Welk type is best?

Vragen en info over kunstmatige nesten
Plaats reactie
impz
Berichten: 38
Lid geworden op: 12 januari 2017

Welk type is best?

Bericht door impz »

Ik heb hier een paar formicaria staan die ik uit Ytong heb gemaakt. Nu lees ik dat sommige soorten mieren, waaronder Messor barbarus die ik deze week binnen krijg, met de tijd er door heen kunnen knagen en dat cement wellicht beter is. Is het daarom beter als ik een mold maken van klei en daar gewoon cement in giet?

Ik zat al aan cement te denken maar ik had toch Ytong gekocht omdat het lichter is. Tips zijn welkom.
Laatst gewijzigd door GvG op 17 jan 2017, 14:28, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Correctie schrijfwijze soortnamen
Gebruikersavatar
Other
Lid
Berichten: 587
Lid geworden op: 13 april 2011
Locatie: Bergen Op Zoom
Gender:
Leeftijd: 38
Contacteer:

Re: Welk type is best?

Bericht door Other »

Alles met glas ombouwen knul.
YOUTUBE
Like, Comment & Subscribe! 8-)
Kolonies aangeboden
Nieuwe kolonie nodig?
FACEBOOK
Like ons op facebook!
impz
Berichten: 38
Lid geworden op: 12 januari 2017

Re: Welk type is best?

Bericht door impz »

Other schreef:Alles met glas ombouwen knul.
Dan ben ik duurder uit. Kan ik net zo goed niks anders dan plexiglas gebruiken. En noem mij maar geen knul; ik ben ouder dan jou.
Gebruikersavatar
AbbiDabbie
Lid
Berichten: 115
Lid geworden op: 11 januari 2017
Locatie: Noord-Brabant, Rucphen
Gender:
Leeftijd: 20

Re: Welk type is best?

Bericht door AbbiDabbie »

Impz ga niet gelijk in de aanval man, hij bedoelt het goed
Camponotus ligniperda gyne - 5 werksters: Blog
Formica sp. gyne - ~20 werksters:
Pheidole pallidula gyne - ~10 werksters:
Lasius niger gyne - ~10 werksters:
Lasius niger 5 gyne's - Bruidsvlucht 2019
Gebruikersavatar
Other
Lid
Berichten: 587
Lid geworden op: 13 april 2011
Locatie: Bergen Op Zoom
Gender:
Leeftijd: 38
Contacteer:

Re: Welk type is best?

Bericht door Other »

impz schreef:
Other schreef:Alles met glas ombouwen knul.
Dan ben ik duurder uit. Kan ik net zo goed niks anders dan plexiglas gebruiken. En noem mij maar geen knul; ik ben ouder dan jou.
Je heb niks gezegd over geld, je vroeg om tips?
Glas heeft voordelen ten opzichte van plexiglas, mijn tip is dan ook om met glas te werken.
YOUTUBE
Like, Comment & Subscribe! 8-)
Kolonies aangeboden
Nieuwe kolonie nodig?
FACEBOOK
Like ons op facebook!
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Welk type is best?

Bericht door Westdijk »

impz schreef:Ik zat al aan cement te denken maar ik had toch Ytong gekocht omdat het lichter is. Tips zijn welkom.
Begrijp ik het goed dat je overweegt om een nest geheel van cement te maken? Een nest van cement is zwaar, zeer moeilijk om een bepaalde vochtigheidsgraad in te handhaven en een kleine kolonie mieren is niet in staat om dit probleem op te vangen omdat het eenvoudig te weinig werksters heeft. De ervaringen met nesten van cement of beton zijn niet hoopgevend uit wat ik tot zover heb gelezen. Je kan overwegen om een hybride nest te maken van ytong met een rand cement er om heen. Investeer niet te veel wat geld betreft in het eerste nest. Je zal merken zodra je klaar bent dat het in de meeste gevallen te kortkomingen vertoont waar je vaak pas na ingebruikname door de mieren achter komt, omdat het eenvoudig een uitdaging is om overal rekening mee te houden.

Wat ons zou helpen om je beter te adviseren is een foto of een tekening van wat jij precies voor ogen hebt.

Je kan ook overwegen om het ytong nest in een aquarium of een plastic bak te zetten. Mochten de mieren daadwerkelijk door het ytong knagen dan is er nog geen probleem, tenzij ze het waterreservoir hebben bereikt en het nest overstroomt.

Tot zover ik begrijp ben je nog maar recent met deze hobby begonnen. Corrigeer me maar als ik het fout heb. Laat de mieren voorlopig nog maar in een reageerbuis tot de kolonie een omvang heeft gekregen van honderd of meer mieren voor je aan een nest gaat beginnen. Hier hebben de meeste leden goede ervaringen mee. Slechts weinigen laten een kolonie vanaf het begin in een zelf gemaakt nest van ytong opgroeien en nog minder doen dat met groot succes. De Messor is gevoelig voor stress. Te veel kijken, wat iedereen toch graag doet aan het begin van zijn of haar hobby, kan funest zijn voor deze soort. De Lasius niger bijvoorbeeld had mij beter geleken om mee te beginnen. Een actieve soort die veel kan verdragen en ik persoonlijk nog altijd heel leuk vind.

Succes en veel plezier met je mieren.
Gebruikersavatar
Sneeuwuil
Lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 22 juli 2014
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 51

Re: Welk type is best?

Bericht door Sneeuwuil »

In de praktijk wordt voornamelijk ytong gebruikt. Messor kan er inderdaad doorheen graven, maar dat is niet iets om je druk over te maken. Het is net zoiets als dat honden kunnen bijten. Dat wil niet zeggen dat je elke hond altijd met een muilkorf moet houden. In de praktijk zal de Messor braaf in hun nest blijven. Pas als ze geen voedsel of water kunnen vinden - of na een aantal jaar het nest te klein wordt - dan zullen ze proberen een uitweg te vinden. En daar doen ze dan ook wel even over hoor. Als je ze ziet graven heb je nog wel even tijd om een oplossing te vinden.

Anyway, ytong of gips werkt in de praktijk goed. Beton zal vast ook wel kunnen, mocht je dat per sé willen, maar het zal niet de eerste keus zijn.
impz
Berichten: 38
Lid geworden op: 12 januari 2017

Re: Welk type is best?

Bericht door impz »

Sneeuwuil schreef:In de praktijk wordt voornamelijk ytong gebruikt. Messor kan er inderdaad doorheen graven, maar dat is niet iets om je druk over te maken. Het is net zoiets als dat honden kunnen bijten. Dat wil niet zeggen dat je elke hond altijd met een muilkorf moet houden. In de praktijk zal de Messor braaf in hun nest blijven. Pas als ze geen voedsel of water kunnen vinden - of na een aantal jaar het nest te klein wordt - dan zullen ze proberen een uitweg te vinden. En daar doen ze dan ook wel even over hoor. Als je ze ziet graven heb je nog wel even tijd om een oplossing te vinden.

Anyway, ytong of gips werkt in de praktijk goed. Beton zal vast ook wel kunnen, mocht je dat per sé willen, maar het zal niet de eerste keus zijn.
Duidelijk. Ik vraag me af of het überhaupt te doen is; cement gieten in plastic. Volgens mij krijg je dat dan niet meer los straks.
ntume
Lid
Berichten: 108
Lid geworden op: 29 april 2011
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Welk type is best?

Bericht door ntume »

Ik heb met Lasius veel met acryl nestjes gewerkt, beviel me prima. Tegenwoordig gebruik ik Nardinests.

Als je wil mag je van mij een nestje overnemen met L. niger, ze zitten nog in winterrust in een Antkit acrylnest (met rode acryl cover).

Gyne met 25-30 werksters (2016 augustus vlucht). In dit nest: https://antkit.uk/collections/formicari ... 8964933958

Als je geïnteresseerd bent kun je me een berichtje sturen.
Laatst gewijzigd door GvG op 18 jan 2017, 15:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Correctie schrijfwijze soortnamen
Plaats reactie