven echt ruim 10-12 dagen gevuld. Ik ben echt blij met mijn mini hearths.

Afbeelding
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Tar Heel Ants nestmates

Bericht door dvd »

Als tarheel er een soort materiaal over giet dan ziet het er natuurlijk prachtig uit.Met ytong ga je dat gat zelf moeten maken zodat het er net in past.Je gaat tegen het probleem aanlopen dat het gat te klein of groot is,met gips opvullen is wel een optie maar gips schimmelt nogal vlug.@blitz,wel een leuk idee dat van het flessendopje!@ ntume welk soort materiaal gebruikt tarheel om de water towers op te vullen?Heb je de nestmates al uitgetest?
ntume
Lid
Berichten: 108
Lid geworden op: 29 april 2011
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Tar Heel Ants nestmates

Bericht door ntume »

Nee geen idee welk materiaal. Hij noemt het type II materiaal. Mijn bestelling is er nog steeds niet, moest een formulier opsturen waar ik de omschrijving van het product moest opschrijven en de waarde enz. Ik vind het echt belachelijk lang duren.
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Tar Heel Ants nestmates

Bericht door dvd »

Ah ik dacht dat je ze al had binnen gekregen!
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Tar Heel Ants nestmates

Bericht door GvG »

Mijn Camponotus vagus zit al een jaar in een gipsnest en ik zie geen schimmel. Ik denk dat gips sneller schimmelt dan Ytong, maar als het nest niet te groot is, en de mieren houden hun nest goed schoon, is schimmel geen probleem. Althans, naar mijn ervaring.
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Tar Heel Ants nestmates

Bericht door dvd »

GvG schreef:Mijn Camponotus vagus zit al een jaar in een gipsnest en ik zie geen schimmel. Ik denk dat gips sneller schimmelt dan Ytong, maar als het nest niet te groot is, en de mieren houden hun nest goed schoon, is schimmel geen probleem. Althans, naar mijn ervaring.
Wat is uw gedacht over die water towers GvG?
ntume
Lid
Berichten: 108
Lid geworden op: 29 april 2011
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Tar Heel Ants nestmates

Bericht door ntume »

Dvd ik heb de mini hearths enzo al wel, maar ik wacht op een andere grote bestelling van tar heel ants waar dus ook nestmates erbij in zitten.
Plaats reactie