Formicarium voor M. barbarus

Vragen en info over kunstmatige nesten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
BasM
Lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 06 december 2015
Locatie: Veldhoven
Gender:
Leeftijd: 26
Contacteer:

Formicarium voor M. barbarus

Bericht door BasM »

Hoi allemaal :)

Inmiddels een tijd geleden dat ik hier iets geplaatst heb. Ben tot en met november als vrijwilliger in Griekenland geweest, maar heb inmiddels weer de tijd om de mierenhobby helemaal op te pakken. Ik heb in december een kolonie Messor barbarus (om de nabij 50 werksters inmiddels) ontvangen. Toch iets minder leuk dan de tientallen Messor kolonies die ik in Griekenland in het vluchtelingenkamp waar ik werkte kon zien elke dag, maar het is iets ;)
Deze kolonie zit nu in een gipsen nest wat ik ooit gekocht heb. In december zijn ze nog een week of twee erg actief geweest, toen leek het toch alsof ze vanzelf in winterslaap gingen. Ze verscholen zich in een van de tunnels van het nest en zijn daar tot en met vorige week niet meer uitgekomen (de andere tunnel naar de buitenwereld hebben ze gebarricadeerd met zaden). Begin februari zag ik ze vaker uit de tunnel wanneer ik de donkere plaat van het nest afhaalden, voor mij een teken dat het einde van de winterslaap in zicht was.
Het grote probleem met dit nest is dat het te groot is. Er zijn meer kamers ongebruikt dan gebruikt, en ik verwacht niet een dergelijke groei van de kolonie dat het nest binnen een jaar wel geschikt is qua grootte. Oftewel, ik moet eigenlijk een "tussenstation" bouwen, voor ik ze ooit weer verhuis naar dit nest, mocht het nieuwe nest te klein worden.

Nu wil ik dus een ytongnest bouwen. Ik ben al enkele weken wat aan het nadenken over hoe ik het nu in wil richten.
Belangrijk voor mij is de mogelijkheid om een individuele kamer schoon te maken. Ik zie nu dat, vermoedelijk omdat het nest te groot is, twee kamers gewoon als afvalkamer gebruikt worden. Sterker nog, een zaadje is ontkiemt en er groeit nu al een stengel door de gang heen, haha. Probleem is dat ik niet kan schoonmaken, omdat alle kamers door een enkele glasplaat afgedekt worden. Mijn idee is dus om elke kamer te voorzien van een eigen glazen "dak", van plexiglas. Die plaatjes zouden dan groot genoeg moeten zijn om, wanneer tegen elkaar aangeschoven, het hele nest te beslaan (dus gangen en kamers, niet alleen de kamers). Mijn idee is om in de gangen een extra inham aan beide kanten te maken, zodat ik een kleiner plaatje als barricade in de gang kan steken, om zo de mieren de doorgang te versperren. Dan zou ik dus de kamer die achter de barricade ligt gewoon schoon kunnen maken. In verband met stress wil ik dit uiteraard niet te vaak doen, maar het geeft me in ieder geval de optie. Ook kan ik het nest dan relatief groter maken, en ze kamer voor kamer toegang geven tot het hele nest, terwijl de kolonie groeit.

Het risico van deze methode lijkt me dat mieren sneller kunnen ontsnappen. Bij het plaatsen van de blokkade kan er eentje ontsnappen, maar door kleinere glasplaatjes die de kamers en gangen niet heel ruim bedekken kunnen ze er in theorie omheen graven. Nu lijkt me dit op te lossen door simpelweg in de gaten te houden of ze gravende zijn.

Verder bevat het nest natuurlijk een buitenwereld aan de ene zijkant, en wil ik een ruimte voor natte watjes maken aan de andere kant. Ook zit ik te denken om meer dan één ingang te maken, om zo bijvoorbeeld ook buisjes met suikerwater en dergelijke toe te kunnen voegen zonder dat ik telkens in de buitenwereld moet hangen.

Sorry voor het hele verhaal, hoop dat iemand er iets mee kan. Ik vraag me af of iemand misschien ervaring heeft met dit idee, of dat ik misschien iets totaal over het hoofd zie.

Groetjes,
Bas :)

4x Messor barbarus
2x Messor capitatus
1x Pheidole pallidula
4x Lasius niger
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Formicarium voor M. barbarus

Bericht door GvG »

Ik vind het moeilijk om me een voorstelling te maken van wat je bedoelt. Kun je wat duidelijker zijn?
Bijvoorbeeld:
- waar wil je het nest van gaan maken?
- verticaal of horizontaal?
- kun je misschien een ontwerp/tekening/schets laten zien?

Offtopic: Geweldig dat je vrijwilligerswerk hebt gedaan in Griekenland!
Gebruikersavatar
BasM
Lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 06 december 2015
Locatie: Veldhoven
Gender:
Leeftijd: 26
Contacteer:

Re: Formicarium voor M. barbarus

Bericht door BasM »

Thanks voor het antwoorden :)

Het nest zou van ytong moeten zijn, en horizontaal. Ik heb even wat zitten "tekenen" in Photoshop, dit zou ongeveer het idee moeten zijn:
Afbeelding
De rode streepjes zijn de plekken waar ik een plaatje in zou willen schuiven ter barricade. De twee grijze vlakken zouden ingangen moeten zijn waar ik een buisje insteek om zo bijvoorbeeld suikerwater toe te kunnen dienen.
Aan dit ontwerp is van alles mis, het is puur ter indicatie. In het uiteindelijke nest zou ik waarschijnlijk minder kamers maken. Het idee is vooral dat elke kamer een eigen glasplaat heeft, zodat ik dus een individuele kamer open zou kunnen maken. Het idee is dan dat, wanneer alle glasplaten aanwezig, het hele nest afgedicht is. Wellicht denk ik veel te moeilijk.... Ik blijf hier even tekenen totdat ik iets heb waar ik overtuigd van ben, hoor graag jullie feedback :)

4x Messor barbarus
2x Messor capitatus
1x Pheidole pallidula
4x Lasius niger
nathan
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 20 juni 2009
Locatie: Nijmegen
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Formicarium voor M. barbarus

Bericht door nathan »

Als je kamers hebt die zo leeg zijn dat je het glas er af kan halen om schoon te maken dan lijkt me dat je nest te groot is. Ik zou dan eerder gewoon een kleiner nest maken zodat het probleem van opgehoopt afval in het nest niet optreedt, dan een ingewikkeld systeem te maken om schoon te kunnen maken. Met allerlei losse plaatjes plexiglas op het nest lijkt het me ook vrijwel onmogelijk om ontsnappingen te voorkomen, zeker als je de plaatjes niet vast kit.
1x Lasius niger ~1000
2x Lasius niger ~100 <-- gratis af te halen in Nijmegen voor liefhebbers
1x Temnothorax sp.
Plaats reactie