Water verkleurd

Vragen en info over nestcondities
Plaats reactie
MiekeRoth
Berichten: 145
Lid geworden op: 17 april 2017
Contacteer:

Water verkleurd

Bericht door MiekeRoth »

Dag allemaal,

Mijn meest productieve Lasius niger kolonie die dit jaar gestart is heeft sterk verkleurd water. Eerst dacht ik dat het kwam door het visvoer van de vlokken die meekwamen met de ovenvisjes, maar nu denk ik dat het een schimmel is. Ik zie het vaker, maar nog niet gezien of het iets is waar ik me zorgen om moet maken. De kolonies zijn nu natuurlijk aan het voorbereiden voor de winterrust, dus ik wil nu eigenlijk niet ingrijpen, maar vraag me af of dat op termijn wel moet. Kolonie doet het dus uitstekend groeit als een dolle.
AC11D0AB-93ED-4DB5-9511-F526276AEE5E.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
16 L. niger
1 L. flavus (50 wrkst)
1 F. fusca (35 wrkst)
1 Temnothorax sp. (+/- 100 wrkst)
1 M. rubra (3 gynes, 50+ wrkst)
1 P. pallidula (10+ wrkst)
1 C. barbaricus (4 wrkst)
3 Tetrammorium sp. (beginnend, doen het goed)
Gebruikersavatar
Elan
Lid
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 oktober 2010
Locatie: Wageningen, NL
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Water verkleurd

Bericht door Elan »

Dit is inderdaad niet zo fris. Op de lange termijn waarschijnlijk niet fijn...

Het makkelijkst kun je ze proberen te laten verhuizen naar een nieuwe buis, maar zolang dit vochtig blijft zullen ze misschien niet doorhebben dat dat een alternatief is. Eventueel helpt een ijsblokje naast deze buis.
Alternatief is leegtikken in de buitenwereld en een schone buis geven. Lasius niger is aardig veerkrachtig dus zeker met die soort zou ik me daar minder druk om maken.


Dit kan in de toekomstig misschien vermeden worden door de buizen goed schoon te houden, en vooral ook de prop met schone handen (evt met handschoen) erin te proppen. En dan uiteraard ook zorgen dat wat je gebruikt om het aan te drukken óók schoon is.
MiekeRoth
Berichten: 145
Lid geworden op: 17 april 2017
Contacteer:

Re: Water verkleurd

Bericht door MiekeRoth »

Ik werk zo schoon mogelijk, van de 20 is dit de enige die verkleurd was. dus daar zal het niet aan liggen. maar je weet dus niet echt of er gevolgen zijn en wat die dan zijn. Voorlopig doe ik niks zoals ik al heb gezegd. buis ligt vol met larven.
16 L. niger
1 L. flavus (50 wrkst)
1 F. fusca (35 wrkst)
1 Temnothorax sp. (+/- 100 wrkst)
1 M. rubra (3 gynes, 50+ wrkst)
1 P. pallidula (10+ wrkst)
1 C. barbaricus (4 wrkst)
3 Tetrammorium sp. (beginnend, doen het goed)
Gebruikersavatar
Elan
Lid
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 oktober 2010
Locatie: Wageningen, NL
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Water verkleurd

Bericht door Elan »

Tja helaas vallen er gewoon geen 100% zekerheden te geven. Ik zou gewoon zorgen dat er een tweede buis is waar ze eventueel naartoe kunnen verhuizen, dan hebben ze het zelf in de hand.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Water verkleurd

Bericht door Mika »

Ik heb een dergelijke rode verkleuring al een paar keer tegengekomen. Je hebt toch geen paarden mag ik hopen?

Ik vind de verkleuring verdacht voor Rhodococcus equi (al heb ik het zelf nooit laten testen).
DUCKDUCKGO!
MiekeRoth
Berichten: 145
Lid geworden op: 17 april 2017
Contacteer:

Re: Water verkleurd

Bericht door MiekeRoth »

Ja, de verkleuring lijkt daar inderdaad op. Geen paarden, wel kippen. Maar daar nooit een dergelijke verkleuring gevonden. De Lasius nigers van dit jaar op 2 verschillende plekken verzameld, 1 keer hier in de straat/tuin en 1 keer vlak bij een school op de stoep. Daar komt natuurlijk van alles.
16 L. niger
1 L. flavus (50 wrkst)
1 F. fusca (35 wrkst)
1 Temnothorax sp. (+/- 100 wrkst)
1 M. rubra (3 gynes, 50+ wrkst)
1 P. pallidula (10+ wrkst)
1 C. barbaricus (4 wrkst)
3 Tetrammorium sp. (beginnend, doen het goed)
Gebruikersavatar
Kcudysp
Lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 28 augustus 2017
Gender:
Leeftijd: 59

Re: Water verkleurd

Bericht door Kcudysp »

Beste Mieke,

Ik weet niet wat de oorzaak is van de verkleuring. Ik heb het zelf vaker meegemaakt (meer bruinig), maar niet zo sterk als bij jou.

Ik ben het eens met de tip van Elan: doe de buis geopend in een klein bakje met ernaast een schone buis. Mocht de verontreiniging de mieren storen, dan zoeken ze waarschijnlijk zelf de schone buis op.
MiekeRoth
Berichten: 145
Lid geworden op: 17 april 2017
Contacteer:

Re: Water verkleurd

Bericht door MiekeRoth »

Ik denk dat de foto de zaken iets overdrijft: deze is met tegenlicht genomen, het water is donker roze. Maar dus niet zo donker als hier op de foto.
16 L. niger
1 L. flavus (50 wrkst)
1 F. fusca (35 wrkst)
1 Temnothorax sp. (+/- 100 wrkst)
1 M. rubra (3 gynes, 50+ wrkst)
1 P. pallidula (10+ wrkst)
1 C. barbaricus (4 wrkst)
3 Tetrammorium sp. (beginnend, doen het goed)
Plaats reactie