katoen barrière en reliëf in buitenwereld

Vragen en info over kunstmatige nesten
Plaats reactie
Boris
Lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 24 oktober 2016
Locatie: Ijmuiden
Gender:
Leeftijd: 22

katoen barrière en reliëf in buitenwereld

Bericht door Boris »

Hallo allemaal

ik ben bezig met het maken van een ytong nest, de bedoeling hier van is dat er een Messor barbarus kolonie in gaat.
nu heb ik inmiddels op 2 plekken een systeem gemaakt dat ik handmatig een watje kan verwijderen maar verder zal ik dit niet meer goed handmatig kunnen doen.
Ik zal in andere doorgangen watjes moeten doen, die de kolonie zelf moet verwijderen.
Nou is mijn vraag hoe 'strak' het watje in de doorgang moet zitten, ik wil namelijk niet dat ze het watje er niet uit krijgen.
Heeft iemand hier ervaring mee? Ik hoor het graag.

Ook heb ik nog een vraag over het vormen van een buitenwereld.
Ik wil een zo mooi mogelijk formicarium creëren en daarbij kan een natuurlijk gevormde buitenwereld niet ontbreken.
Maar nu is mijn vraag: Welk materiaal kan ik het best gebruiken voor een buitenwereld? kan ik gips gebruiken, of beter iets anders? Ook hier krijg ik graag antwoord op.

groetjes Boris
Laius: niger, flavus
Pheidole pallidula
Messor barbarus
Formica fusca
Tetramorium
Camponotus lateralis
Gebruikersavatar
Altecs
Lid
Berichten: 69
Lid geworden op: 30 november 2016
Locatie: Woerden
Gender:
Leeftijd: 35

Re: katoen barrière en reliëf in buitenwereld

Bericht door Altecs »

Hi Boris,

Ik heb hier ergens op de forum gelezen dat Messor barbarus in ytong kan graven en weet dus niet zeker of het slim is om ze daarin te plaatsen.
Zelf heb ik ze niet en weet er niet veel over, heb het alleen gelezen.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: katoen barrière en reliëf in buitenwereld

Bericht door GvG »

Een formicarium met afsluitbare gangen is een erg leuk idee, maar het werkt in de praktijk bijna nooit zoals je hoopt. De watjes worden bijvoorbeeld meestal veel te vroeg weggeknaagd.

Het beter om een kleiner formicarium te maken, en als de kolonie over een of twee jaar te groot wordt voor het nest, maak je een nieuw, groter nest voor ze. Messor barbarus laat vieze strepen van ontlasting achter in het nest, dus na een tijd is het nest toch aan vervanging toe. Ook omdat ze inderdaad gangen kunnen knagen in het het, vooral op de plekken waar het materiaal het natst is. Ze graven bij mij graag gangen, op zoek naar water.

Gips kun je prima gebruiken in de buitenwereld, maar zorg wel dat je het makkelijk kunt schoonhouden, en dat de mieren nergens in of onder kunnen gaan zitten.

En tot slot, wellicht ten overvloede, je kunt ze het beste in een reageerbuisje houden tot ze ongeveer 100 werksters hebben.
Plaats reactie