Te veel vocht in mijn Lasius niger nest?!

Vragen en info over nestcondities
Plaats reactie
Gebruikersavatar
AlmeloRW
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 25 juli 2011
Locatie: Almelo
Gender:
Leeftijd: 41

Te veel vocht in mijn Lasius niger nest?!

Bericht door AlmeloRW »

Ik heb 3 reageerbuisjes met elk een gyne en een aantal werksters (geboost).
Als afscheiding tussen het suikerwater en de ruimte waarin ze leven heb ik een dubbelgevouwen (en dan) opgerold wattenschijfje gebruikt.
Bij 2 van mijn buisjes werkt dit echter prima, maar bij 1 van mijn buisjes wordt het na mijn idee toch iets te vochtig.
Er wordt hier op het forum gesproken dat je het bijna niet te vochtig kan maken en dat lasius niger beter tegen vocht dan tegen droogte kan.
Bij het laatste reageerbuisje waarover ik sprak, komt soms een hele klein laagje suikerwater in het leef gedeelte.
De eieren en poppen liggen hier ook soms in, maar als ik dit zie draai in het buisje een kwartslag zodat ze uit die nattigheid zijn.
Ik zag gisteren dat er 2 mieren half verdronken waren in het hele kleine laagje suikerwater en ik heb het vermoeden dat de overige poppen hierdoor niet meer uitkomen.
Vandaag waren de 2 half verdronken mieren alweer aan het rondlopen, gelukkig.
Ik had deze gyne al een nieuw verblijf aangeboden, maar ze denkt er niet aan om haar eigen reageerbuisje te verlaten.
Heeft dit geen verdere gevolgen voor mijn eitjes, poppen en/ of mieren?
1x messor barbarus q + ruim 800 werksters
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Te veel vocht in mn Lasius niger nest?!

Bericht door Phantom »

Waarom geef je je mieren suikerwater in een reservoir? Dat is niet nodig en zelfs afgeraden. ;)
Gebruikersavatar
AlmeloRW
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 25 juli 2011
Locatie: Almelo
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Te veel vocht in mn Lasius niger nest?!

Bericht door AlmeloRW »

Ik dacht dat ik hier toch wel meerdere keren gelezen had dat suikerwater aan mieren gegeven kan worden.
In het schone aangeboden buisje had ik wel gewoon water zitten, maar mijn mieren hadden totaal geen interesse in deze buis.
Wat raad jij me aan dan Phantom? En zou je misschien antwoord kunnen geven op mijn vraag?!
1x messor barbarus q + ruim 800 werksters
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Te veel vocht in mn Lasius niger nest?!

Bericht door Phantom »

Suikerwater kan inderdaad gegeven worden, maar uitsluitend als druppels die de mieren zelf moeten oplikken. In een reservoir geeft dat een grote kans op schimmels. Ook vervelend is dat als het lekt, dat het een stroopachtige laag achterlaat, waar mieren in kunnen blijven plakken. Daarmee heb ik ook gelijk deels antwoord gegeven op je vraag: ik zou de mieren verhuizen naar een buis met een reservoir van schoon water. Eventueel een wat dikkere prop watten zodat het water er niet doorheen kan stromen. Dat de mieren niet uit zichzelf willen verhuizen is omdat ze in het suikerwater op het moment ook wel prima zullen zitten.
Gebruikersavatar
AlmeloRW
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 25 juli 2011
Locatie: Almelo
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Te veel vocht in mn Lasius niger nest?!

Bericht door AlmeloRW »

Ik had vaker gehoord dat suikerwater kan gaan schimmelen.
Maar bij mij is dit niet het geval. Dit weet ik omdat ik op 1 dag 6 reageerbuizen klaar gemaakt heb met allemaal dezelfde verhouding suikerwater (in 1x klaargemaakt)
3 van die reageerbuizen staan dus bij mij en die andere 3 staan bij een vriend van me.
Bij mijn vriend wordt het water wazig in de reageerbuizen, wat dus duidt op dat het gaat of begint te schimmelen.
Bij mij is dit ECHT niet het geval, het water blijft gewoon helder (gelukkig)
Ik heb de reageerbuis met 8 werksters aan een buitenwereldje gekoppeld en daarin had ik van dat zandbak zand gedaan.
Nu zijn ze het zand aan het verslepen in de buis, maken hun nest kleiner zeg maar.
Ook had ik een tabletten hulsje in het zand van het buitenverblijf gezet, wat ik gevuld heb met aardbeien ranja light.
Hierin is me een mier verdronken, maar die heb ik op de kant gelegd, kijken of die er weer bovenop komt.
Verhuizen naar een schone buis wordt dus niets omdat ik dit al reeds geprobeerd heb.
Heb de schone buis een week eraan laten zitten, zonder resultaat.
1x messor barbarus q + ruim 800 werksters
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Te veel vocht in mn Lasius niger nest?!

Bericht door Phantom »

Waarom geef je je mieren een light frisdrank?

Verhuizen kan eventueel ook "hardhandig", door de mieren en het broed in de buitenwereld te leggen en maar één keuze open te laten.
Gebruikersavatar
AlmeloRW
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 25 juli 2011
Locatie: Almelo
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Te veel vocht in mn Lasius niger nest?!

Bericht door AlmeloRW »

Ik gaf de mieren ranja light omdat ik niets anders in huis had/heb.
Was uberhaupt al niet de bedoeling om dit aan te schaffen, maar goed het is er nu eenmaal.
En met hardhandig bedoel je alle eieren, poppen, mieren en de gyne uit hun eigen reageerbuis schudden, zodat ze in het buitenverblijf komen te liggen?
Hieronder een foto van mn buitenwereld:
Afbeelding
In het tablettenhoudertje zit nu een plukje watten tegen verdrinken
1x messor barbarus q + ruim 800 werksters
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Te veel vocht in mn Lasius niger nest?!

Bericht door Phantom »

Ik weet niet wat er allemaal in die light limonade zit, maar bepaalde verbindingen (met name sorbaten en benzoaten) staan bekend als een remmend effect op insectengroei te hebben. Meng gewoon een beetje suiker met water, dat is veel effectiever. De limonade is gezonder voor jou zelf. :)

Ik heb wel wat commentaar op je buitenwereld. Je wil de buitenwereld er wat interessanter uit laten zien, maar voor de mieren heeft dit weinig zin en kan het zelfs schimmels veroorzaken die moeilijk te controleren zijn. Het zand ziet er ook erg vochtig uit, waardoor de mieren er gemakkelijk in kunnen graven. Voor je het weet is de kolonie ergens in je buitenwereld getrokken en heb je er geen zicht meer op.

Het ruwe verhuizen is inderdaad op die manier bedoeld, mits je het wel enigszins voorzichtig doet. Eventueel achtergebleven broed kan je met een vochtig penseel oppakken en bij de mieren leggen.
Gebruikersavatar
AlmeloRW
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 25 juli 2011
Locatie: Almelo
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Te veel vocht in mn Lasius niger nest?!

Bericht door AlmeloRW »

Ok ik zal de light ranja gelijk ff weghalen.
Wat betreft je commentaar, de planten zijn kunstplanten in mijn buitenwereld en de stenen heb ik uitgekookt in kokend water.
Het zand komt uit het zandbakje van mijn zoontje en dat heb ik ook uitgekookt, vandaar dat het aan de vochtige kant is.
Dus ik zou niet weten wat nu nog schimmels zou kunnen veroorzaken.
Ik heb verder geen voedsel in het buitenwereldje liggen, ook geen insecten of zo.
Voor schimmels ben ikzelf nog niet eens zo zeer bang.
Ik heb mijn 2 andere kolonies aangesloten op een slang met een water reservoir (geen suiker erbij in) en 1 van de kolonies is al druk aan het verhuizen.
Dus morgen heb ik een reageerbuis over, als het goed is, die ik gebruiken kan om de mieren met het buiten wereldje te verschonen.
Als ik de reageerbuis (leeggeschud) laat liggen met de eitjes erin, zullen ze die dan niet na verloop van tijd zelf weer ophalen?
1x messor barbarus q + ruim 800 werksters
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Te veel vocht in mn Lasius niger nest?!

Bericht door Phantom »

Dan trekken ze mogelijk weer het buisje in. :)
Gebruikersavatar
AlmeloRW
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 25 juli 2011
Locatie: Almelo
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Te veel vocht in mn Lasius niger nest?!

Bericht door AlmeloRW »

Ok, dan ben ik dus echt verplicht een reageerbuisje compleet leeg te halen.
Heb ik weer wat te doen zeg maar :lol:
Bedankt voor de duidelijke info Phantom!
1x messor barbarus q + ruim 800 werksters
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Te veel vocht in mn Lasius niger nest?!

Bericht door ProXi »

AlmeloRW schreef:Ik dacht dat ik hier toch wel meerdere keren gelezen had dat suikerwater aan mieren gegeven kan worden.
In het schone aangeboden buisje had ik wel gewoon water zitten, maar mn mieren hadden totaal geen interesse in deze buis.
Wat raad jij me aan dan Phantom??? en zou je misschien antwoord kunnen geven op mn vraag?!
Ik doe dat eigenlijk ook regelmatig als ik een tijd niet thuis ben. Dus wellicht heb je dat van mij gelezen.
Soms ben ik een paar weken niet bij mijn ouders thuis en dan sluit ik gewoon 2 of 3 buisjes suikerwater op het nest aan.

Mijn grote Lasius niger kolonie staat nog daar als enigste kolonie, omdat ik hier daar geen ruimte voor heb door de grootte van de set-up.
En ik heb er nooit problemen mee. Nog nooit een schimmel gehad en mijn kolonie doet het toch wel erg goed wat je ook in mijn blog kan zien.
Het enige wat ze een beetje afremt is dat ze nu iets minder insecten krijgen dan als ik er wel zelf ben. Anders waren het er nog meer geweest.

Maar het zal misschien bij anderen wel eens fout gaan. Ik heb daar in 2 jaar nooit last van gehad eigenlijk.
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Te veel vocht in mn Lasius niger nest?!

Bericht door Phantom »

Het is natuurlijk iets anders als je het gebruikt als voedsel. Ik begreep dat AlmerloRW suikerwater in z'n nestruimte gebruikt.
Gebruikersavatar
AlmeloRW
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 25 juli 2011
Locatie: Almelo
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Te veel vocht in mn Lasius niger nest?!

Bericht door AlmeloRW »

Klopt ik gebruikte het suikerwater in het nest gedeelte.
Het enige nadeel ervan vind ik dat het reageerbuisje een beetje plakkerig kan worden aan de binnenkant en de voordelen zijn dat je je nest bevochtigt en gelijk een vorm van voeding aan kan bieden (wat duid op een GOED opgezwollen gaster bij de gyne en 8 werksters).
Van mijn 3 reageerbuisjes was er maar 1 die ECHT aan vervanging toe was, omdat ik het (na mijn idee) te vochtig vond.
Met die andere 2 was niets aan de hand.
1x messor barbarus q + ruim 800 werksters
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Te veel vocht in mn Lasius niger nest?!

Bericht door Phantom »

Fysogastrie is ook te zien bij kolonies die alleen water krijgen. Dat zegt niet zoveel over of ze het leuk vinden of niet. ;)
Gebruikersavatar
AlmeloRW
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 25 juli 2011
Locatie: Almelo
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Te veel vocht in mn Lasius niger nest?!

Bericht door AlmeloRW »

Ok, dus ook op alleen water zou een kolonie kunnen leven??
Ik had begrepen dat (voornamelijk) de werksters suikers nodig hebben voor de verbranding van energie, om dingen voor de kolonie te kunnen doen zeg maar.
Maar het komt erop neer dat in het nest gedeelte het vocht er puur inzit om het nest zelf vochtig te houden.
En in een buitenwereld moet dan dus suikerwater of honingdauw aangeboden worden?
1x messor barbarus q + ruim 800 werksters
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Te veel vocht in mn Lasius niger nest?!

Bericht door ProXi »

Phantom schreef:Het is natuurlijk iets anders als je het gebruikt als voedsel. Ik begreep dat AlmerloRW suikerwater in z'n nestruimte gebruikt.
Ah op die manier.
Dat had ik even verkeerd gelezen. Mijn excuses.

Hier heb ik zelf ook wel eens aan gedacht om dat te doen.
Alleen leek me dat niet zo handig, omdat ze vaak als ze in het buisje leven afval tegen het watje drukken en je dan denk ik sneller schimmels krijgt.
En inderdaad soms krijg je dan ook kleverige vocht in je buisje. Dat lijkt me ook niet super handig.

Je kan inderdaad het beste in de buitenwereld suikerwater aanbieden.
Als ze echt nog in een buisje leven, zou je ook een heel klein druppeltje suikerwater in het buisje kunnen leggen.
Je moet er dan wel voor zorgen dat het ook echt een klein druppeltje is.
Vooral bij echt beginnende kolonies deed ik dat altijd. Als ze iets groter zijn en ze het buisje uitkomen als je ze eten geeft, kan je het
buisje beter in een buitenwereld leggen en ze daar ook suikerwater in aanbieden.
Gebruikersavatar
AlmeloRW
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 25 juli 2011
Locatie: Almelo
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Te veel vocht in mn Lasius niger nest?!

Bericht door AlmeloRW »

@ proxi

Van schimmels was er bij mij geen sprake, maar het enige probleem was dat 1 van mijn buisjes te vochtig werd (naar mijn idee) en door die suiker kan je dan een plakboel krijgen.
Dit merkte ik vooral aan de poppen, die bleven vooral hangen aan de vocht en kwamen ook niet meer uit (te vochtig dus?)
Maar proxi, leg jij nou een reageerbuis met suikerwater in je buitenwereld om je (grotere) kolonie te voeden?
1x messor barbarus q + ruim 800 werksters
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Te veel vocht in mn Lasius niger nest?!

Bericht door ProXi »

AlmeloRW schreef:@ proxi

Van schimmels was er bij mij geen sprake, maar het enige probleem was dat 1 van mn buisjes te vochtig werd (na mijn idee) en door die suiker kan je dan een plakboel krijgen.
Dit merkte ik vooral aan de poppen, die bleven vooral hangen aan de vocht en kwamen ook niet meer uit (te vochtig dus???)
Maarre proxi, leg jij nou een reageerbuis met suikerwater in je buitenwereld om je (grotere) kolonie te voeden?
Nee ik sluit ze echt letterlijk aan.
In het begin van het onderstaande filmpje kan je dat direct in het begin al zien:


Je kan ze echter ook los in de buitenwereld leggen.
Dat doe ik namelijk bij mijn Formica sanguinea kolonie.
Echter hebben de mieren wel een voorkeur als je gewoon suikerwater op een klein schaaltje, pillenstrip of iets dergelijks aanbiedt.

Dat met de buisjes is vooral een methode wanneer je wel eens even niet thuis bent.
Aangezien ik regelmatig een paar dagen dan in Delft dan in Kampen ben, zorg ik op deze manier er toch voor dat ze altijd wat kunnen drinken.
Gebruikersavatar
AlmeloRW
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 25 juli 2011
Locatie: Almelo
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Te veel vocht in mn Lasius niger nest?!

Bericht door AlmeloRW »

Ik heb nu alle 3e reageerbuisjes verschoond, gewoon water in het nest gedeelte.
Alleen bij mijn laatste buisje, waar ze zand in versleept hadden, kon ik (jammer genoeg) niet alle eitjes redden.
Denk dat de helft zo'n beetje verloren is gegaan, kon gegeven moment geen onderscheid meer maken tussen zand of eieren :(
Maar goed die gyne heeft de helft van haar eieren nog en ik had haar geboost met een aantal werksters, 5 op het moment!
1x messor barbarus q + ruim 800 werksters
Gebruikersavatar
AlmeloRW
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 25 juli 2011
Locatie: Almelo
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Te veel vocht in mn Lasius niger nest?!

Bericht door AlmeloRW »

@ proxi

Is dat filmpje van je eigen kolonie?
Zoja ziet er wel cool uit! Hoeveel mieren heb je wel niet??
1x messor barbarus q + ruim 800 werksters
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Te veel vocht in mn Lasius niger nest?!

Bericht door ProXi »

AlmeloRW schreef:@ proxi

Is dat filmpje van je eigen kolonie?
Zoja ziet er wel cool uit! Hoeveel mieren heb je wel niet??
Ja, dat zijn mijn schatjes :lol:
Ben er zelf ook blij mee :D
In mijn blog (zie onderschrift) kan je nog meer van ze zien.

Ik heb geen idee hoeveel het er zijn.
Wel erg veel. Het hadden er nog meer kunnen zijn, maar er zijn vorig jaar 2 ontsnappingen geweest en ik geeft ze niet heel veel insecten meer.
Anders krijg ik dagelijks echt heel heel veel mieren erbij.
Op een gegeven moment zaten 4 kamers vol met poppen de hele tijd.
Gebruikersavatar
AlmeloRW
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 25 juli 2011
Locatie: Almelo
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Te veel vocht in mn Lasius niger nest?!

Bericht door AlmeloRW »

Dus het komt erop neer dat je je kolonie groei zelf in stand houdt?
Als ik mijn kolonie dus weinig dierlijke eiwitten geef, gaat de groei (van de larven) gestaag en met veel dierlijke eiwitten groeit de kolonie dus sneller.
Maar is het dan niet zo dat als je juist minder dierlijke eiwitten geeft dat je dan (krom gezegd) in het begin stadium komt van een gyne met alleen eieren/larven zonder werksters.
Naar mijn idee zou je dan toch weer kleine ondervoede miertjes krijgen, zoals in een beginnende kolonie?
Of ligt het bij larven van een grote kolonie anders?
1x messor barbarus q + ruim 800 werksters
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Te veel vocht in mn Lasius niger nest?!

Bericht door ProXi »

Ja, je kan op die manier de groei zelf een beetje bepalen.
Als je ze heel veel eten blijft geven dan zal kolonie daarop reageren.
De koningin gaat dan veel meer eitjes leggen, waardoor je veel meer larven krijgt en veel meer poppen.
Wanneer ze een langere periode minder insecten gekregen hebben dan zie je dat je op een gegeven moment veel minder eitjes, larven en poppen hebt.
Dat heb ik al een paar keer geconstateerd bij mijn kolonie.

Als je de kolonie een lange tijd veel eten geeft en je heb daardoor ook veel larven. En je geeft ze dan vervolgens minder eten dan zal dat denk ik zeker effect hebben op de ontwikkeling van de mieren. Een gedeelte van de larven zal zich dan waarschijnlijk ontwikkelen tot kleinere en minder sterke werksters.
Hier heb ik zelf niet zo op gelet, maar het lijkt me wel een logisch gevolg. Of ze moeten de larven gaan opeten om andere larven te kunnen voeden.
Gebruikersavatar
AlmeloRW
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 25 juli 2011
Locatie: Almelo
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Te veel vocht in mn Lasius niger nest?!

Bericht door AlmeloRW »

Heel duidelijke uitleg, zit natuurlijk wat in.
Wel tof dat je zo zelf een beetje bepalen kan hoe hard je kolonie groeit.
Maar is het niet zo dat als je veel eten geeft dat de kolonie ook eten laat liggen, want ze kunnen toch niet meer pakken dan ze (uiteindelijk) nodig hebben.
Wat resulteert dat het overige voedsel dus waarschijnlijk afval wordt.
Of is het een kwestie van zelf een beetje uitproberen hoeveel je kolonie (larven) verorberen kan?
1x messor barbarus q + ruim 800 werksters
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Te veel vocht in mijn Lasius niger nest?!

Bericht door XToF »

@AlmeroRW Uit je berichten hier blijkt duidelijk dat je het beste voor je beestjes wil. Soms kan het zijn dat wanneer je iets onderneemt om beter resultaat te halen, dit eigenlijk meer nadelen dan voordelen oplevert. Het vullen van het waterreservoir met suikerwater zonder bewaarmiddelen ipv zuiver water is hiervan een voorbeeld. Het toevoegen van een heel makkelijk om te zetten voedingsstof zoals suiker (sucrose) zal met absolute zekerheid na verloop van tijd door micro-organismen worden opgezet in metabolieten (afvalstoffen). Sucrose in water is de perfecte habitat voor gistcellen. Gistcellen zijn microscopisch klein en zullen zo goed als zeker in het waterreservoir terecht komen. Eens ze zich beginnen te vermenigvuldigen zal de suiker snel worden omgezet in voornamelijk ethanol, dat later door bacteriën (Acetobacter) kan gebruikt worden als voedingsstof en zal omgezet worden in azijnzuur, dat dan weer het water zuur zal maken. Ik raad het vullen van het waterreservoir dan ook heel erg af.
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Te veel vocht in mijn Lasius niger nest?!

Bericht door ProXi »

XToF schreef:@AlmeroRW Uit je berichten hier blijkt duidelijk dat je het beste voor je beestjes wil. Soms kan het zijn dat wanneer je iets onderneemt om beter resultaat te halen, dit eigenlijk meer nadelen dan voordelen oplevert. Het vullen van het waterreservoir met suikerwater zonder bewaarmiddelen ipv zuiver water is hiervan een voorbeeld. Het toevoegen van een heel makkelijk om te zetten voedingsstof zoals suiker (sucrose) zal met absolute zekerheid na verloop van tijd door micro-organismen worden opgezet in metabolieten (afvalstoffen). Sucrose in water is de perfecte habitat voor gistcellen. Gistcellen zijn microscopisch klein en zullen zo goed als zeker in het waterreservoir terecht komen. Eens ze zich beginnen te vermenigvuldigen zal de suiker snel worden omgezet in voornamelijk ethanol, dat later door bacteriën (Acetobacter) kan gebruikt worden als voedingsstof en zal omgezet worden in azijnzuur, dat dan weer het water zuur zal maken. Ik raad het vullen van het waterreservoir dan ook heel erg af.
Hallo XToF,

Vul je weleens buisjes met suikerwater als voedsel?
Als je een tijdje van huis bent, bijvoorbeeld vanwege een vakantie.
Of raad je dat ook af?

@ AlmeroRW
Ja, je kan het op die manier wel een beetje bepalen.
Maar het beste is natuurlijk ze altijd voldoende voedsel te geven.
Dan ontwikkelt je kolonie het beste en krijg je ook een sterke gezonde kolonie.

Als je ze teveel eten geeft laten ze het inderdaad liggen.
Je kan die insecten dan het beste verwijderen, om schimmels en mijten te voorkomen.
Ik kan je helaas niet aangeven hoeveel ze nodig hebben. Je moet het inderdaad vooral zelf uitproberen.
De ene keer nemen ze ook meer aan dan de andere keer. Zelf had ik ook altijd die vraag in het begin.

Het beste is om ze in ieder geval elke dag vers suikerwater aan te bieden en een aantal insecten. De insecten doe je dan vooral op je gevoel eigenlijk en je kijkt hoe ze erop reageren.
Wanneer ze de insecten niet meer aannemen, dan verwijder je ze gewoon weer als ze het laten liggen of als ze de insecten weer terug dumpen in de buitenwereld.
Gebruikersavatar
AlmeloRW
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 25 juli 2011
Locatie: Almelo
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Te veel vocht in mijn Lasius niger nest?!

Bericht door AlmeloRW »

@ Xtof

Het nestgedeelte vullen met suikerwater heb ik eigenlijk niet met opzet gedaan.
Ik had het in het begin gewoon verkeerd begrepen.
Ik had dus gelezen dat je suikerwater als energiebron kon geven aan de werksters en gyne, maar het probleem was dat ik (toen) nog niet wist dat ik het apart aanbieden moest.
En ik had verder dus reageerbuisjes gezien wat (normaal gesproken) gevuld met water waren.
Ik dacht dus dat is dus suikerwater, wat dus niet het geval was.
Maar het aparte was (zoals ik al eerder zei) bij mijn kameraad heb ik 6 reageerbuizen klaar gemaakt.
Ik had in een glaswater water met opgeloste suiker erin klaar gemaakt, hiermee heb ik alle 6e reageerbuizen gevuld.
Bij mijn kameraad was na een week en een half het water gewoon wazig, net of je (dun) melk met water vermengt.
Bij mij bleven het suikerwater kraakhelder, zelfs tot op de laatste dag dat ik de reageerbuizen verschoond heb met water.
Zelfs het watje was nog spierwit, dus daarom maakte ik me niet druk.
Maar ik vond het minder toen het (naar mijn idee) te vochtig werd en gelijk ook heel plakkerig.
Ik had 3 werksters vast zitten in die troep en toen heb ik ook stappen ondernomen.
Het heeft mij met het schoonmaken wel de helft van de eieren gekost.
Want ik kreeg ze niet gemakkelijk van het plakkerige reageerbuis wandje af.
Helaas!
1x messor barbarus q + ruim 800 werksters
Gebruikersavatar
AlmeloRW
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 25 juli 2011
Locatie: Almelo
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Te veel vocht in mijn Lasius niger nest?!

Bericht door AlmeloRW »

@ proxi

Het wordt voor mij vooral uitvogelen van hoe en wat allemaal. De 3 gynes die ik op dit moment heb zijn ook mijn eerste gynes. Ik heb verder nooit een mierenkolonie gehad. Gelukkig ben ik wat dat betreft een speurneus als mijn intresse ergens naar uit gaat. Ik heb hier ook veel van het forum kunnen leren door zo'n beetje alle info van de beginnershandleiding, veelgestelde vragen en handleidingen. Verder lees ik ook veel op het forum zelf wat leden er neerzetten, waar je ook veel dingen van kan leren.
Het komt wel goed en zo niet, dan kan ik altijd nog weer een vraag of probleem voorleggen op het forum.
1x messor barbarus q + ruim 800 werksters
Plaats reactie