Gasbeton Formicarium voor lasius

Vragen en info over kunstmatige nesten
Plaats reactie
Hylke
Lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 22 september 2016
Gender:
Leeftijd: 20

Gasbeton Formicarium voor lasius

Bericht door Hylke »

Ik zat er al een tijdje over na te denken een formicarium te maken en toen ik tijdens het slopen van de badkamer in ons nieuwe huis een paar vrij geschikt lijkende stukken gasbeton zag liggen heb ik die gepakt. En na een tijdje zitten te denken en tekenen heb ik een nestje uitgekerft. Maar na dat gedaan te hebben viel het me op dat de steen een stuk dichter was dan gedacht. Toen we toevallig naar de bouwmarkt moesten ging ik even kijken maar bij de soort blokken die die ik had gevonden stond er gewoon hetzelfde bij als de minder zware gasbeton platen die ernaast lagen. Nu maak ik me zorgen dat het materiaal dat ik heb gebruikt niet geschikt is voor de mieren die ik wil houden in verband met de vochtigheid van het nest.

Ps. Ik heb ook wel foto's maar heb geen idee hoe ik ze hier moet plaatsen.
Gebruikersavatar
Other
Lid
Berichten: 587
Lid geworden op: 13 april 2011
Locatie: Bergen Op Zoom
Gender:
Leeftijd: 38
Contacteer:

Re: Gasbeton Formicarium voor lasius

Bericht door Other »

Hello Hylke,

Tja lastig te zeggen zo, ik zou zeggen: zet het even in een emmer water en kijk wat het doet.
Als het water opzuigt zal het geen probleem zijn lijkt mij, doet dat het niet gaat het niet! :lol:
YOUTUBE
Like, Comment & Subscribe! 8-)
Kolonies aangeboden
Nieuwe kolonie nodig?
FACEBOOK
Like ons op facebook!
Hylke
Lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 22 september 2016
Gender:
Leeftijd: 20

Re: Gasbeton Formicarium voor lasius

Bericht door Hylke »

Ik heb het blok al een paar dagen voor een paar centimeter in het water gezet en dat een paar keer bijgevuld en het neemt het water wel op en de onderste 2 kamers zijn vrij vochtig maar ik weet niet of de andere drie kamers wel vochtig genoeg zijn. Weet iemand hoe ik kan controleren of het nest vochtig genoeg is?
Ik weet ook nog niet zeker hoe ik het glas ga bevestigen want ik wil wel dat het goed vast zit en als het kan zou het ook fijn zijn als het afneembaar was om bijvoorbeeld schoon te maken.
Gebruikersavatar
Altecs
Lid
Berichten: 69
Lid geworden op: 30 november 2016
Locatie: Woerden
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Gasbeton Formicarium voor lasius

Bericht door Altecs »

http://prnt.sc/

Hier kun je fotos uploaden en dan link kopieren tussen de img code, zo doe ik het altijd :)
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Gasbeton Formicarium voor lasius

Bericht door GvG »

Als je onderaan deze pagina klikt op "Volledige bewerker & voorbeeld" zie je boven het tekstvak een aantal knoppen, waaronder een knop waar "Img" op staat. Als je op deze knop drukt ontstaat de code in het tekstvak. Als je de link naar je foto (via de site die Altecs noemde) tussen deze twee "tags" plaatst wordt de foto in je bericht geplaatst.
Dus:
[img]link[/img]
Hylke
Lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 22 september 2016
Gender:
Leeftijd: 20

Re: Gasbeton Formicarium voor lasius

Bericht door Hylke »

Afbeelding
Afbeelding
2e foto is een paar dagen geleden genomen toen hij 2 dagen in het water had gestaan en de 1e heeft 4 dagen in het water gestaan.

Ps. Als de foto's niet werken kun je de linkjes gebruiken voor dezelfde fotos
Laatst gewijzigd door Hylke op 01 mar 2017, 18:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Hylke
Lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 22 september 2016
Gender:
Leeftijd: 20

Re: Gasbeton Formicarium voor lasius

Bericht door Hylke »

GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Gasbeton Formicarium voor lasius

Bericht door GvG »

Als je op een van de linkjes klikt ga je naar de pagina waar de foto op staat. Als je dan met de rechter muisknop op de foto klikt, kun je de foto op een nieuw tabblad openen. Dan zie je het adres van de foto zelf. Of je kan klikken met de rechter muisknop en dan "adres van afbeelding kopiëren".

Het adres van de eerste foto is http://image.prntscr.com/image/97c96751 ... dd6d91.jpg

Als ik dat tussen de tags plaats zie je dit:
Afbeelding
2e foto:
Afbeelding
Hylke
Lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 22 september 2016
Gender:
Leeftijd: 20

Re: Gasbeton Formicarium voor lasius

Bericht door Hylke »

Oke. Ik probeerde het op mijn mobiel te doen maar dat lukte niet echt...
Hylke
Lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 22 september 2016
Gender:
Leeftijd: 20

Re: Gasbeton Formicarium voor lasius

Bericht door Hylke »

Had ergens nog wel een stuk glas liggen en heb dat op maat gesneden. Jammer genoeg was de glassnijder niet zo scherp als gehoopt en moeten 2 van de randen nog even worden bijgewerkt.

Afbeelding

AfbeeldingMijn idee om het glas te bevestigen was er een paar schroeven of bouten omheen doen die je dan kon losdraaien als het nest een keer moet worden opgeruimd ofzo.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Gasbeton Formicarium voor lasius

Bericht door GvG »

dat is kleiner dan ik dacht. Hoe heb je die kamers zo netjes uitgehakt? Hoe wil je het nest gaan bevochtigen?
Boris
Lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 24 oktober 2016
Locatie: Ijmuiden
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Gasbeton Formicarium voor lasius

Bericht door Boris »

Zit het glas al vast?
Anders met de glas snijder misschien ergens waar geen kamer zit een stuk wegsnijden. En op dezelfde plek een stuk uit het blok weghakken waar het water in kan.
Wellicht wordt het dan goed bevochtigd.
Je kan het dan ook goed in de gaten houden ;)
Laius: niger, flavus
Pheidole pallidula
Messor barbarus
Formica fusca
Tetramorium
Camponotus lateralis
Hylke
Lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 22 september 2016
Gender:
Leeftijd: 20

Re: Gasbeton Formicarium voor lasius

Bericht door Hylke »

GvG schreef:dat is kleiner dan ik dacht. Hoe heb je die kamers zo netjes uitgehakt?
Ik heb ze eerst met potlood uitgetekend en toen ben ik een paar uur bezig geweest ze met een diamantfrees in een multitool uit te kerven.
GvG schreef:Hoe wil je het nest gaan bevochtigen?
Ik wou het nest verticaal neerzetten in een bak water .Maar als het horizontaal praktischer blijkt kan dat ook nog.
Hylke
Lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 22 september 2016
Gender:
Leeftijd: 20

Re: Gasbeton Formicarium voor lasius

Bericht door Hylke »

Afbeelding
Afbeelding
Na wat knutselen met een multitool, een stanleymes, een boormachine en een lijmpistool is hij grotendeels af. Ik moet alleen nog wel iets vinden om het nest mee te verduisteren maar verder ben ik op de decoratie na klaar.
Hylke
Lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 22 september 2016
Gender:
Leeftijd: 20

Re: Gasbeton Formicarium voor lasius

Bericht door Hylke »

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Hier zijn nog een paar foto's van hoe ik heb besloten het glas te bevestigen.
Plaats reactie