Waarom steentjes en zand in buisje?

Vragen en info over nestcondities
Plaats reactie
Gebruikersavatar
floyd
Lid
Berichten: 87
Lid geworden op: 10 juli 2008
Gender:
Leeftijd: 46

Waarom steentjes en zand in buisje?

Bericht door floyd »

Mijn Lasius Niger kolonie is sinds een paar dagen non-stop bezig met zand en steentjes in hun verduisterde buizennest te leggen.
Het buisje ligt ondertussen al halfvol en de werksters weten nog niet van ophouden.
Ik vraag me af waarom ze dit plots zijn beginnen doen. Ze zitten namelijk al 2 weken in een buitenwereld waar losse stenen en zand in ligt.
De enige redenen die ik kan bedenken zijn de volgende:
1. Ben sinds kort begonnen met regelmatig blaadjes met bladluizen op in hun buitenwereld te leggen. Misschien willen ze zo hun nest 'afschermen'.
2. Het buisje lijkt van binnen redelijk vochtig. Ik heb de indruk dat de larfjes aan de wand plakken (is dit normaal?) van het vocht. Misschien willen ze met dat droge zand de vochtigheid uit het buisje krijgen.

Het feit dat ze dat doen vind ik helemaal niet erg, integendeel. Maar het waterreservoir in het buisje is bijna op en ze gaan binnen een paar weken moeten verhuizen naar een nieuw buis waar ze weer helemaal opnieuw gaan moeten beginnen.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Waarom steentjes en zand in buisje?

Bericht door Mika »

Zolang de poppen niet van de vochtigheid tegen het buisje plakken is er geen probleem: het zou afscherming kunnen zijn tegen de verstoring. Aangezien ik weinig bouwmateriaal geef, zie ik dat bij mijn soorten relatief weinig.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
floyd
Lid
Berichten: 87
Lid geworden op: 10 juli 2008
Gender:
Leeftijd: 46

Re: Waarom steentjes en zand in buisje?

Bericht door floyd »

Ik zal een tijdje de buitenwereld niet verstoren en kijken of ze er mee ophouden.

De poppen plakken er echt wel aan. Al ik het buisje in het licht zet en de werksters de poppen willen verstoppen zie ik dat ze echt moeite hebben om de poppen van de wand te prutsen.
Is daar iets aan te doen?
Het waterreservoir is bijna leeg dus zou je denken dat het er zeker niet te vochtig kan zijn. Andere waterbronnen heb ik niet.
Plaats reactie