Schimmel?

Vragen en info over nestcondities
Plaats reactie
Gebruikersavatar
PieterB
Lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 05 juli 2009
Leeftijd: 36

Schimmel?

Bericht door PieterB »

Op de zijkant van mijn ytongnest staat zo'n witte 'neerslag'. Het is enkel langs de buitenkant. Ik vraag me af of dit schimmel is of kristallen ofzo. Hoe ik het kan voorkomen en of het eventueel schadelijk is? Voorlopig lijken de mieren er geen last van te hebben.
Thx
Laatst gewijzigd door PieterB op 14 sep 2010, 17:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Schimmel?

Bericht door Phantom »

Dit zouden heel goed zouten kunnen zijn die met het water mee naar buiten zijn genomen en door verdamping weer zijn gekristalliseerd/neergeslagen. Ytong zelf bevat geen voedingsstoffen, dus daar zou ik niet snel schimmels op verwachten.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Schimmel?

Bericht door Mika »

Dat zijn verdampingskristallen: je Ytong is daardoor ook maar beperkt bruikbaar, want hij wordt poreuzer.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
PieterB
Lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 05 juli 2009
Leeftijd: 36

Re: Schimmel?

Bericht door PieterB »

Ok, toch kristallen, Bedankt!
Wel spijtig dat de ytong daardoor minder lang bruikbaar blijft, kheb zo lang aan dat kleine nest zitten knutselen.
Gebruikersavatar
Everio
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 14 april 2010
Locatie: Maastricht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Schimmel?

Bericht door Everio »

Als je gewoon goed ermee om gaat en het niet veel gestoot krijgt te verduren kan je hier toch wel enkele jaren mee doen hoor.

Het wordt poreus en brokkelt daardoor sneller af, echter is dit een lang proces. (Zo heb ik hier op het forum ytong nesten gezien die minstens vier jaar oud waren, ze waren dan ook wel echt aan vervanging toe.) Echter kwam dit eerder door de achtergelaten troep van de mieren dan het afbrokkelen van ytong.

Muren en zijmuren dikker maken helpt natuurlijk mee aan de stevigheid dus ook de duurzaamheid.
Plaats reactie