Glas vs Plexiglas

Vragen en info over nestcondities
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Menph
Lid
Berichten: 127
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Spijkenisse ZH NL
Leeftijd: 39

Glas vs Plexiglas

Bericht door Menph »

In augustus 2008 had ik 13 bewoonde y-tong nesten.

- 3 Formica kolonies (groot)
- 3 gebooste serviformica kolonies
- 1 Camponotus aethiops kolonie
- 6 F. fusca/L. niger kolonies (kleiner als) <10 dieren

Momenteel bezit ik nog de drie grote Formica kolonies en hebben de gebooste serviformica kolonies hun gyne verloren. De werksters leven nog. De 6 kleine kolonies zijn allen gesneuveld.

Ik vroeg me af wat ik fout doe.

De drie grote Formica kolonies onderhoud ik sinds 2006 het y-tong is afgedekt met een glasplaat.
De gebooste serviformica kwamen van 1 bruidsvlucht (Hongarije 2008), het zou kunnen dat ze onbevrucht waren.
De 6 kleine kolonies hadden nog weinig werksters. Om ruimte te winnen heb ik ze nog voor de winter in het definitieve nest gezet. Frappant blijft echter dat ze alle 6 zijn gesneuveld.

Oorzaken:

Misschien waren de nesten te stoffig? Na het uitspoelen van een gesneuveld nest, en het introduceren van een nieuwe kolonie overleed deze echter ook na +/- 14 dagen.

Misschien was de verwarming van de nesten de oorzaak? een 10X10 matje verwarmd 24/7 Gedurende de winterrust was er ook niets aan de hand. De 3 grote kolonies worden echter door eenzelfde matje verwarmd.

Misschien ligt het aan het plexiglas? De grote kolonies zitten per slot van rekening onder glas. Ik denk dat glas beter warmte geleid dan plexiglas. Geeft plexiglas bij warmte stoffen af welke schadelijk zijn voor de dieren?

Wat zijn jullie ervaringen met glas/plexiglas? Waarom kies je voor een van beide?

Momenteel heb ik het plexiglas van 3 y-tong nesten vervangen voor glas. Benieuwd of een nieuwe kolonie het hier langer in uithoudt. Destijds koos ik uit financieele overweeging voor plexiglas. In mijn nieuwe woning vond ik een stapel oude lijsten. Dit dunne glas is makkelijk zelf te snijden, en goedkoper als glasplaatjes bestellen bij de schilder.
Gebruikersavatar
DJRGEN
Lid
Berichten: 528
Lid geworden op: 15 februari 2009
Locatie: Wellen Limburg (BE)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Glas vs Plexiglas

Bericht door DJRGEN »

Wat ik denk is dat glas meer krasbestendigd is dan plexi, En dat plexiglas iets makkelijker te bewerken dan glas is. Bij nestbouw heb ik geen ervaring maar plexiglas is wel meer hittegevoelig dan glas dus zal het wel vlugger stinken of gassen veroorzaken dan verhit glas. Maar ik denk dat de kolonie er al aan is al deze situatie zich voordoet!! Ik spreek in extreme en niet in tijdelijke termen aangezien ik geen setup had/heb dat verwarming qua warmte matjes nodig had.
0x Formica cunicularia Rip
1x Lasius niger
1x Lasius flavus
1x Myrmica rubra
1x Messor barbarus
1x Forimca fusca
1x Formica sanguinea
1x Temnothorax nylanderi
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Glas vs Plexiglas

Bericht door Phantom »

Plexiglas is tot op hoge temperaturen (i.e. 100°C+) stabiel en vorm bij verbranding geeneens giftige gassen naast de gebruikelijke CO, CO2 en derivaten. Er komen geen dampen vrij bij verhitting. Glas geleidt echter wel beter warmte, en is krasbestendig. Glas houdt daarbij ook UV-straling buiten, terwijl plexiglas dit niet tegenhoudt. Maar ik neem aan dat je je mierennesten niet in de volle zon laat staan.
MorbidMike
Lid
Berichten: 314
Lid geworden op: 11 juli 2009
Locatie: Leiden, Zuid-Holland
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Glas vs Plexiglas

Bericht door MorbidMike »

Ik heb een kolonie M. rubra die onder plexiglas zitten en die doen het nog steeds goed... Maar ik vind zelf glas wel prettiger, plexiglas gaat bij mijn ervaring na verloop van tijd een beetje kromtrekken. Ik gebruik alleen geen warmtematje... misschien ligt daar het probleem? Als plexiglas de warmte slechter geleidt, dan blijft de warmte van je matje dus meer in het nest en worden je mieren gekookt, ik denk dat dat de oorzaak is.
Gebruikersavatar
Menph
Lid
Berichten: 127
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Spijkenisse ZH NL
Leeftijd: 39

Re: Glas vs Plexiglas

Bericht door Menph »

Heb alle plexiglas vervangen voor glas.
Gebruikersavatar
Masioni
Lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 01 september 2008
Gender:
Leeftijd: 33

Re: Glas vs Plexiglas

Bericht door Masioni »

Zelf werk ik in de vakanties bij een perspex verwerkingsbedrijf, en weet er ondertussen al aardig wat van af. Water en warmte horen het perspex niet aan te tasten, wel is het vrij gevoelig voor krassen, en blijft vuil er makkelijk aan plakken. Wat echter een ander materiaal is waar wij mee werken indien het vandalisme bestendig moet zijn is Tuffak(Polycarbonaat). Dit is een stuk 'sterker' dan perspex, krast niet en zal ook niet snel verweren of iets dergelijks. Het nadeel is dat het minder bewerkbaar is(buigen, lijmen, fresen, ...) maar voor een mierennest is dat allemaal niet nodig.
Wanneer ik mijn nieuwe kolonië(n) heb, en ze voor het eerst een ytong ga maken zal ik laten weten of het een goed alternatief is!
Aphaenogaster senilis
camponotus cruentatus
Messor barbarus
JimmyVe
Lid
Berichten: 168
Lid geworden op: 15 juli 2007
Locatie: Geel
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Glas vs Plexiglas

Bericht door JimmyVe »

Ik gebruik bij al mijn ytong nesten Plexi. Heb er nog nooit hinder van ondervonden. Sommige ervan worden ook verwarmd door een warmtemat.
Ik bebruik het vooral omdat het iets makkelijker te bewerken is dan glas.
Plaats reactie