Anti-ontsnappingsmethode: koper

Vragen en info over nestcondities
Gebruikersavatar
AlmeloRW
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 25 juli 2011
Locatie: Almelo
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Anti-ontsnappingsmethode: koper

Bericht door AlmeloRW »

Lvet schreef:Dubbelzijdig plakband? Hoe houdt dat krekels tegen?

Bij mieren zal het hoogstwaarschijnlijk niet werken, krekels hebben klauwtjes en mieren hebben kleefpoten. Als het heel sterk plakband is zullen de mieren er hoogstens aan vast blijven plakken en sterven.
Ja dubbelzijdig plakband werkt prima bij krekels, dat heb ik met mn eigen ogen kunnen ondervinden, omdat ik mn maat regelmatig help met verschonen enz.
Sommige stofkrekeltjes proberen via de zijkanten te ontsnappen en die komen ECHT niet verder dan een paar mm op het dubbelzijde plakband.
Hij gebruikt dan ook dat dikkere witte plakband met die gele beschermlaag, deze hoeft hij pas om de 2 a 3 maand te verwisselen.
De krekels ter grote van mieren wipt hij zo van de plakband af met een tandenstoker en de kleinere stofkrekels laat hij er mooi aanzitten en die worden met het verversen van het plakband weggegooit.
En na mijn idee maakt het niks uit of ze nou klauwtjes of kleefpootjes hebben. Als ze via de zijkanten omhoog kunnen klimmen zijn ze beiden instaat te ontsnappen.
Nogmaals, of dit werken gaat voor mieren ondervind mn maat zelf wel. Ik heb hem wel laten lezen op dit forum over de verschillende uitbraakpreventies.
Maar ik kreeg als commentaar: Laat die lui lekker smeren met die uitsmeerbare papjes, wat uiteindelijk opdroogt eraf valt en voor troep zorgt in je buitenwereld.
Hij zei: je gaat wel zien wat beter werkt. Dus ik ben eigelijk wel benieuwd.
1x messor barbarus q + ruim 800 werksters
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Anti-ontsnappingsmethode: koper

Bericht door Lvet »

Mika schreef:
Lvet schreef:Ik zou als ik jou was, zoals de rest al aangeeft, inderdaad geen vergif in de buitenwereld van je mieren gebruiken.

Het zou wel mooi zijn als er een stof bestaat die de mieren als onaangenaam ervaren en niet willen passeren, maar die niet schadelijk is. Ik weet niet of zoiets bestaat, want ik zie geen evolutionaire reden voor de mieren om een stof te vermijden als deze niet schadelijk is. Misschien bepaalde feromonen (van andere soorten) die ze afschrikken, maar dat zou een dure uitbraakpreventie zijn. De beste uitbraakpreventies zijn al bekend en zijn goedkoop, dus het is niet echt nodig om naar iets complex op zoek te gaan (behalve uit interesse).
Zulke stoffen bestaan inderdaad voor verschillende soorten: namelijk zaken afkomstig uit een ander territorium bij territoriale mieren: Het gaat om nestgrond bij Atta species en fecale druppels bij Oecophylla species. Oecophylla oorlogen zijn zo erg, dat de meeste kolonies een 'no ant zone' respecteren. Ze zijn strategisch zo goed, dat ze heel veel andere soorten te baas kunnen, maar de verliezen zijn enorm wanneer ze tegen elkaar uitkomen.
Erg gaaf, zullen andere soorten dan ook absoluut niet die zones betreden of bij (hoge) uitzondering wel?
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
Gebruikersavatar
AlmeloRW
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 25 juli 2011
Locatie: Almelo
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Anti-ontsnappingsmethode: koper

Bericht door AlmeloRW »

Ik zal eens een paar mieren van buiten in een bakje doen en dan een paar van die mieren om cirkelen met de beruchte mieren pen ;) en dan zal ik die eens een paar dagen laten staan.
Ook zal ik bij elk van die mieren een druppel suikerwater toevoegen, zodat ze niet van de honger kunnen sterven.
Mochten deze mieren na een paar dagen dus niet sterven door het spul en niet de cirkel hebben verlaten, is het na mijn idee niet giftig en werkt het prima als uitbraakpreventie.
1x messor barbarus q + ruim 800 werksters
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Anti-ontsnappingsmethode: koper

Bericht door Lvet »

Dat is geen goed experiment om te bepalen of het goedje al dan niet toxisch is voor je mieren.
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
Gebruikersavatar
AlmeloRW
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 25 juli 2011
Locatie: Almelo
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Anti-ontsnappingsmethode: koper

Bericht door AlmeloRW »

Als ik een groepje van 10 a 15 mieren pak, die stop ik in een grote bewaarbox, die bewaarbox zet ik in een grotere bak zodat ik een eilandje creëren kan.
Om elke mier zet ik een cirkeltje met de desbetreffende stift (bij de 1 groter als de ander)
Als ik elke mier in elk cirkeltje een druppel suikerwater geef als voeding zodat dat niet de hoofdoorzaak van sterven kan zijn.
En ik laat die mieren een klein weekje in die bewaarbox leven, wel elke dag controleren.
Mocht er 1 mier dood gegaan zijn krijg ik mn twijfels erbij. Is dit niet het geval, dan ben ik bereid om er VERDER mee te experimenteren.
Mocht er 1 van de mieren ontsnapt zijn uit het cirkeltje, weet ik genoeg dat het als uitbraakpreventie niet geschikt is.
Want 1 van de 15 kan ook 10 van de 150 of zelfs 100 van de 1500 mieren zijn, liever niet dus.
Mocht de mier die ontsnapt is uit zijn (eigen) cirkeltje nog leven na het contact met het spul, ben ik er bijna zeker van dat het spul niet giftig is.

Nog een voorbeeldje (van m'n vader)
M'n vader werd gebeld door kennissen van hem, of m'n vader iets wist tegen een mierenplaag in een keuken.
M'n vader is er met dezelfde stift daar naar toe gegaan en heeft de keuken hiermee behandeld.
Hij heeft een bak koffie gedronken bij die mensen en is een half uur a 3 kwartier later gaan kijken.
Er was geen mier meer te bekennen in de gehele keuken, zelfs geen dode mieren, terwijl het er eerst van stikte!!!
1x messor barbarus q + ruim 800 werksters
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Anti-ontsnappingsmethode: koper

Bericht door Phantom »

Nogmaals:
Lvet schreef:Dat is geen goed experiment om te bepalen of het goedje al dan niet toxisch is voor je mieren.
Een stof hoeft niet per se acuut toxisch te zijn. Zeker in het geval van mieren is dat meestal niet het geval. Werksters consumeren relatief weinig voeding, ze gebruiken suikers als energie, maar de rest gaat naar de koningin en het broed. Bovendien kan een stof ook pas giftig zijn bij chronische blootstelling, niet enkele uren, dagen of weken.
Gebruikersavatar
AlmeloRW
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 25 juli 2011
Locatie: Almelo
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Anti-ontsnappingsmethode: koper

Bericht door AlmeloRW »

Owwwwwwwwww
Ik weet genoeg, laat het onderzoek wel achterwege!
Het klonk na mijn idee wel goed als uitbraakpreventie, omdat mn vader zelf verder geen dode mieren had gevonden na het behandelen.
Maar goed dat ik lid ben van dit forum, het is me nu helemaal duidelijk.
Het risico is gewoon weg te groot om het uberhaupt te proberen, niet doen dus!!
1x messor barbarus q + ruim 800 werksters
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Anti-ontsnappingsmethode: koper

Bericht door Lvet »

Je kan het experiment natuurlijk wel uitvoeren met mieren van buiten, dat kan altijd interessant zijn. Als ze sterven heb je echter nog niet bewezen dat het door de toxine komt. En als ze niet sterven, heb je nog niet bewezen dat de toxine niet dodelijk kan zijn. Maar het is misschien interessant om te zien hoe ze erop reageren. Maar gewoon echt niet bij je eigen kolonie gebruiken, wat de resultaten ook mogen uitwijzen.
Die mieren uit het voorbeeld van je vader zijn misschien gestorven nadat ze naar hun kolonie terugkeerden. Of zoals Phantom zei, misschien is de gyne of het broed daar de dupe van geworden. Bovendien zijn die mieren gewoon vertrokken en zijn ze niet langer blootgesteld aan het goedje, dus misschien zijn ze niet blootgesteld aan toxische concentraties. Kortweg, je weet gewoon niet hoe het met die mieren is afgelopen. Bij gebruik bij je eigen mieren, zullen ze veel langduriger blootgesteld worden dan de mieren van je vader of de mieren uit je experiment van een week.

Een ander mankement aan het experiment is dat deze niet representatief is voor de toepasbaarheid van het middel als anti-uitbraakmiddel. De mieren in jouw experiment zijn omsloten en zullen misschien net zoveel hinder ondervinden van de toxine wanneer ze zich binnen de cirkel bevinden als wanneer ze eroverheen lopen. Ze zullen het dus misschien voor lief nemen om er overheen te lopen. Bovendien levert een zoekopdracht over Cypermethrine op dat dit middel afgebroken wordt onder invloed van bijvoorbeeld zonlicht. Dat betekent dat jij niet goed kan zien wanneer het uitgewerkt is en je mieren kunnen ontsnappen.
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
Gebruikersavatar
AlmeloRW
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 25 juli 2011
Locatie: Almelo
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Anti-ontsnappingsmethode: koper

Bericht door AlmeloRW »

Als ik het niet als uitbraakpreventie gebruiken kan zie ik zo`n onderzoek als zinloos.
Zou niet weten waarom ik die beestjes dan kwellen moet, of zelfs dat het risico bestaat dat ik een (mooie) kolonie om zeep help puur voor interesse in het product.
Als het misschien als uitbraakpreventie kon dienen had ik er wel tijd in willen steken en had ik het niet als zinloos gezien.
En wat betreft het afbreken van cypermethrine door zinlicht: hier hebben ze van het product zelf al rekening mee gehouden.
Er staat namelijk een tijd op hoelang het spul werkzaam is (binnen 6 maand en buiten 3 volgens mij) dus dat zou betekenen dat je het dan opnieuw aanbrengen moet.
Dus dat was opzich geen probleem geweest.
En als het als uitbraakpreventie dienen kon was het opzich ook vrij goedkoop geweest.
Zo`n stift kost 1 a 2 euro en is ten grote van een permanent marker (zelfde inhoud) dus je kan er grote oppervlakken mee bestrijken.
Maar goed, we kunnen hier wel over doorgaan, maar qua uitbraakpreventie word het toch niets dus vind ik het wel goed zo ;)
1x messor barbarus q + ruim 800 werksters
Gebruikersavatar
Jorden
Lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 10 september 2011
Locatie: Utrecht
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Anti-ontsnappingsmethode: koper

Bericht door Jorden »

Even terug naar het onderwerp van deze thread: koper :)

Ik hoor mensen in mijn omgeving ook vaak zeggen dat een rij koperen muntjes zou voorkomen dat mieren je huis binnen komen. Ik heb even gegoogled. Sommige sites claimen dat mieren niet over koper heen zouden komen. Andere sites gaan iets verder, en claimen dat de geur van koper mieren afstoot. Maar geen van allen zijn wetenschappelijke sites, of onderbouwen de claims. Wat ik wel vond is dat koper wordt verwerkt in hout om te voorkomen dat termieten het aanvreten. Maar niks officieels over mieren.

Omdat het in mijn oren als een broodje aap verhaal klonk, heb ik maar eens zelf een muntje in mijn lasius niger buitenwereld gelegd.

Afbeelding

Na een week:
- de lasius niger lopen nog steeds over het muntje heen
- de lasius niger vertonen helemaal geen tekenen last te hebben van (de geur van) het muntje

Dus tot nu toe heb ik nog geen enkele reden om aan te nemen dat koperen muntjes echt werken. Ok, mijn test was natuurlijk verre van wetenschappelijk verantwoord, maar bij de mensen die zeggen dat het bij hen werkte kunnen ook vele andere factoren van invloed geweest zijn op de mieren.
Lasius Niger
Formica Fusca
Formica Sanguinea
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Anti-ontsnappingsmethode: koper

Bericht door Floris »

Zie ook de veelgestelde vragen over uitbraakbeveiliging. ;)
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Jorden
Lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 10 september 2011
Locatie: Utrecht
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Anti-ontsnappingsmethode: koper

Bericht door Jorden »

Haha, dat het in hetzelfde rijtje staat als voodoo zegt al genoeg ;)
Lasius Niger
Formica Fusca
Formica Sanguinea
Plaats reactie