Barriere's ?!

Vragen en info over kunstmatige nesten
Plaats reactie
david1996
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 mei 2013
Gender:
Leeftijd: 27

Barriere's ?!

Bericht door david1996 »

Beste mede mierenliefhebbers,

Al een tijdje zit ik op dit forum en ik ga een formicarium bouwen geïnspireerd op die van Anthausiasteling http://www.antforum.nl/viewtopic.php?t=4320.
Hij / zij laat dunne stukjes ytong zitten, die later open te breken zijn om meer beschikbare kamers vrij te geven.
Ik ga een cone vormig nest maken, waardoor het niet of nauwlijks mogelijk is om de barrières te beken.

Mijn vraag: welke andere barrières zijn er in het verleden gebruikt en zijn er misschien andere manieren om er voor te zorgen dat de mieren in een later stadium naar de andere kamers gaan?

Zelf denk ik aan een barriere van talkpoeder. Een glasplaatje met daarop veel tlakpoederpasta en nog een glasplaatje. Als het eenmaal gedroogd is, dit stukje aan de randen vochtig maken en vastmaken binnen een gang. Als de kolonie dan groeit, zouden de mieren deze barriere weg kunnen halen om meer kamers tot hun beschikking te krijgen.

Wat zijn jullie ideeën en of suggesties?

Mvg

David
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Barrières?

Bericht door Westdijk »

Ik ga voor het gemak in mijn reactie ervan uit dat je met cone een kegel bedoelt. Kan je jouw idee voor het kegelvormig nest eens toelichten? Ik heb er nu geen enkel beeld bij. Het maakt het me lastig om het probleem voor te stellen en een zinnige bijdrage te leveren.

Het verticale formicarium van ANThousiasteling vond ik ook inspirerend, maar ook de manier waarop hij alles oppakte en met iedereen op het forum deelde.
Hij werkte inderdaad met schotjes. Laatst heb ik zelf met plastic strippen gewerkt, die in de buitenwereld zichtbaar waren. Ontsierend om te zien, maar het was slechts tijdelijk. Deze trok ik met een tang eruit om de mieren toegang tot een voor kort gesloten nestgedeelte te geven. De smalle zaagsnede waarin de strip zat fungeerde later als ventilatieopening.
Misschien is het een optie om een lange strip te gebruiken die meerdere gangen afsluit? Het brengt wel wat problemen met zich mee met het ontwerp van het nest, maar die zijn te overkomen. Er moet dan ook ruimte in de buitenwereld zijn om een deel van de strip af te knippen als deze te lang wordt naarmate je deze verder omhoog trekt.

Ik heb gelezen over gangen opgevuld met grond, zand, watten, oase, etc. maar de ervaringen waren zeer wisselvallig. Ik ben benieuwd naar je toelichting voor het nest, het liefst met een tekening of foto en laat het daarvan afhangen of ik nog iets kan bijdragen.
Reneetjuh
Berichten: 19
Lid geworden op: 09 maart 2017
Gender:

Re: Barriere's ?!

Bericht door Reneetjuh »

Ik lees even mee...
Wij zijn aan het brainstormen geweest over dit idee maar zijn er nog niet uit hoe we het in de toekomst willen gaan doen.
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Barrières?

Bericht door Westdijk »

Houd het in het begin zo simpel mogelijk, kan ik je slechts aanraden. Een reageerbuis in een bakje van de Chinees kan heel goed voldoen tot de kolonie een grootte heeft bereikt van ±100 werksters voor je aan een nest van ytong denkt. Op een tegenstrijdige manier heb ik me zelf hier niet aan gehouden, omdat ik op dat moment eenvoudig niet aan reageerbuizen kon komen.

Hier is een voorbeeld van een eenvoudig nest en hoe je om hulp kan vragen als je een nest wilt gaan maken, maar wilt weten of het idee haalbaar is.
http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f= ... 258#p69258
Er zijn hier genoeg andere voorbeelden te vinden, maar misschien heb je ook iets aan de reacties die daar zijn achtergelaten. Je kan er bovendien afmetingen terug vinden en dat maakt het allemaal een stuk concreter. Altecs heeft een tekening gemaakt om duidelijk te maken wat hij wilde doen en daarna om tips gevraagd. Ik vind dat een bijzonder goede aanpak. Het lokt reacties uit en vergroot je opties, waaruit je kan kiezen wat op jou van toepassing is. Meer ervaren leden kunnen je voor fouten behoeden die zij zelf in het verleden hebben gemaakt.

In mijn eigen blog ben ik begonnen met een ytong nest in een plastic wegwerpbierbeker.
http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f= ... ker#p65633
Daarna is het een soort evolutie ondergaan waarin ik het ontwerp heb verbeterd voor ik over ben gegaan op andere nesten. Ik wil in de toekomst iets hebben dat ook mooi is om naar te kijken als er bij de mieren even weinig te beleven valt.

Het bouwverslag van een variant ervan is hier te vinden.
http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f= ... +bierbeker

http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f= ... c+koekdoos

Het besef nu dat het een beetje kan overkomen alsof ik me zelf aan het promoten ben, maar ik wil je slechts mogelijkheden van mijn kant aanreiken waarmee inmiddels door mij ook ervaring is opgedaan en ook gelijkenis vertoont met het verticale nest van ANThousiasteling. Misschien brengt het jullie op een idee voor wat je straks wilt hebben. Een ytong nest in de vorm van een kegel lijkt mij zelf een uitdaging om te realiseren. Een nestje in een plastic bierbeker loopt al enigszins af en dat vergde aardig wat rasp-, vijl-, schuur- en paswerk. Denk er dus goed over na. Een reageerbuis is te prefereren boven een nestje van ytong om een koningin een kolonie in te laten stichten. Het geeft je tijd om een ontwerp voor later te maken en meer informatie hiervoor op deze site te vergaren.

Succes.
david1996
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 mei 2013
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Barriere's ?!

Bericht door david1996 »

Beste,

Bedankt voor jullie reacties!

Zodra ik meer tijd heb, zal ik ook een gedetailleerde tekening maken en mijn ideeën concreter en duidelijk te maken, ik snap dat het nu nog wat vaag overkomt.

Westdijks post over het kegelvormig maken helpt al flink. Ik heb een paar concrete vragen:

Wat voor materiaal heb je gebruikt bij de draaibank, bijtels? Ik las ook iets over schuurpapier, weet je nog welke korrelgrootte?

Het idee, zover ik dat nu kan beschrijven is dat ik met een decoupeerzaag cirkels zaag in een steeds kleinere diameters. Vervolgens bevestig ik deze, bovenop elkaar, zodat een grove kegelvorm onstaat. De volgende stap is het bijwerken op een bankschroef. Dan PET vacuumvormen om het geheel heen. Vervolgens gangen voorboren en dremelen, een waterreservoir maken en met transparante kit het PET bevestigen

Ik zal binnenkort fotos plaatsen en een betere beschrijving maken.

Groetjes
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: david1996

Bericht door Westdijk »

david1996 schreef:Wat voor materiaal heb je gebruikt bij de draaibank, bijtels?
Correctie, het is geen draaibank, maar een bankschroef. Om het ytong vorm te geven heb ik een raspvijl gebruikt. Eerst ruw met een houtzaag in vorm gezaagt en daarna met de rasp, pas later met de vijl.
david1996 schreef:Ik las ook iets over schuurpapier, weet je nog welke korrelgrootte?
Een goede vraag. Ik weet alleen dat het schuurpapier geel van kleur is en moet het antwoord je dus schuldig blijven.
david1996 schreef:Het idee, zover ik dat nu kan beschrijven is dat ik met een decoupeerzaag cirkels zaag in een steeds kleinere diameters. Vervolgens bevestig ik deze, bovenop elkaar, zodat een grove kegelvorm onstaat. De volgende stap is het bijwerken op een bankschroef. Dan PET vacuumvormen om het geheel heen. Vervolgens gangen voorboren en dremelen, een waterreservoir maken en met transparante kit het PET bevestigen
Het plan klinkt doordacht. Daar houd ik van. Het is eigenlijk de omgekeerde werkwijze van wat ik heb gedaan met een resultaat dat altijd perfect past. Ik maakte het nest passend voor de beker, jij gaat de 'beker' passend maken voor het nest.
Ik ben onbekend met PET vacuumvormen, maar ik vraag me af of ytong een geschikt materiaal is en je hiervoor niet eerst een mal moet gaan gebruiken voor de vorm. Ytong bevat naast de natuurlijke materialen ook veel lucht, dat ingesloten zit in bellen. Tijdens werkzaamheden maak je deze open. Als er plastic in duizenden half open gemaakte luchtbellen komt, dan krijg je het nest er in mijn beleving met geen mogelijkheid meer uit om later de gangen en vertrekken in aan te brengen. Ik hoop dat ik er volledig naast zit, maar dat is dan aan mijn onervarenheid met vacuumvormen te wijten.
Het waterreservoir kan wel een probleem gaan worden. Alleen het deel waarin het reservoir zit zal namelijk vochtig worden. Als dat de bedoeling is dan is het prima, maar als je denkt dat het vocht zich verder zal verspreiden naar de andere op elkaar gestapelde delen dan moet ik je teleurstellen. Ik maak hier zelf namelijk juist gebruik van om de mieren een vochtig en een droog gedeelte aan te kunnen bieden.
Ik kwam hier bij toeval achter en heb dit gedeeld in mijn blog (2013 - deel VI).
http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f= ... ker#p48451

Ik ben heel benieuwd naar je project. Succes en ik hoop dat je ons op de hoogte houd van je plan en alle vorderingen.
Plaats reactie