Warmtemat

Vragen en info over nestcondities
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Martijn
Lid
Berichten: 643
Lid geworden op: 14 april 2008
Gender:
Leeftijd: 27

Warmtemat

Bericht door Martijn »

Hallo allemaal,
Bij deze een paar vraagjes over een warmtemat:

1.Kan je de warmtemat gewoon onder een kunststof bakje leggen?

2. Laten jullie de mat ook 's nachts aan?

Alvast bedankt,
Gr: Martijn
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Warmtemat

Bericht door XToF »

Warmtematjes kan je onder een glazen bak leggen. Bij formicariums wordt het eigenlijk niet gedaan. De warmtemat wordt ofwel langs de zijkant van een glazen bak aangebracht, op de plaats waar de verticale ytong zich bevindt, ofwel op een horizontaal formicarium gelegd. Zou je meer uitleg kunnen geven over hoe jouw setup in elkaar zit?

Mijn matjes staan dag en nacht aan.
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Warmtemat

Bericht door mn »

Mijn matjes ook, maar 's nachts mogen ze (hangt af van soort tot soort) op kamertemperatuur staan.
Laatst gewijzigd door mn op 07 apr 2009, 12:11, 1 keer totaal gewijzigd.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
Beffie
Lid
Berichten: 237
Lid geworden op: 29 juli 2007
Locatie: Sint Annaparochie; Friesland
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Warmtemat

Bericht door Beffie »

Ik heb een warmtematje onder mijn plasic bakken staan. Ik heb de bakken op een stapeltje visitekaartjes staan, die weer op het warmtematje liggen. Op deze manier is er geen direct contact met het warmtematje.
1 maal Pheidole noda ongeveer 200+ groot
1 maal Crematogaster scuttelaris ongeveer 25+ groot
1 maal Lasius niger ongeveer 15+ groot
Gebruikersavatar
Martijn
Lid
Berichten: 643
Lid geworden op: 14 april 2008
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Warmtemat

Bericht door Martijn »

Hallo allemaal,
Bedankt voor jullie snelle reacties. ;)
Mijn Ligniperda's zitten nog steeds in hun buis en dat buisje ligt in een kunststof bakje dat dient als buitenwereld.
Bij mij is het matje WEL direct in contact met het kunststof bakje (Is dit niet goed of gevaarlijk?).
Verder zal ik het nu ook dag en nacht aan laten staan.
Verder nog een vraagje: hoeveel watt hebben jullie matjes?

Gr: Martijn
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Warmtemat

Bericht door XToF »

Het aantal watt van een warmtematje komt gewoon overeen met de oppervlakte van het matje. Ik geloof dat elke warmtemat ongeveer hetzelfde aantal watt heeft per eenheid oppervlakte.

Leg niet het hele plastiek bakje op de warmtemat, maar slechts een gedeelte. Zo zal er altijd een vluchtweg zijn voor de mieren in het geval het te warm wordt in het bakje.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Warmtemat

Bericht door Mika »

Bepaalde mieren gaan minder lang actief zijn met een warmtematje dat altijd opstaat. Bij mij is het bijvoorbeeld Formica fusca, die maar 3 maanden per jaar actief zijn, als hun warmtematje dag en nacht opstaat. Ik ga bij hen eens proberen om ze enkel overdag te verwarmen, en hopelijk blijven ze zo 6 maanden actief.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 januari 2009
Locatie: Alphen aan den Rijn
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Warmtemat

Bericht door Tim »

Bij mij ligt het warmtematje voor de ytong bovenop de ytong - ik heb het een tijdje onder de ytong gelegd, maar dan kwam er geen warmte door tot de nestruimte die ik erin had gemaakt.
Voor de arena ligt het warmtematje bij mij wel onder de glasbak. Ik weet dat het niet ideaal is, maar als ik het boven de bak leg, gaan mijn katten er mee aan de haal. De setup staat nu al een tijdje zo, en het lijkt alsof mijn mieren (uit marrokko) het wel kunnen apprecieren. Straks als het warmer is, in de zomer, ga ik denk ik in de buitenwereld het matje 's avonds uitzetten voor de arena. Ik doe dat nu niet, omdat het anders te koud wordt voor ze.
Ook omdat ze nog nestelen in de arena, wil ik niet het risico lopen dat ik te weinig verwarm.
Myrmica rubra - 2 gynes
Crematogaster scutellaris
Messor barbarus
Gebruikersavatar
Daikan
Lid
Berichten: 392
Lid geworden op: 27 april 2009
Locatie: Breda
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Warmtemat

Bericht door Daikan »

Hoi.

ik was van plan om een warmte matje te kopen deze, mijn vraag is of dit goed is omdat in het 2e stuk tekst staat dat het objecten verwarmt en niet de lucht (lees zelf voor een wat betere beschrijving).
Dus kan dit ook want deze is niet duur en niet al te groot ?
alles wat gratis is aannemen..........je kan het altijd nog weg gooien
(Geslaagd voor examen 2009!)
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Warmtemat

Bericht door XToF »

Dat zijn de warmtematjes die wij gebruiken.
Gebruikersavatar
Daikan
Lid
Berichten: 392
Lid geworden op: 27 april 2009
Locatie: Breda
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Warmtemat

Bericht door Daikan »

Ok :) bedankt dan ga ik mijn bestelling maar vast maken.
alles wat gratis is aannemen..........je kan het altijd nog weg gooien
(Geslaagd voor examen 2009!)
Gebruikersavatar
jofriek
Lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 18 mei 2009
Locatie: 't harde
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Warmtemat

Bericht door jofriek »

Daikan schreef:Hoi.

ik was van plan om een warmte matje te kopen deze, mijn vraag is of dit goed is omdat in het 2e stuk tekst staat dat het objecten verwarmt en niet de lucht (lees zelf voor een wat betere beschrijving).
Het verwarmt inderdaad de lucht niet omdat infrarood een straling is. Maar als een bakje boven het verwarmingsmatje staat straalt het matje de infrarode straling tegen het bakje. Na contact wordt de straling omgezet in warmte en dus verwarmd deze prima. Je kunt dus geen ruimte met lucht verwarmen maar wel objecten waar de straling tegenaan kan komen.
Laatst gewijzigd door XToF op 02 jul 2009, 18:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Andere
Voor iedereen aan te raden: de trilogie van de mieren door Bernard Werber! Erg leuk om te lezen en daagt de lezer zelf uit om kritisch te kijken naar de verschillen tussen mens en mier!
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Warmtemat

Bericht door Phantom »

jofriek schreef:
Daikan schreef:Hoi.

ik was van plan om een warmte matje te kopen deze, mijn vraag is of dit goed is omdat in het 2e stuk tekst staat dat het objecten verwarmt en niet de lucht (lees zelf voor een wat betere beschrijving).
Het verwarmd inderdaad de lucht niet omdat infrarood een straling is. Maar als een bakje boven het verwarmingsmatje staat straalt het matje de infrarode straling tegen het bakje. Na contact wordt de straling omgezet in warmte en dus verwarmd deze prima. je kunt dus geen ruimte met lucht verwarmen maar wel objecten waar de straling tegenaan kan komen.
Lucht kan prima infrarood absorberen, minder goed dan vaste stoffen omdat het gewoon minder dicht is, maar het zal zeker opwarmen. Hang je het matje in een min of meer afgesloten bak, dan kan die straling helemaal nergens naartoe en zal het gewoon de lucht (en de bak) opwarmen. Daarbij: Vrijwel alles wat infraroodstraling uitzendt is zelf ook warm, dus als lucht in contact komt met het matje, dan wordt die lucht ook warm. Ik neem aan dat de warmtematjes gewoon via een spiraal oid. zullen werken (geen zekerheid).
Gebruikersavatar
Daikan
Lid
Berichten: 392
Lid geworden op: 27 april 2009
Locatie: Breda
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Warmtemat

Bericht door Daikan »

Nou ja wat maakt het uit.;)
Hij werkt in ieder geval en daar gaat het om. :D
alles wat gratis is aannemen..........je kan het altijd nog weg gooien
(Geslaagd voor examen 2009!)
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Warmtemat

Bericht door ProXi »

Beetje een stomme vraag misschien, maar hoe werkt dat allemaal nou precies met een warmte matje.

Heb je er 1 nodig voor het nest zelf en voor de buitenwereld?
Heb je naast een warmte matje ook nog iets nodig om de temperatuur te meten of hoeft dat niet?
Kan je het vermogen/warmte die matje uitstraalt ook nog regelen of niet?
Maakt het nog uit welk matje je koopt? Bijvoorbeeld zijn sommige sites juist wel of niet aan te raden?
Maakt het vermogen en de grootte nog uit?
En hoelang gaat een matje mee?
Zijn ze veilig?
En als je ze dag en nacht aan heb staan? Kost dat dan niet veel geld jaarlijks?

Heel wat vragen maar goed :P
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Warmtemat

Bericht door Phantom »

ProXi schreef:Beetje een stomme vraag misschien, maar hoe werkt dat allemaal nou precies met een warmte matje.

Heb je er 1 nodig voor het nest zelf en voor de buitenwereld?
Heb je naast een warmte matje ook nog iets nodig om de temperatuur te meten of hoeft dat niet?
Kan je het vermogen/warmte die matje uitstraalt ook nog regelen of niet?
Maakt het nog uit welk matje je koopt? Bijvoorbeeld zijn sommige sites juist wel of niet aan te raden?
Maakt het vermogen en de grootte nog uit?
En hoelang gaat een matje mee?
Zijn ze veilig?
En als je ze dag en nacht aan heb staan? Kost dat dan niet veel geld jaarlijks?

Heel wat vragen maar goed :P
Stomme vragen bestaan niet, ze zijn hooguit al eens gesteld (en beantwoord). ;)

Heb je er 1 nodig voor het nest zelf en voor de buitenwereld?
Dat ligt aan de mieren en waarom je dat wil doen. Sommige soorten vereisen toch wel een hoge luchtvochtigheid en een constante temperatuur overal helpt je die vochtigheid te behouden. Anders krijg je condensatie op je koelere gedeelten.
Sommige mierensoorten vinden een warme buitenwereld ook fijner en zijn daar dan actiever, terwijl andere soorten het weinig zal uitmaken. Het nest zelf verwarmen kan gebruikelijk geen kwaad, zolang de temperatuur maar niet buiten natuurlijke waarden valt en de mieren niet kunnen uitdrogen.

Heb je naast een warmte matje ook nog iets nodig om de temperatuur te meten of hoeft dat niet?
Een warmtemat meet geen temperatuur. Je steekt de stekker van de warmtemat in het stopcontact en je zal warmte krijgen. De omgeving van het warmtematje neemt die warmte op en zorgt er dus ook voor dat deze niet (te) warm wordt. Zo'n matje in een volledig geïsoleerde ruimte is dan mogelijk ook geen goed idee, zonder extra thermometer/thermostaat. Het is altijd fjin om te weten hoe warm je mieren zitten, zo weet je of je nog iets beter moet isoleren of juist meer open lucht moet geven. Een thermostaat is ook erg fijn om de temperatuur volledig automatisch te laten regelen. Sommige thermostaten hebben ook nog een externe thermometer, zodat je dat op het display kan lezen of in de betere gevallen zelfs daarop de temperatuur te laten regelen. Deze thermostaten kan je ook nog eens buiten je nest of verwarmde gebied laten, zodat je weet hoe je mieren erbij zitten zonder ze te storen.

Kan je het vermogen/warmte die matje uitstraalt ook nog regelen of niet?
Een gewoon warmtematje is alleen te regelen door die aan of uit te zetten. Mogelijk zijn er wel weerstanden (oid) die een hoop van de energie wegnemen, maar dat is naast zonde van de energie ook nog eens nutteloos, gezien die de energie ook (grotendeels) in warmte zullen omzetten. Een thermostaat regelt de temperatuur door de stroom af te sluiten.

Maakt het nog uit welk matje je koopt? Bijvoorbeeld zijn sommige sites juist wel of niet aan te raden?
Ik heb matjes van ter.nl, maar ik denk dat andere matjes net zo goed zullen zijn. Wel moet je erop letten of ze geen knikken vertonen en goed zijn geseald. Als daar iets fout zit kan het matje mogelijk niet goed functioneren en in ergere gevallen brandgevaarlijk zijn.

Maakt het vermogen en de grootte nog uit?
Het vermogen staat gelijk aan de grootte. Meer oppervlakte betekent meer vermogen, omdat het gewoon meer is. Grotere matten zijn in verhouding vaak goedkoper, al maakt dat niet eens zoveel uit. 10 Watt betekent niet dat die mat warmer wordt dan een 2 Watt, maar dat er 5 keer zoveel oppervlakte aan zal zitten.

En hoelang gaat een matje mee?
De matjes van ter.nl hebben een garantie van 5 jaar. Dat lijkt me een goede indicator over de robuustheid van de dingen.

Zijn ze veilig?
Ja, maar je moet er niet in knippen, prikken etc. Je moet ze ook niet achter een barrière leggen, dan kunnen de matjes veel te warm worden en kapot gaan. Kortsluiting is dan niet uitgesloten. Eerst even goed testen en kijk of de warmte van het matje wel goed weg kan.

En als je ze dag en nacht aan heb staan? Kost dat dan niet veel geld jaarlijks?
5 Watt is ongeveer evenveel als een kleine spaarlamp. Het gebruik van een thermostaat zal het gebruik nog verder beperken, omdat, mits goed geisoleerd, het matje dan maar weinig aan hoeft te staan.
Gebruikersavatar
Ben
Lid
Berichten: 179
Lid geworden op: 05 mei 2009
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 30

Re: Warmtemat

Bericht door Ben »

Kan dat bericht in een sticky veranderd worden?
Veel van deze dingen vroeg ik mij ook onbewust af :P en hier staan de antwoorden erg duidelijk op de meeste vragen die je kunt hebben over het gebruik van warmtematjes.
Goed werk Phantom ;)
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Warmtemat

Bericht door Floris »

Als je alle informatie uit dit onderwerp overzichtelijk opschrijft in een nieuw onderwerp, kunnen we er een sticky van maken.
Je kunt daar de andere stickies kijken als je een voorbeeld nodig hebt.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Ben
Lid
Berichten: 179
Lid geworden op: 05 mei 2009
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 30

Re: Warmtemat

Bericht door Ben »

Ik heb een poging gewaagd.
Sean
Lid
Berichten: 101
Lid geworden op: 24 november 2013
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Warmtemat

Bericht door Sean »

Dus warmte mat is perfect voor mieren voor lasius niger
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Warmtemat

Bericht door GvG »

Tja, perfect... Ik zou zeggen "geschikt". Het kan, maar het is zeker niet nodig. Zeker nu niet. Laat ze tijdens de winter nog koel zodat ze kunnen rusten. In de lente kan je gaan verwarmen.
Plaats reactie