Poging tot een Ytong formicarium

Vragen en info over kunstmatige nesten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Altecs
Lid
Berichten: 69
Lid geworden op: 30 november 2016
Locatie: Woerden
Gender:
Leeftijd: 35

Poging tot een Ytong formicarium

Bericht door Altecs »

Hi,

Ben van plan om dit weken een Ytong formicarium te maken.
Ga het voor het eerst doen. Mijn kolonie is nog mini maar ze hebben al bij geen water meer in het buisje (heb een buitenwereld aangesloten met een kleine buisje) en ik hoop dat ze binnen 2-3 maanden willen verhuizen naar een formicarium, daarom dacht ik maak alvast een om te zien of het wat wordt.

Als jullie tips hebben zijn die altijd welkom :)

Bouwtekening,
Afbeelding

lange stuk links is voor water ga daar watten in doen zodat het niet snel opdroogt.
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Poging tot een Ytong formicarium

Bericht door Westdijk »

Verstandig om eerst je tekening aan anderen voor te leggen voor je daadwerkelijk aan de slag gaat. Zo kan je profiteren van de ervaringen die andere mensen hier hebben opgedaan. Het is echter geen wetenschap waarvan de regels vastliggen. De ervaringen kunnen van hobbyist tot hobbyist grote verschillen vertonen. Sta in dat geval ook niet verwonderd te kijken als je verschillende adviezen krijgt.

Het is voor mij wel een beetje gissen als ik naar de tekening kijk wat jij precies voor ogen hebt. Ik ga nu uit van een horizontaal nest met twee toegangen en een plaat glas erop. Corrigeer me maar als ik het fout heb.

De overstap van een reageerbuis naar een formicarium verloopt in de meeste gevallen soepeler als de kolonie een omvang van honderd werksters of meer heeft bereikt. Besteed voor het eerste nest ook niet al te veel geld, want vaak heb je een paar maanden nadat de mieren erin zijn getrokken al snel een lijst met verbeterpunten voor het volgende nest. Het duurt soms een tijd voor problemen zich openbaren. Je kan na een week nog niet bepalen of het nest geschikt is om mieren in te houden, maar in een aantal gevallen helaas wel of het ongeschikt is.

Het is goed dat je kamers op verschillende afstanden van het waterreservoir hebt getekend. Zo ontstaat er een verschil in vochtigheid, waardoor de werksters zelf kunnen bepalen waar ze het broed, larven en poppen leggen.

De gang voor een kleine kolonie is met een centimeter eenvoudig te breed. De werksters hebben volgens mijn observaties voldoende ruimte om zich makkelijk voort te bewegen als een gang drie millimeter breed is en twee millimeter hoog. De koningin heeft toch wel een hoogte van drie millimeter en een breedte van vier millimeter nodig en zelfs dan lijkt ze te buikschuiven. Bij een hoogte van vier millimeter loopt ze voor het oog soepeler. Bij een diameter van vijf millimeter kunnen de werksters elkaar passeren en kleine of ontmantelde prooien dieper het nest in trekken. Ga je voor groter dan is dat je eigen keuze.
Als ik de tekening bekijk lijkt het of het nest twee toegangen krijgt. De werksters hebben bij mijn kleinste kolonie getracht om het met voedselresten, lege omhulsels van poppen en ander afval dicht te maken tot er een opening met diameter van ongeveer twee tot drie millimeter was overgebleven. Het is voor de mieren moeilijker om de vochtigheid in het nest te reguleren als de toegang zo breed is, laat staan met twee uitgangen. Daarom wordt er tegenwoordig steeds meer gebruik gemaakt van een rietje en watten om de opening van een reageerbuis nauwer te maken.

De wanden van de vertrekken zijn op sommige plekken onrealistisch smal op de tekening. De vertrekken zelf zijn heel ruim opgezet. Je moet je voorstellen dat drie kubieke centimeter honderd werksters kan bevatten. Als je hier een kolonie met deze hoeveelheid mieren inzet dan bestaat de kans dat ze het afval in een kamer opslaan, omdat het zo groot is, wat tot schimmel in het nest kan gaan leiden. De kolonie moet zich natuurlijk wel kunnen uitbreiden en de vergrotingsfactor 8 heb ik van iemand anders hier op het forum over genomen. Als ik dan uit ga van honderd mieren dan mag het nieuwe nest niet groter zijn dan 24 cm³ om 800 mieren te kunnen huisvesten en dat is bij jou niet het geval.
Een koningin heeft toch wel een kamer nodig dat minstens tien tot twaalf millimeter lang is, tien millimeter breed en zes millimeter hoog. Het bied haar voldoende ruimte om zich te kunnen draaien en zich op te richten. Zelf maak ik ze in mijn verticale nesten tegen het plastic of glas aan een millimeter of acht hoog en lager naar achteren toe. De mieren hebben geen enkel voordeel bij het schuinlopende plafond, maar het stelt mij beter in staat om in het vertrek te kijken.

Komt het ytong op bijvoorbeeld een houten kast te staan dan lijkt het me verstandig om er iets onder te maken zodat het vochtige ytong niet rechtstreeks in contact komt met het hout. Deze plekken krijg je later moeilijk weg.

Bij nat gemaakt ytong komt er tijdens werkzaamheden weinig tot geen stof vrij, maar er brokkelen makkelijk stukken af.
Bij droog ytong raad ik je een stofmasker aan voor je het gaat bewerken. Het vrijgekomen stof is niet bevorderlijk voor je eigen gezondheid en zal het gegarandeerde einde van de mieren betekenen als het nest niet grondig van stof is ontdaan.

Ik neem aan dat er een plaat op komt te rusten. Glas is hiervoor uitermate geschikt. Plastic kan later krom trekken of zo verkleuren dat het zicht op het nest snel afneemt en dat bederft toch wel snel je plezier.

Hoe diep wordt het waterreservoir? De watten zou ik achterwege laten. Ik heb geen ervaring met je idee, maar ik zie er eenvoudig de toegevoegde waarde niet van in. Het ytong neemt vocht op. Je zal het zien verkleuren. Blijft het spierwit, dan voeg je meer water toe. Test het, zou ik zeggen. Dan kom je er ook meteen achter hoe ver de opname van het water reikt.

Op het forum kan je een heleboel informatie vinden en ook talrijke opnamen van nesten. Doe er je voordeel mee.

Succes.
Gebruikersavatar
Altecs
Lid
Berichten: 69
Lid geworden op: 30 november 2016
Locatie: Woerden
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Poging tot een Ytong formicarium

Bericht door Altecs »

Bedankt voor al jouw tips echt super bedankt. Heb het kleiner gemaakt dan wat ik eerst van plan was. Heb wel 2 ingangen aangehouden voor de toekomst.
Heb alleen nog geen plastic/glas bovenaan. Ga dat volgende weekend doen.

Afbeelding

In mijn tekening ben ik de muurtjes vergeten en daarom zijn de kamers bijna even groot geworden.
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Poging tot een Ytong formicarium

Bericht door Westdijk »

Deze terugkoppeling vind ik leuk, Altecs. De foto maakt duidelijk dat je het oorspronkelijke plan hebt aangepast. Wat zijn de huidige afmetingen, l*b*h, van de vertrekken en de gang?
Wat schuurpapier er over heen en van de potloodlijnen zie je niets meer terug. Je kan nog overwegen om het nest met bijvoorbeeld theewater te kleuren, maar het maakt het dan wel weer iets lastiger om te zien hoe vochtig het nest is.

Het waterreservoir lijkt me zo op het oog wat ondiep. Het kan weleens praktischer zijn om het dieper te maken. Probeer het uit.

Een laatste vraag. Het intrigeerde me dat je aangaf dat de twee toegangen voor de toekomst zijn. Ik trek hier de conclusie uit dat je er over nadenkt om er op een later moment een nieuw nest tegen aan te zetten. Hoe wil je dit eigenlijk gaan doen? Denk hier wel al vast over na, want als je overweegt om het glas vast te lijmen dan kan het later weleens belangrijk zijn of je het glas van de rand af hebt gehouden of juist uit laat steken om het nieuwe nest te overlappen. Mieren wringen zich door de meest onwaarschijnlijke gaatjes heen als de delen niet goed op elkaar aansluiten.

Ik hoop dat je meer opnamen maakt en met ons deelt als de mieren het nest in gebruik hebben genomen.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Poging tot een Ytong formicarium

Bericht door GvG »

Goed dat je het wat kleiner hebt gemaakt. Dit ziet er uit als een goed startersnest. Toch blijft het een goed idee om te wachten met verhuizen tot ze met meer dan 100 werksters zijn. Hoe groot is de kolonie nu?

Ik zou de watersleuf ook wat groter maken als ik jou was. Een tweede uitgang zou ik niet doen. Weet je al hoe je de buitenwereld gaat bevestigen?
Gebruikersavatar
Altecs
Lid
Berichten: 69
Lid geworden op: 30 november 2016
Locatie: Woerden
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Poging tot een Ytong formicarium

Bericht door Altecs »

De afmeting kan ik nu niet doorgeven omdat ik het niet bij mij thuis heb staan.
Twee ingangen heb ik gemaakt omdat ik dacht dat het handig is voor als het later te klein is ik een grote formicarium erop kan aansluiten maar nu denk ik dat het wel beetje dom is. Nu dat ik erover nadenk denk ik dat het net zo goed aan de buitenwereld aangesloten kan worden.

Momenteel heb ik maar 4 miertjes, hoop dat het over paar maanden meer zijn, Ben van plan om ze te verhuizen als het 20/30+ zijn.

Het is ook zo dat mijn reageerbuisje bijna geen water meer heeft. Heb het nu aan mijn buitenwereld aangesloten waar ik een kleine buisje heb met suikerwater.

Ik vraag mij ook af wat denken jullie dat beter is voor de bovenkant (plastic) vastlijmen met kit of met schroeven ?
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Poging tot een Ytong formicarium

Bericht door GvG »

Altecs schreef:Momenteel heb ik maar 4 miertjes, hoop dat het over paar maanden meer zijn, Ben van plan om ze te verhuizen als het 20/30+ zijn.
Dat is echt te vroeg, dat zou ik niet doen. Hoe klein je het Ytong-nest ook maakt, in een buisje zitten ze beter.
Ik vraag mij ook af wat denken jullie dat beter is voor de bovenkant (plastic) vastlijmen met kit of met schroeven?
Schroeven hebben maar weinig grip in Ytong, en het plastic kan splijten door de schroeven. Het is wel mooier dan kit, en met kit moet je oppassen dat het plastic goed aansluit op het Ytong.
Gebruikersavatar
Altecs
Lid
Berichten: 69
Lid geworden op: 30 november 2016
Locatie: Woerden
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Poging tot een Ytong formicarium

Bericht door Altecs »

GvG schreef: Schroeven hebben maar weinig grip in Ytong, en het plastic kan splijten door de schroeven. Het is wel mooier dan kit, en met kit moet je oppassen dat het plastic goed aansluit op het Ytong.
Wat als ik eerst pluggen in de Ytong prop en dan pas vastschroef? Denk je dat die dan barst ?
En wat bedoel je met "plastic slijt door de schroeven." ?
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Poging tot een Ytong formicarium

Bericht door GvG »

Pluggen zetten uit als je er een schroef indraait, daardoor kan je ytong breken.

Met splijten bedoel ik barsten. Als je een gaatje in het plastic boort en de schroef te strak aandraait, kunnen er barsten rond het gaatje ontstaan.
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Poging tot een Ytong formicarium

Bericht door Westdijk »

Altecs schreef:De afmeting kan ik nu niet doorgeven omdat ik het niet bij mij thuis heb staan.
Ik heb geduld.
Altecs schreef:Twee ingangen heb ik gemaakt omdat ik dacht dat het handig is voor als het later te klein is
Je denkt vooruit. Daar kan niemand iets op tegen hebben. Ik vind het juist leuk als iemand met nieuwe ideeën komt. Het zet mij zelf altijd aan het denken. Dat je er nu al anders over na denkt komt bij het eerste formicarium heel vaak voor. Enthousiasme laat zich immers moeilijk temperen. Daarom gaf ik eerder ook aan niet te veel geld aan het eerste nest te besteden.
Altecs schreef:Momenteel heb ik maar 4 miertjes, hoop dat het over paar maanden meer zijn, Ben van plan om ze te verhuizen als het 20/30+ zijn.
Ik zit helemaal op de lijn van GvG. In de huidige omvang zijn de mieren echte opportunisten. Ze zullen alleen buitenkomen als het noodzakelijk is. Het zal helaas zelfs een beetje saai kunnen zijn, omdat er zo weinig activiteiten waar te nemen zijn. De koningin steekt veel energie in de productie van werksters en verliezen kunnen in de beginfase van een kolonie moeizaam worden opgevangen. Een verhuizing zal stress met zich meebrengen en dat kan gevolgen hebben.
Ik zou er eerder voor kiezen om een extra reageerbuis met water in de buitenwereld te leggen, als deze ruimte er tenminste wel is, en afwachten of de mieren daar naar toe verhuizen. Denk er nog even over na en weeg de voordelen en nadelen tegen elkaar af voor je een beslissing neemt.

Pas vanaf ongeveer vijftig tot zeventig werksters zag ik mijn kolonies een soort transformatie ondergaan. Beter kan ik het niet omschrijven. De werksters verschenen vaker in de buitenwereld om te foerageren en gedroegen zich ook actiever. De koningin wordt door haar dochters van een constante stroom voedsel en vocht voorzien, al is dit laatste natuurlijk afhankelijk van wat jij hen geeft. Je zal dan ook de groei van de kolonie sneller zien toenemen. Met ongeveer honderd werksters heb je meer zekerheid dat een kolonie in staat is zich zelf te redden. Je neemt dus een risico als je de verhuizing doorzet. Persoonlijk zou ik in jouw geval zoiets pas wagen als ik meerdere kolonies had waarop ik kon terug vallen als het mis mocht gaan.
Altecs schreef:Ik vraag mij ook af wat denken jullie dat beter is voor de bovenkant (plastic) vastlijmen met kit of met schroeven ?
Je kan ook magneten overwegen. Het is een beetje lastig voor mij om hier een mening over te geven. Wil je later het nest gaan hergebruiken dan is het makkelijk als je het kan schoonmaken. De kans schat ik echter groter in dat je later een geheel nieuw nest maakt waarin al je opgedane ervaringen zijn verwerkt en het 'oude' nest aan de kant gooit. In dat geval zou ik het glas, daar blijft mijn voorkeur toch naar uitgaan, kitten. Je hoeft dan niet bang te zijn dat het krom trekt. Een plaatje glas van een goedkoop fotolijstje zal al voldoen.
Gebruikersavatar
Altecs
Lid
Berichten: 69
Lid geworden op: 30 november 2016
Locatie: Woerden
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Poging tot een Ytong formicarium

Bericht door Altecs »

Fotolijstje natuurlijk waarom heb ik daar niet over gedacht heb het zo vaak zien langs komen.
Maar als ik glas neem dan kan ik daar moeilijk een gat in boren voor boven de waterreservoir.
Gebruikersavatar
Elan
Lid
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 oktober 2010
Locatie: Wageningen, NL
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Poging tot een Ytong formicarium

Bericht door Elan »

Altecs schreef:Maar als ik glas neem dan kan ik daar moeilijk een gat in boren voor boven de waterreservoir.
Dan is vullen via een dun buisje met een grote spuit wellicht een optie.
Of iemand vinden die een glasmes heeft om een fotolijstje door midden te hakken.
(Of gewoon een extra klein lijstje vinden)
nathan
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 20 juni 2009
Locatie: Nijmegen
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Poging tot een Ytong formicarium

Bericht door nathan »

Inderdaad, fotolijstje van 10 bij 8 cm vinden (op basis van de afmetingen in je tekening).
1x Lasius niger ~1000
2x Lasius niger ~100 <-- gratis af te halen in Nijmegen voor liefhebbers
1x Temnothorax sp.
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Poging tot een Ytong formicarium

Bericht door dvd »

Altecs schreef:Fotolijstje natuurlijk waarom heb ik daar niet over gedacht heb het zo vaak zien langs komen.
Maar als ik glas neem dan kan ik daar moeilijk een gat in boren voor boven de waterreservoir.
Een klein gaatje maken tot aan het water gedeelte,door het gaatje steek je een rietje.De resterende opening kit je af met silicone.Als het water gedeelte vol raakt kan je het zien aan het rietje.Zo heb ik het gemaakt en het werkt perfect.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Poging tot een Ytong formicarium

Bericht door GvG »

Hou het simpel. Volgens mij hoef je niet te boren, te zagen of te snijden. Ik heb bij het ontwerp van mijn Ytong-nest rekening gehouden met de grootte van het glasplaatje (inderdaad van een fotolijstje van 2 Euro):
IMG_20141013_120727384.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Altecs
Lid
Berichten: 69
Lid geworden op: 30 november 2016
Locatie: Woerden
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Poging tot een Ytong formicarium

Bericht door Altecs »

Update van afmetingen.
Ik ga dit wekend langs een kringloop voor een fotolijstje.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Poging tot een Ytong formicarium

Bericht door Westdijk »

Ik vind het voor een eerste keer dat je heel degelijk nest hebt gemaakt.

Kan je met het 0,7 cm diepe waterreservoir zonder al te veel werk het ytong rondom het eerste vertrek bevochtigen? Het lijkt mij zo ondiep om er praktisch mee te kunnen werken. Ik bedoel met praktisch in dit geval eenvoudig en zonder dat er veel tijd mee is gemoeid. De eerste maal neemt het ytong zo snel vocht op dat je in mijn beleving er wel een tijd bij kan gaan staan met een kleine gieter om steeds kleine hoeveelheden water toe te dienen.

Ik zou het glas tot het waterreservoir laten lopen. Een andere constructie met gaten in het glas boren, of een gang door het ytong brengt meer werk met zich mee waar je in heel veel gevallen helaas zo weinig van terug zal zien in de vorm van gemak. Zo ben je altijd nog in staat om bijvoorbeeld later het waterreservoir dieper te maken.

Het is een duidelijke tekening voor degenen die ook een dergelijk ontwerp overwegen. De afmetingen maken wel duidelijk hoe klein je allemaal moet denken. Ik zal het leuk vinden als je later. zodra de kolonie groot genoeg is om te verhuizen, je ervaringen met ons deelt of wat je de volgende keer anders zou hebben gedaan als je weer een dergelijk nest moest maken.
Gebruikersavatar
Altecs
Lid
Berichten: 69
Lid geworden op: 30 november 2016
Locatie: Woerden
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Poging tot een Ytong formicarium

Bericht door Altecs »

Ik ga het dit wekend afmaken en dan kom ik noch met een eindresultaat.
Moet noch wat bijwerken ben op sommige plekken uitgeschoten, wil het dichten met gips.
Als ik 2 fotolijstjes vind ga ik proberen om in een van de twee een gat te maken voor water. Staat wel netjes als het helemaal afgedekt is (denk ik). En ja ik denk zelf ook dat 0,7cm niet zo diep is ga het bijwerken naar 1,5 of zelfs 2cm.

Denken jullie dat ik het waterreservoir leeg moet laten of opvullen met watten ? Ik zie het namelijk vaak bij een acryl formicarium.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Poging tot een Ytong formicarium

Bericht door GvG »

Leeg laten. Acryl neemt geen vocht op. Dat maakt het minder geschikt als materiaal voor een formicarium. Om toch wat vocht in het nest te krijgen worden sponsjes en watten gebruikt.
Ytong neemt wel vocht op. De watten hebben dus geen toegevoegde waarde.
Gebruikersavatar
Altecs
Lid
Berichten: 69
Lid geworden op: 30 november 2016
Locatie: Woerden
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Poging tot een Ytong formicarium

Bericht door Altecs »

Zo daar is die dan :)
Heb een oplossing gevonden voor mijn water vul probleem. Heb een spuit en naald gekocht bij de apotheek voor maar 45 cent. Kleine doorgang voor de naald gemaakt en klaar. De watertank heb ik dieper gemaakt, eerst was die 0,7cm en nu is die 1,8cm. Daar past nu 4,5ml volgens de spuit. Glas heb ik zo als jullie voorgesteld hebben van een fotolijstje die was maar 70cent bij een kringloop :)

Eindresultaat!

Afbeelding

Afbeelding
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Poging tot een Ytong formicarium

Bericht door GvG »

Welk "watervulprobleem" had je dan?
Gebruikersavatar
Altecs
Lid
Berichten: 69
Lid geworden op: 30 november 2016
Locatie: Woerden
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Poging tot een Ytong formicarium

Bericht door Altecs »

Het is niet echt een probleem ... wist gewoon niet hoe ik water ga toevoegen als ik het volledig bedek met glas.

Ik heb het nu getest en als ik het helemaal vul met water is het na 20 min weer droog. Is dat normaal ?
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Poging tot een Ytong formicarium

Bericht door Westdijk »

Altecs schreef:Ik heb het nu getest en als ik het helemaal vul met water is het na 20 min weer droog. Is dat normaal ?
Het ytong neemt water op. De eerste maal zal daarvoor meer water nodig zijn dan later het geval is om een bepaalde graad van vochtigheid in stand te houden, tenzij je het ytong geheel laat opdrogen en dit proces weer opnieuw begint. De grootte van het waterreservoir is daarbij ook van belang. Vul het verschillende malen achter elkaar aan en last dan een pauze in om te zien hoe ver het water erin trekt. Herhaal het als het nest te droog blijft tot het naar je zin is.
De komende dagen moet je dan gaan proberen de hoeveelheid vocht dat het ytong bevat op peil te houden.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Poging tot een Ytong formicarium

Bericht door GvG »

Dat is inderdaad normaal. Daarom heeft het ook geen zin om watten in het reservoir te doen. Het kan wel nuttig zijn het reservoir groter te maken, of anders van vorm, zoals je op mijn foto hierboven ziet. Op die foto zie je ook goed de verkleuring die optreedt als het ytong vocht opneemt zoals Westdijk bespreekt. Hoe vochtig je ytong moet zijn, moet je ook kunnen afleide aan het gedrag van je mieren. Waar leggen ze de larven, waar leggen ze de poppen? Zitten ze dicht bij het reservoir of juist ver af? Dat leer je snel genoeg. Je ziet dit echter wel beter bij een flink aantal werksters, dus ook daarom, wacht met verhuizen tot je kolonie groot genoeg is.
Gebruikersavatar
Altecs
Lid
Berichten: 69
Lid geworden op: 30 november 2016
Locatie: Woerden
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Poging tot een Ytong formicarium

Bericht door Altecs »

Ik ga nog wachten en ben niet van plan om ze te verhuizen.
Het opdrogen gaat erg snel max 20min en dan is die helemaal droog.
Ik heb bij iemand hier op de forum gezien dat die het laat bijvullen door een touw, maar dan is die heel de tijd nat en ben bang dat het helemaal doorgaat naar de andere kant van mijn formicarium.
Groter maken is geen optie meer omdat ik het al dicht geplakt heb.

Maar wie weet we zullen zien als ze over paar maanden groter zijn (hoop ik).
nathan
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 20 juni 2009
Locatie: Nijmegen
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Poging tot een Ytong formicarium

Bericht door nathan »

Ik denk dat het nu vooral zo snel opdroogt omdat het Ytong waarschijnlijk heel droog is, ik vermoedt dat als je het ytong eerst door heel vaak achter elkaar water toe te voegen goed vochtig hebt gekregen dat je dan met veel minder water toe kan.

Zie het zo, als het ytong 50 ml water kan vasthouden, dan gaat je 5ml die je toevoegt inderdaad telkens ineens opgezogen worden, maar als er dan eenmaal 50ml in het ytong zit hoef je alleen maar bij te vullen wat er in een dag of een week is verdampt.
1x Lasius niger ~1000
2x Lasius niger ~100 <-- gratis af te halen in Nijmegen voor liefhebbers
1x Temnothorax sp.
Plaats reactie