Vochtvoorziening

Vragen en info over nestcondities
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Vochtvoorziening

Bericht door Unexisted »

Ik had wat vraagjes omtrend de vochtvoorziening die je vaak ziet bij ytong nesten. Is het de bedoeling dat het waterreservoir te bereiken is voor de mieren, of dient het alleen maar de lucht vochtig te houden? Eventueel kan ik ze water aanbieden via de buitenwereld. Als ik dan alleen maar de lucht vochtig hoef te houden, dan bewaar ik het water lieverd niet in het ytong, omdat het kan gaan doorlekken, maar liever in een plastic bak dat is ingebouwd in het ytong.

Bij voorbaat dank.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Vochtvoorziening

Bericht door Floris »

Ytong heeft de eigenschap dat vocht er doorheen trekt. Het Ytong zelf wordt dus ook vochtig.
Je zult in veel ontwerpen zien dat het waterreservoir aan een kant zit. Hierdoor ontstaat er in het nest een overgang van erg vochtig naar droog ytong. De bewoonsters kiezen zelf de beste plaats om te zitten en hun larven en eieren neer te leggen.
Wat bedoel je met het doorlekken van het Ytong?
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Vochtvoorziening

Bericht door Mika »

Het water verspreidt zich door de Ytong, vanaf het waterreservoir. Meestel verspreidt het zich niet verder dan 10 cm, zelfs naar beneden. Mieren kunnen drinken van vochtig Ytong, maar het vochtig ytong zorgt vooral voor een verhoging van de luchtvochtigheid.

Doorlekken gebeurt wanneer er 'luchtlekken' zijn in de Ytongstructuur, dus waar er onvoldoende materiaal samengedrukt is geweest voor het bakken. Daar stroomt je water zo door, maar dat komt zeker niet voor bij alle blokken. Als je een blok hebt met een 'lek', kan je die beter verticaal zetten, of er inderdaad een grote plastic bak onder zetten.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Vochtvoorziening

Bericht door Unexisted »

Bedankt!

Wat ik bedoel met doorlekken is dat als ik het vocht reservoir aanvult, dat al het water in het ytong trekt en misschien wel gaat lekken aan de onderkant, aangezien ik een horizontaal nest ga maken. Hoe kan ik het beste een waterreservoir maken voor een horizontaal nest. Het nest wordt 20x30 met een hoogte van 5cm minimaal. Misschien is het handig om een klein plastic bakje erin te verwerken met een klein gat erin, zodat het water er niet in 1 keer uitstroomt. Ik heb geen ervaring met nesten bouwen van ytong, dus ik weet niet hoe ernstig het waterprobleem is.

En is het ytong zowel droog als vochtig sterk genoeg, want het is een ramp als de mieren uiteindelijk toch doorheen komen.
Gebruikersavatar
jeffrey432
Lid
Berichten: 1127
Lid geworden op: 06 juni 2009
Locatie: Emmen
Gender:
Leeftijd: 30

Re: Vochtvoorziening

Bericht door jeffrey432 »

Dit is mijne.
Sorry voor het vieze glas.
Afbeelding

En het lekt niet door.
2x Lasius Niger
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Vochtvoorziening

Bericht door Mika »

Waterbak mag groter, dat is handiger.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Daikan
Lid
Berichten: 392
Lid geworden op: 27 april 2009
Locatie: Breda
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Vochtvoorziening

Bericht door Daikan »

Inderdaad water reservoir mag wel groter !
ik heb nu een mini nest gemaakt en daar zit helaas een ontwerp fout in (heb er wel van geleerd :mrgreen:) mijn water bakje is zo klein dat ik dat om de dag moet verversen, soms wel 2X per dag!
Dus ben nu even aan het kijken of ik het nestje misschien in het water zelf kan zetten. ;)
alles wat gratis is aannemen..........je kan het altijd nog weg gooien
(Geslaagd voor examen 2009!)
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Vochtvoorziening

Bericht door Unexisted »

Kan ik gewoon een gat maken in het ytong en daar gewoon water invullen?

Dan heb ik een waterreservoir van 1x12x3. Hoe lang zou ik daar ongeveer mee doen?
Gebruikersavatar
DJRGEN
Lid
Berichten: 528
Lid geworden op: 15 februari 2009
Locatie: Wellen Limburg (BE)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Vochtvoorziening

Bericht door DJRGEN »

Hoelang, dit zal je zelf moeten ondervinden zoals ik ondervonden had. Ik had ze te vochtig en ze zaten altijd in het verbindings stuk naar de ytong toe, veel factoren spelen een rol hoelang je met het toegevoegde water je je ytongnest voorziet, verwarming droogte waar je nest zich in bevindt enzo.
Dit zal je zelf moeten ondervinden en daar kan je enkel zelf moeten achterkomen en het gedrag van je kolonie moeten bestuderen.
0x Formica cunicularia Rip
1x Lasius niger
1x Lasius flavus
1x Myrmica rubra
1x Messor barbarus
1x Forimca fusca
1x Formica sanguinea
1x Temnothorax nylanderi
Gebruikersavatar
jeffrey432
Lid
Berichten: 1127
Lid geworden op: 06 juni 2009
Locatie: Emmen
Gender:
Leeftijd: 30

Re: Vochtvoorziening

Bericht door jeffrey432 »

Oke bedankt voor de TIP! ik zal het gelijk morgen doen.
2x Lasius Niger
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Vochtvoorziening

Bericht door Unexisted »

Is het normaal dat je in het begin water moet blijven toevoegen, omdat alles erin trekt? Wordt uiteindelijk dan niet het hele ytong blok nat?
Laatst gewijzigd door Unexisted op 20 jul 2009, 12:58, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Vochtvoorziening

Bericht door Mika »

Ja, dat is normaal. En meestal wordt niet de gehele blok nat.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Vochtvoorziening

Bericht door Unexisted »

Onder het ytong blok neem ik ook waterdruppels waar, is dit ook normaal? Lijkt me niet zo handig als je het zo maar op je meubilair zet. Wat doen jullie eronder? Een placemat ofzo?
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Vochtvoorziening

Bericht door Mika »

Ja, dat is ook normaal, ik gebruik aluminium placemats.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Vochtvoorziening

Bericht door Unexisted »

Nog een vraagje. Is het de bedoeling dat het waterreservoir uiteindelijk altijd vol is. Want ik blijf het reservoir nu vullen, maar het blijft maar opgenomen worden. Ik denk dat er een punt is dat het ytong verzadigt raakt, is dat de bedoeling? Het idee achter een waterreservoir is dat het een voorraad is, aangezien het nu telkens wordt opgenomen heb ik er nu niks aan.
Gebruikersavatar
Daikan
Lid
Berichten: 392
Lid geworden op: 27 april 2009
Locatie: Breda
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Vochtvoorziening

Bericht door Daikan »

Gewoon blijven vullen op een gegeven moment zet het "vol".
alles wat gratis is aannemen..........je kan het altijd nog weg gooien
(Geslaagd voor examen 2009!)
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Vochtvoorziening

Bericht door Mika »

Je ziet de vochtigheidsgraad niet altijd. Als ik een warmtematje wegneem, dan koelt de ruit af, en beslaat ze zeer snel: dan zat het zeker goed met de vochtigheid.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Vochtvoorziening

Bericht door Unexisted »

Ik heb een slecht ontwerp. Als ik er water aan toevoeg is het na 15 min alweer weg. Er zit een muur van 1cm tussen het waterreservoir en de eerste kamers. Als ik teveel water toevoeg komt het in de aangrenzende kamers.

Misschien dat het werkt om alleen 's ochtends en 's avonds het waterreservoir eenmalig te vullen, maar waarschijnlijk is dat niet vochtig genoeg voor het ytong. Zal ik een nieuwe maken of niet.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Vochtvoorziening

Bericht door Mika »

Er moet inderdaad voldoende tussenruimte zijn. Ik heb ooit geëxperimenteerd met een nest waar er watertunnels waren op 1 cm van de kamers. Daar heeft Cataglyphis uiteindelijk doorgegraven, hoewel ze dan normaal niet doen. Nog een reden dus om meer afstand te houden.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Vochtvoorziening

Bericht door Unexisted »

Erg vervelend. Misschien dat ik het waterreservoir ombouw naar een pilaar waar ik een plastic bakje in doe. Denk je dat dat de problemen oplost?
Gebruikersavatar
jeffrey432
Lid
Berichten: 1127
Lid geworden op: 06 juni 2009
Locatie: Emmen
Gender:
Leeftijd: 30

Re: Vochtvoorziening

Bericht door jeffrey432 »

Klein vraagje: als ik het water in het water reservoir gooi dan zie ik alleen maar rondom het reservoir water, maar verder niet of kan je dat niet zien?
2x Lasius Niger
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Vochtvoorziening

Bericht door Floris »

Ik begrijp je vraag niet. Over wat voor soort nest en waterreservoir heb je het?
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
jeffrey432
Lid
Berichten: 1127
Lid geworden op: 06 juni 2009
Locatie: Emmen
Gender:
Leeftijd: 30

Re: Vochtvoorziening

Bericht door jeffrey432 »

Dan moet je even op pagina 1 kijken Floris. Daar zie je mijn nest.
2x Lasius Niger
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Vochtvoorziening

Bericht door Floris »

Ik denk dat het handig is dat als je een vraag stelt, dat de vraag duidelijk is. Een halve vraag stellen en tegen de mensen waarvan je hoopt dat ze de moeite nemen om je antwoord te geven zeggen dat ze de rest van de vraag zelf maar moeten opzoeken op, vergroot de kans op een antwoord natuurlijk niet.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
jeffrey432
Lid
Berichten: 1127
Lid geworden op: 06 juni 2009
Locatie: Emmen
Gender:
Leeftijd: 30

Re: Vochtvoorziening

Bericht door jeffrey432 »

Ik zie alleen rond het waterresevoir donkere plekken van het water maar in het nest zelf zie ik niks.
2x Lasius Niger
Gebruikersavatar
DJRGEN
Lid
Berichten: 528
Lid geworden op: 15 februari 2009
Locatie: Wellen Limburg (BE)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Vochtvoorziening

Bericht door DJRGEN »

jeffrey432 schreef:Klein vraagje: als ik het water in het water reservoir gooi dan zie ik alleen maar rondom het reservoir water, maar verder niet of kan je dat niet zien?
Heb ik ook enkel het probleem is dat heel de tafel en ook de grond nat is , Eveneens de kleren die in de kast eronder liggen , Tja dan denk ik maar dat hebt je met "Het water rondom het reservoir te gooien" :lol:
0x Formica cunicularia Rip
1x Lasius niger
1x Lasius flavus
1x Myrmica rubra
1x Messor barbarus
1x Forimca fusca
1x Formica sanguinea
1x Temnothorax nylanderi
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Vochtvoorziening

Bericht door Unexisted »

Ik heb nu een bakje met water. Werkt voor mij veel makkelijker. Nadeel is dat er een beperkt gedeelte vochtig wordt. Vooral bij grotere nesten is deze oplossing dus niet helemaal ideaal.
Plaats reactie