Warmtekabel evenveel warmte als warmtemat?

Vragen en info over nestcondities
Plaats reactie
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Warmtekabel evenveel warmte als warmtemat?

Bericht door mn »

Ikzelf begin een probleem te hebben met het opvullen van oppervlakte met warmtematjes, ik begin dus te denken aan een warmtekabel, omdat je deze in alle vormen, en op een groter oppervlak kunt neerleggen. Maar nu zat ik met de vraag of ze evenveel warmte geven? Is met zo 1 stukje draad een temperatuur van 30 graden te bereiken? Want er zijn meer omstandigheden mee gemoeid.

Als ik mijn nieuw Pogonomyrmex occidentalis formicarium moet gaan verwarmen met warmtematjes lijkt het me een te kostelijk plaatje...
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
Everio
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 14 april 2010
Locatie: Maastricht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Warmtekabel evenveel warmte als warmtemat?

Bericht door Everio »

Ja goed, als ik logisch nadenk dan beredeneer ik zo dat als er 7 watt over een warmtemat gaat of 7 watt over de kabel, het gaat om de weerstand die de stroom ervaart en zodoende warmte opwekt. Dit zou dan ook dezelfde warmte opbrengst moeten geven!

Wel is het zo dat als je de kabel heel ver uit elkaar legt je in verhouding minder oppervlakte bedekt en dus zou je je temperatuur niet halen. Snap je?

Als jij je kabel opvouwt en met een elastiek bij elkaar houd zal die plek veel warmte af geven, als je de hele kabel uitrolt wordt dezelfde warmte af gegeven maar over een veel groter oppervlak en zal er dus meer vermogen nodig zijn om toch de omgeving op te warmen. En dus zou je niet dezelfde temperatuur krijgen.

Hoop dat het zo enigszins duidelijk is!
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Warmtekabel evenveel warmte als warmtemat?

Bericht door mn »

Bedankt Everio!

Dan denk ik toch dat ik met iets van isolatie moet gaan werken, of kabel en warmtemat.

Nick.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
Everio
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 14 april 2010
Locatie: Maastricht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Warmtekabel evenveel warmte als warmtemat?

Bericht door Everio »

Ik heb nog even voor je gegoogled: http://www.slangenforum.com/viewtopic.p ... &sk=t&sd=a

Je zou het wel met een kabel moeten redden dus, zolang je de lussen niet te groot hoeft te maken!

Danny
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Warmtekabel evenveel warmte als warmtemat?

Bericht door mn »

Bedankt Danny! Daar heb ik wat aan!

Nick.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Plaats reactie