Anti-ontsnappingsmethode: koper

Vragen en info over nestcondities
Nielske
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 06 juni 2011
Gender:
Leeftijd: 42

Anti-ontsnappingsmethode: koper

Bericht door Nielske »

Hallo allemaal,

Vroeger legde mijn moeder een aantal stuivers bij de voordeur om te voorkomen dat er mieren in huis kwamen.
Het koper verstoort het geurspoor van de mier, tenminste dat is het verhaal.
Heeft iemand geprobeerd om een koperdraad als anti-ontsnappingsmiddel te gebruiken boven in de bak?
Ik heb geen idee of het ze echt tegenhoudt. Misschien irriteert het ze wel dermate dat ze het in de bak ook niet meer uithouden.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Groeten Niels
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Anti-ontsnappingsmethode: koper

Bericht door XToF »

Het is bekend dat accumulatie van koper in het lichaam van organismen een giftig effect heeft. Toch lijkt mij deze manier van vergiftiging van mieren niet efficiënt.
In ieder geval, koper werkt zeker niet als anti-ontsnappingsmiddel!
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Anti-ontsnappingsmethode: koper

Bericht door Lvet »

Leg eens een stuk koper/stuiver in je buitenwereld en je zult hoogstwaarschijnlijk zien dat de mieren er gewoon overheen lopen.
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
Gebruikersavatar
thamishan
Lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 16 juni 2011
Locatie: Sint philipsland
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Anti-ontsnappingsmethode: koper

Bericht door thamishan »

Hmm, ik had een keertje gelezen dat koper de geur van mieren verstoord, waardoor ze verdwaald kunnen raken, daarom komen ze liever niet in de buurt, laat staan op koper.
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Anti-ontsnappingsmethode: koper

Bericht door XToF »

thamishan schreef:Hmm, ik had een keertje gelezen dat koper de geur van mieren verstoord, waardoor ze verdwaald kunnen raken, daarom komen ze liever niet in de buurt, laat staan op koper.
Daar zou ik graag meer over weten. Wat is de bron van deze informatie? Ik zou graag willen nagaan op wat dit gebaseerd is.
Nielske
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 06 juni 2011
Gender:
Leeftijd: 42

Re: Anti-ontsnappingsmethode: koper

Bericht door Nielske »

Vul "mieren" en "koper" als zoekterm in en er komen een heel aantal artikelen als zoekresultaat terug. Ik had de vraag gesteld omdat ik de theorie wel kende, maar niet wist of het ook daadwerkelijk werkt. Laat staan dat ik er wetenschappelijk bewijs voor kon vinden.
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Anti-ontsnappingsmethode: koper

Bericht door Phantom »

Bepaalde metalen zijn zeker in staat een hele reeks aan verbindingen kapot te maken, zeker zwavelhoudende verbindingen worden gemakkelijk kapot gemaakt. Echter, als een mier niet over een metalen voorwerp kan, dan zal die er zeker omheen lopen. Verder denk ik niet dat gewoon koper in staat is om deze verbindingen kapot te maken.
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Anti-ontsnappingsmethode: koper

Bericht door Lvet »

Zelfs als koper de feromonensporen zou kunnen verstoren, betekent dat toch niet dat ze er niet overheen kunnen?
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Anti-ontsnappingsmethode: koper

Bericht door Mika »

Alle 'artikels' zijn van mensen die beweren dat het helpt, maar er zit niet echt een betrouwbare reactie tussen. Het gaat puur om mensen met een mening op internet, eigenlijk redelijk waardeloos dus.

Mijn Messor barbarus kolonie is aan het verhuizen, en ze zijn al meer dan een week bezig. Ik heb koperen muntjes op de brug gelegd: we zullen eens zien.

nb: zelfs als dit werkt, dan betekent het nog niet dat het gebruikt kan worden als anti- ontsnappingsmateriaal. Een draadje zal de mieren niet tegenhouden. Je zou dan moeten gaan denken aan koperbeslag: redelijk duur lijkt me.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Anti-ontsnappingsmethode: koper

Bericht door Phantom »

Lvet schreef:Zelfs als koper de feromonensporen zou kunnen verstoren, betekent dat toch niet dat ze er niet overheen kunnen?
Het zou een snelweg van mieren beïnvloeden, mocht dat het geval zijn. Maar nog steeds: ik betwijfel het ten sterkste. Koper is relatief inert. Als koper werkt, dan zou ijzer, zink, nikkel m.i. beter moeten werken.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Anti-ontsnappingsmethode: koper

Bericht door Mika »

De muntjes vallen steeds van de brug: ik neem aan dat de majors ze eraf gooien... Dat is normaal gedrag voor majors; veel wegen van messors zijn vrij van obstakels. Er was wel een hevige reactie met herkenning tegen de muntjes, maar dat is meestal met elk nieuwe voorwerp.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Anti-ontsnappingsmethode: koper

Bericht door Lvet »

En als je ze vastmaakt met tape o.i.d.?
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
Gebruikersavatar
AlmeloRW
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 25 juli 2011
Locatie: Almelo
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Anti-ontsnappingsmethode: koper

Bericht door AlmeloRW »

Ik persoonlijk denk dat dit weer een fabeltje is wat zich als een lopend vuurtje verspreid heeft.
Er word gesproken over de geur die koper verspreid, dat de mieren hier een hekel aan hebben. Maar daar zijn de meningen heel erg over verdeelt.
Ik heb er ook wel vaker van gehoord, maar het klonk na mijn idee niet echt aannemelijk.
Wat ik nog ook nooit eerder gehoord heb is dat mieren een hekel hebben aan afrikaantjes, die bloempjes dan he ;)
Dit las ik weer op een site waar allerlei middeltjes beschreven staan tegen mierenplagen!!
Mn ouders hebben in hun camper een speciale stift/pen voor mieren/insekten van Vapona, waarmee je een lijn over hun feromonen spoor kan trekken.
Deze passeren ze ECHT niet en volgens mij gaan de mieren ook niet dood als ze hiermee in contact zijn gekomen.
Dit ga ik een keer proberen in een buitenwereldje. Gewoon een aantal lijnen maken langs de bovenste rand.
1x messor barbarus q + ruim 800 werksters
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Anti-ontsnappingsmethode: koper

Bericht door Floris »

AlmeloRW schreef:Mn ouders hebben in hun camper een speciale stift/pen voor mieren/insekten van Vapona, waarmee je een lijn over hun feromonen spoor kan trekken.
Deze passeren ze ECHT niet en volgens mij gaan de mieren ook niet dood als ze hiermee in contact zijn gekomen.
Dit ga ik een keer proberen in een buitenwereldje. Gewoon een aantal lijnen maken langs de bovenste rand.
Het lijkt alsof het spoort wordt uitgewist. De mieren zullen snel het spoor opnieuw aanleggen of een andere route vinden.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
AlmeloRW
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 25 juli 2011
Locatie: Almelo
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Anti-ontsnappingsmethode: koper

Bericht door AlmeloRW »

Naar mijn idee word niet hun sporen uitgewist, maar bevat deze stift iets waar ze een hekel aan hebben.
En niet alleen mieren, maar andere insecten maken ook rechtsomkeer bij het gebruiken van deze stift.
Zo hadden we ontzettend veel last van vuurwantsen bij de voordeur.
Na gebruik van deze stift/pen kwamen ze echt niet meer binnen.
Ik probeer het gewoon bij m'n mieren en mocht het goed uitpakken heb ik geluk.
1x messor barbarus q + ruim 800 werksters
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Anti-ontsnappingsmethode: koper

Bericht door Phantom »

Kan je de naam van het product geven? Dan kunnen we zelf desnoods op zoek naar de bestanddelen.
Gebruikersavatar
AlmeloRW
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 25 juli 2011
Locatie: Almelo
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Anti-ontsnappingsmethode: koper

Bericht door AlmeloRW »

@ phantom
De naam van het product had ik er dus bijgezet!
Het is een mieren/insektenpen van Vapona.
De mieren sterven wel als ze ermee in aanraking komen!!
Maar goed een mier zonder kolonie sterft ook.
Op de verpakking staat niet duidelijk op wat erin zit, maar ik zal een stukje overtypen.



Insecticide gebruiksklaar staafje.
Werkzame stof: Cypermethrin
Gehalte: 2% (= ongeveer 0,23 gram actieve stof.

Toelatingsnummer voor Nederland: 9387 N
Toelantingsnummer voor Belgie: 1285 B
Toxicologische groep: synthetisch pyrethroide
1x messor barbarus q + ruim 800 werksters
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Anti-ontsnappingsmethode: koper

Bericht door Lvet »

Dat is duidelijk genoeg, het gaat alleen om de werkzame stof. Het is een insecticide met een neurotoxische werking, dus de mieren zullen inderdaad wel sterven. Of ze de stof ook daadwerkelijk opmerken als onaangenaam en rechtsomkeert maken, is de vraag.
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Anti-ontsnappingsmethode: koper

Bericht door Floris »

Lvet schreef:Het is een insecticide met een neurotoxische werking, dus de mieren zullen inderdaad wel sterven.
In dat geval is het goed dat Phantom dat gevraagd heeft voordat je je miertjes vergiftigt. :)
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
AlmeloRW
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 25 juli 2011
Locatie: Almelo
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Anti-ontsnappingsmethode: koper

Bericht door AlmeloRW »

Ik heb even een foto gemaakt van de achterzijde van de verpakking, voor de duidelijkheid.
Afbeelding
Afbeelding
1x messor barbarus q + ruim 800 werksters
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Anti-ontsnappingsmethode: koper

Bericht door Phantom »

Dat lijkt mij niet geschikt voor een mierenkolonie die je liever laat leven.
Gebruikersavatar
AlmeloRW
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 25 juli 2011
Locatie: Almelo
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Anti-ontsnappingsmethode: koper

Bericht door AlmeloRW »

Mn vader zei dat de mieren zo'n streep niet eens passeren en dit heb ik dus net zelf ook buiten uitgeprobeerd bij een grote kolonie.
Ik had heel flauw een cirkel om een nest in/uitgang gemaakt en ze gaan echt niet over de streep.
Voor ze bij de streep in de buurt komen draaien ze al om en gaan terug het nest in, ik vermoed dat ze dan via een andere uitgang het nest verlaten.
Ik heb later de streep weggewassen met een beetje zand en nu gaan ze er wel weer oveheen.
Ik had daarom het idee van als je een streep langs de bovenzijde van je buitenwereld doet en ze passeren deze niet, dan is dat een mooie uitbraakpreventie.
Maar als ze hierdoor sterven, heb je er natuurlijk niets aan.
1x messor barbarus q + ruim 800 werksters
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Anti-ontsnappingsmethode: koper

Bericht door Lvet »

Ik zou als ik jou was, zoals de rest al aangeeft, inderdaad geen vergif in de buitenwereld van je mieren gebruiken.

Het zou wel mooi zijn als er een stof bestaat die de mieren als onaangenaam ervaren en niet willen passeren, maar die niet schadelijk is. Ik weet niet of zoiets bestaat, want ik zie geen evolutionaire reden voor de mieren om een stof te vermijden als deze niet schadelijk is. Misschien bepaalde feromonen (van andere soorten) die ze afschrikken, maar dat zou een dure uitbraakpreventie zijn. De beste uitbraakpreventies zijn al bekend en zijn goedkoop, dus het is niet echt nodig om naar iets complex op zoek te gaan (behalve uit interesse).
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Anti-ontsnappingsmethode: koper

Bericht door Phantom »

Dergelijke verbindingen zijn altijd enigszins vluchtig en vaak vettig. Je zal het regelmatig moeten vervangen. Fluon is goedkoper en effectiever, bovendien niet per soort verschillend. ;)
Gebruikersavatar
AlmeloRW
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 25 juli 2011
Locatie: Almelo
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Anti-ontsnappingsmethode: koper

Bericht door AlmeloRW »

Waar kan ik dat fluon weghalen dan? Ik heb nu op dit moment nog een dekseltje op mn buitenwereld, met daarin een slang voor zuurstof die afgedekt is met een panty. Zie hieronder:
Afbeelding
Afbeelding
Dit is gewoon een tijdelijke oplossing, na verloop van tijd als de kolonie groter is wil ik de buitenwereld open laten.
1x messor barbarus q + ruim 800 werksters
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Anti-ontsnappingsmethode: koper

Bericht door Phantom »

Fluon is vaak te koop op dit forum, maar ook bij Kalytta of Antstore.

Met een deksel is de luchtcirculatie in je formicarium erg slecht.
Gebruikersavatar
AlmeloRW
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 25 juli 2011
Locatie: Almelo
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Anti-ontsnappingsmethode: koper

Bericht door AlmeloRW »

@ Phantom

Daarom wil ik dus ook zo graag het voor elkaar hebben zodat het zonder deksel kan.
Mn kameraad die ook 3 gynes heeft, heeft (alvast) een buitenwereld gemaakt waarbij hij langs de randen dubbelzijdige plakband wil gebruiken.
Omdat hij zelf ook krekels kweekt voor zn reptielen heeft hij dit ook bij zn krekels gedaan, waarover hij super te spreken is qua uitbraak preventie.
Ik heb hem gezegt dat ik niet weet of dit bij mieren werken gaat, maar hij was er heilig van overtuigd dat het wel werken gaat.
1x messor barbarus q + ruim 800 werksters
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Anti-ontsnappingsmethode: koper

Bericht door Floris »

Een kolonie die vindt dat ze te weinig voedsel of water of geen geschikte nestruimte heeft, zal zijn uiterste best doen om uit te breken. Een beetje plakband of een nare streep zal ze niet tegenhouden.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Anti-ontsnappingsmethode: koper

Bericht door Lvet »

Dubbelzijdig plakband? Hoe houdt dat krekels tegen?

Bij mieren zal het hoogstwaarschijnlijk niet werken, krekels hebben klauwtjes en mieren hebben kleefpoten. Als het heel sterk plakband is zullen de mieren er hoogstens aan vast blijven plakken en sterven.
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Anti-ontsnappingsmethode: koper

Bericht door Mika »

Lvet schreef:Ik zou als ik jou was, zoals de rest al aangeeft, inderdaad geen vergif in de buitenwereld van je mieren gebruiken.

Het zou wel mooi zijn als er een stof bestaat die de mieren als onaangenaam ervaren en niet willen passeren, maar die niet schadelijk is. Ik weet niet of zoiets bestaat, want ik zie geen evolutionaire reden voor de mieren om een stof te vermijden als deze niet schadelijk is. Misschien bepaalde feromonen (van andere soorten) die ze afschrikken, maar dat zou een dure uitbraakpreventie zijn. De beste uitbraakpreventies zijn al bekend en zijn goedkoop, dus het is niet echt nodig om naar iets complex op zoek te gaan (behalve uit interesse).
Zulke stoffen bestaan inderdaad voor verschillende soorten: namelijk zaken afkomstig uit een ander territorium bij territoriale mieren: Het gaat om nestgrond bij Atta species en fecale druppels bij Oecophylla species. Oecophylla oorlogen zijn zo erg, dat de meeste kolonies een 'no ant zone' respecteren. Ze zijn strategisch zo goed, dat ze heel veel andere soorten te baas kunnen, maar de verliezen zijn enorm wanneer ze tegen elkaar uitkomen.
DUCKDUCKGO!
Plaats reactie