THA Custom Nucleus type II

Vragen en info over kunstmatige nesten
blitz
Lid
Berichten: 298
Lid geworden op: 11 augustus 2014
Locatie: belgie ( antwerpen )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: THA Custom Nucleus type II

Bericht door blitz »

Hoe valt het nest mee ntume?Of zijn je mieren al in winterslaap?
ntume
Lid
Berichten: 108
Lid geworden op: 29 april 2011
Gender:
Leeftijd: 35

Re: THA Custom Nucleus type II

Bericht door ntume »

Nee ik doe de messor vanaf november 8 weken in de diapauze. Nest bevalt heel goed. Je kan heel goed alles observeren en het is/blijft tot nu toe kraakhelder. Ze smeren hun poep gelukkig alleen in de buitenwereld.

Enig nadeel is dat als ik de deksel boven open maak, ze helemaal hysterisch worden en al hun broed gaan verplaatsen. Natuurlijk gedrag, maar ik zou graag ongestoord hun buiten wereld schoonmaken. Dat lukt nu niet dus dat het enige minpunt wat ik nu kan bedenken :-)
Silver
Berichten: 45
Lid geworden op: 16 augustus 2016
Gender:

Re: THA Custom Nucleus type II

Bericht door Silver »

Hoe worden de magneten vastgemaakt op het blok?gewoon met silicone?Ik had eerst in gedachten om 4 ijzeren pinnen met schroefdraad door het ytong te bevestigen,daar 4 klein schroefjes op.
ntume
Lid
Berichten: 108
Lid geworden op: 29 april 2011
Gender:
Leeftijd: 35

Re: THA Custom Nucleus type II

Bericht door ntume »

Hij maakt gaten in het ytong, precies zelfde dikte als de magneten. Daarna kit hij ze vast en verf er dezelfde kleur als het blok over. Het zijn echt enorm sterke magneten :-)
Silver
Berichten: 45
Lid geworden op: 16 augustus 2016
Gender:

Re: THA Custom Nucleus type II

Bericht door Silver »

ntume schreef:Hij maakt gaten in het ytong, precies zelfde dikte als de magneten. Daarna kit hij ze vast en verf er dezelfde kleur als het blok over. Het zijn echt enorm sterke magneten :-)
Als je het glas eraf haalt om het nest zuiver te maken glippen de miertjes toch naar buiten?of zie ik het verkeerd?
ntume
Lid
Berichten: 108
Lid geworden op: 29 april 2011
Gender:
Leeftijd: 35

Re: THA Custom Nucleus type II

Bericht door ntume »

Ja maar ik haal dat glas helemaal niet weg lol. De mieren houden zelf het nest schoon (messor tilt alles naar buiten).
Silver
Berichten: 45
Lid geworden op: 16 augustus 2016
Gender:

Re: THA Custom Nucleus type II

Bericht door Silver »

Ik heb kleine magneetjes besteld,ga het binnen kort eens uit testen.Bedankt.
ntume
Lid
Berichten: 108
Lid geworden op: 29 april 2011
Gender:
Leeftijd: 35

Re: THA Custom Nucleus type II

Bericht door ntume »

Ik ben zelf bezig met een nieuw nest initiatief gebaseerd op mijn bevindingen en gebruik van nesten van verschillende verkopers. We zijn nu in de afrondingsfase van de eerste 3 conceptversies. Ik zal daar eens een eigen post over maken.
Silver
Berichten: 45
Lid geworden op: 16 augustus 2016
Gender:

Re: THA Custom Nucleus type II

Bericht door Silver »

ntume schreef:Ik ben zelf bezig met een nieuw nest initiatief gebaseerd op mijn bevindingen en gebruik van nesten van verschillende verkopers. We zijn nu in de afrondingsfase van de eerste 3 conceptversies. Ik zal daar eens een eigen post over maken.
Leuk!Ik kijk er naar uit!
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: THA Custom Nucleus type II

Bericht door dvd »

Een tijdje terug had ik magneten via een forumlid gekocht,30 stuks voor 5 euro.Blijkbaar waren ze te klein of niet zo sterk genoeg.Dit heb ik getest op een oude nest.Omdat je toch niet in het nest moet zijn hou ik het bij silicone!Ik heb nu niet zo veel tijd door mijn werk maar binnenkort begin ik aan een nest voor mijn f.fusca die nu momenteel in de koelkast ligt.Net zoals de THA Custom Nucleus type II nest boor ik 3 of 4 diepe gangen uit,daarbij in elke gang maak ik een gat dat ik blokkeer met een watje of een schotje.Via de ingang kan ik de watjes met een pincet of schotjes deblokkeren,zo kan ik mijn mieren van de nodige ruimte voorzien.
Gebruikersavatar
PuppyZwolle
Berichten: 14
Lid geworden op: 24 oktober 2016
Gender:

Re: THA Custom Nucleus type II

Bericht door PuppyZwolle »

dvd schreef:Het water lekte steeds weg onder het dopje ondanks ik het met gips volledig had gedicht.
Even een opmerking of drie over gips. Gips is namelijk niet echt geschikt om iets waterdicht te maken. Ten eerste krimpt het altijd iets. Ten tweede is gips zelf niet waterdicht. Ten derde gaat je gips op den duur uit elkaar vallen als het constant nat is.

Daar kun je wel wat aan doen door het gips te 'behandelen' met wat siliconen. Kit is meestal het handigst. Maar dan geen acrylaatkit dus maar siliconen of sanitairkit.
Beter een kolonie in je formicarium dan een muis in je broodtrommel.
blitz
Lid
Berichten: 298
Lid geworden op: 11 augustus 2014
Locatie: belgie ( antwerpen )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: THA Custom Nucleus type II

Bericht door blitz »

Hoe kan je het best soortgelijke gangen in ytong uitgraven?Met een boormachine of gewoon met hamer en beitel?
Silver
Berichten: 45
Lid geworden op: 16 augustus 2016
Gender:

Re: THA Custom Nucleus type II

Bericht door Silver »

Hoe groot zijn die kamers/gangen?Hoogte en breedte?Ik heb altijd gedacht dat ze te groot waren.
ntume
Lid
Berichten: 108
Lid geworden op: 29 april 2011
Gender:
Leeftijd: 35

Re: THA Custom Nucleus type II

Bericht door ntume »

Nee ideaal formaat. Mijn messor hangt aan het plafond en kauwt samen met 4-5 anderen mierenbrood. Ze zijn zeker niet TE groot.
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: THA Custom Nucleus type II

Bericht door dvd »

Zaterdag had ik ongeveer net het zelfde gemaakt met een blok ytong.Gisteren valt het nest uit mijn handen,in stukken gebroken! :evil: :evil: :evil: .Ik bewerk het met een boormachine met een scherpe kleine boorkop.
Gebruikersavatar
Venator
Lid
Berichten: 385
Lid geworden op: 13 januari 2015
Locatie: belgie ( het limburgse )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: THA Custom Nucleus type II

Bericht door Venator »

dvd schreef:Zaterdag had ik ongeveer net het zelfde gemaakt met een blok ytong.Gisteren valt het nest uit mijn handen,in stukken gebroken! :evil: :evil: :evil: .Ik bewerk het met een boormachine met een scherpe kleine boorkop.
Dat is balen :lol:
Silver
Berichten: 45
Lid geworden op: 16 augustus 2016
Gender:

Re: THA Custom Nucleus type II

Bericht door Silver »

Zijn de gangen of kamers niet te diep of te groot voor Formica fusca?
Laatst gewijzigd door GvG op 13 dec 2016, 20:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Correctie schrijfwijze soortnamen
Plaats reactie