Bodembedekking van een buitenverblijf

Vragen en info over kunstmatige nesten
Plaats reactie
Antario
Berichten: 88
Lid geworden op: 10 januari 2017
Gender:

Bodembedekking van een buitenverblijf

Bericht door Antario »

Hallo!

beginnende mierenhouder, binnenkort mijn eerst kolonie (messor barbarus).

het is nog een piepkleine kolonie (1-5 werksters) want ik wil klein beginnen. (en heb dus meer dan zat tijd om te bedenken wat ik wil maken)

maar zit met een vraag die ik met googlen toch niet zo goed beantwoord krijg.


stel ik maak/koop een buitenverblijf en ik wil voorkomen dat het in een nest of een zandduin veranderd. wat doe je dan?

Ik had zelf bedacht om iets te maken uit een vaste zandsoort en er dan gips overheen te gieten (voor relief + uiterlijk) gevolgt door wat zand voor de bedekking/kleur.
nou is gips niet echt een ideaal medium, het kleeft niet echt lekker. heeft iemand ervaring met epoxy? ik weet niet of dat giftig is na gebruik.

zou gips werken met een gravende soort as messor?

weet iemand een betere methode / video die ik evt. niet heb kunnen vinden?

kan ik epoxy gebruiken?




mijn doel is in ieder geval om een buitenverblijft te maken van ~15 bij 25 die ongeveer lijkt op de natuurlijke omgeving in zuid-europa maar waar de mieren niet in gaan proberen te graven om een nest te maken (want ik wil ze zichtbaar houden in een acryl formicarium)
en ook geen droge sahara-sandbak word waar je de plastic bodem ziet elke keer als er ook maar iets gebeurd.
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Bodembedekking van een buitenverblijf

Bericht door Westdijk »

Je kan het je zelf zo makkelijk of zo moeilijk mogelijk maken met een buitenwereld. Praktisch voor de hobbyist is een plastic, glazen, etc. bodem. Iets van glad materiaal dat makkelijk schoon te maken is. Lichaamssappen van dode insecten of een omgevallen bakje met suikerwater kunnen in de praktijk voor een kleverige rotzooi zorgen. Ik gebruik ook weleens een stofzuiger om de rommel op te ruimen. Natuurlijk materiaal kan ook ongedierte bevatten. Ik kan nog wel meer bedenken, maar een lange opsomming van mogelijke problemen laat ik maar achterwege. Het geeft je echter wel iets om over na te denken als je een wat natuurlijkere buitenwereld wilt hebben.

Hieronder een aantal opties, die ongetwijfeld aangevuld zullen worden door andere leden.

Een heel dun laagje zand op de bodem is mogelijk. Denk hierbij ook na over de structuur van het zand. Mieren van de Lasius niger lijken zich lastiger voort te bewegen door heel fijn zand. Geen feit dat het voor alle mieren geldt, maar slechts mijn observatie van gedrag bij werksters van een enkele kolonie. Goedkoop en makkelijk te vervangen. Mieren kunnen echter het zand naar het nest transporteren en het glas ermee afdekken. Als je de dunne laag in stand houd dan betwijfel ik of ze erin kunnen graven.

Klei op de bodem en laten drogen tot het keihard is. Er zullen dan wel scheuren gaan ontstaan. Ik heb ergens gelezen dat het iemand goed was bevallen, maar persoonlijk geen ervaring mee.

Je kan overwegen tegellijm, (aquarium)kit of epoxy op de bodem aanbrengen en hier zand indrukken. Ik heb persoonlijk geen ervaring met epoxyhars of aquariumkit, maar ik heb gelezen dat het weleens wordt gebruikt om terrariums waterdicht te maken. Het is dan minder erg als een bakje met water leeg stroomt. Iets wat met gips wel een probleem kan worden.

Onder de doorzichtige bodem van de buitenwereld een foto van een zanderige ondergrond plakken.

Een plaat kurk op de bodem plakken.

Zet alles voor je zelf op een rij, weeg de voor- en nadelen tegen elkaar af en test het uit zou ik zeggen. Wat mij bevalt kan jou misschien wel teleurstellen. Schaf in het begin niet te veel aan. Test het eerder met een bakje dat je kan missen als het zo slecht bevalt dat het weg gegooid moet worden. Later kan je dan met alle opgedane ervaringen in je achterhoofd geld investeren om een mooiere buitenwereld maken.

De Messor kan trouwens door gips en ytong graven.
Antario
Berichten: 88
Lid geworden op: 10 januari 2017
Gender:

Re: Bodembedekking van een buitenverblijf

Bericht door Antario »

Heel erg bedankt, het schoonmaken en schoonhouden was een invalshoek doe ik nog niet echt had bekeken.


de komende maanden red ik het toch wel met buizen, reageerbuizen en het nest van acryl.

bij bladeren door antscanada kwam ik deze tegen



deze ga ik eerst proberen, dat is zo ongeveer wat ik zocht.
goedkoop en makkelijk te maken, en dus te vervangen mocht het vies worden of gaan schimmelen.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Bodembedekking van een buitenverblijf

Bericht door GvG »

Mijn advies is om het zo simpel mogelijk te houden in het begin. Ervaring leert dat mieren overal in, onder en achter gaan zitten. Dat kost je al gauw een paar werksters, en je hebt er al niet veel. Bovendien slepen ze vaak zand het nest in, zoals Westdijk al aangaf. Dat zorgt niet alleen voor een verminderde zichtbaarheid maar kan ook de kans op schimmel en ongedierte vergroten.

Mijn advies in het kort:
Hou het simpel. Een reageerbuisje in een plastic bakje.
2015-04-09 10.33.54.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Other
Lid
Berichten: 587
Lid geworden op: 13 april 2011
Locatie: Bergen Op Zoom
Gender:
Leeftijd: 38
Contacteer:

Re: Bodembedekking van een buitenverblijf

Bericht door Other »

Ik sluit me bij GvG aan, begin met een bakje en een buisje.
Vooral als je een enkele kolonie heb, zou ik nog niet te veel uit de hoek zoeken.
De kans dat er iets mis gaat en je kolonie kwijt raakt zou niet de leukste manier zijn om met de hobby te beginnen :D

Grootste deel van mijn opstelling ziet er zo uit:
Afbeelding

Als de kolonie wat groter is kan je iets voor het zicht maken.
Dan kunnen ze wat beter tegen een stootje, mocht er iets mis gaan ;)

Succes met je kolonie!
YOUTUBE
Like, Comment & Subscribe! 8-)
Kolonies aangeboden
Nieuwe kolonie nodig?
FACEBOOK
Like ons op facebook!
Antario
Berichten: 88
Lid geworden op: 10 januari 2017
Gender:

Re: Bodembedekking van een buitenverblijf

Bericht door Antario »

Other schreef:Ik sluit me bij GvG aan, begin met een bakje en een buisje.
Vooral als je een enkele kolonie heb, zou ik nog niet te veel uit de hoek zoeken.
De kans dat er iets mis gaat en je kolonie kwijt raakt zou niet de leukste manier zijn om met de hobby te beginnen :D

Grootste deel van mijn opstelling ziet er zo uit:


Als de kolonie wat groter is kan je iets voor het zicht maken.
Dan kunnen ze wat beter tegen een stootje, mocht er iets mis gaan ;)

Succes met je kolonie!
allemaal nieuwe kolonies? zoveel soorten ook :shock:

even offtopic trouwens maar ik zie dat jij al een succesvolle messor kolonie hebt.

due een paar vraagjes :D

wat hou jij aan qua vocht % en temperatuur (ik kon 30*c in de video zien, zie meestal aangeraden 20-30 graden maar vochtigheid is wat lastiger) ?
en hoe was dat toen je begon.?

is het buitenverblijf permanent op kamertemperatuur? (mijn huisthermostaat staat s'nachts en als ik op werk ben overdag op 18*c bijv)

messor kan rood licht hebben zover ik weet, is dat ook wat ik zie achter je zandnest? lijkt op een plaat met rode LEDjes
Gebruikersavatar
Other
Lid
Berichten: 587
Lid geworden op: 13 april 2011
Locatie: Bergen Op Zoom
Gender:
Leeftijd: 38
Contacteer:

Re: Bodembedekking van een buitenverblijf

Bericht door Other »

Antario schreef:wat hou jij aan qua vocht % en temperatuur (ik kon 30*c in de video zien, zie meestal aangeraden 20-30 graden maar vochtigheid is wat lastiger) ?
en hoe was dat toen je begon.?
De temperatuur in het nest heb ik iets laten zakken, en staat ingesteld op 28 graden. In de nacht staat hij op 23 graden.
Eigenlijk als voorzorg dat als het een paar graden te warm word ze niet gelijk aan de kook raken ;)

De vochtigheid bij Messor barbarus is niet heel belangrijk, ze halen namelijk ook vocht uit de zaden die ze verwerken.
Ik druppel af en toe wat water in het zand nest, zeer onregelmatig met soms lange tussen pauzes.
Wel zorg ik dat er altijd een vers buisje met water in de buitenwereld aanwezig is.

Toen ik begon zaten ze in een reageerbuisje met een warmte matje half onder het buisje.
Antario schreef:is het buitenverblijf permanent op kamertemperatuur? (mijn huisthermostaat staat s'nachts en als ik op werk ben overdag op 18*c bijv)
Het buitenverblijf staat inderdaad op kamertemperatuur, dus als wij slapen zakt de temperatuur ook een paar graden.
Antario schreef:messor kan rood licht hebben zover ik weet, is dat ook wat ik zie achter je zandnest? lijkt op een plaat met rode LEDjes
Klopt ja achter mijn nest zit een rode LED strip zo kan ik de gangen zien die ze graven.
Eigenlijk alleen als ik de LED in of uit schakel merk ik dat er een reactie is.
Dus ze zien het wel maar hebben er denk ik geen last van.

Neem anders een kijkje op mijn blog:
http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=74&t=8135

Staat een beetje beschreven hoe ik het in elkaar gezet heb!

Hoop dat je hier iets aan heb! :roll:
YOUTUBE
Like, Comment & Subscribe! 8-)
Kolonies aangeboden
Nieuwe kolonie nodig?
FACEBOOK
Like ons op facebook!
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Bodembedekking van een buitenverblijf

Bericht door GvG »

Other schreef:De vochtigheid bij Messor barbarus is niet heel belangrijk
Ik zou hier, vooral voor de beginners onder ons, graag aan toe willen voegen dat dit alleen voor grotere kolonies geldt. Een kleine kolonie is niet goed bestand tegen droogte, of wisselingen in de vochtvoorziening. Kleine kolonies hebben behoefte aan een stabiele vochtigheid, en vochtvoorziening. Juist daarom kun je een kleine kolonie beter in een reageerbuisje met waterreservoir houden tot ze groot genoeg is om te verhuizen naar een ander nest. Minstens 100 werksters is een veilige richtlijn.
Gebruikersavatar
Other
Lid
Berichten: 587
Lid geworden op: 13 april 2011
Locatie: Bergen Op Zoom
Gender:
Leeftijd: 38
Contacteer:

Re: Bodembedekking van een buitenverblijf

Bericht door Other »

GvG schreef:
Other schreef:De vochtigheid bij Messor barbarus is niet heel belangrijk
Ik zou hier, vooral voor de beginners onder ons, graag aan toe willen voegen dat dit alleen voor grotere kolonies geldt. Een kleine kolonie is niet goed bestand tegen droogte, of wisselingen in de vochtvoorziening. Kleine kolonies hebben behoefte aan een stabiele vochtigtigheid, en vochtvoorziening. Juist daarom kun je een kleine kolonie beter in een reageerbuisje met waterreservoir houden tot ze groot genoeg is om te verhuizen naar een ander nest. Minstens 100 werksters is een veilige richtlijn.
Klopt ja, had ik er bij moeten vermelden! Al mijn kleine kolonies zitten in reageerbuisjes met een waterreservoir.
YOUTUBE
Like, Comment & Subscribe! 8-)
Kolonies aangeboden
Nieuwe kolonie nodig?
FACEBOOK
Like ons op facebook!
Antario
Berichten: 88
Lid geworden op: 10 januari 2017
Gender:

Re: Bodembedekking van een buitenverblijf

Bericht door Antario »

even ter verificatie:

is dit goed zo?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Antario
Berichten: 88
Lid geworden op: 10 januari 2017
Gender:

Re: Bodembedekking van een buitenverblijf

Bericht door Antario »

andere hoek
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Bodembedekking van een buitenverblijf

Bericht door GvG »

Ja hoor, ziet er goed uit. Het mag volgende keer wel wat smaller. 3 keer de lengte van je grootste werkster is in principe breed genoeg.
Antario
Berichten: 88
Lid geworden op: 10 januari 2017
Gender:

Re: Bodembedekking van een buitenverblijf

Bericht door Antario »

GvG schreef:Ja hoor, ziet er goed uit. Het mag volgende keer wel wat smaller. 3 keer de lengte van je grootste werkster is in principe breed genoeg.
kwantiteit over kwaliteit de eerste keer dacht ik even :P

bedankt voor de feedback in ieder geval
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Bodembedekking van een buitenverblijf

Bericht door GvG »

Tja, te breed is niet erg. Een te dikke laag smeren is wel een slecht idee. Dat werkt echt minder goed.
Antario
Berichten: 88
Lid geworden op: 10 januari 2017
Gender:

Re: Bodembedekking van een buitenverblijf

Bericht door Antario »

dat was mijn eerste poging, toen ik dat met de plaatjes hier ging vergelijken zag ik al dat het fout was. m'n mix was veel te dik = klodders.

hier was de verhouding precies zo dat het bijna ophield met uitlopen, dus dopen > snel een veeg maken en dan verder spreiden.

alsof je met waterverf bezig bent op plexieglas eigenlijk
Plaats reactie