3D geprinte nesten

Vragen en info over kunstmatige nesten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mieren4Life
Lid
Berichten: 109
Lid geworden op: 15 mei 2016
Locatie: Noord-Brabant
Gender:
Leeftijd: 32

3D geprinte nesten

Bericht door Mieren4Life »

Hey , ik heb een 3d printer en post regelmatig wel is wat dingen op whatsapp over mieren dingen die ik geprint heb. Nu post ik het hier ook even zodat je een beetje kan zien wat er mogelijk is als je een 3d printer koopt voor bijv mieren en wat er ter beschikking is!

De nesten die ik tot nu toe geprint heb zijn van thingiverse een website waar je 3d ontwerpen kan delen, zelf heb ik ook wat dingen ontworpen en ga ik in de toekomst ook veel meer doen! heb je ideen laat het me zowiezo weten!

Dit is mijn printer , gewoon een standaard printer van rond de 1000 euro.
Afbeelding

Ik ben met dit mierending begonnen , het was een clone van het antscanada nest 10 bij 10 cm
dit nest was gewoon een test ;)

Afbeelding
Afbeelding

Nu vond ik op thingiverse iets over een modulair ant formicarium , en zag dat verschillende mensen modules er voor aan het maken zijn! het nest is simpel je hebt modules en die koppel je aan elkaar en maakt het zo groot als je zelf wil! zo zijn er waterbakjes,buitenverblijven,opslagmodules etc... hier een voorbeeld van een simpel test tube startermodule:

Afbeelding

nu is het zo dat je dan iets om het nest buisje moet doen om het donker te maken , maar elke keer als je dan het folie er af zou halen om te kijken zou je het nest storen , dus dacht ik maak zelf hier ook een module voor en heb toen dit ontworpen/gemaakt:

Afbeelding

ik ga volgend jaar hier mieren in doen en ik hou jullie op de hoogte hoe alles gaat, ik zou ook wel posten als ik meer mierendingen ga printen of misschien zelf nog wat ontwerp, heb je zelf een printer kijk hier even voor heel veel ontwerpen van de 3d print communitie: http://www.thingiverse.com/search/page: ... carium&sa= ik hou jullie op de hoogte over alles!

mvg, tim 8-)
Gebruikersavatar
KoenTheAnt
Lid
Berichten: 183
Lid geworden op: 16 oktober 2016
Locatie: Rotterdam
Gender:
Leeftijd: 41

Re: 3D geprinte nesten

Bericht door KoenTheAnt »

Ja tof! Mijn pa heeft ook een 3D printer. Misschien hem maar es aan het werk zetten :P
Messor barbarus (okt 2016) ~40
Lasius niger (dec 2016) - 8
Lasius flavus (apr 2017) 100+ (17 jun 2017 Koningin dood)
Pheidole pallidula (apr 2017) 30+
Camponotus barbaricus (jul 2017) broed
17x Lasius niger (jul 2017)
3x Lasius flavus (aug 2017)
Driesillo
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 januari 2017
Gender:

Re: 3D geprinte nesten

Bericht door Driesillo »

Hallo,
Het ziet er echt goed uit. Heb je dat ontwerp zelf moeten tekenen of heb je dit AntsCanada ontwerp gewoon kunnen vinden op het internet?

Ik ben via je link eens beginnen zoeken naar 3D print services en die zijn wel zeer duur. Mag ik vragen hoeveel kosten jij zelf hebt om zo iets af te drukken? Dan krijg ik een idee hoeveel geld er echt naar de productie gaat van die prints

Mvg,
Dries
Gebruikersavatar
Mieren4Life
Lid
Berichten: 109
Lid geworden op: 15 mei 2016
Locatie: Noord-Brabant
Gender:
Leeftijd: 32

Re: 3D geprinte nesten

Bericht door Mieren4Life »

Driesillo schreef:Hallo,
Het ziet er echt goed uit. Heb je dat ontwerp zelf moeten tekenen of heb je dit AntsCanada ontwerp gewoon kunnen vinden op het internet?

Ik ben via je link eens beginnen zoeken naar 3D print services en die zijn wel zeer duur. Mag ik vragen hoeveel kosten jij zelf hebt om zo iets af te drukken? Dan krijg ik een idee hoeveel geld er echt naar de productie gaat van die prints

Mvg,
Dries
het ontwerp is gevonden op het internet. Denk dat de kosten tegen de 5-10 euro liggen als ik het zelf print , grote bedrijven kost het nog minder omdat die snellere machines hebben ;)
Driesillo
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 januari 2017
Gender:

Re: 3D geprinte nesten

Bericht door Driesillo »

Ok, bedankt voor de info.
Als je ooit besluit om ze voor geïnteresseerden ook te maken ben ik altijd kandidaat :)
Antario
Berichten: 88
Lid geworden op: 10 januari 2017
Gender:

Re: 3D geprinte nesten

Bericht door Antario »

Driesillo schreef:Ok, bedankt voor de info.
Als je ooit besluit om ze voor geïnteresseerden ook te maken ben ik altijd kandidaat :)
Ik sluit me hierbij aan.

Bij Antscanada kan je natuurlijk niets kopen want canada verzendkosten. :evil:

Maar zo'n hybridnest spreekt mij erg aan.

En iemand hier die ervaring heeft met zo'n ding zou heel handig zijn.

Ik ben namelijk nogal bang dat als ik ergens een 3D-file vandaan haal en het laat printer het helemaal geen vocht doorlaat ofzo.
Laatst gewijzigd door GvG op 11 jan 2017, 19:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Spelling, interpunctie
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: 3D geprinte nesten

Bericht door GvG »

Antario schreef: ik ben namelijk nogal bang dat als ik ergens een 3d file vandaag haal en het laat printer het helemaal geen vocht doorlaat ofzo
Dat lijkt mij bij dit soort nesten inderdaad het grootste probleem.
Gebruikersavatar
Mieren4Life
Lid
Berichten: 109
Lid geworden op: 15 mei 2016
Locatie: Noord-Brabant
Gender:
Leeftijd: 32

Re: 3D geprinte nesten

Bericht door Mieren4Life »

ik wil het best testen of het vocht doorlaat , maar hoe kan ik dit het beste testen?
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: 3D geprinte nesten

Bericht door GvG »

Door er een jaar lang een kolonie Lasius niger in te houden. Als na een jaar de kolonie significant ontwikkeld is, is de vochtvoorziening goed. ;)

Een beetje flauw natuurlijk. Ik neem aan dat je 3D printer met kunststof werkt? Volgens mij laat dat gewoon geen vocht door. Of zit ik er naast?
Gebruikersavatar
Mieren4Life
Lid
Berichten: 109
Lid geworden op: 15 mei 2016
Locatie: Noord-Brabant
Gender:
Leeftijd: 32

Re: 3D geprinte nesten

Bericht door Mieren4Life »

ik heb voor mijn testnest PLA fillement gebruikt
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: 3D geprinte nesten

Bericht door GvG »

Ik moest even googlen, want PLA zegt mij niet zoveel. Het blijkt te gaan om een polymeer van melkzuur. Het is biologisch afbreekbaar, en "biocompatible", waardoor het bijvoorbeeld kan worden gebruikt als hechtdraad in de medische sector, of als verpakking voor voedsel. Het lijkt me op het eerste gezicht dus ook niet giftig voor mieren. Echter denk ik dat de biologische afbreekbaarheid wel de levensduur van je formicarium kan verminderen. Het iz denkbaar dat langdurige en herhaalde blootstelling aan vocht het materiaal beschadigd, of zachter maakt. Ik denk ook dat de vochtdoorlaatbaarheid erg laag is, vergelijkbaar met gewoon plastic. Maar dat valt te testen. Ik heb geen enkele ervaring met dit, of vergelijkbare materialen.
Gebruikersavatar
Mieren4Life
Lid
Berichten: 109
Lid geworden op: 15 mei 2016
Locatie: Noord-Brabant
Gender:
Leeftijd: 32

Re: 3D geprinte nesten

Bericht door Mieren4Life »

@GVG heb je mieren om het is uit te testen ? of wil je het is uittesten? ik heb hier nog 1 test model liggen (moet alleen nog wat gaas en een plastic dekseltje op ) , als jij mij de verzendkosten betaald (6,95) stuur ik hem naar je op en kan jij het is testen. jij hebt meer ervaring dan ik :)
als je dit wil moet je het maar even laten weten.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: 3D geprinte nesten

Bericht door GvG »

Bedankt voor het vertrouwen, dat waardeer ik. Ik denk echter niet dat ik de juiste persoon ben voor dit soort tests. Ik heb geen affiniteit met dit soort nesten, ik hou meer van een natuurlijke benadering, als je begrijpt wat ik bedoel. Ik vind transparante acrylnesten er altijd wel interessant uitzien, maar ik ook daar heb ik mijn vraagtekens bij. Er zijn veel factoren om rekening mee te houden, waarvan de vochthuishouding naar mijn vermoeden de belangrijkste is. Ik denk dat je in dit soort nesten alleen soorten moet houden die weinig vocht nodig hebben. Er zijn op dit forum wel een paar leden die goede resultaten behalen in acrylnesten, met bijvoorbeeld Messor barbarus. Er zijn echter ook een aantal voorbeelden te vinden waarbij het mislukt.

Ik denk dat er vast wel een ander lid is met een wat grotere kolonie die het wil proberen. Of je probeert het zelf, over een paar jaar. Als je komende zomer koninginnen vangt heb je over een jaar of twee genoeg kolonies om mee te experimenteren. En wie weet is de technologie dan nóg verder en kun je uit nog meer materialen kiezen om mee te printen.
ZwarteMier
Lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 01 april 2018
Locatie: Hengelo, Overijsel
Gender:
Leeftijd: 28
Contacteer:

Re: 3D geprinte nesten

Bericht door ZwarteMier »

Coole 3D printer ik heb zelf een cr-10 gratis gekregen gebruik hem vaak is de printer die jij hebt fijn?
Gebruikersavatar
Mieren4Life
Lid
Berichten: 109
Lid geworden op: 15 mei 2016
Locatie: Noord-Brabant
Gender:
Leeftijd: 32

Re: 3D geprinte nesten

Bericht door Mieren4Life »

ZwarteMier schreef:Coole 3D printer ik heb zelf een cr-10 gratis gekregen gebruik hem vaak is de printer die jij hebt fijn?
ja heb hem al 2,5 jaar denk ik , en werkt erg goed, maar als ik zou upgraden zou ik ook een cr-10s kopen maar dat hoeft voorlopig niet :)
ZwarteMier
Lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 01 april 2018
Locatie: Hengelo, Overijsel
Gender:
Leeftijd: 28
Contacteer:

Re: 3D geprinte nesten

Bericht door ZwarteMier »

Oja koop cr-10 niet op gearbest (mensen zeggen dat ie minder werkt)
ZwarteMier
Lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 01 april 2018
Locatie: Hengelo, Overijsel
Gender:
Leeftijd: 28
Contacteer:

Re: 3D geprinte nesten

Bericht door ZwarteMier »

En cr-10 is helft van de prijs hij is iets van 500
Gebruikersavatar
Martijnk
Lid
Berichten: 174
Lid geworden op: 22 maart 2017
Locatie: Veendam
Gender:
Leeftijd: 28

Re: 3D geprinte nesten

Bericht door Martijnk »

ZwarteMier schreef:Coole 3D printer ik heb zelf een cr-10 gratis gekregen gebruik hem vaak is de printer die jij hebt fijn?
Hoe krijg jij nou zo iets gratis? xD
1x Messor barbarus 2017 (+- 1500 werksters)
ZwarteMier
Lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 01 april 2018
Locatie: Hengelo, Overijsel
Gender:
Leeftijd: 28
Contacteer:

Re: 3D geprinte nesten

Bericht door ZwarteMier »

Meedoen aan giveaway xD
Gebruikersavatar
Mieren4Life
Lid
Berichten: 109
Lid geworden op: 15 mei 2016
Locatie: Noord-Brabant
Gender:
Leeftijd: 32

Re: 3D geprinte nesten

Bericht door Mieren4Life »

ZwarteMier schreef:Oja koop cr-10 niet op gearbest (mensen zeggen dat ie minder werkt)
sowieso koop geen cr-10 maar de cr-10s dat is de geupgrade verzie met dual z ,
ZwarteMier
Lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 01 april 2018
Locatie: Hengelo, Overijsel
Gender:
Leeftijd: 28
Contacteer:

Re: 3D geprinte nesten

Bericht door ZwarteMier »

Zou ik ook doen (ik had geen keuze het was een CR-10 giveaway)
Plaats reactie