bouw formicarium voor messor minor

Vragen en info over kunstmatige nesten
Plaats reactie
Vincentpronk
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 mei 2016
Gender:
Leeftijd: 26

bouw formicarium voor messor minor

Bericht door Vincentpronk »

hoi ik wou even een update geven over een nieuw formicarium dat ik aan het maken ben ik gebruik hetzelfde design als Yaccivideo(
het verschil met die van hem is dat ik glas gebruik en hij plexiglas ook heb ik geen ondersteuning aan de hoeken ik vertrouw mijn kitraden het is mijn bedoeling om later messor hesperius te houden in deze setup
20160903_193617 1.jpg
ik heb een houten plaat gebruikt die ik met 3 latjes boven de grond hou zodat ik daar de buisjes en mischien elektra voor warmte steen
20160903_194907 2.jpg
IMG-20160903-WA0018 1.jpeg
20160904_002456 1.jpg
voor de binnenkant moet ik nog even leren hoe je gips een kleur kan geven kan dat nog niet echt vinden
en voor het nest wil ik zandnesten gaan gebruiken of ytong maar daar twijfel ik nog heel erg in weet iemand mischien of messor hesperius door ytong kan graven en of de luchtvocht vochtigheid een belangrijke rol speelt op ants kaylitta staat dat het 50/60% luchtvochtig moet zijn hoe moet ik dit regelen?

fotos van de binnenkant komen later
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Vincentpronk op 26 mar 2017, 09:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Vincentpronk
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 mei 2016
Gender:
Leeftijd: 26

Re: bouw formicarium messor minor

Bericht door Vincentpronk »

beetje late update ben al een tijdje bezig met het repareren van mijn auto #boomknuffelaar :lol:

het formicarium is af en heb nu al een tijdje een messor minor kolonie inplaats van messor minor hesperius een domme fout (niet opletten).

maar de kolonie doet het prima en begint nu al flink te groeien
merk wel dat minor heel schuw is hopelijk veranderd dit als er wat meer mieren zijn ook zijn ze vaak alleen snachts actief

de fotos van de bouw en daarna de kolonie
20160922_184427.jpg
20160924_115115.jpg
nou moet ik zeggen ik ben een beetje een roekie met gips gieten dat ik bezig was dacht ik ook wat doe ik nou dacht ook dat ik het verkloot had maar het resultaat mag er vind ik zelf wel zijn 8-)
20160924_123224.jpg
20160924_171252.jpg
het nest links heb ik gekocht bij de antstore de rechtse heb ik zelf gemaakt ik had er twee gemaakt alleen mijn vader heeft er een omgestoten in de schuur :(
20160927_213952.jpg
de lamp was van een oude schildpadden terrarium statief heb ik zelf gemaakt en zwart gespoten ik heb de lamp op dit moment omhoog staan er komt zoizo genoeg licht van af het lijkt nu alsof ze meer actief zijn in de buitenwerleld maar dat kan ook komen door de snelle groei
20170326_090014.jpg
ik heb het formicarium nu op een andere plek staan en de nesten aan de andere kant dus er is een stuk slang bijgekomen wat ook wel mooi is ik heb gemerkt dat minor heel veel moeite heeft om in deze buizen te lopen/klimmen dit wil ik wat verbeteren door wat touw door de buis te doen
20170326_085851.jpg
de kolonie is al ontzettend gegroeid je ziet het alleen jammer niet echt goed op de foto omdat ik niet echt veel ruimte heb tussen de twee nesten om fotos te maken dit vind ik ook nog een verbeterpunt maar daar zoek ik nog een oplossing voor
het tweede nest word nu ook al helemaal uitgegrafen en zit al helemaal vol met gangetjes en kamers alleen nog geen broed of eten te zien
20161219_191111.jpg
ik heb gemerkt dat ze absoluut nog niks anders nemen dan graszaden waarschijnlijk omdat er nog te weining medias zijn
20170107_143353.jpg
ik heb alleen geen fotos van medias maar ze zien er prachtig uit met hun rode koppen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: bouw formicarium voor messor minor

Bericht door GvG »

Dat ziet er mooi uit. Kun je wat vertellen over wat je met het gips gedaan hebt?
Vincentpronk
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 mei 2016
Gender:
Leeftijd: 26

Re: bouw formicarium voor messor minor

Bericht door Vincentpronk »

GvG schreef:Dat ziet er mooi uit. Kun je wat vertellen over wat je met het gips gedaan hebt?
ik heb in meerdere lagen gegipst omdat het best wel snel hard werd.
voor de kleur heb ik een soort pigment verf gebruikt dit kan je gewoon gebruiken.
er zit wel iets chemisch in maar dat komt alleen vrij tijdens het drogen en hard worden van het gips/verf
je hebt ook pigment poeder daar zit dit volgens mij niet in,dit kan je volgens mij halen bij modelbouw winkels.
en de laatste laag heb ik bestrooid met een laagje zand de plekjes die niet goed waren gewoon nog wat meer gips en weer wat zand erover.
Plaats reactie