Messor en Formica formicarium materiaal, licht en temp.

Vragen en info over nestcondities
Plaats reactie
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Messor en Formica formicarium materiaal, licht en temp.

Bericht door ANThousiasteling »

Beste mensen,

Ik ben van plan om Messor barbarus en Formica fusca te gaan houden.

Vraag 1: door welk materiaal kan Messor niet heen graven? Gips schijnt te zwak te zijn maar het nieuwe materiaal moet ook weer niet te hard zijn dat je het niet kunt bewerken.
Mijn kamer temp is constant rond de 22 graden. Vraag 2: Is dat warm genoeg voor Messor en Formica?
Vraag 3: Wat zal de reactie zijn van beide soorten als je hun totaal geen duisternis aanbied, leren ze daar dan niet mee omgaan?
Messor vind ik mooi vanwege de kleur en de verschillende formaten werksters (van minor tot major...en dan vooral de Major) en omdat ze zaden verzamelen, daarnaast behoren ze tot de redelijk makkelijke mierensoorten die ook nog eens grote volken maken. Vraag 4: Welk alternatief voor Messor zou jij aanraden?
Formica heb ik gekozen omdat ze van de europese soorten het grootst worden en redelijk makkelijk te houden zijn. Vraag 5: Welk alternatief zou jij voor deze soort aanraden?

Alvast bedankt voor de antwoorden.

Mvg. Kenneth
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Messor en Formica formicarium materiaal, licht en temp.

Bericht door Floris »

KM schreef:Vraag 1: door welk materiaal kan Messor niet heen graven? Gips schijnt te zwak te zijn maar het nieuwe materiaal moet ook weer niet te hard zijn dat je het niet kunt bewerken.
Glas, plexiglas. Zet het Ytong in een bak, en ze kunnen er niet uit. Voor het probleem van graven naar een waterreservoir, heb ik nog geen elegante oplossing gezien of gevonden.
Mijn kamer temp is constant rond de 22 graden. Vraag 2: Is dat warm genoeg voor Messor en Formica?
Dat hangt er vanaf wat 'rond' betekent. :) Tussen de 20°C en 24°C is uitstekend voor Formica fusca, ik vermoed dat Messor barbarus sneller groeit bij een iets hogere temperatuur. Je kunt een klein deel van het nest verwarmen; ze zullen daar dan het broed neerleggen.
Vraag 3: Wat zal de reactie zijn van beide soorten als je hun totaal geen duisternis aanbied, leren ze daar dan niet mee omgaan?
Misschien; dat is onbekend. Vooral Messor barbarus is gevoelig voor stress, daar zou ik dat zeker niet aanraden.
Messor vind ik mooi vanwege de kleur en de verschillende formaten werksters (van minor tot major...en dan vooral de Major) en omdat ze zaden verzamelen, daarnaast behoren ze tot de redelijk makkelijke mierensoorten die ook nog eens grote volken maken. Vraag 4: Welk alternatief voor Messor zou jij aanraden?
Ik denk dat het een goede keus is. Als ze voldoende rust krijgen, zijn ze makkelijk te houden.
Formica heb ik gekozen omdat ze van de europese soorten het grootst worden en redelijk makkelijk te houden zijn. Vraag 5: Welk alternatief zou jij voor deze soort aanraden?
Formica fusca is een leuke soort. Het is een soort die van kleine prooien houdt. Ze zijn minder makkelijk te vinden dan Lasius niger.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Messor en Formica formicarium materiaal, licht en temp.

Bericht door Mika »

Ik heb ook niet direct alternatieven voor Messor Barbarus. Een Camponotus soort eventueel.

Messor bijt op termijn door alles, behalve door metaalgaas en plexi en glas. Van buigzame buizen blijven ze eigenlijk ook nog af (mijn Atta beten of sneden daar wel door). Ik denk voor mezelf aan een water bassin, afgesloten door metaalgaas en plexiglas. Ze kunnen dan daarnaartoe graven, en eventueel komen dan de onderste kamers onder water te staan, maar dat hoeft dan geen probleem te zijn.

Door silicone bijten ze trager omdat het flexibel is, en het gewoon meegeeft in de maalbeweging. Voor acute problemen gebruik ik dus silicone.
DUCKDUCKGO!
Plaats reactie