Klein ytong nest

Vragen en info over kunstmatige nesten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
brunok
Berichten: 86
Lid geworden op: 15 augustus 2016
Gender:

Klein ytong nest

Bericht door brunok »

He

Ik ben van plan om binnenkort een klein ytong nest te maken met rechthoekige kamers.
Wat is een goede tactiek om ze mooi strak te krijgen, zonder elektrische apparaten.
1x Lasius niger 2016
1x Messor barbarus 2016
1x Temnothorax nylanderi
1x Camponotus ligniperda
1x tetramorium caespitum 2017
1x Pheidole Pallidula 2017
1x Polyrhachis dives 2017
1x Pheidole Sp. Uit de VS
1x Forelius pruinosus
Gebruikersavatar
Blue
Lid
Berichten: 490
Lid geworden op: 26 juli 2015
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Klein ytong nest

Bericht door Blue »

Als je een elektrisch apparaat tot je beschikking kan krijgen zou ik dat wel doen, in vele gevallen maakt dat het werken veel makkelijker en minder frustrerend.
Wat is zelf heb gedaan is eerst zoveel mogelijk ruimte uitboren tot de gewenste diepte met een boormachine. Daarna de randen afwerken met een beitel, hiermee kun je het dus mooi vierkant maken. Je zou dan ook nog ongewenste stukjes kunnen wegschuren maar dat zorgt voor meer "stof". Als je wat ervaring heb hiermee kan je erg mooie resultaten behalen.
In jou geval zou je ook alles kunnen uitbeitelen, dit kost meer tijd, bezorgd meer frustratie en geeft een grotere kans om te falen. Daarom raad ik echt aan om het grove werk met een boormachine te doen als het kan.
Gebruikersavatar
brunok
Berichten: 86
Lid geworden op: 15 augustus 2016
Gender:

Re: Klein ytong nest

Bericht door brunok »

Een boormachine heb ik wel ik had het meer over een vrees ofzo, maar bedankt voor het advies ik heb er veel aan.
En wat voor boorkopje zou ik het beste kunnen gebruiken
1x Lasius niger 2016
1x Messor barbarus 2016
1x Temnothorax nylanderi
1x Camponotus ligniperda
1x tetramorium caespitum 2017
1x Pheidole Pallidula 2017
1x Polyrhachis dives 2017
1x Pheidole Sp. Uit de VS
1x Forelius pruinosus
Fenno
Berichten: 31
Lid geworden op: 17 februari 2017
Gender:

Re: Klein ytong nest

Bericht door Fenno »

ik heb video's op youtube gezien waarmee ze de kamers uit graven met een stevige platte schoevendraaier.
Misschien dat je hier wat mee kunt :)
nathan
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 20 juni 2009
Locatie: Nijmegen
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Klein ytong nest

Bericht door nathan »

Blue schreef: Wat is zelf heb gedaan is eerst zoveel mogelijk ruimte uitboren tot de gewenste diepte met een boormachine. Daarna de randen afwerken met een beitel, hiermee kun je het dus mooi vierkant maken. Je zou dan ook nog ongewenste stukjes kunnen wegschuren maar dat zorgt voor meer "stof". Als je wat ervaring heb hiermee kan je erg mooie resultaten behalen.
In jou geval zou je ook alles kunnen uitbeitelen, dit kost meer tijd, bezorgd meer frustratie en geeft een grotere kans om te falen. Daarom raad ik echt aan om het grove werk met een boormachine te doen als het kan.
Ik doe het ook zo en kan dat zeker aanraden.

Gewoon een relatief grote boor pakken qua diameter, daarop meet je af hoe die je de kamers wil maken, zeg 20mm, en op die hoogte plak je wat tape. Dan gewoon voor elke kamer zo veel mogelijk gaten boren tot iets onder je tape en de rest met een hamer en beitel afwerken.

Voor dat ik de beitel schuin hield om in een keer een groter stuk ytong weg te hakken maak ik altijd eerst een lijn door de beitel rond de randen van de kamer overal een paar tikjes precies verticaal te geven, dan komt er niet ineens een groter stuk los dan je zou willen.
1x Lasius niger ~1000
2x Lasius niger ~100 <-- gratis af te halen in Nijmegen voor liefhebbers
1x Temnothorax sp.
Gebruikersavatar
Elan
Lid
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 oktober 2010
Locatie: Wageningen, NL
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Klein ytong nest

Bericht door Elan »

Een (eventueel geslepen) platkop schroevendraaien is/was altijd mijn weapon of choice. Met de boor voorwerken heb ik nooit gedaan, maar achteraf--na heel wat blaren--was dat eigenlijk wel slim geweest :P

Inmiddels heb ik een namaak-Dremel, en heb tot nu toe 2 Ytong nesten met plezier gemaakt. Maar het is dat ik die ook voor andere zaken wil gebruiken, voor alleen nesten had ik waarschijnlijk die aankoop niet gedaan
Plaats reactie