Gipsmallen maken

Vragen en info over kunstmatige nesten
Plaats reactie
Yoeri
Berichten: 10
Lid geworden op: 24 april 2017
Locatie: Noord-Holland Noord
Gender:

Gipsmallen maken

Bericht door Yoeri »

Beste leden.
Dit is mijn eerste onderwerp op deze forum, ik hoop dat ik heb juist heb geplaatst.

Allereerst mijn naam is Yoeri,

Zelf heb ik 2 soort mieren, de Messor barbarus en de Pheidole pallidula.

Nu wil ik graag zelf wat formicaria ontwerpen.
Er is alleen 1 ding wat ik niet goed snap en hoop dat jullie mij daarbij kunnen helpen (als er al een topic over was, sorry die heb ik dan over het hoofd gezien).

Degene waar ik mijn Pheidole pallidula van kreeg had ze in een plasticbakje met gips erin gedaan.
Met ronde kamers en daarboven een ander bakje voor de buitenwereld.

Nu mijn vraag: hoe maak je nu mallen voor zo'n nest?
Het ziet er namelijk te mooi uit dat het niet uitgesneden kan zijn met een freesmachine.

Hebben jullie tips voor mij hoe ik het beste kan beginnen?

MVG yoeri
Laatst gewijzigd door GvG op 24 apr 2017, 18:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Schrijfwijze soortnamen, spelling
________________________________________________________________________________________
- Pheidole pallidula
- Messor barbarus
- Camponotus nicobarensis
Antario
Berichten: 88
Lid geworden op: 10 januari 2017
Gender:

Re: Gipsmallen maken

Bericht door Antario »

deze verzin ik ter plekke maar ik zou zelf een negatief maken met klei of vochtig zand ofzo

daar doe je dan een laagje scheidingsmateriaal overheen, folie ofzo.

in het geval van klei kan je het hard laten worden en het in het natte gips drukken.


de vraag is meer hoe maak je een vorm die niet hecht aan gips, en dat is vrij simpel.
misschien dat het zelfs kan met papier maché
Gebruikersavatar
Blue
Lid
Berichten: 490
Lid geworden op: 26 juli 2015
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Gipsmallen maken

Bericht door Blue »

Ik heb mensen ook met klei aan de zijkant van een bakje kamers zien maken (negatief dus) en dan gips in het bakje gieten totdat de kamers zijn bedekt. Dan haal je het gips nest uit het bakje, peuter je de klei eruit en voila, je hebt een nest (het nest wel weer terug in het bakje stoppen ;) ). Je moet dan wel klei gebruiken die niet hard word, play-doh misschien. Zelf heb ik hier alleen weinig ervaring mee dus ik zou nog even even goed doorzoeken.
Yoeri
Berichten: 10
Lid geworden op: 24 april 2017
Locatie: Noord-Holland Noord
Gender:

Re: Gipsmallen maken

Bericht door Yoeri »

Blue schreef:Ik heb mensen ook met klei aan de zijkant van een bakje kamers zien maken (negatief dus) en dan gips in het bakje gieten totdat de kamers zijn bedekt. Dan haal je het gips nest uit het bakje, peuter je de klei eruit en voila, je hebt een nest (het nest wel weer terug in het bakje stoppen ;) ). Je moet dan wel klei gebruiken die niet hard word, play-doh misschien. Zelf heb ik hier alleen weinig ervaring mee dus ik zou nog even even goed doorzoeken.
dat is inderdaad waar ik dus ook aan dacht!
Alleen gaat het gips nestje er dan ook makkelijk uit en weer in het bakje?
________________________________________________________________________________________
- Pheidole pallidula
- Messor barbarus
- Camponotus nicobarensis
Gebruikersavatar
Other
Lid
Berichten: 587
Lid geworden op: 13 april 2011
Locatie: Bergen Op Zoom
Gender:
Leeftijd: 38
Contacteer:

Re: Gipsmallen maken

Bericht door Other »

Ik geloof dat ze vaak het bakje insmeren met afwasmiddel zodat het gips dan niet aan de mal hecht.
Maar afwasmiddel is denk ik niet zo goed voor de mieren, misschien is er iets speciaals niet schadelijks voor?
YOUTUBE
Like, Comment & Subscribe! 8-)
Kolonies aangeboden
Nieuwe kolonie nodig?
FACEBOOK
Like ons op facebook!
Gebruikersavatar
Blue
Lid
Berichten: 490
Lid geworden op: 26 juli 2015
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Gipsmallen maken

Bericht door Blue »

Je zou misschien ook iets van vaseline of olijfolie kunnen proberen, dat is wat minder gevaarlijk dan afwasmiddel. De mieren kunnen lastig tussen de bak en het gips komen maar beter iets voorzichtiger dan niet.
Yoeri
Berichten: 10
Lid geworden op: 24 april 2017
Locatie: Noord-Holland Noord
Gender:

Re: Gipsmallen maken

Bericht door Yoeri »

Blue schreef:Je zou misschien ook iets van vaseline of olijfolie kunnen proberen, dat is wat minder gevaarlijk dan afwasmiddel. De mieren kunnen lastig tussen de bak en het gips komen maar beter iets voorzichtiger dan niet.
olijfolie klinkt perfect!
Alleen de mieren soort die in er in wil doen zijn super klein.
De werksters zijn maar 1 tot 2 millimeter bestaat er ook een manier om de gleuven te dichten als die ontstaan?
________________________________________________________________________________________
- Pheidole pallidula
- Messor barbarus
- Camponotus nicobarensis
Gebruikersavatar
Blue
Lid
Berichten: 490
Lid geworden op: 26 juli 2015
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Gipsmallen maken

Bericht door Blue »

Gips krimpt meer naarmate je water toevoegt. Dus ik zou niet al te veel water toevoegen. Probeer zelf maar wat uit zou ik zeggen. Als er toch gleuven ontstaan kan je misschien wat gips aan de rand van de binnenkant van de kamers toevoegen zodat het helemaal afsluit.
Plaats reactie