ferrero rocher doosje

Vragen en info over kunstmatige nesten
Plaats reactie
blitz
Lid
Berichten: 298
Lid geworden op: 11 augustus 2014
Locatie: belgie ( antwerpen )
Gender:
Leeftijd: 43

ferrero rocher doosje

Bericht door blitz »

Ik heb thuis nog een oude ferrero rocher doosje liggen en ik dacht eraan om daar een gips nest van te maken.
Maar kan myrmica rubra door gips bijten?gips schimmelt snel?Ik heb altijd met ytong gewerkt,met gips krijg je een mooi vorm van het bakje zelf.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: ferrero rocher doosje

Bericht door Mika »

Dit is zeer geschikt! De driedubbele sluiting laat geen miertjes door, en dit werkt zelfs voor Pheidole pallidula en ook voor Plagiolepis. Gebruik het deksel met 'plafluon'. Smelt daarvoor een grote opening in het deksel. Je kan het gips er gewoon ingieten, en er nadien romdom rond kamers in kerven. Que bevochtiging: ik zou in dit geval dan gewoon heel veel gips gebruiken, dat wil zeggen, een hoog nest maken. Op die manier kan het veel vocht opnemen, en heeft het minder verdampoppervlak per volume. Aangezien je een volledig doosje gebruikt, maar het bijten door gips niet zoveel uit. Het heeft ook te maken met de concentratie aan gips die je gebruikt. Meer gips zorgt voor een harder eindproduct, en minder problemen.

Moeilijkheden: verhuizen gaat enkel met een brugje. Afhankelijk van de grootte van je kolonie zullen ze snel uit het doosje groeien...
DUCKDUCKGO!
blitz
Lid
Berichten: 298
Lid geworden op: 11 augustus 2014
Locatie: belgie ( antwerpen )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: ferrero rocher doosje

Bericht door blitz »

Bedank Mika.
Ik moet nieuwe gips halen,dochterlief heeft zich weten te amuseren ermee :lol:
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: ferrero rocher doosje

Bericht door GvG »

20160908_083323.jpg
Deze heb ik net zelf afgemaakt. De kamers heb ik met klei in het bakje geboetseerd, voordat ik het gips erin goot. Na het gieten heb ik wat zand en steentjes erop gestrooid als decoratie. Na het drogen het gips eruitgehaald en de klei verwijderd. Het gat in het deksel heb ik gezaagd met een Dremel. Ik gebruik talk, want mijn Fluon is op. Ik heb een nieuwe manier van bevochtiging bedacht, dat zie je niet op deze foto. Dat wil ik eerst testen voordat ik het laat zien.
Edit: Het gips is gekleurd met oker.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Venator
Lid
Berichten: 385
Lid geworden op: 13 januari 2015
Locatie: belgie ( het limburgse )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: ferrero rocher doosje

Bericht door Venator »

Leuke nest GvG,welke soort ga je hier in houden?Ik heb het niet zo op gips,ik ben bang dat mieren zich hierdoor gaan graven en dat het vlug schimmelt.Als de mieren hierdoor graven kan het geen kwaad maar het nest is dan waardeloos.Ik denk dat je in het midden van het nest een klein gaatje hebt gemaakt en de onderkant uitgehold voor het bevochtigen?
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: ferrero rocher doosje

Bericht door GvG »

Zoals je in de blog van mijn Camponotus vagus kunt zien kunnen sommige soorten inderdaad door gips heen knagen, maar bij mij heeft dat nog nooit noemenswaardige problemen veroorzaakt. Ik ga in dit nest Lasius niger houden, die knagen sowieso niet zo sneel door het gips heen, als ze dat al doen. Ik denk dat ze hooguit een jaar in dit nestje blijven.

Als je het nest niet te groot maakt, of niet een te kleine kolonie in een nest zet, is schimmel geen probleem. Ik heb nooit problemen met schimmel in gipsnesten, ik heb er nu 3 in gebruik. Gips kan schimmelen maar ik merk dat 3 factoren daar aan bijdragen: te veel vocht, te veel etensresten, te weinig mieren.

Als je in het midden een gaatje maakt naar een holte, zullen de mieren daar in gaan zitten. Dat werkt niet, dat heb ik inmiddels wel geleerd. The hard way, zoals men in het Engels zegt.
Gebruikersavatar
Venator
Lid
Berichten: 385
Lid geworden op: 13 januari 2015
Locatie: belgie ( het limburgse )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: ferrero rocher doosje

Bericht door Venator »

Ik bedoel in het midden een gaatje met daar een rietje door.Het rietje kan je dan afsluiten met een stuk watje.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: ferrero rocher doosje

Bericht door GvG »

Ja, dat kan. Maar als je eenmaal een paar honderd werksters hebt lopen werkt dat niet goed. Om verschillende redenen.
Reneetjuh
Berichten: 19
Lid geworden op: 09 maart 2017
Gender:

Re: ferrero rocher doosje

Bericht door Reneetjuh »

Is het gelukt met het nest vochtig genoeg te houden?
Hoe heb je dit aangepakt?
BartR
Berichten: 563
Lid geworden op: 31 juli 2018

Re: ferrero rocher doosje

Bericht door BartR »

Ja hele late reactie. Maar weet iemand hoe je zoiets het beste vochtig houdt?
1x Polyrhachis dives - 1q 20W Blog
1 x Formica fusca 1Q 6W - Blog
1 x Lasius flavus 1Q - Blog
1 x Camponotus cruentatus 1Q - Blog
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: ferrero rocher doosje

Bericht door Mika »

Moeilijk he. Het beste is zoals ik het uitleg: veel gips, en dan relatief weinig oppervlak. Maar dat water verdampt continue, en je zal de vaochtigheid dus frequent moeten opvolgen.
DUCKDUCKGO!
BartR
Berichten: 563
Lid geworden op: 31 juli 2018

Re: ferrero rocher doosje

Bericht door BartR »

Maar druppel je het gewoon op het oppervlak? Of met een plantenspuit?
1x Polyrhachis dives - 1q 20W Blog
1 x Formica fusca 1Q 6W - Blog
1 x Lasius flavus 1Q - Blog
1 x Camponotus cruentatus 1Q - Blog
Plaats reactie