Druppelslang ter bevochtiging van een ytong nest

Vragen en info over nestcondities
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Druppelslang ter bevochtiging van een ytong nest

Bericht door Unexisted »

Ik heb gelezen dat je een druppelslang kan gebruiken ter bevochtiging van het nest. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik ben op zoek naar manieren om een stabiele nestomgeving te creeeren voor de mieren. Ik ben geen voorstander van elke dag water geven aan de mieren. Ik heb liever een setup waar je bijv. elke week water aan hoeft toe te voegen. Dit is een voorbeeld van een setup met een druppelslang:

Afbeelding

Hier is een winkel die druppelslangen verkoopt.
http://www.blumat.nl/internet/Webshop/2 ... -3-mm.aspx
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Druppelslang ter bevochtiging van een ytong nest

Bericht door Phantom »

Hoe werkt dit? Gewoon met zwaartekracht, of is hier nog een pompje voor nodig?
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Druppelslang ter bevochtiging van een ytong nest

Bericht door Unexisted »

Ik weet het niet precies. De opstelling van de afbeelding zou denk ik moeten werken met een pompje. Misschien dat het niet eens perse hoeft. Ik denk dat het ook kan werken met behulp van de zwaartekracht. Het waterreservoir hoger maken dan het nest.

In mijn ogen is de druppelslang het experimenteren waard. Ik ga van de week even kijken of ze zoiets verkopen bij intratuin/ranzijn. Anders hopen dat ik samples kan bestellen.
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Druppelslang ter bevochtiging van een ytong nest

Bericht door mn »

Infuusmateriaal zou hierbij handig zijn.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Druppelslang ter bevochtiging van een ytong nest

Bericht door Phantom »

http://www.blumat.nl/internet/Page/2082 ... lumat.aspx

Het lijkt zonder elektrisch pompje te gaan. Dit lijkt me meer dan geschikt voor de bevochtiging. Ik geef je een pluspuntje voor je idee :mrgreen:
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Druppelslang ter bevochtiging van een ytong nest

Bericht door Unexisted »

Goedkoop ook. Ik ben echt benieuwd. Dit zou wel iets kunnen zijn.

Afbeelding

De werking staat hier beschreven:
http://www.tropfblumat.nl/kamerplant.htm
Zodra de kluit droog begint te worden, ontstaat onderdruk in de kegel en de aanvoer van water uit het reservoir begint.
Ik weet niet of dit werkt in combinatie met ytong. Eventueel kunnen we een gat maken en vervolgens vullen met zand of misschien werkt het ook wel met watten.

Edit:
Ohh, ik zie nu dat ze op de afbeelding ook blumat gebruiken. Dat is mooi. Zijn er meer mensen geinteresserd in dit product?
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Druppelslang ter bevochtiging van een ytong nest

Bericht door Mika »

Dat is een keramische bevochtiger. Als je die inbouwt in gips, in Ytong, zou het moeten lukken...

Alleen zal het niveau van het vocht moeilijk te regelen zijn: mogelijk krijg je plaatselijk een doornatte ytong.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Druppelslang ter bevochtiging van een ytong nest

Bericht door Unexisted »

Misschien kan de sensor ook gebruikt worden voor de kamerplant editie.
http://www.blumat.nl/internet/Webshop/2 ... pleet.aspx

Deze spert het water op het moment dat de grond vochtig is geloof ik.

Edit: voor uitleg, zie de link. Alleen is dit een 8mm aansluiting. De kamerplant editie heeft een 3mm aansluiting. Er bestaan wel omvormers van 8 naar 3mm.

Afbeelding
Gebruikersavatar
jofriek
Lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 18 mei 2009
Locatie: 't harde
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Druppelslang ter bevochtiging van een ytong nest

Bericht door jofriek »

Heeft er iemand al ervaring met deze manier van bevochtigen? Ik zat zelf ook al te praktiseren hoe een goed bevochtigings systeem in werking te brengen.
Voor iedereen aan te raden: de trilogie van de mieren door Bernard Werber! Erg leuk om te lezen en daagt de lezer zelf uit om kritisch te kijken naar de verschillen tussen mens en mier!
Gebruikersavatar
AlmeloRW
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 25 juli 2011
Locatie: Almelo
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Druppelslang ter bevochtiging van een ytong nest

Bericht door AlmeloRW »

Is er al meer bekend over dit systeem? Werkt dit of totaal niet? Welke van de Blumatt is geschikt?
1x messor barbarus q + ruim 800 werksters
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Druppelslang ter bevochtiging van een ytong nest

Bericht door Floris »

Ik vermoed dat het vochtige aarde behoeft en daarom dat enkel Ytong niet voldoende is. Er is vast een mouw aan te passen met een tussenmedium als katoen of zand.
Als je het probeert, zijn we natuurlijk nieuwsgierig naar de resultaten.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
AlmeloRW
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 25 juli 2011
Locatie: Almelo
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Druppelslang ter bevochtiging van een ytong nest

Bericht door AlmeloRW »

Ik denk dat ik binnenkort wel zo'n systeem proberen ga. Ik ben nu bezig met een ytongnest (verticaal) van 60x20x10 en daar bovenin heb ik al een stuk uitgeschaaft (16x6x6) waarin ik cocosaarde doen kan. De cocosaarde zorgt dan voor een goede doorstroom van het druppelsysteem, als het goed is.
Ik hoop alleen dat de hoeveelheid water (druppels) wel in te stellen is. Er zal vast wel een regelbaar iets in de omloop zijn.
1x messor barbarus q + ruim 800 werksters
Gebruikersavatar
Dumdidum
Lid
Berichten: 379
Lid geworden op: 29 juli 2009
Locatie: Amersfoort
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Druppelslang ter bevochtiging van een ytong nest

Bericht door Dumdidum »

Ik zweer sinds 2009 bij waterflessen waar ik de bodem uithaal en op het ytong bevestig. De waterkolom drukt dan continu op het ytong en zorgt voor constante bevochtiging en als je 1 literflessen pakt gaat het water zo'n 2 weken mee zonder bijvullen.
Je kunt nog een gat in het ytong boren en experimenteren met de diametergrootte van de wateropening die op het ytong rust, om de hoeveelheid water dat door het ytong wordt opgenomen te varieren.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Druppelslang ter bevochtiging van een ytong nest

Bericht door Floris »

Dumdidum schreef:Ik zweer sinds 2009 bij waterflessen waar ik de bodem uithaal en op het ytong bevestig. De waterkolom drukt dan continu op het ytong (..).
Hoe bevestig je die flessen op het Ytong? Met kit?
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Dumdidum
Lid
Berichten: 379
Lid geworden op: 29 juli 2009
Locatie: Amersfoort
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Druppelslang ter bevochtiging van een ytong nest

Bericht door Dumdidum »

Floris schreef:
Dumdidum schreef:Ik zweer sinds 2009 bij waterflessen waar ik de bodem uithaal en op het ytong bevestig. De waterkolom drukt dan continu op het ytong (..).
Hoe bevestig je die flessen op het Ytong? Met kit?
Ja, ik vijl een rondje in het ytong waar de fles invalt (voor de stabilitieit) en dan met kit waterdicht maken (transparante siliconenkit, glas, UV-en weerbestendig, van de Praxis).
Gebruikersavatar
AlmeloRW
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 25 juli 2011
Locatie: Almelo
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Druppelslang ter bevochtiging van een ytong nest

Bericht door AlmeloRW »

@ dumdidum

Voor welke mierensoort gebruik je deze toepassing?
Ik ben nu te laat om dat bij DIT ytongnest te doen, ivm het gat wat ik er al uitgeschaaft heb.
Bij mn volgende kan ik jet wel proberen, altijd de moeite waard zeg maar.
Tegen die tijd heb ik dan 3 nesten met elk een andere manier van bevochtigen.
De eerste is een horizontaal nest waarbij ik aan de onderkant een gedeelte voor een bak eruit geschaaft heb met pilaren die in het water rusten.
De tweede heb ik al beschreven, tenminste wat de bedoeling is en de derde wil ik op de manier doen zoals jij zegt (dumdidum).
Ik heb nog geen ytongnest in gebruik voor een kolonie, omdat ze hier nog veelste klein voor zijn.
1x messor barbarus q + ruim 800 werksters
Gebruikersavatar
Dumdidum
Lid
Berichten: 379
Lid geworden op: 29 juli 2009
Locatie: Amersfoort
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Druppelslang ter bevochtiging van een ytong nest

Bericht door Dumdidum »

AlmeloRW schreef:@ dumdidum

Voor welke mierensoort gebruik je deze toepassing?
Ik ben nu te laat om dat bij DIT ytongnest te doen, ivm het gat wat ik er al uitgeschaaft heb.
Bij mn volgende kan ik jet wel proberen, altijd de moeite waard zeg maar.
Tegen die tijd heb ik dan 3 nesten met elk een andere manier van bevochtigen.
De eerste is een horizontaal nest waarbij ik aan de onderkant een gedeelte voor een bak eruit geschaaft heb met pilaren die in het water rusten.
De tweede heb ik al beschreven, tenminste wat de bedoeling is en de derde wil ik op de manier doen zoals jij zegt (dumdidum).
Ik heb nog geen ytongnest in gebruik voor een kolonie, omdat ze hier nog veelste klein voor zijn.
Voor alle drie mijn kolonies: messor barbarus, myrmica rubra en pogonomyrmex occidentalis.
Ik ben 3 weken op vakantie geweest zonder dat iemand naar mijn kolonies keek. Wel een gok maar is prima gegaan. Er zat nog water in de flessen (had ik ook al van te voren gemeten hoe snel het ging) en 2 van de 3 zijn zadenverzamelaars dus dan heb je met voederen ook geen probleem. De myrmica had ik 5 levende blaptica in een kruidenflesje (heeft kleine gaatjes waar de mieren doorkunnen) gegeven en bij terugkomst zag ik dat er 3 al waren opgepeuzeld.
Let wel: al mijn nesten hebben afsluitbare deksels.
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Druppelslang ter bevochtiging van een ytong nest

Bericht door ProXi »

Heb je 0,5 liter fles gebruikt voor 3 weken?
Ik ben zelf ook altijd aan het kijken naar bevochtiging oplossingen voor mijn verticale nest.
Nu giet ik er altijd zelf water in en heb ook de methode van Floris toegepast met een schoenveter vanuit een waterflesje naar mijn Ytong nest.
Ik gebruik 0,5 liter flesjes maar die gaan best snel leeg. Vooral als het wat warmer is.

Ik had zelf eerst een een bakje met water op de ytong gezet met een gat aan de onderkant.
Op de bodem van het bakje had ik dan wat watjes aangebracht, die ook uitstaken uit het bakje.
In het ytong zelf zat dan ook een gat, waar de watjes in gedrukt werden en zodoende nam de ytong het vocht op.
Dat werkte ook goed. Alleen is het inderdaad handiger als je het nog met kit afsluit.
De eerste keer ging dat namelijk niet goed.
Je moet het bakje namelijk pas vullen met water als het op de ytong nest is aangebracht :oops:

Maar wellicht is kit dan een goede oplossing, om lekken te voorkomen. Dus dat is eigenlijk wel een goede tip.
Alleen kan ik dan het bakje er niet meer makkelijk afhalen, wat nu wel het geval is.
Vind het zonder bakje erop namelijk wel wat mooier eruit zien :P
Gebruikersavatar
AlmeloRW
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 25 juli 2011
Locatie: Almelo
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Druppelslang ter bevochtiging van een ytong nest

Bericht door AlmeloRW »

Ik maak om mijn ytongnesten nog een soort bekisting, zodat alleen de voorzijde nog zichtbaar is en de zijkanten + achterkant zijn dan van hout.
Deze kan ik zo een kleurtje geven en ik kan het waterreservoire (flesje/bakje) er ook zo mooi in verwerken. Ook heb je zo op deze manier minderkans dat je ytongnest verder afbreekt/brokkeld met verplaatsen of wat dan ook. Het ytongnest kit in dan ook vast in het (soort van) kistje.
1x messor barbarus q + ruim 800 werksters
Kaburs
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 juni 2009
Leeftijd: 42

Re: Druppelslang ter bevochtiging van een ytong nest

Bericht door Kaburs »

je zou natuurlijk ook de bijbehorende dop kunnen gebruiken bij de fles: je verwijdert de dichte bovenkant van de dop, je kit de dop vast in je ytong blok en dan kun je de fles weer weghalen wanneer je je opstelling wilt showen (wel even de fles leegmaken voordat je die eraf schroeft ;)
mrsnowmen
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 februari 2012
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Druppelslang ter bevochtiging van een ytong nest

Bericht door mrsnowmen »

Gewoon een oudewetse accu druppelaar en dan aansluiten op watervoorziening. En dan kwestie van instellingen rommelen hoeveel drueppels per uur
Plaats reactie