Bevochtiging van ytong mbv Blumat. (Plantenbevochtiger)

Vragen en info over nestcondities
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Everio
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 14 april 2010
Locatie: Maastricht
Gender:
Leeftijd: 36

Bevochtiging van ytong mbv Blumat. (Plantenbevochtiger)

Bericht door Everio »


Deze post is foutief, bewerking in beton ipv ytong! Op pagina 2 duidelijke foto's van ytong bewerking met Blumat bevochtiging. Of klik onderstaande link!




Heej,

Ik zag enige tijd geleden een topic waar gevraagd werd naar Blumat en ytong. Toevallig heb ik tijdje terug zo'n setje op de kop getikt met dit als doel en vandaag maar eens iets geprobeerd om uit te proberen.

Ik heb een onbewerkt ytong blok gepakt en daar een gat in gemaakt, iets dieper als de helft van de Blumat. Nu heb ik de Blumat gevuld tot aan de rand met water en het slangetje in een glas water gezet. Watjes in het gat in het ytong blok en daar de Blumat in. (Die zit er nu dus voor de helft in.) Ik heb gekozen om te beginnen met de helft omdat ik een ander ytong blok bewerkt had, kamer in gemaakt had met bewatering van onderaf maar het blok werd te nat, tijdens het kleiner maken van de 'lamel' die in het water hing heb ik het hele blok kapot gemaakt. :( Ik probeer dus eerst uit hoe ver het water komt en dan kan ik dan kijken hoe ik de kamers maak en of ik de Blumat nog dieper ga zetten.

Werking van Blumat: Het witte gedeelte plaats je onder de grond en is soort porselein? (Geeft iig water door) Door het vacuum systeem in de Blumat zuigt hij water op vanuit het glas water en geeft dit af aan de droge omgeving rondom het witte gedeelte. Zo wordt een plant dus bewaterd zodra de druk in de grond veranderd en de grond opdroogt.

Eerste foto is een uur na plaatsing, tweede foto is 2,5 uur na plaatsing. Je ziet dat het ytong steeds verzadigder raakt. Ik wil hem zo een lange tijd laten staan omdat het in het begin erg langzaam gaat.

Commentaar? Opmerkingen? Disucssie? Brand maar los!
Laatst gewijzigd door Everio op 18 jun 2010, 10:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Bevochtiging van ytong mbv Blumat. (Plantenbevochtiger)

Bericht door Phantom »

Interessant alternatief, maar dat had ik in het vorige onderwerp ook aangegeven. Hoeveel kost zo'n setje en wat zit daar allemaal in/bij?
Gebruikersavatar
Everio
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 14 april 2010
Locatie: Maastricht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Bevochtiging van ytong mbv Blumat. (Plantenbevochtiger)

Bericht door Everio »

Dit setje heb ik toevallig gekocht voor een euro voor twee! :P Bij een eurowinkel haha...

De echte Blumat zijn 25 euro, dan heb je er ook meestal 2 á 3.
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Bevochtiging van ytong mbv Blumat. (Plantenbevochtiger)

Bericht door Unexisted »

Nice, ik wou dat ook uitproberen. Heb er een hele tijd geleden ook een topic over geopend. Ben benieuwd naar je resultaten.
Gebruikersavatar
Everio
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 14 april 2010
Locatie: Maastricht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Bevochtiging van ytong mbv Blumat. (Plantenbevochtiger)

Bericht door Everio »

Nu heb ik echt iets heel grappigs te vertellen!! (A)

Ik was begonnen aan het bewerken van het materiaal met dit als resultaat. (Bevochtiging van onderaf.) Maar dat blok was me gesneuveld dus ik had zoals in de eerste post te zien is een tweede blok gepakt en hier de Blumat in gemonteerd.

Mijn vader is het weekend terug gekomen van vakantie en hij is erg handig met alles, ik wou even een foto maken voor dit topic om te laten zien hoever het water erin getrokken was. (Foto in de bijlage.) Waarna hij vroeg waarvoor het was, ik uitgelegd en ook gezegd dat het met de frees bewerken niet lukte, hij gevraagd welke freesjes ik gebruikte met als voetnoot dat frezen normaliter alleen kan met hout en niet met beton. Beton? Ja beton, wat blijkt... heb ik gewoon liggen hakken en zagen in zoals in de link hierboven te zien is in beton en niet in cellenbeton. (ytong) haha... (Ik had Unexisted al gevraagd via msn of het ook wel echt ytong was maar hij zei van wel maja via een foto is dat natuurlijk niet goed te zien. Maja ik twijfelde al vroeg in het begin al maar ik, zo fanatiek toch doorgebeund! (A))

Ik vond het al zo raar dat het bewerken zo slecht ging, de frees niet werkte etc etc... Maar goed net nog een blok van 60x20x10 gehaald om daar eens in te gaan bewerken.

Om toch even terug te komen tot dit topic, ik had in het begin het idee dat de bevochtiging niet goed werkte omdat een deel van de Blumat erboven uit stak. Ik heb toen vrijdagavond nog het blok bewerkt zodat de Blumat er helemaal in ging en het blok het hele weekend laten staan met dit als resultaat, hij is zeker voor de helft vol gezogen, glas is ook half leeg nu. (Kanttekening dus dat dit geen ytong is, en bij ytong de bevochtiging sneller zal gaan!) (Ook wel noemenswaardig is het natte karton eronder, dit is nat geworden door de bevochting van het blok beton! En geen geknoeid water!)

Oh en Messor barbarus zal wel niet in dit materiaal kunnen graven denk ik haha... Wel?

Ik wil dit systeem dus wel ook gaan gebruiken in de ytong, alleen denk ik dan toch dat ik die maar voor de helft erin zet. Misschien wel in één keer de diepte goed maak en dan opvul met watten en dan de Blumat zelf kan verstellen.

Tips, opmerkingen, commentaar? Spreek je uit! ;)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Bevochtiging van ytong mbv Blumat. (Plantenbevochtiger)

Bericht door XToF »

Ik denk dat dit een heel interessant concept is. Het bijbevochtigen van het nest is iets dan snel over het hoofd kan gezien worden. Dit kan soms op korte tijd leiden tot de totale eliminatie van de kolonie. Dit apparaat maakt het bevochtigen minder intensief.

Ik zou het slangetje in een afgesloten reservoir laten hangen. Op die manier vermijd je evaporatie van het water via het wateroppervlak en zal je langere tijd voort kunnen.
Gebruikersavatar
Dumdidum
Lid
Berichten: 379
Lid geworden op: 29 juli 2009
Locatie: Amersfoort
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Bevochtiging van ytong mbv Blumat. (Plantenbevochtiger)

Bericht door Dumdidum »

Het ziet er beter uit dan bij mijn creaties.
Ik doe hetzelfde maar dan met omgekeerde waterflessen waarbij ik de dop in het y-tong lijm. Werkt prima, en geen kosten.
Gebruikersavatar
Everio
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 14 april 2010
Locatie: Maastricht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Bevochtiging van ytong mbv Blumat. (Plantenbevochtiger)

Bericht door Everio »

Klopt maar werkt jou systeem met verzadiging? Als bij mij de druk in het ytong hetzelfde is als in de Blumat druppelt hij niet! Dus dan zou logisch gezien altijd hetzelfde stuk even vochtig zijn. (Druk wordt gehandhaafd.) bij jou kan ik begrijpen dat hij blijft druppelen en zo je hele ytobg nat wordt? (Dit is puur theoretisch bekeken vanuit het oogpunt dat ytong hetzelfde werkt als potgrond. Verdere resultaten
moeten zich nog voordoen.)

Een voordeel is ook dat je het waterreservoir zo groot kan maken als je wilt met meerdere Blumat slangen in een reservoir. (Denk aan 20 liter emmers en 10 Blumats. :p)

Verder vind ik jou idee erg ingenieus!
Gebruikersavatar
Dumdidum
Lid
Berichten: 379
Lid geworden op: 29 juli 2009
Locatie: Amersfoort
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Bevochtiging van ytong mbv Blumat. (Plantenbevochtiger)

Bericht door Dumdidum »

Everio schreef:Klopt maar werkt jou systeem met verzadiging? Als bij mij de druk in het ytong hetzelfde is als in de Blumat druppelt hij niet! Dus dan zou logisch gezien altijd hetzelfde stuk even vochtig zijn. (Druk wordt gehandhaafd.) bij jou kan ik begrijpen dat hij blijft druppelen en zo je hele ytobg nat wordt? (Dit is puur theoretisch bekeken vanuit het oogpunt dat ytong hetzelfde werkt als potgrond. Verdere resultaten
moeten zich nog voordoen.)

Een voordeel is ook dat je het waterreservoir zo groot kan maken als je wilt met meerdere Blumat slangen in een reservoir. (Denk aan 20 liter emmers en 10 Blumats. :p)

Verder vind ik jou idee erg ingenieus!
Het water blijft het y-tong indruppelen, kwestie van zwaartekracht. De hoeveelheid water die per dag wegvloeit hangt hoofdzakelijk af van de grootte van het gaatje dat ik in de dop maak (ik heb nesten waar de grootte van het gaatje slechts 1 mm is, en bij mijn myrmica rubra is het 1 cm). Je kunt desgewenst nog een gat boren in het y-tong (opvullen met grind) waar het water dan indruppelt, als je een groter stuk nest nat wilt maken.
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Bevochtiging van ytong mbv Blumat. (Plantenbevochtiger)

Bericht door Unexisted »

Misschien is het een idee om een topic te openen met wat foto's van verschillende systemen voor het bevochtigen van een y-tong nest. Ik gebruik nog de "traditionele" methode, een waterreservoir uithakken. Echter, jullie systemen besparen veel ruimte.
Gebruikersavatar
Everio
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 14 april 2010
Locatie: Maastricht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Bevochtiging van ytong mbv Blumat. (Plantenbevochtiger)

Bericht door Everio »

Goed, zoals onderhand duidelijk is geworden is bovenstaande geen ytong maar gewoon beton haha... Ik ben dus van de week begonnen aan het bewerken van ytong en ik wou weer dit systeem handhaven. Op 15 juni heb ik dit gemaakt en toen ook direct de Blumat gemonteerd. Zie de foto's met onderschrift!

Ik ben van plan om dit sowieso tot het weekend te laten staan, als de bevochtiging dan relatief stabiel blijft. (Ik wil de kamer die nu deels nat is helemaal nat hebben, de rest mag droog blijven voor mijn Messor barbarus!) Dan ga ik er een laagje gips in gieten en maak ik het plexiglas op maat en monteer ik dat. Dan is het nest klaar voor mijn Messor barbarus :) (Die nu rond de 25 werksters heeft, blijven voorlopig nog even in het testbuisje zitten!)

De uitsparing naast de Blumat is voor mijn waterdichte thermostaat sensor, die ligt dan ongeveer op dezelfde diepte als het nest en zal zo juiste waarden geven.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Cube
Lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 21 april 2010
Locatie: Beringen (BE)
Gender:
Leeftijd: 42

Re: Bevochtiging van ytong mbv Blumat. (Plantenbevochtiger)

Bericht door Cube »

Heeft er iemand nog een update over deze methode van bevochtigen?
Gebruikersavatar
Everio
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 14 april 2010
Locatie: Maastricht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Bevochtiging van ytong mbv Blumat. (Plantenbevochtiger)

Bericht door Everio »

Ik heb hier nog vetder mee geexperimenteerd met ytong maar doorveen onverklaarbare reden was de blumat na 2 dagen helemaal droog.. Niet echt betrouwbaar dus.

Ik denk dat dit ook met de zuigkracht van ytong te maken heeft! Dit zou eigenlijk nog wat getest mometen worden in een zandnest.
Plaats reactie