Tutorial: Goed warmtematje voor 2 euro

Vragen en info over nestcondities
Plaats reactie
Wimpie
Lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 16 november 2009
Gender:
Leeftijd: 32

Tutorial: Goed warmtematje voor 2 euro

Bericht door Wimpie »

Waarschuwing: Voor het maken van het volgende warmtematje is een zekere kennis van elektronica en natuurkunde nodig. Daarom wordt het maken van dit matje niet aangeraden aan mensen die geen kennis hiervan hebben, dit moet je helaas zelf beoordelen wanneer je de theorie leest. Vanwege de veiligheid moet je weten wat kortsluiting is en hoe het ontstaat en hoe vonken ontstaan. Aangezien ik en antforum niet kunnen beoordelen of jij de lezer over deze kennis beschikt is het gebruik maken van het door jouzelf gemaakte warmtematje op eigen risico en ik en antforum dragen dus geen verantwoordelijkheid. Het tutorial dient als een informatie- en inspiratiebron waaruit je zelf genoeg inspiratie en uitleg kunt halen om zo het beschreven matje te kunnen maken. Helaas geeft het gebruik van dit warmtematje verhoogde risico in verhouding met een commercieel veelvuldig getest matje.

Beste leden,

In deze tutorial zal ik uitleggen hoe je voor 2 euro een warmtematje kan maken.

Aangezien ik mijn kolonie op een mooie temperatuur wou houden had ik een warmtematje nodig. Ik had geen zin om er een te kopen en te moeten wachten tot het matje in mijn brievenbus zat dus heb ik de armen uit de mouwen gehaald. Ik had al wat ervaring met elektronica en had genoeg natuurkunde kennis om er zelf een te maken met behulp van de Wet van Joule in de vorm van weerstandsdraad.

Deze wet stelt dat wanneer stroom door een weerstand gaat elektrische energie wordt omgezet in energie in de vorm van hitte volgens dit verband: Q = I x I x R .

Laat je niet afschrikken door deze makkelijke formule aangezien het maken van een warmtemat erg makkelijk is, zowel op elektronisch, natuurkundig en praktisch vlak. Als je de middelbare school hebt afgemaakt moet je genoeg bagage hebben. Een leerling uit 2VWO zou het makkelijk moeten kunnen maken. In totaal ben je ongeveer een half uur bezig met het maken als je handig bent en de kosten bedragen ongeveer 2 euro.

Eindresultaat zonder aansluiting met de spanningsbron:
Afbeelding
Merk hierbij op dat ik niet erg slim uitkwam waardoor beide einden uit overliggende hoeken komen, dit is verder geen probleem.

Theorie

Wanneer stroom door een weerstand gaat ontstaat er hitte. Het verband tussen spanning, stroom en weerstand wordt gegeven in de volgende formule: R= U/I. Waarin R de weerstand in Ohms is, U de spanning in volt is en I de stroomsterkte in amperes is. Het verband tussen stroomsterkte, weerstand en energie verlies in de vorm van hitte bij een weerstand is gegeven met het volgende verband: Q = I x I x R. Hierin is Q het aantal Watt energie er vrijkomt als warmte en I is weer de stroomsterkte en R weer de weerstand.

Stel men heeft een voedingsbron met een spanning van 12 V en een maximale stroomsterkte van 0.7 Ampere en men verbind hiervan de plus en min via een weerstand van 100 Ohm dan is de warmteontwikkeling in de weerstand als volgt te berekenen:

Eerst de stroomsterkte door de weerstand berekenen:
R = U/I
R = 100 Ohm en U = 12V
I is dus 12/100 Ampere = 0.12 Ampere

Vervolgens de warmteontwikkeling berekenen:
Q = 0.12 x 0.12 x 100 = 12 x 0.12 = 1.44 Watt

In dit voorbeeld lekt er dus 1.44 Watt aan warmteontwikkeling uit de weerstand. Ik zal nu laten zien hoe je met behulp van weerstandsdraad een goed werkende, goedkope en makkelijk te maken warmtemat kan maken met behulp van dit principe.

Benodigdheden:
- Weerstandsdraad van ongeveer 7ohm/meter (stel je gebruikt 4 meter dan is de totale weerstand dus 28 Ohm)( te koop bij elke goede electronica winkel)
- Een spanningsbron bijv. een oude adapter van 9V en maximaal 0.7A
- Een schaar
- Schilderstape of ander plakband dat tegen max. 40 graden kan.
- Een stukje dun karton (oude ansichtkaart o.i.d.)
- Een stuk normaal elektrisch draad om mee te verbinden
Afbeelding

Werkwijze
Stap1. Begin door een stuk weerstandsdraad af te meten. Een handige truc wanneer je geen lang meetlint hebt o.i.d. is steeds de uiteindes bij elkaar te vouwen zo wordt de totale lengte van het gevouwen draad steeds een factor 2x kleiner waardoor je het uiteindelijk kan meten met een liniaal, anders kun je altijd een meetlint gebruiken. Je hebt in totaal tussen de 2 en 4 meter nodig dit maakt weinig uit. In de bovenstaande afbeelding heb ik het draad 5 maal dubbelgevouwen dit zorgt voor een lengteverkleining van een factor 2 tot de 5de = 32. Het samengevouwen draad was 10 cm lang dus de draad was in totaal 32 x 10cm = 3.2 Meter lang.

Stap2. Nu neem je een stuk dun karton bijv. een oude ansichtkaart en hier knip je een vierkant van, van 10 cm x 10 cm.

Afbeelding

Bij mij was het 8cm x 8 cm geworden maar dat maakt niet veel uit. Het idee is dat het draad gelijkmatig verdeeld moet worden over het stukje karton. Stel ik heb 3.2 meter draad en het stukje karton is 8cm x 8 cm dan moeten daar dus 20 banen van 8 cm op. Ik zet dus aan de zijkanten om de 8cm/20 = 4mm een streep zodat ik daar een draad over heen kan voeren en zo 20 banen per kant krijg:

Afbeelding

Stap 3. Vervolgens knip ik aan de rand de baan een heel klein beetje in, zeg 2 mm:

Afbeelding

Deze inkeping is nodig om het draad mooi op zijn plaats te houden en over de banen te kunnen spannen. Dit brengt ons bij de volgende stap:
Stap 4. Het voeren van de draad over de banen door de inkepingen. Hiermee bedoel ik dat het draad nu door de inkepingen gevouwen kan worden over de banen zodat we dit idee krijgen:

Afbeelding

Het is handig om het begin van het draadje tijdelijk vast te plakken met wat tape. Het is belangrijk dat de draden elkaar niet raken aangezien dit zou zorgen voor een parallel schakeling en dat wil je niet! Stap 5. Vervolgens kun je de hele boel op zijn plaats vastzetten met behulp van tape:

Afbeelding

Stap 6. Na het stevig vastplakken van alle draadje en alles stevig aan te drukken is het matje klaar om getest te worden door het te verbinden aan een spanningsbron.
Afbeelding

Stap 7. Hierbij is het belangrijk dat je alvorens stroomsterkte door het draad berekend aangezien de adapter een maximaal amperage heeft meestal rond de 0.7 Ampère. Om dit te controleren vermenigvuldig je de lengte van de draad in meters met het aantal ohm/meter van de draad ( dit staat als het goed is op het zakje waarin je het krijgt anders moet je het vragen bij de elektronicawinkel), zo krijg je de totale weerstand van het matje. In mijn geval 3.2 meter x 7 Ohm/meter = 22.4 Ohm in totaal. Nu kun je de stroomsterkte door de draad berekenen met U/R = I in mijn geval 9Volt / 22.4 Ohm = 0.4 Ampere. Het Amperage is dus kleiner dan het maximum van de adapter dus zal de adapter niet stuk gaan. NU kun je ook al de warmte ontwikkeling van het matje berekenen met Q = I x I x R. In mijn geval dus 0.4 Ampere x O.4 Ampere x 22.4 Ohm = 3.5 Watt . Dit is dezelfde soort waarde die je ook bij commerciële warmtematjes ziet. Als je weet dat er niet teveel stroom door de adapter gaan (onder het aangegeven maximum) kun je het matje veilig aansluiten aan de adapter:

Afbeelding
Afbeelding

Nu kun je zelf voelen of je het matje te heet vind worden of een thermometer gebruiken. Als het matje lauw aanvoelt is ie rond de 40 graden. Wanneer je hiermee de mieren verwarmt wordt als het goed is de warmte genoeg verspreid over hetgeen je wilt verwarmen waardoor de temperatuur daar rond de gewenste temperatuur komt.

Je kunt de temperatuur van het matje ook nog zeer gemakkelijk verlagen d.m.v. het gebruik van weerstanden. Dit doe ik zelf.
Als je een gewone weerstand in serie met het matje schakelt gaat de stroomsterkte omlaag volgens U/Rtotaal=I en hierdoor gaat de warmte ontwikkeling omlaag volgens Q = I x I x Rmatje.

Stel ik vergroot de totale weerstand met een factor twee dan daalt de warmte ontwikkeling in het matje met een factor 4 aangezien de warmteontwikkeling een kwadratisch verband heeft met de stroomsterkte. De overige warmte gaat verloren bij de weerstand die je niet gebruikt om de mieren mee te verwarmen.

Hiermee kun je zelf experimenteren, ikzelf heb het Wattage van mijn matje verlaagd met een factor 4 omdat ik het matje iets te warm vond, nu ben ik tevreden. Ik heb dit zelf gedaan door 4 100Ohms weerstanden parallel te schakelen waardoor de totale weerstand 25 Ohm wordt zodat het de stroomsterkte wordt gehalveerd en de warmte ontwikkeling gedeeld door 4 wordt.

Je zou het matje ook nog waterdicht kunnen maken door het geheel in te pakken in iets dat waterdicht is, bijv. een boterhamzakje. (bedankt voor de opmerking Phantom)

Ik hoop dat jullie veel geleerd hebben van dit lesje natuurkunde, elektronica en handvaardigheid en erg veel profijt hebben van de kostenbesparing en het matje. Mochten er vragen of opmerkingen zijn dan zou ik graag beantwoorden of behandelen.

Veel succes met het maken van je eigen warmtematje voor slechts 2 euro en een half uurtje werk!

Met vriendelijke groet,

Willem

PS: Als je het draad te kort maakt (stel korter dan 1 meter) dan ontstaat er als het ware kortsluiting: Er is te weinig weerstand dus de stroom door de draad wordt te groot. Hierdoor zal de adapter kapot gaan en het draad roodgloeiend heet worden.

Als er kromme zinnen instaan graag de verbetering sturen via een persoonlijk bericht.
Laatst gewijzigd door Wimpie op 10 jan 2010, 20:14, 5 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Tutorial: Goed warmtematje voor 2 euro

Bericht door Phantom »

Het voordeel van de commerciële warmtematjes is dat ze waterdicht zijn en geen adapter nodig hebben.

De draadjes mogen elkaar niet raken, maar het probleem is dan niet een parallelschakeling, maar vonken die kunnen overspringen. In een kartonnen/papieren omgeving kan dat zeer gevaarlijke situaties opleveren.

Verder vind ik het een leuk idee om het zelf te maken, al ga ik nog steeds voor de commerciële variant waar 5 jaar garantie op zit.
Wimpie
Lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 16 november 2009
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Tutorial: Goed warmtematje voor 2 euro

Bericht door Wimpie »

Het is inderdaad een voordeel dat de commerciele variant waterdicht is en geen adapter nodig heeft. Je zou dat probleem met waterdichtheid nog kunnen oplossen door het geheel in een waterdicht zakje te stoppen bijv. boterham zakje, niet het moeilijkste probleem.

Ik neem aan dat er niet zomaar vonken overspringen aangezien de doorslagspanning door schildersplankband over 2 mm zeker weten niet 9 Volt is. Dat is een irreële angst. Alleen bij zo`n bliksemgenerator/teslacoil of een aansteker waar het potentiaalverschil rond de 40000 volt wordt heb je genoeg spanning om een redelijke afstand te overbruggen.

Er ontstaat wèl een probleem wanneer de twee draadjes elkaar raken en er een parallel schakeling ontstaat aangezien er door de kring dan een grotere stroom gaat stromen omdat de totale weerstand lager is, zo krijg je dus kortsluiting en roodgloeiend draad. Dit gaat volgens de formule 1/Rtotaal = 1/R1 + 1/R2 . Stel twee draadjes raken elkaar in het midden van het matje dan gaat de weerstand dus met een factor 2 omlaag en de warmte ontwikkeling dus met een factor 4 omhoog. Stel drie draadjes raken elkaar gelijkmatig verdeeld dan stijgt de warmte ontwikkeling met een factor 9! Het probleem wordt nog erger als twee draadjes elkaar raken bij het begin van het matje aangezien de weerstand van dat gedeelte erg laag is en er dus een erg grote stroom door heengaat.

Zou je dus a.u.b. jezelf willen verbeteren zodat mensen niet onnodig worden ontmoedigd.

Misschien moet ik erbij zeggen dat het niet voor de minst technisch wijze/handige personen is aangezien je wel principes als serie en parallel schakeling moet kennen en ook vernuftig genoeg moet zijn om wat probleempjes op te lossen zoals waterdichtheid o.i.d.

Het verschilt natuurlijk per persoon wat belangrijker is: de kosten/de tijd die het kost/het resultaat.
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Tutorial: Goed warmtematje voor 2 euro

Bericht door Unexisted »

Leuk idee. Als ik kon had ik je reputatiepunten gegeven voor het in de praktijk brengen van een stuk theorie.

Voor de mensen die het gaan nabouwen:
Het is aan te raden om de stroom na te meten nadat je de adapter er voor het eerst erin steekt.

Wimpie, misschien leuke toevoeging/uitdaging voor je project:
Een microcontroller het warmtematje laten aansturen waardoor je de spanning en dus het vermogen van je warmtemat kan regelen. Dan kan je een dag/nacht cyclus maken. Kan je ook gelijk een thermostaat programmeren met een temperatuursensor.
En:
Stroom in ampere, spanning in volt, vermogen in watt. Amperage is stroom. Voltage is spanning. Wattage is vermogen.
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Tutorial: Goed warmtematje voor 2 euro

Bericht door Phantom »

Wimpie schreef:Het is inderdaad een voordeel dat de commerciele variant waterdicht is en geen adapter nodig heeft. Je zou dat probleem met waterdichtheid nog kunnen oplossen door het geheel in een waterdicht zakje te stoppen bijv. boterham zakje, niet het moeilijkste probleem.
Dat lijkt me geen waterdichte ( ;) ) oplossing. De commerciële variant bestaat uit geseald plastic met daarin enkele strips weerstandsmateriaal. Het plastic (ik vermoed PET of PVC) is moeilijk brandbaar en stoot water af.
Wimpie schreef:Ik neem aan dat er niet zomaar vonken overspringen aangezien de doorslagspanning door schildersplankband over 2 mm zeker weten niet 9 Volt is. Dat is een irreële angst. Alleen bij zo`n bliksemgenerator/teslacoil of een aansteker waar het potentiaalverschil rond de 40000 volt wordt heb je genoeg spanning om een redelijke afstand te overbruggen.

Er ontstaat wèl een probleem wanneer de twee draadjes elkaar raken en er een parallel schakeling ontstaat aangezien er door de kring dan een grotere stroom gaat stromen omdat de totale weerstand lager is, zo krijg je dus kortsluiting en roodgloeiend draad. Dit gaat volgens de formule 1/Rtotaal = 1/R1 + 1/R2 . Stel twee draadjes raken elkaar in het midden van het matje dan gaat de weerstand dus met een factor 2 omlaag en de warmte ontwikkeling dus met een factor 4 omhoog. Stel drie draadjes raken elkaar gelijkmatig verdeeld dan stijgt de warmte ontwikkeling met een factor 9! Het probleem wordt nog erger als twee draadjes elkaar raken bij het begin van het matje aangezien de weerstand van dat gedeelte erg laag is en er dus een erg grote stroom door heengaat.

Zou je dus a.u.b. jezelf willen verbeteren zodat mensen niet onnodig worden ontmoedigd.
Ik heb het dan ook niet over die gehele afstand, maar een bewegend draadje kan dichterbij komen dan die 2 mm die je aangeeft. Ik kan met 9 volt prima vonken produceren, sterker nog, ik kan er vuur mee maken zonder problemen. Ik zal mijn statement dus niet terugtrekken.
Wimpie schreef:Misschien moet ik erbij zeggen dat het niet voor de minst technisch wijze/handige personen is aangezien je wel principes als serie en parallel schakeling moet kennen en ook vernuftig genoeg moet zijn om wat probleempjes op te lossen zoals waterdichtheid o.i.d.

Het verschilt natuurlijk per persoon wat belangrijker is: de kosten/de tijd die het kost/het resultaat.
Ik denk hier vooral aan veiligheid. Het is handig voor mensen om zelf dingen te kunnen maken, maar het moet natuurlijk wel veilig zijn. Ik zie in deze constructie potentiële gevaren, omdat je, zoals je al aangeeft, wel de nodige kennis moet hebben. De warmtematjes die ik laat draaien worden met een thermostaat geregeld, maar staan desondanks nog steeds ongeveer 4 uur per dag aan, ook op tijdstippen dat ik niet thuis ben. Het is voor mij en vele anderen dus erg belangrijk dat het warmtematje erg betrouwbaar is. Die zekerheid heb ik bij zelfgebouwde electronica altijd minder.

Zoals gezegd, ik vind het heel mooi dat je het zelf hebt gemaakt, met mooie onderbouwing. Vergeet echter niet de gevaren van zelf met elektronica knutselen. Zolang je zelf bij je installaties blijft is het geen probleem, maar een constructie in karton en papier vind ik niet zeer geschikt om alleen te laten.
Wimpie
Lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 16 november 2009
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Tutorial: Goed warmtematje voor 2 euro

Bericht door Wimpie »

Bedankt voor de reactie Unexisted:
Stroom in ampere, spanning in volt, vermogen in watt. Amperage is stroom. Voltage is spanning. Wattage is vermogen.

Ik zal het verbeteren, ik ben soms een beetje slordig.
Wimpie, misschien leuke toevoeging/uitdaging voor je project:
Een microcontroller het warmtematje laten aansturen waardoor je de spanning en dus het vermogen van je warmtemat kan regelen. Dan kan je een dag/nacht cyclus maken. Kan je ook gelijk een thermostaat programmeren met een temperatuursensor
Hier heb ik zelf ook al aangedacht. Ik heb een circuit gevonden waarmee je een thermostaat kunt maken.
Je kunt dus het beste door middel van een relays de temperatuur handhaven. Een microcontroller om een dag en nacht cyclus mee na te bootsen is denk ik lastig te maken maar zeker niet onmogelijk. Ik zal er deze week over nadenken en misschien dat thermostaat bouwen van Craig.

Ook bedankt voor de reactie Phantom:

Goed dat je aan de veiligheid denkt, dit doe ik natuurlijk zelf ook.
Ik kan met 9 volt prima vonken produceren, sterker nog, ik kan er vuur mee maken zonder problemen. Het plastic (ik vermoed PET of PVC) is moeilijk brandbaar en stoot water af.


Als je 9 volt op die manier gaat vergelijken dan ben je fout bezig aangezien het aan de situatie ligt of er vonken ontstaan en of er vuur meegemaakt kan worden. In deze situatie niet. Ik wil je wel met een vonk van een 9 volt batterij een stuk papier zien aansteken. Ik neem aan dat je met 9 volt vuur maakt met behulp van een stuk staalwol, daarbij creëer je kortsluiting aangezien er een vrij kleine weerstand is en dus een zeer grote stroom, vandaar gaat het roodheet gloeien, daarvoor waarschuw ik ook. Q = I x I x R, R klein, I heel groot, betekent Q heel groot en ook nog zeer geconcentreerd over een klein opp. (in tegenstelling tot een matje) zorgt voor een zeer hoge temperatuur.

Om papier te doen ontbranden met een heet stuk draad heb je drie vereisten nodig die er moeten zijn: Hitte, brandstof (reductor), lucht (oxidator). Het matje dat ik heb gemaakt wordt maximaal 30 graden en er is geen lucht in de omgeving van het draad dus het lijkt me zeeer onwaarschijnlijk dat er iets in de fik vliegt o.i.d. net zo onwaarschijnlijk dat een stuk papier op tafel in de zomer in de fik vliegt, dan is er nog een betere situatie: hogere temp en zuurstof. Volgens mij moet je toch wel iets van minimaal 250 graden bereiken voordat papier in de fik vliegt. Een vlam wordt volgens mij al snel 400 graden.

Een boterhamzakje smelt ook niet met 30 graden of zelfs 60 graden en is waterafstotend gezien de druppels die zich niet uitspreiden over het materiaal maar een bolletje vormen (sterkere cohesie tussen watermoleculen dan tussen water en het opp.)

Wel goed dat je deze discussie op gang brengt want ik kan begrijpen dat veel mensen die weinig verstand hebben van elektronica, chemie en natuurkunde dingen fout in hun hoofd hebben.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Tutorial: Goed warmtematje voor 2 euro

Bericht door Floris »

Wimpie schreef:Ik heb een circuit gevonden waarmee je een thermostaat kunt maken.
Je kunt dus het beste door middel van een relays de temperatuur handhaven. Een microcontroller om een dag en nacht cyclus mee na te bootsen is denk ik lastig te maken maar zeker niet onmogelijk. Ik zal er deze week over nadenken en misschien dat thermostaat bouwen van Craig.
Er zou bij de toepassing van een thermostaat voor het verwarmen van een nest altijd van uit gegaan moeten worden dat het ding stuk kan gaan. Als (of wanneer?) de thermostaat stuk gaat, moeten het nest niet te warm kunnen worden.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Tutorial: Goed warmtematje voor 2 euro

Bericht door Phantom »

Wimpie schreef:Ook bedankt voor de reactie Phantom:

Goed dat je aan de veiligheid denkt, dit doe ik natuurlijk zelf ook.
Ik kan met 9 volt prima vonken produceren, sterker nog, ik kan er vuur mee maken zonder problemen. Het plastic (ik vermoed PET of PVC) is moeilijk brandbaar en stoot water af.


Als je 9 volt op die manier gaat vergelijken dan ben je fout bezig aangezien het aan de situatie ligt of er vonken ontstaan en of er vuur meegemaakt kan worden. In deze situatie niet. Ik wil je wel met een vonk van een 9 volt batterij een stuk papier zien aansteken. Ik neem aan dat je met 9 volt vuur maakt met behulp van een stuk staalwol, daarbij creëer je kortsluiting aangezien er een vrij kleine weerstand is en dus een zeer grote stroom, vandaar gaat het roodheet gloeien, daarvoor waarschuw ik ook. Q = I x I x R, R klein, I heel groot, betekent Q heel groot en ook nog zeer geconcentreerd over een klein opp. (in tegenstelling tot een matje) zorgt voor een zeer hoge temperatuur.

Om papier te doen ontbranden met een heet stuk draad heb je drie vereisten nodig die er moeten zijn: Hitte, brandstof (reductor), lucht (oxidator). Het matje dat ik heb gemaakt wordt maximaal 30 graden en er is geen lucht in de omgeving van het draad dus het lijkt me zeeer onwaarschijnlijk dat er iets in de fik vliegt o.i.d. net zo onwaarschijnlijk dat een stuk papier op tafel in de zomer in de fik vliegt, dan is er nog een betere situatie: hogere temp en zuurstof. Volgens mij moet je toch wel iets van minimaal 250 graden bereiken voordat papier in de fik vliegt. Een vlam wordt volgens mij al snel 400 graden.

Een boterhamzakje smelt ook niet met 30 graden of zelfs 60 graden en is waterafstotend gezien de druppels die zich niet uitspreiden over het materiaal maar een bolletje vormen (sterkere cohesie tussen watermoleculen dan tussen water en het opp.)
Ik heb het niet over heet draad, ik heb het over overspringende vonken van ongeveer 3000 °C. Dit superheet plasma kan papier laten gloeien, wat meestal goed gaat, maar net zo goed fout kan gaan. Leidt maar eens een vonkje over een stuk papier, je zal zwartblakering vinden. Dat is het papier dat tegen ontbranding aan zat. Het is niet voor niets dat prinplaten in apparatuur van epoxy gemaakt zijn en barstensvol met brandvertragers zitten, ook al stroomt hier soms maar enkele microvolts doorheen.
Wimpie schreef:Wel goed dat je deze discussie op gang brengt want ik kan begrijpen dat veel mensen die weinig verstand hebben van elektronica, chemie en natuurkunde dingen fout in hun hoofd hebben.
Wat insinueer je daarmee? ;)
Wimpie
Lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 16 november 2009
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Tutorial: Goed warmtematje voor 2 euro

Bericht door Wimpie »

Wimpie schreef:
Wel goed dat je deze discussie op gang brengt want ik kan begrijpen dat veel mensen die weinig verstand hebben van elektronica, chemie en natuurkunde dingen fout in hun hoofd hebben.
Wat insinueer je daarmee?
Dat sommige mensen de theorie achter dit apparaat niet goed begrijpen en dus conclusies trekken op basis van onvoldoende theorie.

Het belangrijkste wat ik kwijt wil over vonken is dat er voor vonken een potentiaalverschil nodig is en bij een gesloten stroomkring ontstaan er geen grote potentiaal verschillen dus zal er ook geen vonk ontstaan.
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Tutorial: Goed warmtematje voor 2 euro

Bericht door Phantom »

Ik vermoed dat ik genoeg kennis heb om kanttekeningen bij dit ontwerp te zetten. Voor vonken heb je geen (direct) potentiaalverschil nodig, alleen een kortsluiting waarbij de weerstand door de lucht gelijk of kleiner aan de weerstand door het draad wordt. Gezien het draad al een weerstand heeft, zal deze afstand niet eens zo erg klein zijn. Met een beetje moeite kan je met 9V twee koperdraadjes aan elkaar lassen, dit heeft niets met een potentiaalverschil te maken, dit is puur en alleen de stroom die de weg van de minste weerstand zoekt. Het potentiaalverschil (de twee polen van je stopcontact) zorgt er alleen voor dat er een stroom gaat lopen.


Deze discussie wil ik graag afsluiten met nog steeds de waarschuwing dat dit geen geschikte materialen zijn voor een elektrisch circuit dat in principe dag en nacht aan staat.
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Tutorial: Goed warmtematje voor 2 euro

Bericht door XToF »

Wimpie, ik heb je bijdrage met grote interesse doorgelezen en ik waardeer enorm de manier waarop je de constructie beschrijft, onderbouwt en illustreert met goede foto's. Om die redenen heb ik je dan ook verdiende reputatiepunten toegekend.

Naast het onderwerp zelf, heb ik ook de daarop volgende discussie waarin de mogelijke gevaren die vasthangen aan deze constructie gevolgd. Ik kan hieruit concluderen dat het samenstellen en het gebruik van deze matjes voor mensen met minder ervaring en kennis dan jij, verhoogde risico's inhouden.

Omdat jij als topicstarter en wij als mensen achter dit forum hierin enige (al dan niet ethische) verantwoordelijkheid dragen, zou ik je willen vragen om het bericht te bewerken en je tutorial te beginnen met de waarschuwing dat het samenstellen en het gebruik van dit matje verhoogde risico's en gevaren inhoudt, dat het gebruik hiervan op eigen risico is en dat dit niet aan te raden is voor mensen met weinig ervaring en kennis over elektriciteitsschakelingen.
Wimpie
Lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 16 november 2009
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Tutorial: Goed warmtematje voor 2 euro

Bericht door Wimpie »

Bedankt voor alle reacties. Ik heb aan het begin een disclaimer geplaatst, volgens mij is er nu genoeg aandacht voor de veiligheid geweest. Ik begrijp dat bij een warmtematje gemaakt van karton en plakband dat niet heel lang is getest, de veiligheid erg belangrijk is. Ik zelf gebruik mijn matje nu iets van twee weken en mijn matje is altijd minder dan lauw, ik gok 30 graden en ik neem dus het risico dat er is. Ik vond het erg interessant om met Phantom en de anderen te praten over elektronica maar dat ging uiteindelijk een beetje offtopic. Ik zal het hierbij laten, als er nog suggesties of vragen zijn wil ik die graag beantwoorden alleen het veiligheidsaspect is nu wel genoeg belicht.
Gebruikersavatar
jeffrey432
Lid
Berichten: 1127
Lid geworden op: 06 juni 2009
Locatie: Emmen
Gender:
Leeftijd: 30

Re: Tutorial: Goed warmtematje voor 2 euro

Bericht door jeffrey432 »

Als ik is een lange kabel tegen kom ga ik het ook is testen ;)
en week test laten draaien.

Als het dan goed is dan wil het wel is bij me nesten plaatsen.
2x Lasius Niger
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Tutorial: Goed warmtematje voor 2 euro

Bericht door Unexisted »

De kabels die gebruikt zijn, dat zijn niet zomaar 'lange kabels' van koper. Dit zijn speciale kabels met een hogere soortelijke weerstand. Voor meer informatie, kijk hier.

Als je gewone koperen kabels gebruikt en je steekt de adapter van je creatie in het stopcontact, dan zal je adapter flink gaan roken en misschien zelfs ontvlammen.
Gebruikersavatar
jeffrey432
Lid
Berichten: 1127
Lid geworden op: 06 juni 2009
Locatie: Emmen
Gender:
Leeftijd: 30

Re: Tutorial: Goed warmtematje voor 2 euro

Bericht door jeffrey432 »

Oei!
Bedankt dat je het hebt gezegd.
2x Lasius Niger
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Tutorial: Goed warmtematje voor 2 euro

Bericht door mn »

Ik wil nu zelf ook dergelijke matjes gaan maken. Maar gekochte matjes zijn altijd geplastificeerd, is dit zelf ook te doen? A4 formaat dan. Of heb je daar speciaal plastic voor nodig? Of ander materiaal, zodat het niet gaat smelten, aloewel het normaal niet boven de 40graden mag/zal komen.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Tutorial: Goed warmtematje voor 2 euro

Bericht door Phantom »

Hiervoor kan (moet?) je een plastificeerapparaat gebruiken. Die zijn soms te koop bij de Aldi of Lidl voor ene paar tientjes.
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Tutorial: Goed warmtematje voor 2 euro

Bericht door mn »

Goed te horen dat het dus zelf te doen is, we hebben zelf al zulk apperaat maar ik wist niet dat het mogelijk was. Dankje ^^.
Je hoeft hiervoor geen extra bescherming over de draden te leggen of dergelijke ?
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Tutorial: Goed warmtematje voor 2 euro

Bericht door Phantom »

Ik zou ze heel goed vast maken. Ik weet namelijk niet welk effect dat heeft op het apparaat. Het is dus op eigen risico. :P
Verder moet je er ook aan denken dat gewoon plastificeren vaak geen volledige sluiting geeft. Vocht kan er altijd nog langs de zijkant insijpelen.
Gebruikersavatar
Everio
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 14 april 2010
Locatie: Maastricht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Tutorial: Goed warmtematje voor 2 euro

Bericht door Everio »

Vocht kan er alleen in als hij niet goed gesloten is! Anders is die echt geheel dicht!

Waar je wel op moet letten is dat de folie niet weer warm wordt, een plastificeermachine werkt op warmte en door de speciale plastic smelten die tegen elkaar op. De kans bestaat natuurlijk door de warmte dat de lagen weer los laten of in ieder geval gevoeliger!
Gebruikersavatar
Dumdidum
Lid
Berichten: 379
Lid geworden op: 29 juli 2009
Locatie: Amersfoort
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Tutorial: Goed warmtematje voor 2 euro

Bericht door Dumdidum »

Ik snap de wens om zoveel mogelijk dingen zelf te maken om de kosten te drukken, of gewoon voor de uitdaging.
In dit geval heb ik zo mijn bedenkingen: mijn warmtematjes staan ook aan als ik op vakantie ben, en ik ben als de dood voor kortsluiting of andere mankementen.
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Tutorial: Goed warmtematje voor 2 euro

Bericht door Unexisted »

Gebruik voor de zekerheid ook en degelijke adapter. Ik heb eens filmpjes gezien van afgekeurde adapters die teveel werden belast. Mini explosie en een brandje die zich zo kan uitbreiden. Just to be sure... ;)
Plaats reactie