Signum nest - de start van iets nieuws

Vragen en info over kunstmatige nesten
Plaats reactie
ntume
Lid
Berichten: 108
Lid geworden op: 29 april 2011
Gender:
Leeftijd: 35

Signum nest - de start van iets nieuws

Bericht door ntume »

Hallo allen.

Het is de meeste wel bekend dat ik nesten heb van allerlei verkopers. Ik wilde weten wat goed werkte, waar ik tegen aan liep, wat vooral ook niet goed werkte en wat veel beginnende hobbyisten (maar ook gevorderde!) zou aanspreken. Ik hou zelf enorm van knutselen en nadenken over processen, echter heb ik niet de benodigde powertools in huis om echt goed te kunnen bouwen. Hier kwam een kennis van mij bij kijken die ik heb leren kennen in de hobbywereld. Ik heb met hem afgesproken dat ik met hem zou nadenken over een product wat hij kon maken en verkopen, naar gelang ervaring en wensen van hobbyisten. Tar Heel Ants is voor veel mensen te duur en de bijkomende kosten (btw,douanerechten,invoerrechten) zijn echt te hoog. Zo zijn we afgelopen zomer tot het volgende gekomen:

Omdat ik veel 'losse' gynes had en kleinere kolonies heb ik me in het begin vooral gestort op de zogenaamde 'founding formicaria'.
Dan kom je al snel bij de normale reageerbuis-in-plastic-bakje uit maar ook bij de wat luxere producten zoals de Mini Hearth en Antkit acryl starter nests. Ik heb in allerlei nesten succesvol kolonies gesticht van zowel inheemse als exotische soorten.
Zaken die in deze kleine nesten wat moeilijker te reguleren waren, waren vooral vochtigheidsgraad en de temperatuur. Uiteindelijk heb ik toen gekozen om de kleine nesten in een afgesloten kastje te zetten met een sterke warmtemat van binnen. Hierdoor was de temperatuur in het kastje rond de 26 graden en kon een puntje van een nest op de warmtemat zodat ze ook op 30C konden zitten. Deze setup heeft naar mijn idee goed gewerkt en heb hier een vijftal soorten succesvol mee gestart (messor x2,camponotus x2,formica)

Dan kom je daarna al snel op het volgende: hoe ga ik hun 'vervolg' nesten vormgeven? Je wil eigenlijk een alles in één die er ook mooi uitziet en tevens gemakkelijk te verwarmen/bevochtigen is. Wat verder voor mij belangrijk is, is dat het nest na gebruik schoon moet kunnen worden gemaakt en hergebruikt.

Wensen:

-Het nest moet vanaf dag 1 in gebruik kunnen worden genomen. Gyne er in (moet ook semi claustral kunnen worden gehouden!) en vervolgens gedurende de hele groei van de kolonie gebruikt kunnen worden. Dit wil ik realiseren door delen van het nest afsluitbaar te maken.

-Minimaal 2 tot 3 seizoenen meegaan kwa koloniegroei. Veel hobbyisten zijn nog maar kort bezig of verliezen interesse in de hobby binnen twee tot drie jaar.

-Het moet een nest en buitenwereld-in-één zijn. Het moet functioneel zijn (makkelijk schoon te houden) maar ook mooi voor het oog. Het moet ook passen/af te stemmen zijn bij de soort die je er in wil houden.

-De kamers moeten 'gecoat' zijn in zand. Dit is me goed bevallen vanuit Tar Heel Ants nesten en komt de vochtigheidsgraad ten goede. Ook hebben sommige soorten een ondergrond van zand nodig voor hun pupae om coconnen te kunnen spinnen.

-De plaatsing van de verwarming moet zo kunnen zijn dat er een warme kant is en een koele(re) kant. Vanwege vocht wil je eigenlijk het liefste de warmtemat of kabel niet direct onder het nest hebben.

-Je moet kunnen bevochtigen zonder het nest open te maken of te sproeien direct in/op het nest. Ik wil kunnen zien hoeveel water ik nog in het nest heb zitten of hoeveel er nog beschikbaar is.

-Ik vind kleur belangrijk en wil dit kunnen afstemmen op de soort die ik ga houden.

------

We zijn gaan tekenen en bouwen aan de hand van deze ervaringen en wensen.

Ik presenteer: Signum nest in verschillende kleuren en leefgebieden. Sahara, salt-lake, mars en vulcano.

Een veelzijdig formicarium wat gebruikt kan worden vanaf dag één. Er passen 3 reageerbuizen in van 15x160mm en je kunt kiezen of je de gyne in de buis wil laten (met toegang tot een kamer), of je haar een reageerbuis met waterreservoir wil geven en eentje zonder, of je haar 2 kamers wil geven of direct toegang geeft tot de buitenwereld. Je kunt na de koloniestichting de toegang geven tot een nestblok met meerdere kamers of dit vanaf het begin doen, volledig eigen keuze. De kamers van het nest hebben magneet aansluiting en zijn volledig zichtbaar. Ook aan de zijkant zijn magneten aangebracht zodat je een blindering kan aanbrengen als de gyne of kleine kolonie lichtschuw is.

Bevochtiging gaat door middel van reageerbuizen en wanneer het nestblok in gebruik is, door middel van een waterreservoir onder het nestblok. Dit vul je vanaf buitenaf. Verwarming kan door een warmtekabel (er zit een opening halverwege die je door het nest kan trekken) of je kunt een warmtematje in het midden van het nest schuiven. We hebben getest met een 4 watt warmtematje en daarmee creer je een mooie overgang door het nest. De warmtekabel werkt enorm goed als je meerdere van deze nesten naast elkaar hebt staan.

De eerste lichting nesten komen eind deze week in Nederland aan. Deze ga ik in gebruik nemen met al mijn kleine kolonies en ga een youtube kanaal hiervoor openen.

Omdat beelden meer zeggen dan duizend woorden..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De uiteindelijke versie die dit weekend binnen komt heeft nog enkele kleine toevoegingen zoals een magnetisch afsluitbaar voergat bovenin en opstaande randen voor het aanbrengen van fluon. Deze zijn niet zichtbaar op deze fotos.

Zodra deze versie door mij goedgekeurd is gaan ze ook gemaakt worden voor de verkoop. Een bekend persoon uit de hobby uit Engeland gaat ze verkopen en iemand uit scandinavie. Dit om aankoop en verzenden aantrekkelijk te houden. Ik houd jullie op de hoogte ;-)
Calvinier
Lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 19 september 2016
Locatie: Wieringerwerf
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Signum nest - de start van iets nieuws

Bericht door Calvinier »

Ziet er goed uit!
Je lijkt over alles hebben nagedacht en dit zou een toevoeging zijn voor je woonkamer!
Veel beter dan een aquarium ;)
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Signum nest - de start van iets nieuws

Bericht door GvG »

Ik ben benieuwd naar je ervaringen!
ntume
Lid
Berichten: 108
Lid geworden op: 29 april 2011
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Signum nest - de start van iets nieuws

Bericht door ntume »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit zijn de buitenwerelden nu helemaal klaar. Ik ben verliefd op nummer 1.
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Signum nest - de start van iets nieuws

Bericht door dvd »

Leuk gemaakt!
ntume
Lid
Berichten: 108
Lid geworden op: 29 april 2011
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Signum nest - de start van iets nieuws

Bericht door ntume »

Afbeelding
ntume
Lid
Berichten: 108
Lid geworden op: 29 april 2011
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Signum nest - de start van iets nieuws

Bericht door ntume »

http://www.gamergate.com.au/new-blog/20 ... m-nardimai

we zijn nu ook gefeatured als sneak preview op Gamergate :-)
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Signum nest - de start van iets nieuws

Bericht door Kegge »

Zien er heel goed uit!
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Hessel
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 06 juli 2016
Locatie: Alkmaar, noord holland
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Signum nest - de start van iets nieuws

Bericht door Hessel »

Echt heel mooi zeg! Echt een product wat je ook graag ziet buiten de mieren
Wie het kleine niet eerdt is het grote niet weerd...
Plaats reactie