Warmte regeling vraagjes

Vragen en info over kunstmatige nesten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
KoenTheAnt
Lid
Berichten: 183
Lid geworden op: 16 oktober 2016
Locatie: Rotterdam
Gender:
Leeftijd: 41

Warmte regeling vraagjes

Bericht door KoenTheAnt »

Hey allen,

Mijn Messors beginnen, na 2.5 maand tukken wat actiever te worden dus ik moet me wat gaan voorbereiden op wat komen gaat. Een van de dingen die ik nog niet geregeld heb is het warm houden van hun nest. Hier heb ik wat vragen over.

Ik zou graag een setup hebben waar ik niet veel omkijken naar heb, maar die wel veilig is. Ik moet voor mijn werk nog wel eens een weekje ofzo weg. Ik zat zelf te denken aan een dag en nacht regeling. Nu heb ik al wat gegoogled uiteraard en kwam dingen als de stc1000 en ut300 tegen. Enige wat ik daar nog bij mis zijn dag en nacht regelingen. Ik ben benieuwd hoe jullie dit oplossen. Simpel mag, iets complexer ook. Heb zelf een electrische achtergrond, dus ik kan eventueel ook wel wat klussen.

Dan de volgende vraag, ik heb maar een klein matje nodig, maar hoeveel Watt moet deze zijn? Ik snap best dat als je het regelt het niet zo veel uit maakt, maar ik heb liever dat het ietjes langer duurt voor dat de 26-28 graden gehaald is dan dat ze ff een flinke stoot warmte te voorduren krijgen.

Beginnersvragen, ik weet het :P

Groeten,
Koen :)
Messor barbarus (okt 2016) ~40
Lasius niger (dec 2016) - 8
Lasius flavus (apr 2017) 100+ (17 jun 2017 Koningin dood)
Pheidole pallidula (apr 2017) 30+
Camponotus barbaricus (jul 2017) broed
17x Lasius niger (jul 2017)
3x Lasius flavus (aug 2017)
Gebruikersavatar
Sneeuwuil
Lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 22 juli 2014
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Warmte regeling vraagjes

Bericht door Sneeuwuil »

Als je het allemaal heel precies wilt regelen heb ik geen advies voor je. Zelf doe ik dat niet namelijk :-).
Ipv een warmtematje gebruik ik een warmte kabel. Een matje wordt toch wel heet en met zo'n kabel kan ik tussen de 5 en 10 formica extra warmte geven. Dan een timer er op zodat het overdag aan is en 's nachts uit. Aan het gedrag van de mieren - voornamelijk waar ze gaan zitten in het nest tov de warmtekabel - weet ik of ze het eventueel te warm hebben. Dit verschilt ook weer per soort. Als ze het te warm hebben leg ik de kabel iets anders neer. Na een paar dagen heb je het wel goed.

Moet ik een weekje weg, dan trek ik de stekker er uit en hebben ze een week geen extra warmte. Dat is allemaal niet zo'n punt. De meesten verwarmen te veel denk ik. Als ze de hele zomer erg warm staan is het ook niet goed.

Je mag van mij rustig met warmtemeters werken, maar nodig is het zeker niet.
Laatst gewijzigd door Sneeuwuil op 09 feb 2017, 01:34, 1 keer totaal gewijzigd.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Warmte regeling vraagjes

Bericht door GvG »

Ze zitten nog in een reageerbuisje neem ik aan? Reageerbuisjes verwarmen is lastig en riskant. Ik verwarm reageerbuisjes eigenlijk nooit direct. Als je het doet, doe voorzichtig!
Gebruikersavatar
KoenTheAnt
Lid
Berichten: 183
Lid geworden op: 16 oktober 2016
Locatie: Rotterdam
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Warmte regeling vraagjes

Bericht door KoenTheAnt »

Ze zitten nog in het buisje ja. Ik zal es kijken wat mogelijk is, en anders maar niet inderdaad :)
Messor barbarus (okt 2016) ~40
Lasius niger (dec 2016) - 8
Lasius flavus (apr 2017) 100+ (17 jun 2017 Koningin dood)
Pheidole pallidula (apr 2017) 30+
Camponotus barbaricus (jul 2017) broed
17x Lasius niger (jul 2017)
3x Lasius flavus (aug 2017)
Gebruikersavatar
Sneeuwuil
Lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 22 juli 2014
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Warmte regeling vraagjes

Bericht door Sneeuwuil »

Dan ligt het reagerbuisje in een bakje of iets, zodat ze een buiten wereld hebben? In dat geval leg ik de kabel over het bakje zodat ze toch iets warmte krijgen. Wat ik al eerder zei: de meesten verwarmen te veel en te lang. Je kunt het bakje ook gewoon op een iets warmere plek zetten. Bij een lamp of dichtbij de verwarming of een plek waar het om andere redenen net iets warmer is.

Zeker bij een kleine kolonie zou ik voorzIchtig zijn.
Gebruikersavatar
Altecs
Lid
Berichten: 69
Lid geworden op: 30 november 2016
Locatie: Woerden
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Warmte regeling vraagjes

Bericht door Altecs »

Is dit niet een optie? hiermee kun je tijd instellen dan gaat die vanzelf aan en uit.

https://www.conrad.nl/nl/stopcontact-sc ... &WT.srch=1
Gebruikersavatar
KoenTheAnt
Lid
Berichten: 183
Lid geworden op: 16 oktober 2016
Locatie: Rotterdam
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Warmte regeling vraagjes

Bericht door KoenTheAnt »

Mij buisje ligt niet in een bakje maar hangt er aan. Deze zit dus wel van de grond af.
20161024_184941.jpg
Ik zat te denken om een matje half onder de bak en half onder het buisje te doen. Wellicht dat het voldoende is om het wat warmer te maken. Eventueel zou ik nog een plastic bakje op de kop over het buisje kunnen doen zodat de warmte wat blijft hangen.

Schakel klokjes had ik al gezien ja. Wellicht dat een schakelklok neem met daar weer in een dimmer met daar dan weer in het warmte matje. Dan heb ik toch een soort van een dag en nacht regeling met een instelbare temperatuur.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Messor barbarus (okt 2016) ~40
Lasius niger (dec 2016) - 8
Lasius flavus (apr 2017) 100+ (17 jun 2017 Koningin dood)
Pheidole pallidula (apr 2017) 30+
Camponotus barbaricus (jul 2017) broed
17x Lasius niger (jul 2017)
3x Lasius flavus (aug 2017)
Gebruikersavatar
KoenTheAnt
Lid
Berichten: 183
Lid geworden op: 16 oktober 2016
Locatie: Rotterdam
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Warmte regeling vraagjes

Bericht door KoenTheAnt »

Ah kijk, dit is wat ik zoek.

http://www.luckyreptile.nl/Thermo%20Con ... 24/114////

40 tot 50 euro, niet super duur, geen gehobby. tot 1200 Watt. Maar es ff vragen of je hier ook een 4 Watt matje mee kan aansturen :P

En de Pro 2 kan ook dag en nacht doen. Wel 10 a 20 euro duurder.
Messor barbarus (okt 2016) ~40
Lasius niger (dec 2016) - 8
Lasius flavus (apr 2017) 100+ (17 jun 2017 Koningin dood)
Pheidole pallidula (apr 2017) 30+
Camponotus barbaricus (jul 2017) broed
17x Lasius niger (jul 2017)
3x Lasius flavus (aug 2017)
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Warmte regeling vraagjes

Bericht door GvG »

Een thermostaat is hier echt niet nodig. Ik werk ook met schakelklokken en dimmers. Op mijn "mierenkoelkast" en de setup van mijn Atta's heb ik wel thermostaten.

Het moeilijke met een buisje verwarmen is dat de mieren niet wegkunnen als ze het te warm vinden. Verwarmen is niet per se nodig, het versnelt de groei van de kolonie.

EDIT:
Als je echt wilt verwarmen kun je misschien een deel van de buitenwereld verwarmen en daar een reageerbuisje met waterreservoir in leggen. Als de mieren behoefte hebben aan warmte kunnen ze daar zelf heen verhuizen.
Gebruikersavatar
KoenTheAnt
Lid
Berichten: 183
Lid geworden op: 16 oktober 2016
Locatie: Rotterdam
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Warmte regeling vraagjes

Bericht door KoenTheAnt »

Dat is iets waar ik ook een beetje mee zit, ze kunnen inderdaad niet weg. ik denk dat ik toch maar even ga wachten totdat ze uit het buisje gegroeid zijn.
Messor barbarus (okt 2016) ~40
Lasius niger (dec 2016) - 8
Lasius flavus (apr 2017) 100+ (17 jun 2017 Koningin dood)
Pheidole pallidula (apr 2017) 30+
Camponotus barbaricus (jul 2017) broed
17x Lasius niger (jul 2017)
3x Lasius flavus (aug 2017)
Gebruikersavatar
KoenTheAnt
Lid
Berichten: 183
Lid geworden op: 16 oktober 2016
Locatie: Rotterdam
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Warmte regeling vraagjes

Bericht door KoenTheAnt »

Ik heb een 4watts matje gekocht. Gewoon om ff mee te spelen. Als ik het matje gewoon op de tafel leg met een temperatuur meter er op dan komt hij op 21 graden. 1 graad warmer dan de kamer temperatuur. Als ik er een bakje overheen zet dan komt ie op 34 graden. Als ik dan het bakje op een kier zet en de thermometer op 1cm hoogte zet dan komt hij op 28 graden uit.

Ziet er goed uit. 4 Watt lijkt meer dan voldoende te zijn. Nadeel van een groter matje is dat ze ook meer Watt leveren. Wat logisch is omdat je een groter oppervlak wil verwarmen. Ik ga een deze dagen nog even wat testjes doen met een dummie formicarium.
Messor barbarus (okt 2016) ~40
Lasius niger (dec 2016) - 8
Lasius flavus (apr 2017) 100+ (17 jun 2017 Koningin dood)
Pheidole pallidula (apr 2017) 30+
Camponotus barbaricus (jul 2017) broed
17x Lasius niger (jul 2017)
3x Lasius flavus (aug 2017)
Plaats reactie