Proefbuis met dubbele kamer

Vragen en info over nestcondities
Plaats reactie
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Proefbuis met dubbele kamer

Bericht door Hexednl »

Wat denken jullie hiervan? Lijkt mij een goede voor bijvoorbeeld Messor barbarus zodat ze vochtig hun broed en droog voor hun zaden hebben.

8-)
tiesvl
Lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 04 mei 2017
Locatie: Breda, Noord Brabant, Nederland.
Gender:
Leeftijd: 20

Re: Proefbuis met dubbele kamer

Bericht door tiesvl »

Het lijkt mij wel handig, zo kan je ook het gedeelte waar je voedsel aanbied afscheiden van het broed.
Gebruikersavatar
Elan
Lid
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 oktober 2010
Locatie: Wageningen, NL
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Proefbuis met dubbele kamer

Bericht door Elan »

Ik zie de toegevoegde waarde niet zo, als de mieren wel of niet zulke zaken willen scheiden dan doen ze dat toch wel. Het feit dat er een muurtje is garandeerd totaal niet dat de mieren daar op die manier gebruik van zullen maken.
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Proefbuis met dubbele kamer

Bericht door Hexednl »

Het viel mij op dat mijn kolonies de zaden grotendeels buiten het testbuis in de slang bewaren daarom leek het mij wel wat
8-)
Gebruikersavatar
Paarsemier
Lid
Berichten: 287
Lid geworden op: 27 juni 2017
Gender:
Leeftijd: 21

Re: Proefbuis met dubbele kamer

Bericht door Paarsemier »

Ik heb een reageerbuisje aangesloten op de slang waar ze de zaden inleggen (het is volgens mij heel gebruikelijk dat een jonge messor kolonie die veel zaden krijgt dit doet) en daar hebben ze nu bijna al hun zaden ingelegd. Er ligt alleen nog wat in hun nestbuisje klaar om opgegeten te worden :D
1x Messor barbarus
2x Lasius niger
1x Temnothorax sp.
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Proefbuis met dubbele kamer

Bericht door Hexednl »

Ik weet eigenlijk niet wat er in de testbuizen gebeurt probeer ze zo veel mogelijk met rust te laten omdat het nog vrij kleine kolonies zijn... Maar ik krijg vandaag nieuwe buisjes van 16x150 binnen en ga bij de grotere kolonie een extra buisje aansluiten want die zitten in een testbuis van 13x100 dus dan ga ik dit gelijk eens uitproberen. En voor het eerst sinds aankomst kijken wat er in de buisjes gebeurt.
8-)
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Proefbuis met dubbele kamer

Bericht door Floris »

Ik zou voor een kolonie die in een reageerbuis woont vooral zo veel mogelijk water in een vers buisje doen, zodat je ze minder vaak hoeft te vervangen.
Wanneer de kolonie wat groter is, en in een buizennest met meerdere buisjes woont, kun je natte en droge busijes aanbieden. Dat lijkt me een stuk praktischer. :)
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Paarsemier
Lid
Berichten: 287
Lid geworden op: 27 juni 2017
Gender:
Leeftijd: 21

Re: Proefbuis met dubbele kamer

Bericht door Paarsemier »

Ik had een einde over en ik had een klein reageerbuisje die precies op het normale buisje paste dus toen heb ik het maar geprobeerd. Ik ben er wel tevreden mee :)
1x Messor barbarus
2x Lasius niger
1x Temnothorax sp.
Plaats reactie