Te warm voor winterslaap? (Lasius niger)

Vragen en info over nestcondities
Plaats reactie
Gebruikersavatar
floyd
Lid
Berichten: 87
Lid geworden op: 10 juli 2008
Gender:
Leeftijd: 46

Te warm voor winterslaap? (Lasius niger)

Bericht door floyd »

Mijn twee kolonies Lasius Niger staan in een onverwarmde kamer waar een raam altijd openstaat.
In die kamer is het nu rond 10 graden.
Ik heb mijn miertjes daar een maand geleden gezet met de bedoeling dat ze daar zouden overwinteren.
Maar de kolonie lijkt nog een weinig actief (soms een werkster in de buitenwereld, geen productie van eitjes), te actief voor een deftige winterslaap denk ik.
Nu vraag ik mij het volgende af: Is dit (ong. 10 graden) koud genoeg voor een deftige winterslaap?
Of gaat hun eigen bioritme ook ook meespelen en er voor zorgen dat ze genoeg rust hebben gehad.

PS: Zijn de gevolgen van een te zachte winter merkbaar in de evolutie van een kolonie?
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Te warm voor winterslaap? ( Lasius niger )

Bericht door Floris »

10°C is wat aan de warme kant, maar werkt wel voor winterslaap. Lasius niger hebben een endogeen (van binnenuit) ritme, ze zullen in de winter proberen in winterslaap te gaan, tenzij het te warm is.
Een winterslaap is met name belangrijk voor de konining. Doordat ze gewend zijn aan overwinteren, zijn gynes geëvolueerd om van deze tijd gebruik te maken om te rusten.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Te warm voor winterslaap? ( Lasius niger )

Bericht door Mika »

Ik denk ook dat 10°C wat te warm zal zijn...

Nu, Lasius niger heeft zeker niet zo een endogeen ritme als Camponotus spp. en Formic spp.. Deze laatsten zullen zelfs hun winterslaap inzetten bij 30°C, als zij vinden dat de tijd gekomen is.

Bij een hogere temperatuur verbruiken mieren gewoon meer tijdens de winterslaap. Bij een te zachte winter:

1) verbruiken de mieren meer energie. Is er meer energie nodig dan de werksters en gyne in reserve hebben, dan sterft de kolonie. Nu, afhankelijk van de soort, kunnen mieren enorm lang zonder voedsel: dat zal toch niet zo een groot probleem zijn.

2)zullen er meer ziektekiemen en parasieten overleven.

3)zullen er meer zwakkere mieren overleven. Dit is vooral goed nieuws voor de hoger genoemde pathogenen, niet voor de kolonie.
DUCKDUCKGO!
Plaats reactie