Licht

Vragen en info over nestcondities
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Nanitic
Lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 14 juni 2017
Locatie: Gooise Meren
Gender:
Leeftijd: 29

Licht

Bericht door Nanitic »

Momenteel staan 2 van mijn Lasius niger kolonies in het licht, en de andere twee in het donker.
Nou lijkt het alsof de eerste twee kolonies er gewend aan zijn geraakt. Het voordeel hiervan is dat
ze dus geen stress krijgen tijdens het voeren of bezichtigen door onverwacht licht, omdat ze altijd in het
licht staan. De andere twee kolonies worden wel onrustig waneer ze in eht licht komen.

Is het dus niet beter om de mieren gewoon in eht licht te houden, omdat dat op lange termijn voor
minder stress zorgt? Zou dit met bijvoorbeeld Messor barbarus ook kunnen? Die zijn natuurlijk erg gevoelig
voor stress, maar het lijkt me dat het daarom juist extra handig is om ze in het licht te huisvesten.

Ik hoor graag wat de experts hier over te zeggen hebben!
Lasius niger: de Druktemakers
Lasius flavus: de Citroentjes
Messor barbarus: de Verzamelaars
Tetramorium caespitum: de Bullebakjes
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Licht

Bericht door Floris »

Mijn ervaring met Lasius niger doet mij vermoeden dat het voor deze soort niet van belang is (direct zonlicht uitgezonderd).
Voor andere soorten hoeft dit zeker niet te gelden.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
pjpj001
Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 23 maart 2012
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Licht

Bericht door pjpj001 »

Mijn kolonie Messor barbarus zitten niet in het donker. Wel staan ze volledig in de schaduw en is er nooit direct licht dat er op schijnt. Exacte cijfers en data hier rond ga je niet snel vinden. Wel moet ik er nog bij zetten dat als ze de keuze hebben ze altijd voor het donkere zullen kiezen, invloed op groei en ontwikkeling is moeilijk te zien op zo een kleine schaal.
Gebruikersavatar
Nanitic
Lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 14 juni 2017
Locatie: Gooise Meren
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Licht

Bericht door Nanitic »

Het feit dat ze het in het licht kunnen doen vind ik al heel wat! Hoe groot is je kolonie nu? Ik wil binnenkort ook met Messor beginnen, en zou ze dus liever niet in het donker zetten, wel in de schaduw natuurlijk.
Lasius niger: de Druktemakers
Lasius flavus: de Citroentjes
Messor barbarus: de Verzamelaars
Tetramorium caespitum: de Bullebakjes
pjpj001
Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 23 maart 2012
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Licht

Bericht door pjpj001 »

Ik ben slecht in schatten maar ik denk dat ze nu toch wel vlot de 300 werksters halen, mega veel broed en toch al wat flinke majors.
Gebruikersavatar
Nanitic
Lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 14 juni 2017
Locatie: Gooise Meren
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Licht

Bericht door Nanitic »

Dat is goed om te horen!
Lasius niger: de Druktemakers
Lasius flavus: de Citroentjes
Messor barbarus: de Verzamelaars
Tetramorium caespitum: de Bullebakjes
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Licht

Bericht door Hexednl »

Ik heb bij mijn Messor barbarus het buisje onbedekt met de hoop dat ze in het nest trekken, dat deed ze blijkbaar niks. Pas toen ik het acryl nest gedeeltelijk verwarmde zijn de meeste mieren verhuist met het broed , behalve de gyne en een stuk of 10 werksters die zitten nog steeds in het licht. Het lijkt ze niet te deren.
8-)
Plaats reactie