Bouwverslag formicarium

Vragen en info over kunstmatige nesten
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Bouwverslag formicarium

Bericht door Westdijk »

Afbeelding
Over de verf heb ik een paar beschermende lagen lak aangebracht. Het is een watergedragen, kleurloze parketlak van het merk Glitsa.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Tussen de rotsformaties ben ik aan de slag gegaan met het tijdrovende aanbrengen van een mozaïek van fijn grind. Een grote pincet bracht hierbij uitkomst. Eerst een laag lak waarin de steentjes werden gelegd en later nog een laag lak er overheen. Ik gebruikte een schroevendraaier af en toe om de steentjes wat verder te schuiven of iets te draaien. Ik besef dat een groot deel ervan weleens achter de bladeren van de plant kan gaan verdwijnen, maar ik blijf het mooi vinden.
Afbeelding

Afbeelding
In tegenstelling tot mijn vorige project wordt het grind ditmaal alleen tegen de achterwand, dus verticaal, aangebracht. Ik wil voorkomen dat er voedselresten tussen het grind komt te zitten. Iets wat in de praktijk heel moeilijk bleek schoon te maken te zijn als je daar te lang mee wachtte. Hier maakte ik me met regelmaat schuldig aan, omdat ik de mieren in de buitenwereld zo min mogelijk wilde storen.
Afbeelding

Afbeelding
Op de bodem heb ik over de verf eveneens lak aangebracht waarover zand werd gestrooid. Het kostte wat meer moeite om dit voor elkaar te krijgen. Na de droogtijd borstelde ik voorzichtig het loszittende zand eraf en dat bleek steeds heel veel te zijn. Daarna ben ik druppels lak over kleine oppervlakten gaan uitsmeren en heb daar het zand in gedrukt en dat bleek beter te werken. De wachttijd er tussen was wat minder, maar wat je niet kan veranderen moet je eenvoudig accepteren.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Daarna heb ik het laatste grind op de achterwand aangebracht. Hier en daar heb ik later steentjes toegevoegd om de grijze achtergrond verder weg te werken. Het zal altijd wel te zien blijven als je er naar op zoek bent, maar van enige afstand valt het nauwelijks meer op.
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Bouwverslag formicarium

Bericht door Westdijk »

Op zoek naar een kunstplant werd ik me al snel bewust van hoe weinig ik bleek te weten over de prijzen van deze producten. Ik fronste een paar keer mijn wenkbrauwen en besefte dat het me in de tuincentra en winkels aardig wat duiten zou gaan kosten. Het was iets waar ik me maar bij neerlegde in de overtuiging dat ik snel zou slagen. Dat bleek een tegenvaller te zijn. Misschien stelde ik eenvoudig te hoge eisen aan een bladplant, maar ik had eigenlijk verwacht niet meer dan één tuincentrum te hoeven bezoeken. De bladeren waren in mijn beleving te kunstmatig, lelijk, te groot, te klein, te kleurrijk of te lastig om te bevestigen naar mijn inschatting als ik de plant eenmaal uit elkaar had gehaald.
Afbeelding

Afbeelding
De plant die uiteindelijk door het moeizame selectieproces kwam. De plastic bladeren zijn makkelijk schoon te maken en de donkergroene kleur steekt mooi af tegen de grijze rotsen. Ik had ook nog een takje met bonte bladeren via het internet aangeschaft, maar heb deze achteraf bekeken nooit nodig gehad. Ik besloot tijdens het inrichten om het bij één soort te houden. Eentonig misschien, maar er ging een bepaalde rust van uit en dat beviel mij wel.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Het plastic was makkelijk in stukken te knippen. Om de bladeren wat meer volume te geven besloot ik deze los te trekken en op elkaar te zetten.
Afbeelding

Afbeelding
Na dertig van deze rozetten van bladeren te hebben gemaakt had ik er ruim genoeg om ermee aan de gang te gaan. Het bleek een leuke uitdaging te zijn om plaats te vinden voor deze rozetten. Eerst werd de plant voorzien en daarna verzamelde ik de overgebleven rozetten en zocht daar ook een plekje voor tussen de rotsen. Steeds twijfelend of het te veel van het goede zou zijn of juist goed paste in het formicarium. Herhaaldelijk veranderde ik de rozetten van positie en in hoeveelheden. Ik voelde me net een tuinontwerper voor een miniatuur tuin. De mogelijkheden waren oneindig.
Afbeelding
Na eerst de rozetten op de stam van de plant te hebben bevestigd met lijm, heb ik later de kwast erbij gepakt om waar ik bij kon komen het groene plastic onder een laag bruine verf weg te werken. Daarna kwam de rest aan de beurt.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Ik had na het creatieve werk nog zes rozetten over en ben heel tevreden over het resultaat.
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Bouwverslag formicarium

Bericht door Westdijk »

Op zoek naar fijn gaas heb ik diverse tips gekregen over waar het allemaal te bestellen is. Uiteindelijk ben ik bij de metaalgroothandel metaalwinkel BV in Rotterdam uitgekomen. Het was een overzichtelijke site, waar je een offerte op kon vragen of meteen bestellen. Daar heb ik een bestelling geplaatst voor benzinegaas van roestvast staal met een maaswijdte van 0,265 bij 0,265 mm. Iets groter, 0,015 mm om precies te zijn, dan de maximale maaswijdte waar ik oorspronkelijk naar op zoek ben gegaan, maar na enig peinzen heb ik toch de knoop doorgehakt en heb daar een halve vierkante meter aan benzinegaas besteld. Meer dan ik nodig heb voor dit project, maar het lijkt mij wel handig voor toekomstige projecten.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Het pakket arriveerde een paar dagen later en was keurig ingepakt. Ik ben er erg over te spreken hoe snel het allemaal is verlopen vanaf het moment dat de opdracht werd bevestigd.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Ik heb uit het verpakkingsmateriaal twee stukken geknipt voor de juiste afmetingen voor de roosters. Hier en daar een beetje bijknippen na het passen en ik hield het goede formaat over.
Afbeelding

Afbeelding
Het karton hield ik vervolgens onder het gaas om daarop de afmetingen af te tekenen met een stift.
Afbeelding
Ik heb rondom lijm aangebracht voor ik het gaas voorzichtig naar het formicarium droeg.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Om het benzinegaas tegen het gaas gedrukt te houden heb ik houten planken gebruikt als ondersteuning. Aan de bovenzijde kon het de lijm door het gaas zien komen. Daarna was het een kwestie van wachten.
Na het verwijderen van het hout bleek er nog een klein deel van het gaas los te zitten. Ik heb het opnieuw van lijm voorzien en iets anders gebruikt om het vast te zetten. Voor de zekerheid heb ik later nog een rand kit rondom aangebracht.
Afbeelding

Afbeelding
Voor nu heb ik er tijdelijk van afgezien om achter het rooster aan de voorzijde ook al benzinegaas aan te brengen. Het gaat wel gebeuren, maar op een later moment.
Een volgende post kan langer op zich laten wachten. Ik heb meer tijd nodig om de verschillende opties tegen elkaar af te wegen en om de uitbraakbarrières te testen heb ik mieren nodig voor ik het ga toepassen in het formicarium.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Bouwverslag formicarium

Bericht door GvG »

Even voor de duidelijkheid; je hebt het fijne gaas aan de binnenkant van de roosters geplakt, toch?
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: GvG

Bericht door Westdijk »

Inderdaad, je conclusie klopt. Misschien had ik het duidelijker moeten vermelden, maar ik dacht dat de opnamen met onder andere het karton voor zich spraken. Het fijne gaas zelf bleek wat lastiger te zijn om op de foto zetten.
Achteraf bekeken had ik beter eerst met het gaas kunnen beginnen. Ik had het dan makkelijker kunnen ondersteunen, in plaats ondervond ik enige hinder van de buitenwereld.

Op dit moment bij één rooster en deze bevind zich bovenin. Het rooster aan de voorzijde laat ik even ongemoeid. De openingen zijn daar zo groot dat ik eventueel koperdraad door heen kan steken om aan de buitenkant van het terrarium een batterij te bevestigen. Ik overweeg met schrikdraad te werken om de mieren op afstand te houden als ik de schuifdeuren open moet doen. Werksters van de Lasius niger worden opvallend massaal actief als er iets in de omgeving van het nest gebeurd en als ik werkzaamheden moet gaan uitvoeren dan wil ik me zelf wel daar voldoende tijd voor geven. Mocht de batterij leeg raken, dan kan ik deze vervangen zonder dat de mieren het merken.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Bouwverslag formicarium

Bericht door GvG »

Ja, ik dacht het wel maar wilde het even checken. Ik bedacht opeens dat als je het gaas aan de buitenzijde zou bevestigen, dat de mieren tussen het rooster en het gaas zouden kunnen kruipen.
Hessel
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 06 juli 2016
Locatie: Alkmaar, noord holland
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Bouwverslag formicarium

Bericht door Hessel »

Hoi Westdijk.

Nu je je l niger hebt verkocht/gaat verkopen, welke soort komt hier dan in denk je?
Wie het kleine niet eerdt is het grote niet weerd...
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Hessel

Bericht door Westdijk »

De kolonie Bravo heeft al een andere eigenaar gekregen, Hessel.

Als het me nog een keer gaat lukken om een goede, maar tegelijk ook geen lelijke barrière te maken waarmee ik de mieren op afstand van de schuifdeuren kan houden dan komt mijn kolonie Foxtrot erin. Deze Lasius niger kolonie bevat genoeg mieren. Alleen na een paar mislukkingen ligt het project stil. Ik klus meestal in de winter voor mijn hobby, als de mieren in de koelkast verblijven. Ik ben er echter inmiddels achter dat ook andere mensen het probleem hebben dat er mieren ontsnappen als de deuren open schuiven. Alleen laten ze dit nooit zien en lijken het er nog minder over te hebben.
Hessel
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 06 juli 2016
Locatie: Alkmaar, noord holland
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Bouwverslag formicarium

Bericht door Hessel »

Ben je ooit nog van plan een andere soort te nemen?
Wie het kleine niet eerdt is het grote niet weerd...
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Hessel

Bericht door Westdijk »

Ik neem aan dat je op uitheemse soorten doelt? Ik denk er over om soorten uit de wat tropische regionen in Azië en of Zuid-Amerika aan te schaffen. Alleen heb ik te veel plannen, Hessel. Een beplant formicarium lijkt me fantastisch en elk project waar ik aan begin levert me informatie en ervaring op die ik ooit hoop te kunnen gebruiken om een bak te kunnen inrichten die een tropisch terrarium zal kunnen evenaren.

Dit formicarium beschouw ik bijvoorbeeld als een hybride vorm die plek bied aan een enkele plant. Mocht ik geen bruikbare oplossing vinden voor de schuifdeuren dan keer ik eenvoudig terug naar de spreekwoordelijke tekentafel om weer een aquarium geschikt te maken om mieren te huisvesten. Een dergelijke glazen bak maakt de uitdaging dan weer groter om een bepaalde balans te bereiken in licht, temperatuur, vochtigheid en ventilatie. Genoeg in ieder geval om me voor langere tijd bezig te houden en daarnaast heb ik nog andere bezigheden, waardoor ik mijn tijd moet verdelen. Ik kan genieten van het kijken naar mieren, maar ik lees net zo graag een boek bijvoorbeeld. Het zal dus nog wel even duren voor je over vervolgstappen met betrekking tot tropische soorten hoort en misschien stel ik mijn plannen later wel bij zodat je er nooit iets over hoort. Er zijn immers weinig zekerheden in het leven die ik je kan bieden, Hessel. ;)
Michiel1975
Berichten: 27
Lid geworden op: 09 juli 2017
Gender:

Re: Bouwverslag formicarium

Bericht door Michiel1975 »

Jammer dat deze blog hier stopt (voorlopig). Ik heb met veel interesse deze blog gevolgd omdat ik dit toch wel het mooiste zou vinden om mieren is deze setting te houden. De gipsnesten zijn leuk maar dit lijkt mij met een grotere kolonie nog veel leuker.
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Michiel1975

Bericht door Westdijk »

Leuk dat je het tot zover hebt gevolgd en ik hoop dat het bouwverslag je op ideeën heeft gebracht. Helaas kan ik niet zeggen wanneer ik weer verder ga met het bouwverslag. Een aantal ideeën zijn al afgevallen, maar ik heb nog andere opties open staan. Mocht het zover komen dat ik het daadwerkelijk in gebruik neem met de Lasius niger dan zal ik het met jullie delen via mijn blog.

Misschien heb je hier ook nog iets aan:
http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=11&t=8016
Het is een ander bouwverslag, maar dan in een aquarium. Dit formicarium heb ik wel in gebruik genomen en nog niet zo lang geleden weer verkocht. In mijn blog vind je daar de nodige opnamen van terug.
http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=72&t=7086#p60778
En ook een paar leermomenten om rekening mee te houden bij nieuwe projecten. Iets waar je vaak pas met de mieren erin achter komt. :)
Plaats reactie