Lasius Niger bijt mijn pillenblisters stuk.

Vragen en info over nestcondities
Plaats reactie
Gebruikersavatar
floyd
Lid
Berichten: 87
Lid geworden op: 10 juli 2008
Gender:
Leeftijd: 46

Lasius Niger bijt mijn pillenblisters stuk.

Bericht door floyd »

Mijn zwartjes bijten dus hun honingwater-reservior (=pillenblister) stuk.

Sinds dit seizoen heb ik al verdacht veel kapotte pillenblisters moeten vervangen.
Ik graaf mijn blister wat in het zand zodat het niveau van het honingwater gelijk komt met het zand (zodat ze niet te veel moeten klauteren).
Maar nu merk ik dat ze het leuker vinden (denk ik) om de pillenblister te ondergraven en zo een lek te maken.
Dan gaan ze met de doorweekt zandjes vandoor...

Iemand dit gedrag ook al gezien bij Lasius niger of andere mieren?
Bestaan er eventueel Lasius niger-proof pillenblisters of een andere oplossing? ;)
Misschien moet ik mijn pillenblisters niet meer ingraven?

Graag wat advies!

Groet
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Lasius niger bijt mijn pillenblisters stuk.

Bericht door XToF »

Ben je er zeker van dat ze ze stukbijten? Zou het kunnen dat ze ipv het stuk te bijten, zandkorrels op de rand leggen die op hun beurt in contact staan met zandkorrels van je ondergrond? Op die manier zal door capillaire kracht het water van je pillenstrips naar je ondergrond stromen en lijkt het dat je pillenstrips aan het lekken zijn. Om dit te verhinderen kun je je pillenstrips bv op een steen of op een plastic plaat plaatsen.
Gebruikersavatar
floyd
Lid
Berichten: 87
Lid geworden op: 10 juli 2008
Gender:
Leeftijd: 46

Re: Lasius niger bijt mijn pillenblisters stuk.

Bericht door floyd »

Hm, capillaire kracht ey?
Nog nooit van gehoord! :)

Maar ze leggen idd zandjes op het randje van de strip wat je theorie wel zou kunnen bewijzen.
En door die capillaire kracht wordt een strip helemaal leeg gezogen?

Ik neem aan dat de mieren dit met een reden doen, en er zo dus hun voordeel uithalen?
Op zich vind ik het een fascinerend aspectje van de mier.

Ik weet niet of ik er iets ga aan doen, misschien moet ik hen maar laten spelen met die capillaire kracht enzo ;)
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Lasius niger bijt mijn pillenblisters stuk.

Bericht door XToF »

Om capillariteit uit te leggen verwijs ik naar de uitleg over capillariteit op wikipedia omdat ik het zelf niet beter zou kunnen uitleggen.

De strips worden daardoor inderdaad helemaal leeggezogen.

Ik denk dat je dit beter vermijdt omdat er zo voedingsstoffen in je bodem komen die daar door micro-organismen zullen worden afgebroken. Bepaalde micro-organismen kunnen in sommige gevallen giftige metabolieten afscheiden die bij grote en herhaalde blootstelling tot sterfte bij je mieren kunnen leiden.
Plaats reactie