Verwarming Messor barbarus

Vragen en info over nestcondities
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Verwarming Messor barbarus

Bericht door ProXi »

Ik wil misschien dit jaar dit soort ook gaan houden.
Nu vraag ik me af, heeft dit soort 24 uur per dag verwarming nodig?
Of mogen ze ook een groot deel van de dag op kamer temperatuur gehouden worden?
Het thuisfront vindt de verwarming niet zo leuk namelijk.

Als er andere messor soorten zijn waarbij dit wel kan dan hoor ik dat ook graag :P

Edit: Ik zag op internet dat er wel mensen zijn die het zonder verwarming doen.
Zie : http://myrm.proboards.com/index.cgi?boa ... hread=3871
Zijn hier mensen met dezelfde ervaring?
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Verwarming Messor barbarus

Bericht door Mika »

Eigenlijk weten we niet hoe het met de kolonies gaat: 2 mensen beweren dat het goed gaat met de kolonies.

We weten wat hun kamertemperatuur is, en hoe 'goed' de kolonies aangroeien op die temperatuur. Als je je kolonies op zolder houdt, waar het in de zomer 30° is zonder verwarming, dan kan ik me indenken dat een warmtematje niet nodig is. Vierentwintig uur per dag lijkt me niet nodig, maar anderzijds hebben ze er ook geen problemen van.
Je hebt warmtematjes van enkele Watt's, die bijna niets verbruiken.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Verwarming Messor barbarus

Bericht door ProXi »

Ja dat is het vervelende, je hebt nogal weinig informatie om goede conclusies te kunnen trekken.
Ik zag alleen dat ze in Engeland woonden. Dat is in ieder geval niet het warmte plekje van Europa als ik me niet vergis.
Maar dat zal natuurlijk ook wel verschillen van waar in Engeland je zit, maar dan nog verschilt het ook waar in huis je ze zet inderdaad.

Ik heb wel warmte matjes in gebruik, alleen niet de hele dag omdat de rest dat helaas niet waardeert.
Dit soort heb ik zelf al graag altijd willen hebben en wou het wellicht dit jaar dan ook echt gaan doen.
Alleen heb ik dus nog vraagtekens omtrent de verwarming.
Ik wil natuurlijk wel dat het goed gaat als ik ze heb en niet dat het een fiasco wordt en de kolonie dood gaat omdat het te koud is.
Als ze minder snel groeien vind ik dat niet erg, maar ze moeten wel gezond zijn, het goed hebben en dus blijven leven.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Verwarming Messor barbarus

Bericht door Mika »

Mijn grote kolonie is momenteel niet verwarmd, en die overleven dat natuurlijk. Maar het broed groeit natuurlijk niet aan. Ik heb ondertussen, op enkele maanden tijd, toch serieus veel uitval, hetgeen waarschijnlijk werksters zijn die van ouderdom sterven, en niet vervangen worden. Als je dan goed kan laten aangroeien tijdens de zomer, is dat misschien toch een methode waarbij je een dergelijke kolonie goed kan houden.

Ter info: waar ze wonen houden deze mieren duidelijk een siesta als het te warm is over de middag. Ze sluiten de nestingangen, en gaan weer naar buiten tegen ongeveer 17 uur.
DUCKDUCKGO!
Plaats reactie