Verdamper ter bevochtiging van een ytong nest

Vragen en info over nestcondities
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Leksz
Lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 31

Verdamper ter bevochtiging van een ytong nest

Bericht door Leksz »

Ik ben zelf bezig met het uitwerken van een koepel... jaa ik probeer het uit te leggen:

Stel je hebt een standaard ferrero roche bakje met een gat in het deksel.

1) je zet 2 water bakjes aan beide zijden ( langs de breedte van het bakje)
2) je schuift er een warmtemat onder ( dus onder de 2 waterbakjes en het ferrero roche bakje)
{} = waterbakje
[] = ferrero roche bakje

stel nu dit voor
{} [] {}
daaronder zit dus een matje

3) je bouwt van een plastic kommetje/schaaltje een koepel ( dit zou beter kunnen werken met een piramide, maar dit is effiecenter)
4) je zet de gehele koepel over de opstelling zodat alles er onder past.
5) je zet de warmtemat aan
6) als het goed is moet na een tijd het water verdampen en stijgt naar boven, daar condenseert het weer als gevolg van aanraking van de koepel.
7) na een geruime tijd stroomt het water weer naar beneden via de rand van de koepel terug in het waterbakje mits je het goed hebt opgesteld.
8) nu denk je wat is hier het praktisch nut van?: het bevochtigd de lucht zonder dikke dauwdruppel in het ferrero roche bakje. ( als het goed is en als het goed is uitgevoerd kan dit werken, want ik heb dit alleen in mn hoofd zitten, ik ga dit wel een keer uitproberen)

Dit principe lijkt heel erg op het systeem om water schoon te maken en te ontkalken, het is in feite dat je het destilleert. Ik zal proberen dit systeem te laten zien door middel van een foto.

groetjes lex
Gebruikersavatar
dondiablo
Lid
Berichten: 308
Lid geworden op: 30 maart 2008
Locatie: Alkmaar, (Nederland)
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Druppelslang ter bevochtiging van een ytong nest

Bericht door dondiablo »

Ik denk dat hij zo iets bedoelt. ;)


Afbeelding

De normale link.
Laatst gewijzigd door dondiablo op 26 mei 2010, 12:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Momenteel op zoek naar :Messor Cephalotes
Gebruikersavatar
Leksz
Lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 31

Re: Druppelslang ter bevochtiging van een ytong nest

Bericht door Leksz »

Bedankt don.
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Druppelslang ter bevochtiging van een ytong nest

Bericht door Phantom »

A. Je moet water flink verwarmen wil het met een beetje vaart verdampen
B. Je moet een redelijk groot temperatuurverschil hebben om condensatie te bewerkstelligen
C. Dit is een broedplaats voor bacteriën en schimmels, namelijk stilstaande lucht, warmte en heel veel vocht
D. Je water, mocht het condenseren, stroomt gewoon weer terug de bakken in met een gewone koepel. Ik neem aan dat je juist wilt dat het vocht in het nest terecht komt? Zo maak je het het nest zelf alleen maar relatief droger, denk ik.
Gebruikersavatar
Leksz
Lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 31

Re: Druppelslang ter bevochtiging van een ytong nest

Bericht door Leksz »

Phantom schreef:A. Je moet water flink verwarmen wil het met een beetje vaart verdampen
B. Je moet een redelijk groot temperatuurverschil hebben om condensatie te bewerkstelligen
C. Dit is een broedplaats voor bacteriën en schimmels, namelijk stilstaande lucht, warmte en heel veel vocht
D. Je water, mocht het condenseren, stroomt gewoon weer terug de bakken in met een gewone koepel. Ik neem aan dat je juist wilt dat het vocht in het nest terecht komt? Zo maak je het het nest zelf alleen maar relatief droger, denk ik.
A: je hoeft er geen vaart in te hebben om het te laten verdampen.
B: er is geen grote temperatuursverschil sinds het allemaal boven een warmtemat ligt.
C: dit kan zeerzeker een broedplaats voor bacterien zijn... maar wat is daarvan het punt sinds sommige soorten mieren van vochtigheid houdt en van warmte. Dus daar zit je standaard aan vast sinds je een soort houdt die een hoge vochtigheidsgraad vereist. je kan dit systeem heel simpel schoonmaken en het water verversen.
D: het is ook het idee dat het water weer terug in de bakken stroomt, de bevochtigde lucht zweeft rond doordat een lichte kou-warmte front zich aandoet. ( ik wil juist condens dus op de koepel )

dit idee is een soort van lichte luchtbevochtiger =]
Gebruikersavatar
Everio
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 14 april 2010
Locatie: Maastricht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Druppelslang ter bevochtiging van een ytong nest

Bericht door Everio »

Leksz schreef:
Phantom schreef:A. Je moet water flink verwarmen wil het met een beetje vaart verdampen
B. Je moet een redelijk groot temperatuurverschil hebben om condensatie te bewerkstelligen
C. Dit is een broedplaats voor bacteriën en schimmels, namelijk stilstaande lucht, warmte en heel veel vocht
D. Je water, mocht het condenseren, stroomt gewoon weer terug de bakken in met een gewone koepel. Ik neem aan dat je juist wilt dat het vocht in het nest terecht komt? Zo maak je het het nest zelf alleen maar relatief droger, denk ik.
A: je hoeft er geen vaart in te hebben om het te laten verdampen.
B: er is geen grote temperatuursverschil sinds het allemaal boven een warmtemat ligt.
C: dit kan zeerzeker een broedplaats voor bacterien zijn... maar wat is daarvan het punt sinds sommige soorten mieren van vochtigheid houdt en van warmte. Dus daar zit je standaard aan vast sinds je een soort houdt die een hoge vochtigheidsgraad vereist. je kan dit systeem heel simpel schoonmaken en het water verversen.
D: het is ook het idee dat het water weer terug in de bakken stroomt, de bevochtigde lucht zweeft rond doordat een lichte kou-warmte front zich aandoet. ( ik wil juist condens dus op de koepel )

dit idee is een soort van lichte luchtbevochtiger =]
Je ontkracht Phantom zijn post maar zonder fatsoenlijke argumenten, dat is geen manier van discussie voeren he.

Maar goed, wil jij ervoor zorgen dat je kolonie voldoende vocht krijgt moet er wel vaart achter zitten en hoe bevochtig je het nest?

Ik heb mijn twijfelingen of de condens wel in het formicarium komt!

Verder ontopic: Ik heb die foto van die blumat ook al eens gezien en toevallig zag ik van de week goedkope ripoffs bij de eurowinkel liggen. :P Voor een euro heb ik dus ook een setje van twee gekocht en ik ben van plan om hier ook eens mee te gaan experimenteren. Gewoon omdat ik ook wel eens een week weg wil zonder verplichtingen te hebben. (Daarom ook mijn zaad etende Messor Barbarus kolonie, die wel een week zonder bijvoeding doorkomt zolang ik genoeg zaden aanbied. :)
Gebruikersavatar
Leksz
Lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 31

Re: Druppelslang ter bevochtiging van een ytong nest

Bericht door Leksz »

Mijn bedoelingen waren niet om phantom zijn reactie te ontkrachten hoor, het is ook nog in een experimentele fase. Het is ook niet bedoeld om een groot ytong nest te bevochtigen, dat is heel moeilijk om dat via deze manier klaar te spelen, wat dus mijn fout is; dat ik niet beschreef dat ik vooral bedoeld is voor een buitenwereld. Sorry ! :oops:

Als dit goed wordt afgesteld kan dit principe ook worden toegepast op een ytong, maar dan kan je beter een ytong blok in een waterbak zetten. Dit lijkt me juist handig voor buitenwerelden van vochtliefhebbende soorten.

Everio, dat is ook een van de voordelen van dit systeem, je kan een dosis water achterlaten waarmee je wel een tijdje mee vooruitkan, dus geen omkijk daarnaar. (lijkt mij wel uitvoerbaar voor de buitenwereld). En als je de Blumat het Ytong nest kan bevochtigen heb je een prima opstelling lijkt mij?

(ik heb stiekem liever een nevelaar maargoed :P)
Gebruikersavatar
Leksz
Lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 31

Re: Druppelslang ter bevochtiging van een ytong nest

Bericht door Leksz »

Maargoed, ik ga dit principe eens goed uittesten en laat ik de resultaten zien :) Ik sprong een beetje te vroeg in een discussie zonder (inderdaad Everio) goede argumenten.

groetjes lex
Gebruikersavatar
Leksz
Lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 31

Re: Druppelslang ter bevochtiging van een ytong nest

Bericht door Leksz »

Oke ik heb nu een simpel experiment opgezet ....
neem een eihouder
Afbeelding
voeg wat kleur toe aan het water (rood in dit geval)
en het moet in het blauwe gedeelte komen

Afbeelding
nu de koepel erop(verkrijgbaar bij uw keuken)
het totale opzicht boven op het terrarium dat rond de 28 graden bevindt:
Afbeelding

nu een tijdje laten staan, kijken of er water verzamelt in het blauwe gedeelte.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Druppelslang ter bevochtiging van een ytong nest

Bericht door Mika »

The proof of the cake is in the eating.

Moet je geen afzakkend gedeelte maken in het plafond, waar je wil dat de druppels afvallen?

Als het werkt, verbruikt het wel nutteloos energie, moet het koud genoeg zijn in de omgeving, en riskeer je veel meer water te verdampen dan je gaat kunnen gebruiken.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Leksz
Lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 31

Re: Verdamper ter bevochtiging van een ytong nest

Bericht door Leksz »

Mika, wat bedoel je met het moet koud genoeg zijn in de omgeving??
En wat betreft meer water te verdampen, ik vang het weer op in het bakje ;) klaar om weer verdampt te worden.
Ik kan wel een afzakkend gedeelte maken, maar ik gok dat het dan te vochtig wordt in de buitenwereld en er druppels vallen (waarin mieren dus kunnen verdrinken?)

im open to suggestions :)
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Verdamper ter bevochtiging van een ytong nest

Bericht door Phantom »

Condensatie treedt alleen op bij een verschil in oplosbaarheid van vocht in lucht. Die oplosbaarheid daalt naarmate de lucht kouder wordt. Daarom zie je over het algemeen ook wolken in de lucht en niet binnenshuis. Nu geldt dit ook voor je opstelling, je verdampte water blijft gewoon verdampt en de lucht is verzadigd met waterdamp. Er zal echter geen condensatie optreden als je geen koeling toepast op je stolp. Daarnaast is je stolp niet concaaf aan de bovenzijde, waardoor ontstane condensatie weer zal teruglopen in je reservoir en niet in je nest. Mieren hebben niet alleen vochtige lucht nodig, maar echt vocht.

Het probleem van deze bak en bacteriën/schimmels is dat het een luchtdicht systeem is. Ik zou zeggen: leg eens een plakje banaan in je opstelling en wacht een paar dagen. Veel microorganismen gedijen het beste in een zeer vochtige omgeving, zonder storingsfactoren, zoals wind. Daarom werken formicaria met een deksel ook niet: enig afval of voedsel beschimmelt binnen een dag.
Gebruikersavatar
Leksz
Lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 31

Re: Verdamper ter bevochtiging van een ytong nest

Bericht door Leksz »

Ik heb net gekeken wat het resultaat is van de opstelling, er zit een klein dauwlaagje in het blauwe gedeelte... Dat valt mij een beetje tegen, misschien kan ik via een andere stolp/koepel een concaaf creeren of een omgedraaide kegel er in jassen.

Ik heb dus wel aangetoond dat de luchtvochtigheid is gestegen met volle verzadiging? Dat is wel een pluspunt. Exacte vochtigheidsgraad kan ik niet meten omdat ik geen meter heb.

Nu nog een probleem zien op te lossen: ongewenste kweek van schimmels en bacteriën.
Voor de Atta soort of andere schimmelkwekers lijkt dit wel ideaal, of ben ik nou gek?
Ik had ergens gelezen dat Atta soorten hun eigen antibioticum kunnen produceren tegen ongewenste bacterien.
Goed, nu iets verzinnen tegen niet schimmelkwekendesoorten om ongewenste groei te voorkomen.
(ik ben even aan het brainstormen)
1) dit systeem wil moet dus voor lang gebruik maken, zonder veel nakijk.
2) het is een hotspot voor ongewenste organismes, mits er ongebruikt voedsel blijft liggen of het water niet vaak ververst wordt.
3) het is eenvoudig in gebruik en gebruikt verspilde energie.
4) het is vrij goedkoop.
5) een vrijwel 100% uitbraakproof uit een buitenwereld.

Hoe kan je nummer 2 veranderen, heeft iemand ideeen?
Gebruikersavatar
Leksz
Lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 31

Re: Verdamper ter bevochtiging van een ytong nest

Bericht door Leksz »

Ik zat te denken aan een kruid dat bacterien dood, maar ik weet niet of je daarmee mieren verstoort of zelfs doodt.
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Verdamper ter bevochtiging van een ytong nest

Bericht door Phantom »

Laat ik duidelijk zijn: je moet het nest beluchten. Anders gaan je mieren gewoon dood na verloop van tijd. Ook schimmelhoudende mieren. Veel mieren bouwen zelfs hun nesten zodanig dat de lucht continu ververst kan worden.
Ik heb dus wel aangetoond dat de luchtvochtigheid is gestegen met volle verzadiging? Dat is wel een pluspunt. Exacte vochtigheidsgraad kan ik niet meten omdat ik geen meter heb.
Ik denk niet dat je dat kan zeggen. Er kunnen vele redenen zijn voor een beetje condens op het schaaltje, bijvoorbeeld dat het schaaltje kouder was dan de omgeving. Daardoor condenseert vocht in de lucht ook. Het zou me verbazen mocht dat vocht daadwerkelijk uit je reservoir komen.


Op je laatste vraag: Er zijn meer soorten bacteriën en schimmels dan andere organismen. Om àl die organismen uit te roeien moet je wel heel kwalijke middelen gebruiken. Daarnaast leven je mieren waarschijnlijk ook samen met sommige soorten bacteriën of schimmels, net als mensen dat doen.
Gebruikersavatar
Leksz
Lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 31

Re: Verdamper ter bevochtiging van een ytong nest

Bericht door Leksz »

Laat ik duidelijk zijn: je moet het nest beluchten. Anders gaan je mieren gewoon dood na verloop van tijd. Ook schimmelhoudende mieren. Veel mieren bouwen zelfs hun nesten zodanig dat de lucht continu ververst kan worden.

True, daar kan ik niks tegen opbrengen.

wat betreft verzadiging van waterdamp, de gehele onderkant dus ook het schaaltje(reservoir) is dezelfde temperatuur, dus er hoopt gewoon een hoeveelheid waterdamp op het schaaltje dat weer verdampt en weer terecht komt op het schaaltje. het is niet een effectieve manier, maar als je nagaat dat het er wel komt werkt het wel, maar onvoldoende.

Maar hoe dan ook, ik zeg niet dat je de organismen moet uitroeien... dat is vrij onwaarschijnlijk om dat met een kruidje te doen, het is ook maar een idee.

Nu ik dit bij elkaar voeg heeft het weinig zin om hier verder in te experimenteren?
Maargoed het was maar een idee ;)

Ps. Phantom het zou geen kwaad doen om wat vriendelijker op te stellen, Ipv te argumenteren dat het niet kan, kan er ook persoonlijke ideeen, meningen worden gegeven. Ik waardeer de objectiviteit, maar het kan te.
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Verdamper ter bevochtiging van een ytong nest

Bericht door Phantom »

Ik probeer het om vriendelijk over te komen, maar het is moeilijk beargumenteren als je niet met tegenargumenten komt. En ik moet toch op een manier proberen duidelijk te maken dat het idee niet zo erg doordacht is. Mijn excuses als dat onvriendelijk overkwam.

Alle ideeën zijn altijd welkom, maar zoals ik in mijn eerste post al aangaf heeft dit ontwerp heel veel nadelen. Met name de beluchting is een probleem, omdat mieren niet zonder verse lucht kunnen. Daarnaast kan je waterdamp uit een schaal niet weer op dezelfde schaal laten neerslaan, als deze dezelfde temperatuur heeft. Het condens dat er op komt zal ongetwijfeld uit de lucht komen, omdat het schaaltje kouder is dan diezelfde lucht. Als voorbeeld: je ziet ook geen druppeltjes water ontstaan op de rand van je glas als daar water in zit.

Mijn reactie op de antibiotica is wellicht wat bot, dat wil ik wel beter onderbouwen. We weten simpelweg het effect niet van antibiotica op mieren. In de natuur hebben mieren deze stoffen ook niet nodig. Daarom is het vaak beter om zulke variabelen weg te houden uit je kolonie.

Over experimenteren: ik moedig het graag aan. Zelf ben ik bezig te kijken wat het effect is van een bepaald antischimmelmiddel op de groei van mieren. Je bent dus niet de enige die nadenkt over nieuwe alternatieven.
Gebruikersavatar
Leksz
Lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 31

Re: Verdamper ter bevochtiging van een ytong nest

Bericht door Leksz »

Goed dat nu terzijde

Nu wil ik gaan testen op ingebouwde water-reservoirs, waar Dondiablo volgens mij ook mee bezig is.
Dit heeft veel weg van de Blumat. Maar ik kom hier nog wel op terug als ik wat inspiratie heb.

groetjes lex
Plaats reactie