Correct gebruik warmtematje

Vragen en info over nestcondities
Plaats reactie
arnemoens
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 maart 2010
Locatie: zevergem (Gent)
Gender:
Leeftijd: 37

Correct gebruik warmtematje

Bericht door arnemoens »

Ik heb net een klein warmtematje gekocht, omdat het nogal koud is in de kamer waar ik m'n mieren houd.
M'n Lasius niger kolonie houd ik in een Acryl Ant Display 25x2x20 cm.

Iu heb ik het matje zover mogelijk van het nest geplaatst, maar alle werksters worden naar de warmte getrokken, dus neem ik aan dat dit heel aangenaam is voor hen.

Mijn vraag is: het is maar een 5W matje en geeft dus heel weinig warmte af (hoeft ook niet), heb ik het nu op de juiste plaats gehangen of hang ik het beter waar het nest is, zodat de broedkamer opwarmt?
arnemoens
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 maart 2010
Locatie: zevergem (Gent)
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Alles (/zoveel mogelijk) over het gebruiken van warmtematjes

Bericht door arnemoens »

iemand een antwoord?
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Alles (/zoveel mogelijk) over het gebruiken van warmtematjes

Bericht door Unexisted »

Ik snap niet helemaal de situatie. Heb je het warmtematje rechtstreeks tegen de antfarm aangelegd?

Zo ja, dan kan het misschien te warm worden. Sowieso is het slim om alleen een deel van de antfarm te verwarmen. Dan kunnen ze zelf kiezen waar ze willen zitten.

Ik zou de maximum temperatuur even meten. Mocht dat meer dan 30+ zijn. Koop dan een dimmer en stel het warmtematje af op ~28 graden. Dan kan je hem rechtstreeks tegen de antfarm aanhangen. Misschien zijn er andere leden die een beter idee hebben.
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Correct gebruik warmtematje

Bericht door XToF »

Zoals ik het me voorstel heb je het warmtematje ergens tegen het zandnest geplaatst, maar zo ver mogelijk van de plaats waar de mieren hun nestkamers hebben in het zandnest. De mieren zullen dan inderdaad gaan graven naar de warmere plaats en daar een nieuwe kamer maken. Dit doen ze omdat ze dit een betere nestplaats vinden omdat het daar iets warmer is. Er is dus geen probleem en je hoeft je warmtematje niet te verplaatsen.
Plaats reactie