Ytong formicarium ontwerp

Vragen en info over kunstmatige nesten
Plaats reactie
nathan
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 20 juni 2009
Locatie: Nijmegen
Gender:
Leeftijd: 28

Ytong formicarium ontwerp

Bericht door nathan »

Hallo allemaal,

Mijn grootste L. niger kolonie is onderhand wel toe aan een iets groter nest, dus ik ben bezig een nieuw nest voor ze. De kolonie neemt naar mijn inschatting nu ongeveer 20 cm3 in beslag. Het ontwerp is gebaseerd op dit ontwerp van Lvet op dit forum, maar het leek me toch handig om het hier nog even voor te leggen, misschien zien jullie problemen en mogelijke verbeteringen die ik niet zie.

De huidige situatie:
Afbeelding

Mijn ontwerp (zwarte ovaal boven is de buitenwereld, lichtblauwe lijn to waar het glasplaatje moet komen, blauw het waterreservoir. 1 cm=1 vakje.
Afbeelding

Mijn eigen vragen zijn vooral of met deze opstelling genoeg van het nest bevochtigd wordt, en of het formaat ongeveer goed lijkt voor de kolonie die ik nu heb, maar alle opmerkingen zijn welkom!
1x Lasius niger ~1000
2x Lasius niger ~100 <-- gratis af te halen in Nijmegen voor liefhebbers
1x Temnothorax sp.
nathan
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 20 juni 2009
Locatie: Nijmegen
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Ytong formicarium ontwerp

Bericht door nathan »

Van het weekend is dit ontwerp vrijwel zoals gepland gebouwd. Juist bij de laatste stap gingen er 2 dingen fout helaas.

Eerst ging het kitten nog al moeilijk en moest ik zo hard knijpen dat een wondje op mijn vingers open ging, dit had ik niet door en nu zit er een redelijk grote bloedvlek in de buitenwerelden en een paar hele kleine spatjes in het nest gebied. De kleine spatjes heb ik met een schroevendraaier er uit geschraapt, maar de vlek in de buitenwereld is helaas redelijk permanent dus het is hopen dat dit geen kwaad kan :lol:

Daarna bleek dat het glas van een xenos fotolijstje minder hard is dan net aangebrachte kit want bij het aandrukken van het glas heb ik iets te hard geduwd (eigenlijk niet eens echt hard) en is er een barst in het glas ontstaan. Het glas zat nu alleen al vast gekit dus ik kon het niet meer vervangen, maar gelukkig is de barst nog wel mier-proof en valt hij niet heel erg op.

Afbeelding
de bevochtiging lijkt naar behoren te werken, ongeveer de helft van het nest wordt vochtig.
Afbeelding
Het resultaat
Afbeelding
gebroken glas :(
1x Lasius niger ~1000
2x Lasius niger ~100 <-- gratis af te halen in Nijmegen voor liefhebbers
1x Temnothorax sp.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Ytong formicarium ontwerp

Bericht door GvG »

Niet slecht voor een eerste Ytongnest! Een stuk mooier dan mijn eerste pogingen. Bevochtig lijkt prima te werken.

Heb je de hele bodem uit dat bakje gezaagd voor de buitenwereld, of heb je er alleen een gaatje in geboord?

Je hebt netjes gewerkt zeg, heb je een frees gebruikt?
nathan
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 20 juni 2009
Locatie: Nijmegen
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Ytong formicarium ontwerp

Bericht door nathan »

Bedankt voor de complimenten! Ik moet wel bekennen dat het niet mijn eerste poging was, een aantal jaar geleden had ik ook al een nest gemaakt maar die kolonie is overleden voor ik het nest kon gebruiken.

Het bakje heb ik de hele bodem uit gezaagd en toen op z'n kop op het ytong gekit. Het leek mij voor de mieren prettiger om op ytong te lopen dan op plastic, hoewel het wat moeilijker schoonmaken zal zijn. Ook vind ik het zo iets mooier.

De gangen heb ik allemaal gemaakt door eerst een aantal gaten te boren met de accuboormachine en daarna met hamer en beitel de precieze vorm en diepte uit te hakken. Hier heb ik 2 uur over gedaan dus het is wel even werk :P
1x Lasius niger ~1000
2x Lasius niger ~100 <-- gratis af te halen in Nijmegen voor liefhebbers
1x Temnothorax sp.
Plaats reactie