Zijn mieren gelukkiger in een natuurlijk gevormd nest?

Vragen en info over kunstmatige nesten
Plaats reactie
B999
Lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 01 februari 2016
Locatie: Sittard
Gender:
Leeftijd: 47

Zijn mieren gelukkiger in een natuurlijk gevormd nest?

Bericht door B999 »

Dit is iets dat me al een tijdje bezig houdt :D Ik heb het even in twee punten opgedeeld, om het iets overzichtelijker te houden. Ik heb geprobeerd om het kort te houden, maar dat is me niet gelukt :lol:

1.
Mijn eerste vraag gaat specifiek over de vorm van de kamers en tunnels, dus niet over de gebruikte materialen of bevochtigingsmethodes. Wat mij opvalt als ik op internet informatie zoek over formicaria, is dat er heel veel verschillende designs gebruikt worden. Soms strak, met rechthoeken en cirkels, en dan weer natuurlijk vormgegeven tunnels en kamers. Hier een aantal voorbeelden van wat ik bedoel. http://antclub.org/node/5189?page=1

Maar, wat vinden de mieren zelf nou van al die verschillende designs?

Stel je bied een kolonie Lasius niger twee identieke nesten aan als optie om te verhuizen vanuit hun reageerbuisje. Dus het vochtgehalte, temperatuur, de kubieke inhoud van de kamers en tunnels, het materiaal, de layout...alles is identiek. Alleen het ene nest heeft rechthoekige kamers, en de ander meer natuurlijk gevormde kamers. Wat zouden de mieren kiezen?

Ik denk persoonlijk dat het een mier uiteindelijk niet heel veel zal schelen. Zolang ze de vochtigheid en temperatuur goed hebben, zal het ze niet veel uitmaken of ze in een strak vierkant wonen, of een ‘natuurlijk’ vormgegeven kamer, maar mischien zijn er mensen die hier ervaring mee hebben.

2.
Om even verder te gaan met die gedachte, bestaat er iets als een optimaal design, gebaseerd op soort? Ik vond de achterliggende theorie van deze nesten van AntsCanada wel interessant. Voor iedere soort een eigen interne neststructuur, volgens hem gebaseerd op de natuurlijke nesten.


Dus ben ik eens gaan zoeken wat mieren zelf in de natuur doen.

Na het zien van deze mega(!) mierenhoop


...en de foto’s van mierenhopen waar een afgietsel van is gemaakt
http://harvardforest.fas.harvard.edu/si ... -named.jpg

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... t_Nest.jpg

...en de langwerpige, bijna tunnelachtige kamers van weer andere soorten...
http://www.wow.com/wiki/Carpenter_ants


...bedacht ik me dat mieren vooral pragmatisch zijn: ze passen zich aan aan de (veranderende) omstandigheden. Form follows function.

Mieren in hout moeten wel de lengte in, anders graven ze zich al snel uit de boomstam (net als de mieren in een formicarium met zand die zelf tunnels mogen graven). Ze kunnen niet de breedte in, dus moeten ze wel lange kamers maken. Als ze obstakels tegenkomen, passen ze hun ontwerp aan.

Maar wat ik ook zie is dat verschillende soorten verschillende designs hebben. Dus klopt die theorie van AntsCanada?

De overkoepelende vraag is vooral waar worden de mieren gelukkig van?
1 x Myrmica rubra
1 x Lasius niger
Gebruikersavatar
timdgd
Lid
Berichten: 297
Lid geworden op: 28 juni 2015
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Zijn mieren gelukkiger in een natuurlijk gevormd nest?

Bericht door timdgd »

De theorie van Antscanada is volgens mij meer gebaseerd op de grote van de mieren. De Camponotus nesten hebben grotere kamers en tunnels omdat deze mieren en de gynes groter zijn. Ook is het gebaseerd op hoe groot de kolonie kan worden denk ik. De mieren zelf maakt het denk ik niet uit, zoals je al zegt passen de mieren zich aan aan de ruimte die ze hebben, dit betekend dat ze dus gedeeltelijk niet zelf kunnen bepalen hoe hun nest er uit komt te zien. Maar ze gebruiken de ruimte die ze hebben gewoon zo nuttig mogelijk. :D
Formica fusca
Formica polyctena
Messor barbarus
Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Zijn mieren gelukkiger in een natuurlijk gevormd nest?

Bericht door Mika »

De vorm van het nest is ook onderhevig aan natuurlijke selectie: het is een vorm van 'extended phenotype' (google het). Dus de specifieke nestvorm heeft een bepaald voordeel ten opzichte van een andere nestvorm. In de praktijk van het mierenhouden maakt dit eigenlijk niet zoveel uit. De condities van de nesten lijken me veel belangrijker dan het uitzicht voor ons. Bij AntsCanada zie je ook dat de nesten die lijken op natuurlijke nesten, dat uitzicht niet om dezelfde redenen hebben.

Bijvoorbeeld: Camponotus soorten hebben larven die blijven plaken aan de vezelachtige papierhouten wanden van kamers uitgebeten uit zacht hout, waardoor er hoge concentrische lamellen ontstaan. Het nest van Antscanada lijkt op die structuur, maar er kunnen geen larven hangen aan de wand...

Voor mieren zijn de condities belangrijker dan het uitzicht. Voor het mierenhouden ook. Als uitzicht interfereert met condities, ga voor condities, ook al is het zicht minder mooi. Om mieren in hun natuurlijke omgeving te zien, moet je geen mieren houden. Om het leven binnen in een kolonie te bekijken, wel.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Zijn mieren gelukkiger in een natuurlijk gevormd nest?

Bericht door Mika »

2) Je hebt zeker gelijk ivm form follows function: mieren passen zich inderdaad wel aan aan de omstandigheden.

Maar extended phenotype kan je onder meer op deze manier bewonderen: Google 'Tschinkel ant nest casts'
DUCKDUCKGO!
Plaats reactie