Bouwverslag formicarium

Vragen en info over kunstmatige nesten
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Bouwverslag formicarium

Bericht door Westdijk »

Een glazen terrarium is nogal onverwachts en zonder enige kosten in mijn bezit gekomen. Veel tijd om er over na te denken was me daarbij niet gegund, want de naar het milieustation afgereisde eigenaar wilde er vanaf en wel meteen. Het terrarium heeft lange tijd plek ingenomen in de opslag, maar met de komende winter in zicht is het eindelijk tijd geworden om het spreekwoordelijke stof eraf te vegen. De mierenkolonies brengen de diapauze door in de koelkast bij een temperatuur van 5 °C en een enkele kolonie buiten, in een zelfgemaakte box voor bescherming tegen de temperaturen onder het vriespunt. Ik heb de komende maanden hier voorlopig weinig omkijken naar, met uitzondering van het aanvullen van water.

Het geeft mij meer tijd om me te richten op een nieuw project. Het is een grote stap van een aangepast aquarium naar een volledig beplant terrarium en daarom zie ik dit terrarium als één van de noodzakelijke tussenstappen op weg naar iets wat nog fantasie is voor mij, maar daarom zeker niet minder gewild.
Ik heb de geleerde lessen van vorige formicariums goed in me opgenomen, een heleboel opnamen van talrijke andere formicariums en terrariums bekeken en deze kans aangegrepen om ideeën in dit terrarium te realiseren en ook te experimenteren.
Afbeelding

Afbeelding
Het terrarium heeft de van de buitenkant gemeten afmetingen van lengte 40,5 cm, breedte 30,5 cm en hoogte 60 cm. Tegen het glas zit helaas een hardnekkige aanslag, zoals ik eerder in aquariums ben tegen gekomen. Slechts een deel ervan heb ik weg gekregen. Het zal het zicht op het nest enigszins verminderen. Om te bekijken of het dan wel de moeite waard was om ermee verder te gaan heb ik een bewerkt stuk ytong achter het glas gehouden. Je moet immers toch dichtbij komen om de toekomstige bewoners goed te kunnen zien. De beslissing was daarna snel genomen om ermee door te gaan.
Afbeelding
De openingen van het ventilatierooster aan de voorkant zijn te groot en zullen aangepast moeten worden. Gaas met een maaswijdte van 0,25 mm is wel efficiënt in het tegenhouden van werksters van de Lasius niger.
Afbeelding
Hetzelfde geldt voor het rooster aan de bovenkant. Even dacht ik nog dat hier de maaswijdte voldoende was, maar de werksters van de kolonie Charlie hebben reeds het tegendeel bewezen door in het aquarium één van de twee aanwezige waterreservoirs als nest in gebruik te nemen. De mieren hadden weinig moeite om door het gaas met dezelfde maaswijdte te komen, dat juist als een blokkade had moeten fungeren om hen gescheiden te houden van het water.
Afbeelding
Als laatste is er ruimte tussen de schuifdeuren, groot genoeg voor een koningin van de Lasius niger om er ongestoord door heen te kunnen wandelen. Het is allemaal op te lossen. Ik heb hiervoor eerder een vraag uitgezet op het reptielenforum.nl, inclusief een paar opnamen erbij die ik ook hier weer heb gebruikt. Alleen wil ik mijn opties om uitbraken tegen te gaan graag verder uitgebreid zien dan momenteel het geval is. Het heeft voornamelijk met het visuele aspect te maken.
Afbeelding
Ik heb een schets gemaakt voor een groot nest. Het zal drie zijden van het terrarium gedeeltelijk beslaan. In een natuurlijk ingericht terrarium zullen mieren zich in de grond vestigen. Daar zal de voorkeur van de mieren naar mijn verwachting naar uitgaan. Ik wil ook graag een echte plant in het terrarium, alleen wil ik op een tegenstrijdige manier de mieren in het nest kunnen blijven volgen. Om deze reden wil ik over de mogelijkheid beschikken om de plant later te kunnen toevoegen. Ik ben daarvoor op het internet een oplossing tegen gekomen, die ik in een voor mij aangepaste vorm over ga nemen. Het nest zal uit twee lagen gaan bestaan met een waterdichte plaat er tussen. De nog denkbeeldige plaat zal als bodem gaan dienen met een waterreservoir er onder, dat de onderste laag van het nest vochtig houd en waaruit de wortels van de plant water kunnen opnemen. Het waterreservoir bevat verder geen afvoer en ik durf niet in het glas te boren.
Een grote opening in de plaat laat ruimte vrij voor een plant in een pot. Ik vraag me nog wel af of het verstandig is via de plant het waterreservoir aan te vullen. Het kan mieren er misschien van weerhouden om zich in de grond te nestelen. Het overtollige water stroomt natuurlijk uit de pot in het reservoir, maar zal ongetwijfeld stoffen meevoeren waardoor het water een andere kleur zal aannemen. Ik moet nog even voor me zelf bepalen of ik dat erg ga vinden, want een optie zou zijn om het reservoir via een andere opening in de plaat aan te vullen.
Er komen dichter naar de voorkant van het terrarium twee extra openingen in de plaat. In elk ervan past een kunststof pijp met een diameter groot genoeg om er een reageerbuis in te kunnen duwen. Mocht ik later besluiten om er tijdelijk een tak met bladluizen in te willen zetten dan heb ik deze optie. Het is iets dat immers later veel moeilijker zal zijn om te realiseren als de mieren het nest eenmaal in gebruik hebben genomen.
Afbeelding
De onderste laag van het nest zal uit drie stukken ytong bestaan, dat op een later moment tegen evenveel zijden zal worden bevestigd. Het zal in contact komen te staan met water en het vochtige gedeelte van het nest gaan vormen.
Aan de buitenkant is hier en daar het glas beschadigd. Geen breuken, maar er zijn kleine scherven van het glas. Aan de zijkanten speelt dit probleem nauwelijks. Waar de ytong tegen het glas wordt gelijmd zorgt het gasbeton voor versterking van het glas. Wat mij wat meer zorgen baart is de achterzijde. Na de afweging te hebben gemaakt om rondom ytong aan te brengen heb ik daar toch van afgezien. Ik wil van twee kanten in het waterreservoir kunnen blijven kijken. Ik zal glas aanbrengen en de ruimte tussen het glas en de achterwand opvullen met kit. Hier zal later de plaat gedeeltelijk op kunnen rusten om doorbuigen van het materiaal te voorkomen, waardoor later mogelijk kieren kunnen ontstaan. Iets dat ongetwijfeld door patrouillerende mieren zal worden ontdekt en onderzocht.

De komende tijd zal ik mijn vorderingen met jullie delen. Er zal wel enige tijd tussen de te posten delen zitten, want het typen van een informatief verslag waar naar ik hoop andere mensen van kunnen leren vergt toch altijd wat tijd.
Laatst gewijzigd door GvG op 10 dec 2016, 19:07, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Typfout gecorrigeerd
Hessel
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 06 juli 2016
Locatie: Alkmaar, noord holland
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Bouwverslag formicarium

Bericht door Hessel »

Wat een gaaf idee! Ik ben zeer benieuwd naar het resultaat en om het bouwproces te zien. Heel veel succes ;) en volgens mij gaat je kolonie tot de grootste L.niger in gevangenschap gehouden ooit worden :)
Wie het kleine niet eerdt is het grote niet weerd...
Gebruikersavatar
MBS
Lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 23 mei 2016
Gender:
Leeftijd: 25
Contacteer:

Re: Bouwverslag formicarium

Bericht door MBS »

Ik ben erg benieuwd hoe het er uit komt te zien omdat ik weet dat jij erg mooie formicarium's kan maken.
het is een leuk idee en wat ik altijd gaaf vind bij jou formicarium's is dat je het altijd natuurlijk maakt en dat is erg gaaf.
ik weet al zeker dat het de moeite waard is om deze blog te volgen.
je andere blogs over je formicarium's heb ik al een aantal keer gelezen en het blijft leuk.

Veel succes
Lasius Niger 250+-
Pheidole palidula 1500+-
Formica fusca 50+-
Camponotus foreli 2+-
Tetramorium 25+-
harpegnathos vanator 12+-
Pheidole noda 100+-
Carebara Affinis 2000+

AntsMBS Youtube kanaal
https://www.youtube.com/channel/UCQtaOo ... Tp07e_4XEw
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Bouwverslag formicarium

Bericht door GvG »

Spannend! Ik zie uit naar de volgende berichten.

Ik heb er zelf ook wel eens over nagedacht om een soortgelijk terrarium als formicarium in te richten. De ruimte tussen de schuifdeurtjes is inderdaad het grootste struikelblok, denk ik. Ik ben benieuwd naar je oplossing(en). Ik had zelf geen ideeën waar ik genoeg vertrouwen in had.
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Hessel, fylenzo & GvG

Bericht door Westdijk »

Bedankt voor jullie reacties, Hessel, fylenzo & GvG. Het lijkt mij zelf ook een gaaf idee, om maar even de woorden van Hessel te gebruiken. Nu nog de gedachte zien te verwezenlijken, plus de verslaglegging ervan.
Wat betreft de grootte van mijn kolonies Lasius niger kan ik slechts zeggen dat ze goed groeien. Alleen denk ik er momenteel wel over na of ik met inheemse soorten wil verder gaan. Het zijn behoorlijk actieve mieren en tot zover heb ik er een heleboel plezier aan beleeft, maar tropische soorten hebben geen diapauze, zoals de mieren in Nederland gewend zijn en hebben me het jaar rond wat te bieden. Daarnaast heb ik me vanaf het begin beperkingen opgelegd wat betreft het aantal kolonies. Ik sluit dus niet uit dat ik de kolonie Charlie op marktplaats te koop aanbiedt om aan meer geld en ruimte in de woonkamer te komen voor een (misschien op maat gemaakt) terrarium waarin al mijn ervaringen zijn verwerkt die ik met deze glazen bak op ga doen. Helaas wordt geld belangrijker nu ik mieren wat grotere huisvestingen wil gaan aanbieden dan voorheen het geval is geweest.
GvG, soms moet je het eenvoudig loslaten en een beroep doen op andere mensen om aan ideeën te komen of inspiratie op te doen.

Een reactie die ik eerder heb gekregen: De enige oplossing die ik voor de schuifdeuren zie is de volgende (uitgaande dat je de oplossing niet makkelijk mag zien; het plakken van een dun strookje perspex op de kopse kant van een van de ruitjes zodat de boel afsluit is en blijft ook een mogelijkheid)
1 Verwijder beide deurtjes (kun je er gewoon uittillen)
2 Snij van de drie opstaande stroken de middelste weg (is wat gepruts maar zou moeten lukken)
3 Meet de dikte van het glas van de ruitjes en de vrije ruimte van de geleider.

Nu zijn er verschillende mogelijkheden;
1 maak strookjes plastic die je aan de binnenzijde van de geleider plakt zodat de vrije ruimte te klein wordt voor een mier
2 maak kleine strookje die je kunt verwijderen en klem daarmee de ruitjes tegen elkaar als de bak dicht is.

Nadeel is dat het glas elkaar raakt en er dus een verhoogd risico is op krassen in de deurtjes.

Zelf speelde ik met de gedachte om direct achter de deuren een raamwerk van gordijnrails in aan te brengen. In de vernauwing watten te schuiven die dan goed worden vastgehouden en deze rondom te bevochtigen met paraffineolie. Zoals je ziet zijn het totaal verschillende zienswijzen, als het terrarium klaar is hoop ik meer mogelijkheden tot mijn beschikking te hebben en daarom schuif ik de uiteindelijke beslissing steeds weer voor me uit.
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: Bouwverslag formicarium

Bericht door miel »

Ik doe het je niet na! :D
ntume
Lid
Berichten: 108
Lid geworden op: 29 april 2011
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Bouwverslag formicarium

Bericht door ntume »

Pierre,

ik gebruikte altijd dit om mijn kleine voedsel insecten tegen te houden tussen de schuifruitjes:

http://www.dutchrana.nl/shop/zelfbouw/o ... p-3m-15mm/

het is een dunne siliconenstrip die de ruimte tussen de twee schuifruiten praktisch afdicht, zonder daarbij teveel inbreuk te maken op een (aan)gezicht.

misschien is het iets.

Als je iets wil weten over exoten zonder diapause, ik heb er tegenwoordig een paar waaronder C. Compressus, C. Habereri, H.Venator, Pheidole Sinica en Pheidole Noda.
Gebruikersavatar
Venator
Lid
Berichten: 385
Lid geworden op: 13 januari 2015
Locatie: belgie ( het limburgse )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Bouwverslag formicarium

Bericht door Venator »

Ziet er leuk uit ben benieuwd!Ik wilde een stuk ytong in bouwen in een kleine aquarium en de rest opvullen met gips.Maar na lang nadenken als er zich problemen voor doen kan ik de aquarium niet meer hergebruiken.
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: miel, ntume & Venator

Bericht door Westdijk »

Onderschat nooit waar je zelf allemaal toe in staat bent, Miel. Bovendien moet ik het eerst allemaal nog tot een goed einde zien te brengen.
Ik dacht wel dat het niet nodig zou zijn om je te berichten dat ik van start ben gegaan met het terrarium, Yaron. Ik houd je suggestie in mijn achterhoofd. Zie je, GvG, de oplossingen worden je op het forum van zelf aangereikt.
Yaron, wat betreft de mieren klop ik nog wel eens bij je aan. Al langere tijd ben ik bezig een lijst samen te stellen van soorten die door verschillende mensen in gemeenschapsbakken zijn toegepast. Het is nog altijd werk in uitvoering, eigenlijk, maar op een later moment wil ik hieruit een keuze gaan maken om mee te gaan starten.
Venator, de manier waarop ik ze maak zijn de bakken niet leeg te halen. Hier zijn echter wel oplossingen voor te vinden. Je kan overwegen om de kit langs de buitenkant van het ytong aan te brengen, waardoor je later er voorzichtig een mes langs kan halen om het los te snijden. Ik heb het nooit geprobeerd, maar ik denk graag hardop. Plak een glasplaat op het ytong en zet dat in het aquarium. Etc.
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Bouwverslag formicarium

Bericht door Westdijk »

Afbeelding
Om de ruwe schetsen werkelijkheid te laten worden ben ik in de plaatselijke bouwmarkt gaan winkelen en thuis gekomen met ytong voor het mierennest. Het cellenbeton heeft diverse voordelen waarvan ik hier slechts een paar zal opsommen: licht van gewicht, thermisch isolerend, arbeidsvriendelijk en het materiaal is goedkoop in aanschaf. Allen zijn van belang voor wat ik wil maken met behulp van een houtzaag en een accutol.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Het ytong is in verschillende formaten van blokken te koop en zowel per stuk als in grote partijen verkrijgbaar. Ik heb voor twee blokken gekozen met elk een lengte van 60 cm, breedte 20 cm en een dikte van 5 cm.
Afbeelding
Ik heb de eerder besproken schetsen op het ytong gelegd en met het potlood een lijn langs de buitenkant ervan getrokken. Daarna kwam echter de praktijk om de hoek kijken. Om alles uit de blokken te kunnen halen moest het hier en daar ten koste gaan van andere stukken en de rondingen werden vlakker getekend, omdat dit het zagen vergemakkelijkte. Er bleef daarbij weinig over aan afval, dat was wel weer een voordeel. Tijdens het zagen heb ik een stofmasker gedragen. Het stof dat vrijkomt met werkzaamheden is niet bepaald bevorderlijk voor je gezondheid als je het inademt. Het is zelfs dodelijk voor mieren.
Afbeelding
Het ziet er anders uit dan ik voor ogen heb gehad, maar met behulp van tempex en tegellijm zal ik de onnatuurlijk rechte lijnen makkelijk voor het oog kunnen wegwerken. Als er in het terrarium wordt gekeken zal er later naar mijn verwachting niets van te zien zijn. Van de buitenkant zal het echter wel te zien zijn als je in het nest kijkt. Het is de prijs die betaald wordt voor het verschil tussen prachtige theorie, in de voorbereiding, en de praktijk, in de uitvoering.
Afbeelding
Wat volgde vond ik toch wel leuker. Het uittekenen van het nest. Het gebeurde gedetailleerder dan ik eerder even snel op papier had gedaan. Het gangenstelsel zal uit kronkelend lopende gangen bestaan met een diameter van vier millimeter. Soms zijn er uitschieters tussen tot vijf millimeter, maar dat is dan vooral aan onvoorzichtigheid van mijn kant te wijten geweest tijdens het boren van de honderden ondiepe gaatjes in het ytong. Voorzichtig heb ik de accutol heen en weer bewogen om de 3-mm boor als een soort frees te benutten. Niet waar de boren voor zijn ontwikkeld, maar het werkt en dat alleen is voor mij van belang.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Ik ben in 2013 met deze hobby begonnen met andere afmetingen, maar naarmate de jaren verstrijken ben ik de gangen kleiner gaan maken. De werksters van de Lasius niger hebben letterlijk al voldoende aan een paar millimeter, maar in het verleden zag ik de koningin bij drie millimeter buikschuiven en bij vier millimeter liep ze toch opmerkelijk makkelijker. Het is visueel bovendien ook wat leuker voor de hobbyist om de mieren elkaar in de gangen te zien passeren. Het stelt de kolonie daarnaast in staat om kleinere prooien wat dieper het nest in te trekken.
De vertrekken hebben een soortgelijke ontwikkeling doorgemaakt. Het is allemaal kleiner geworden. De kamers in het nest hebben geen standaard maat, maar de meerderheid zijn elk twaalf millimeter lang, ongeveer tien millimeter breed en hebben een hoogte van zes tot acht millimeter. In het geval van de koningin biedt het haar de noodzakelijke ruimte om zich om te kunnen draaien en zich op te richten. Daarnaast zijn er kamers die korter of langer van lengte zijn. Het plafond loopt in veel gevallen schuin omhoog naar het plastic toe. Voor de mieren van geen enkel nut, maar het maakt het mij mogelijk om makkelijker tot achterin de kamer te kunnen kijken als er tenminste niet te veel mieren in verblijven. Een klein aantal vertrekken zijn in de gangen geboord met een 6-mm boor en hebben om deze reden dus twee toegangen. Eerdere ervaringen met dergelijke kamers is dat mieren snel de neiging hebben om de gangen als uitbreiding van de vertrekken te beschouwen en daar bij gebrek aan ruimte ook larven en poppen neer te leggen. Ik heb geen idee of dit bij een dergelijk groot nest ook gaat gebeuren.
Afbeelding
In de hoeken van het terrarium is het glas afgekit. Het maakt het voor mij noodzakelijk om de hoeken van het ytong af te vijlen om het nest later tegen het glas te kunnen plaatsen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Het is nog niet helemaal klaar, maar over sommige aansluitingen heb ik meer tijd nodig om over na te denken hoe ik het wil hebben. Hetzelfde geldt voor het aantal toegangen, die tegelijk als ventilatieopeningen moeten gaan fungeren. Het is in ieder geval ontdaan van stof met behulp van een krachtige compressor en daarna afgespoeld met water voor de zekerheid.
Hessel
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 06 juli 2016
Locatie: Alkmaar, noord holland
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Bouwverslag formicarium

Bericht door Hessel »

Looking good!
Wie het kleine niet eerdt is het grote niet weerd...
Gebruikersavatar
Antquetra
Berichten: 117
Lid geworden op: 21 september 2016
Locatie: Omgeving: Den Helder
Gender:
Leeftijd: 42

Re: Bouwverslag formicarium

Bericht door Antquetra »

Ziet er echt te gek uit en geeft weer veel inspiratie om zelf verder te knutselen aan mijn eigen projecten!
Gebruikersavatar
MBS
Lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 23 mei 2016
Gender:
Leeftijd: 25
Contacteer:

Re: Bouwverslag formicarium

Bericht door MBS »

Ziet er al strak uit hoor.
Ben benieuwt hoe je het verder ga doen.
Veel succes met je project!.
Lasius Niger 250+-
Pheidole palidula 1500+-
Formica fusca 50+-
Camponotus foreli 2+-
Tetramorium 25+-
harpegnathos vanator 12+-
Pheidole noda 100+-
Carebara Affinis 2000+

AntsMBS Youtube kanaal
https://www.youtube.com/channel/UCQtaOo ... Tp07e_4XEw
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Bouwverslag formicarium

Bericht door Westdijk »

Hessel, Antquetra en MBS
Bedankt voor jullie achtergelaten berichten.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Voor de inrichting ben ik op zoek gegaan naar tempex platen van diverse afmetingen. Aangezien het door veel mensen als afval wordt beschouwd was dit geen probleem. Tegen de achterzijde van het terrarium komt een plaat tempex met een dikte van een centimeter. Hier komen rotsachtige formaties tegen aan. Geen enkele plaat was echter zo dik dat een rots in zijn geheel uit één plaat kon worden gesneden. Er waren meerdere platen van verschillende diktes voor nodig. Deze heb ik vervolgens ruw uit het tempex gesneden en op elkaar geplakt met montagelijm van Bison. Ditmaal heb ik minder nauwkeurig gewerkt, omdat ik bij mijn werkzaamheden in het aquarium had ervaren dat veel kleine details toch verloren gaan als je met tegellijm wilt gaan werken.
Afbeelding

Afbeelding
Ik eindigde met, naast een heleboel rommel, zeven stukken tempex. Deze heb ik van een dunne laag tegellijm voorzien. Het vulde goed alle openingen op en deed alles er al weer veel gladder uitzien. Hier en daar zag ik nog wel tempex, maar een later aangebrachte tweede laag verborg deze spoedig.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
De volgende lagen tegellijm waren dikker aangemaakt en heb ik afwisselend van een kleur voorzien om goed te kunnen zien dat ik overal was geweest met mijn kwast.
Afbeelding

Afbeelding
Ik heb van een stukje ytong dat was overgebleven een ondersteunende voet gemaakt en op de bodem gezet om het tempex te kunnen dragen. Het is slechts een tijdelijke maatregel tot ik een plaat heb.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
In de dagen erop heb ik geleidelijk aan diverse stukken tempex aan elkaar gelijmd tot er nog maar twee stukken over waren.
Afbeelding
Een onhandige manoeuvre van mijn kant tijdens het opruimen zorgde ervoor dat dit later weer drie stukken werden. Teleurgesteld ben ik daarna naar huis gegaan met de gedachte om de breuk de volgende dag te herstellen. Een nachtje slapen deed me blijkbaar goed, want ik werd wakker met het idee hoe ik profijt uit deze situatie kon trekken. Ik ben van plan om een stuk aan te brengen en deze af te werken met tegellijm en misschien zelfs verf voor het volgende stuk wordt aangebracht. Op deze wijze kan ik overal goed bij met mijn handen en kwast. Beter dan met twee stukken het geval zou zijn geweest.
Afbeelding

Afbeelding
Nieuwsgierig om te zien hoe de rotsformatie eruit zou zien met een laag grijze verf over de tegellijm heb ik de kwast weer ter hand genomen. Ik ben me ervan bewust dat het nog te vroeg is, maar ik wilde gewoon weten hoe alles eruit zou zien in het terrarium.
Gebruikersavatar
MBS
Lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 23 mei 2016
Gender:
Leeftijd: 25
Contacteer:

Re: Bouwverslag formicarium

Bericht door MBS »

Zoals altijd wordt het weer prachtig.
Veel succes.
Lasius Niger 250+-
Pheidole palidula 1500+-
Formica fusca 50+-
Camponotus foreli 2+-
Tetramorium 25+-
harpegnathos vanator 12+-
Pheidole noda 100+-
Carebara Affinis 2000+

AntsMBS Youtube kanaal
https://www.youtube.com/channel/UCQtaOo ... Tp07e_4XEw
Hessel
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 06 juli 2016
Locatie: Alkmaar, noord holland
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Bouwverslag formicarium

Bericht door Hessel »

Misschien is het leuker om met wat meer "natuurlijk lijkende" materialen te werken? Zoals in een vivarium pur schuim met siliconen en kokosbast en stukken hout. Dan kun je het meer als een bosgrond laten lijken en dat ziet er leuker uit vind ik :)
Wie het kleine niet eerdt is het grote niet weerd...
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Bouwverslag formicarium

Bericht door GvG »

Ja, dat ziet er leuk uit, maar daar gaan de mieren in graven! Dan zitten ze opeens allemaal onder een stuk hout, of in het PUR-schuim, en is het nestgedeelte leeg.
Hessel
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 06 juli 2016
Locatie: Alkmaar, noord holland
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Bouwverslag formicarium

Bericht door Hessel »

Ohja daar heb je natuurlijk gelijk in! Ik had daar even niet aan gedacht :(
Wie het kleine niet eerdt is het grote niet weerd...
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: MBS, Hessel en GvG

Bericht door Westdijk »

Bedankt, MBS. Een beetje wennen nog, deze naam.;)

Hessel, onze smaken liggen niet zo ver uit elkaar, hoor. GvG heeft al inhoudelijk op je suggestie gereageerd en ik geef hem gelijk. Het is ook de reden waarom ik op een later moment, na het verhuizen van de kolonie dus, een plant wil kunnen toevoegen. Om dit snel en zonder al te veel verstoring te kunnen doen heb ik voor een plant in een pot gekozen.
Een natuurlijk ingericht en goed onderhouden terrarium zal er ook mooier uitzien. Hessel. Ik heb op het internet heel veel opnamen van terrariums, paludarium, vivariums en tenslotte ook formicariums bekeken. Alleen was dat vanaf het begin mijn doel niet, maar deze bak is meer de aanloop er naar toe. Het wil niet zeggen dat er bijvoorbeeld geen natuurlijk materiaal op de plaat zal komen te liggen. Ik overweeg daarvoor verschillende opties, van een dunne laag klei die ik laat opdrogen tot er barsten in verschijnen tot een laag met afgevallen bladeren. Alleen neem ik hier de tijd voor om er over na te denken, met alle voor- en nadelen die eraan verbonden zijn. Eerst het kunstmatige deel, Hessel, de rest heeft voor mij een lagere prioriteit. Hoog bovenaan mijn lijst staat hoe ik met schuifdeuren de werksters van een kolonie Lasius niger in de bak houd en daarvoor heb ik recent schrikdraad aan het naar mijn zin nog te korte lijstje van bruikbare barrières toegevoegd.

Tja, GvG, je hebt al eerder aangegeven over iets soortgelijks te hebben nagedacht. Ik schat daarom de kans dus groot in dat jij in je gedachten tegen dezelfde zaken aanliep als ik straks in de praktijk. Ik hoop tegen die tijd voor veel van de te voorziene problemen een oplossing te hebben gevonden. In het andere geval hoop ik dat er dan in ieder geval van mijn fouten wordt geleerd.

Bedankt allemaal voor het reageren.
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Bouwverslag formicarium

Bericht door Westdijk »

Afbeelding
Twee plaatjes glas met een breedte van zes centimeter heb ik iets van de achterkant tegen de bodem en zijkanten vast geplakt. De volgende dag bleek alles goed vast te zitten en heb ik papier tegen het glas geplakt om later, na de uitgevoerde werkzaamheden, het opruimen te vergemakkelijken.
Afbeelding
Voor het opvullen van de ruimte tussen het glas en de achterzijde van het terrarium heb ik voor afdichtingskit van SABA gekozen. Het bevat geen oplosmiddelen, geschikt voor sanitaire ruimten en zeer goed bestand tegen veroudering. Ik dacht dat het veel makkelijker zou zijn om de als worst verpakte kit open te snijden en als een soort tube tandpasta leeg te knijpen. Ik had het fout! De ruimte tussen het glas was te smal en nadat het eerste kit precies op de bedoelde plek kwam groeide na de tweede kneep in de worst de kit er boven uit. Snel ben ik met een schroevendraaier die binnen mijn bereik lag het kit dieper naar beneden gaan drukken. Het kit plakte aan het papier. De schroevendraaier kwam er helemaal onder te zitten en vervolgens ook mijn handen. Het was een verschrikking. Ik zag niet hoe ver het kit was geraakt en moest daarvoor aan de achterkant van het terrarium kijken. Iets wat niet bepaald makkelijk gaat als je niets probeert aan te raken met je met kit bedekte handen, de worst met de opening omhoog probeert te houden en het terrarium er verkeerd voor staat. Ik heb de glazen bak met mijn ellebogen moeten draaien. Aan één stuk door onvriendelijke woorden tegen mijzelf mompelend heb ik het werk voltooid. De schroevendraaier belandde samen met de leeggeknepen verpakkingsmateriaal van de kit in de vuilnisbak. Het was nauwelijks meer als een stuk gereedschap te herkennen en ik had op dat moment iets nodig om mee te kunnen gooien. Het laatste deed me merkbaar goed.
Afbeelding

Afbeelding
Na grondig mijn handen te hebben gewassen was het tijd om een paar opnamen te maken. Het ziet er best goed uit. De plaat van de dubbele bodem kan gedeeltelijk op het glas komen te rusten. De kit moest na een uur of drie kleefvrij zijn, maar begrijpelijkerwijs heb ik er maar van afgezien of het daadwerkelijk zo was. Na een paar dagen heb ik wat nog boven het glas uit stak weggesneden. Je hebt geen kritisch oog nodig om te zien dat het gladder afgewerkt had kunnen worden. Alleen ontbrak de behoefte daaraan bij mij en zal er later bovendien toch niets van te zien zijn.
Afbeelding

Afbeelding
Op de plaat rustend, tussen de ytong nesten, komt een tempex plaat tegen de achterruit van het terrarium. Hier tegenaan wil ik een tak maken, die langs de achterwand omhoog loopt. Deze kronkelende tak heb ik vormgegeven door een gevlochten nylon koord te omwikkelen met koperdraad.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Ik heb deze met lijm bevestigd aan het tempex en een paar kantoorartikelen gebruikt om alles op zijn plek te houden. In de dagen erop het tegellijm aangebracht. Het bleek iets lastiger te zijn dan verwacht, maar na het opvullen van de ruimtes tussen het koperdraad ging het al beter.

Het bleek een uitdaging te zijn om nauwkeurig de binnenmaat van de bak te bepalen met behulp van een rolmaat om aan afmetingen voor de plaat te komen. Om deze reden heb ik een poging gewaagd en daarvoor een houten plaat gebruikt, die later als mal zal gaan fungeren. Het moest heel wat keren aangepast en gepast worden. Eerst grof met de vijl om steeds iets van de kanten af te halen en vervolgens voorzichtiger met schuurpapier. Te nauwkeurig werken bleek zich tegen me te keren, want ik moest de plaat makkelijk in positie kunnen leggen en er even makkelijk ook weer uit het terrarium kunnen halen. Een millimeter ongeveer onder de potloodstreep bleek toch veel praktischer te zijn.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Wat alles weer goed maakte was het moment dat ik de ytong en tempex in het terrarium kon plaatsen. Van elke stap heb ik een foto gemaakt. Het was meteen een heel ander gezicht met de plaat op het waterreservoir. Enthousiast ben ik ook meteen de plekken gaan bepalen waar ik de opening voor de plantpot wil hebben en voor de buizen waarin ik de reageerbuizen rechtop kan gaan zetten. Ik zal ook meteen verklaren wat de functie van de schroevendraaier daar is. Ik wilde zien hoe het eruit zag als ik een deel van de rotsformatie iets hoger plaats.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
De mal verschafte mij meer informatie over waar precies ik de toegangen tot het nest wilde hebben, waardoor ik na enig peinzen ook weer verder kon werken aan het ytong.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Daarna beroep op een familielid gedaan, die mij al eerder had geholpen met de gracht voor het aquarium. Zich waarschijnlijk afvragend wat ik nu toch weer in mijn hoofd had gehaald, maar toch bereid om mij opnieuw te helpen waar hij kon. Mijn neef nam de mal mee en kwam met een witte, waterdichte plaat terug. Het bevatte door een foutje bij het aftekenen echter meer openingen dan bedoeld. In de mal zat een gaatje aan de buitenkant waar eens een schroef had gezeten en die hij voor andere toegang tot het nest had aangezien. Het wordt later echter afgesloten door het ytong nest op de plaat. Een groter probleem waren twee andere gaten, die moeten op een ander moment worden dichtgemaakt.
Afbeelding

Afbeelding
Een kleine tegenvaller betrof een deel van het ytong dat in de onderste laag komt te zitten. Er brak een stukje af tijdens het verwijderen voor de laatste aanpassingen. Wat eerst een gang had moeten worden die twee stukken met elkaar verbindt is nu veranderd in een gang die eindigt in een vertrek.
Hessel
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 06 juli 2016
Locatie: Alkmaar, noord holland
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Bouwverslag formicarium

Bericht door Hessel »

Die tak vind ik erg leuk :) misschien kun je er ook nog een paar op verschillende hoogte door de buitenwereld laten gaan om een mooi gebied te creëren om rond te lopen en voedsel aan te bieden?
Wie het kleine niet eerdt is het grote niet weerd...
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Hessel

Bericht door Westdijk »

De tak moet later met de bladeren de groene achtergrond gaan vormen in het terrarium, Hessel. In het aquarium was het een stervende wortel met paddenstoelen erop, maar ditmaal heb ik iets anders in gedachte. Iets dat gedurende het hele jaar er fris groen blijft uitzien.
Je suggestie staat me aan, na er even over na te hebben gedacht. Ik kan tegelijk meer visuele diepte in de bak creëren door vlak voor de schuifdeuren een paar echte takken horizontaal in de bak te plaatsen. Bedankt voor het meedenken.
Hessel
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 06 juli 2016
Locatie: Alkmaar, noord holland
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Bouwverslag formicarium

Bericht door Hessel »

Gaaf om te horen! In terrariums is het erg leuk om in diepte te denken en meer te hebben dan een grondoppervlakte. Succes! :)
Wie het kleine niet eerdt is het grote niet weerd...
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Bouwverslag formicarium

Bericht door Westdijk »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Ik heb vanaf de voorkant van het terrarium gezien het ytong aan de rechterkant en de voorkant tegen het glas bevestigd met Bison Poly Max Crystal universele, kristalheldere montagelijm en afdichtingskit. Het laatste stuk aan de linkerkant vormde toch enigszins een uitdaging om aan te brengen. Het was natuurlijk te voorzien en daarom heb ik een zijkant van het middelste deel ook deels schuin afgezaagd om dit te vergemakkelijken. Helaas smeerde ik hier wat lijm uit over het glas. Had ik het stuk verwijderd dan was alles onder de lijm komen zitten en bestond de kans dat ik ook hier een stuk van het ytong zou breken, omdat het netjes tegen elkaar aan zit. Ik besloot om het te laten zitten.
Aan de voorkant zit het geheel strak tegen elkaar, maar verder naar achteren heb ik tijdelijk bloempotten aangebracht om het ytong tegen het glas gedrukt te houden. De dag daarop heb ik deze er weer tussenuit getrokken.
Afbeelding

Afbeelding
De volgende stap was het bevestigen van de plaat. Ik bracht de lijm onder andere dicht tegen het glas aan met de gedachte dat bij het neerleggen van de plaat de omhoog geperste lijm elke ruimte tussen het glas en de plaat zou opvullen. Al ging ik met een wijde boog met de lijm om de toegangen heen, om te voorkomen dat deze dicht zouden komen te zitten.
Tot mijn verbazing bleek het niet overal zo te gaan als ik eigenlijk verwacht had. Zonder lijm kwam de plaat plat op het ytong en glas te liggen. Het zag er goed uit. De aanname dat ik hetzelfde resultaat zou boeken met lijm bleek te voorbarig te zijn geweest. Ik drukte de plaat met mijn handen in de lijm en zag deze volgens de bedoeling verspreiden. De plaat bleef zitten. Na verscheidene minuten zag ik geen enkele verandering. Tevreden vertrok ik om de lijm een dag te laten drogen.
De volgende ochtend bekeek ik met een frons het resultaat. Hier en daar zag ik ruimte tussen de plaat en het ytong. Achteraf bekeken had ik gewichten verspreid over de plaat moeten leggen om deze voortdurend in de lijm gedrukt te houden, maar daar is het nu te laat voor. Het roept allerlei vragen bij me op, maar tegelijk besef ik dat de mieren in de toekomst alle antwoorden zullen verschaffen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Alle zorgen verdreef ik echter tijdelijk door de rest van het nest tegen het glas te lijmen. Hierbij ondervond ik gelukkig geen verrassingen. Slechts een kleine aanpassing van een enkel deel dat ik aan de bovenzijde iets van de achterruit hield om de nestopeningen van het ytong en de plaat goed op elkaar aan te laten sluiten. Ook hier kwamen de bloempotten me weer van pas om druk op het ytong te blijven uitoefenen, terwijl de lijm aan het drogen was.
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Bouwverslag formicarium

Bericht door Westdijk »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Het eerste tempex in het terrarium bestaat uit de dunne plaat met een deel van de plant die tegen de achterkant, tussen het ytong, komt te zitten. Vooraf heb ik lijm op het piepschuim aangebracht en de plaat tegen het glas gedrukt.
Afbeelding

Afbeelding
Gebruikmakend van het feit dat ik er nu makkelijk bij kan komen met een kwast heb ik rondom tegellijm aangebracht met een kwast. Om te voorkomen dat de toegangen tot het nest dicht werden gesmeerd heb ik kleine stukken papier opgerold en in de openingen gestoken. Het was goed te zien waar ik de tegellijm smeerde. Iets wat aan de bovenzijde wat lastiger bleek te zijn. Om te zorgen dat er geen enkel gaatje bleef bestaan heb ik er een zaklamp bij gepakt. Deze hield ik tegen de achterzijde van het terrarium gedrukt en schoof deze over het glas. Het licht scheen door een paar minuscule gaatjes naar buiten. Wat tegellijm maakte hier snel een einde aan. Het licht ontblootte ook een paar plekjes waar de tegellijm heel dun was aangebracht. Hier werd ook snel verandering in aangebracht. Een misschien ongebruikelijke handelswijze, maar met de mieren in gedachte wil ik elk onnodig risico uitsluiten. De werksters zullen gegarandeerd elke zwakke plek in de constructie vinden en in hun voordeel weten uit te buiten.
Afbeelding

Afbeelding
Voor het vinden van een deksel om een overbodige opening in de plaat af te sluiten heb ik een onderdeel van een speelgoed brandweerwagen gebruikt. Een paar seconden tegen de schuurband verloste me van al het overbodig materiaal tot ik iets over hield dat als een dop uitstekend fungeerde. Wat lijm er om heen en de eerste opening in de plaat was voorgoed dicht gemaakt.
Afbeelding
Voor de eerste rotsformatie zijn definitieve plaats kreeg in het terrarium heb ik aan de onderzijde wat tempex weg gestoken, vanwege het deksel. De rots camoufleerde de afgesloten opening uitstekend.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
De overgang tussen het tempex en ytong smeerde ik met meerdere lagen met dikker aangemaakte tegellijm dicht. Bij de dunne stam van de plant bleek het wat moeizamer te verlopen. Na het opdrogen van de tegellijm schuurde ik een deel van alle oneffenheden deels weg. Het schoot in het begin niet erg op, maar het maakte echter wel makkelijker om volgende lagen tegellijm egaal aan te brengen.

Geleidelijk aan krijgt het terrarium steeds meer vorm en tegelijk ook meer gewicht. Even de bak anders neerzetten om het werken makkelijker te maken gaat nu wat moeizamer.
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Bouwverslag formicarium

Bericht door Westdijk »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
De tweede rotsformatie beslaat het gehele nest aan de linkerkant. Ik heb besloten om deze iets hoger te plaatsen dan het oorspronkelijke plan was geweest. Hier heb ik voor een plastic plaatje vast gelijmd over het gat heen.
Het betekende echter wel dat het niet meer zo keurig op het ytong plakte en dat leverde me toch behoorlijk wat werk op om het met tegellijm de overloop wat natuurlijker te laten lijken.
Afbeelding
Misschien was ik toch iets te enthousiast geweest in plaats van het heel goed door te denken. De bovenkant van de rotsformatie bevindt zich nu wel heel dicht onder de bovenkant van het terrarium. Eerst had ik nog zoiets van dat ik de mieren dan nog beter kon zien, maar het blijkt echter nogal bewerkbaar te zijn. Ik kom er dus heel lastig bij met een kwast.
Afbeelding

Afbeelding
De geringe grootte van het terrarium maakte het mij mogelijk om de glazen bak zo neer te leggen dat ik er voordeel bij heb tijdens het aanbrengen van tegellijm. Ik heb daarbij meer last van mijn eigen voorzichtigheid dan het gewicht. Je bent toch altijd wat voorzichtiger met iets in je handen dat van glas is.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Hier volgt een serie opnamen van de vorderingen. Om de overloop zo natuurlijk mogelijk te laten lijken heb ik een deel van de bestaande rotsen gedeeltelijk opnieuw voorzien van tegellijm. Het begon eerst minimaal, maar als je bezig bent ga je toch steeds verder en al snel besefte ik dat ik later met verven bijna geheel opnieuw kon gaan beginnen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Ik heb eerst witte verf gebruikt. De tegellijm lijkt een deel ervan te absorberen en daarom heb ik er voor gekozen om eerst met een andere kleur te beginnen. Eentje waarbij ik heel makkelijk kan zien als ik later met grijs er over heen ga dat ik iets heb overgeslagen.
Afbeelding
Achteraf bleek ik te snel de rolletjes papier uit de toegangen te hebben getrokken. Ik deed dit vrijwel meteen nadat ik de kwast had neergelegd. Waar de witte verf te dik was aangebracht vloeide het later traag naar beneden. Een minpuntje, waar ik later op moet letten dat het me niet nogmaals overkomt, maar dan met de grijze verf.
Afbeelding

Afbeelding
Het eerder genoemde minpuntje overkwam me opnieuw en wel bij twee toegangen! Het papier sloot het onvoldoende af. Later heb ik met een verbogen paperclip een deel van de verf van het glas kunnen krabben, maar wat tussen het ytong en het glas zit of eenvoudig te diep is gestroomd voor de paperclip om erbij te komen blijft zitten. Een ontsierende fout.
Waar ik geen bruikbare opname van had was een bijkomend nadeel van het papier te laten zitten. Bij één van de twee toegangen trok ik de opgedroogde verf mee tot het tegellijm weer bloot kwam te liggen.
Ik moet meer geduld opbrengen en in fasen gaan werken, dat is de conclusie die ik hieruit heb getrokken. Eerst alles verven waar ik goed bij kan komen als bijvoorbeeld de bak recht staat. Na het drogen van de verf de bak anders neerzetten en de rest verven. Rondom de toegangen blijf ik met de kwast nu zoveel mogelijk vandaan en gebruik daarvoor penselen.
Afbeelding
Het vooraanzicht maakt echter voor nu bijna alles weer goed. Het begint op te schieten. In gedachten zie ik het al helemaal voor me.
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Bouwverslag formicarium

Bericht door Westdijk »

Afbeelding
Wat voor verf het was dat ik heb gebruikt voor de plant kan ik moeilijk zeggen. Het etiket was er namelijk af, maar ik was echter zo opgetogen dat ik bruine verf was tegen gekomen dat ik er wel mee aan de gang ben gegaan. Na afloop keek ik echter teleurgesteld naar de glimmende, kleine stam. De kleur vond ik na het drogen om te beginnen te donker en het glimmen ervan vond ik helemaal verschrikkelijk.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Om mijn gedachten te verzetten ben ik aan de gang gegaan met de laatste rotsformatie. Ik wil niet in herhaling vervallen en laat de opnamen voor zich spreken.
Afbeelding

Afbeelding
Voor het verkrijgen van de juiste kleur bruin ben ik met acrylverf aan de gang gegaan. Het internet bleek daarbij uitkomst te bieden over welke kleuren ik moest mengen. Om dit goed op de foto te krijgen bleek een uitdaging op zich te zijn. Het ziet er in werkelijkheid donkerder uit.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
De stam van de plant wilde ik geverfd hebben voor ik de hele rotsachtige achtergrond onder handen ga nemen met verschillende tinten grijs. Als ik nu iets onder de bruine verf smeer is dat minder problematisch dan later het geval zal zijn. Vooral de onderzijde waar de tak van de wand af draait bleek lastig te zijn om deze geheel bruin te krijgen. Later zag ik kleine spatten bruine verf op het grijs.
Aan het begin van de stam wil ik later ook nog aan de gang met een andere kleur, dat de onderlaag moet gaan vormen voor het zand dat er nog overheen komt. Hiermee kan ik nog wel wachten, omdat er voldoende ruimte tot mijn beschikking is om mee te werken.
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Bouwverslag formicarium

Bericht door Westdijk »

Voor de afwerking heb ik in een leeg potje grijze verf gemengd met een kleine hoeveelheid witte verf voor een lichtere tint. Voorzichtig de kwast in de verf dopend, om het merendeel weer meteen af te vegen en vervolgens de kwast oppervlakkig over de rotsformatie strijkend. Ik besef hoe waardeloos ik ben in deze handeling te beschrijven, maar na diverse pogingen is dit het beste dat uit mijn vingers is gekomen.
Afbeelding
Het terrarium heb ik achterover op de vloer gelegd. Het rust op een paar planken, omdat ik het glas niet in aanraking wilde laten komen met de ruwe plavuizen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Ik bestreek alle rotsen. In tegenstelling tot de vorige keer wachtte ik nu langer tot de verf droog was en ik meer witte verf toevoegde aan het mengsel voor een nog lichtere tint grijs voor de volgende ronde. Het stelde me in staat om waar ik een teveel aan verf had aangebracht voorzichtig weg te vegen, zonder het ontstane patroon compleet te verstoren.
De derde keer sloeg ik delen over waar de rotsformatie van mij donkerder mocht blijven. Zo heb ik verder gewerkt om meer kleurvariatie in grijs te krijgen. Na acht keer, met natuurlijk droogtijd er tussen voor de verf, de kwast te hebben gehanteerd was het tijd geworden om deze neer te leggen. Ik moest me met enige moeite inhouden om niet meteen weer verder te gaan, moet ik bekennen, maar ik vind dat mijn geduld is beloont.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Hier wat opnames van dichterbij.
Afbeelding
Daarna werd het een beetje kliederig. Ik ben weer begonnen met mengen van verf om de kleur van zand te benaderen. Wat met een heel klein beetje begon werd steeds meer naarmate ik meer verf toevoegde. Je leert heel snel moet ik zeggen of beter gezegd een verkeerde keuze bederft alles en dan kost het weer de grootste moeite om het te corrigeren en dan weer verder te gaan. Op een gegeven moment ben ik eenvoudig gestopt. Ik besefte dat het als ondergrond moest dienen voor het zand en staakte de zoektocht naar de perfecte kleur om de kwast erbij te pakken.
Afbeelding
Wat me hierbij plotseling wel leuk leek was een stuk wortel dat gedeeltelijk boven het zand zal uitkomen, dus het eerder aangemaakte mengsel van bruine verf er opnieuw bij gepakt.
Antsps
Lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 maart 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Bouwverslag formicarium

Bericht door Antsps »

De prachtige formicaria komen bij jouw echt van de lopende band af zou ik haast willen zeggen! Ik zou het bijna niet meer aan durven om plaatjes van mijn formicaria te delen ;)

Ik vroeg me trouwens af (al heeft dat meer strekking op het huidige formicarium van je Lasius niger kolonie) of de verflaag niet dusdanig wordt aangetast bij het bevochtigen dat dit een vorm van giftigheid zou kunnen zijn voor de mieren? Merk je daar nog iets van of is dat te verwaarlozen? Of doe je de bevochtiging zo dat de verflaag niet "bereikt" wordt?

Grt.
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Antsps

Bericht door Westdijk »

Antsps schreef:De prachtige formicaria komen bij jouw echt van de lopende band af zou ik haast willen zeggen!
Het valt wel mee, hoor. Ik lees me goed in, kijk naar andere formicariums, terrariums, etc. en leer van elk formicarium dat ik maak. Als je kijkt naar de verstreken tijd tussen de verschillende formicariums die ik in gebruik heb genomen zal je al snel tot de conclusie komen dat er vaak maanden aan tijd tussen zit. Ik heb langer dan een paar dagen of zelfs een paar weken nodig om te leren van hoe mijn mieren een formicarium in gebruik nemen. Laten we het er maar op houden dat het niet altijd volgens MIJN plan verloopt. :oops: Ik experimenteer ook met onbewoonde formicariums en dat verloopt helaas ook niet altijd als wenselijk is. Het is wel leerzaam.
Antsps schreef:Ik vroeg me trouwens af (al heeft dat meer strekking op het huidige formicarium van je Lasius niger kolonie) of de verflaag niet dusdanig wordt aangetast bij het bevochtigen dat dit een vorm van giftigheid zou kunnen zijn voor de mieren?
Ik heb hier http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f= ... erf#p69002 al een reactie achtergelaten over mijn manier van verven, dat gedeeltelijk je vraag beantwoord. Daarnaast bevochtig ik het ytong van dat formicarium via het met gaas afgesloten waterreservoir. Elke druppel water dat per ongeluk toch op de beschermende laag lak van de verf om het gaas heen beland veeg ik weg. Ik kan nooit uitsluiten dat er ondanks alle genomen voorzorgsmaatregelen toch schadelijke stoffen vrij komen, maar ik heb voor mij zelf de afweging gemaakt dat een mooie buitenwereld daar ruimschoots tegen op weegt.

Bedankt voor je achtergelaten reactie en ik hoop dat het je vragen hierover beantwoord.
Plaats reactie