Simpel Glasnest voor Camponotus

Vragen en info over nestcondities
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Menph
Lid
Berichten: 127
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Spijkenisse ZH NL
Leeftijd: 39

Simpel Glasnest voor Camponotus

Bericht door Menph »

Door schade en schande kwam ik er achter dat camponotus sp. zich niet thuis voelden in een y-tong nest. Waarschijnlijk hield ik ze te koud/vochtig.
Ik besloot nieuwe kolonies op te kweken in een reageerbuis met kleine arena. Toen de kolonies +/- 40 dieren sterk waren zette ik ze over in houtnesten met een klein y-tong waterreservoir. De kolonies groeiden goed (+/- 200 dieren opvolgende jaar) Na de winterrust (koelbox, 5 graden) bemerkte ik veel uitval. Was het houtnest dan toch te droog? Ik kon de gynes nog net op tijd overzetten in een reageerbuis.

Omdat de kolonies zich het prettigst voelde ik een reageerbuis heb ik een simpel glazen nest samengesteld. Het nest bestaat uit twee glazen plaatjes bijeengehouden door siliconenkit. In het midden zijn ze geperforeerd. Een kleine y-tong arena vangt via de geperforeerde uitsparing water op. Het water wordt doorgegeven via een cylindrisch watje aan het y-tong. het watje wordt bevochtigd met een plantenspuit. Een aangesloten reageerbuis fungeerd als noodreservoir. In de buiten arena bevind zich een licht vochtig y-tong blok waarop prooidieren worden gelegd. Een warmtekabel zorgt voor een goede temperatuur. Het glas geleid de warmte perfect. Het gehele nest is momenteel verduisterd.

Momenteel heb ik C. ligniperda en C. herculeanus in deze constructie. Helaas zijn de twee C. vagus (Mika) gestorven in de houtnesten.

Afbeelding
Schematische weergave van het glasnest.

Wat vinden jullie van dit glasnest? Wat zijn je eigen ervaringen met mieren in glas?
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Simpel Glasnest voor Camponotus

Bericht door Floris »

Ik begrijp je omschrijving en tekening niet goed genoeg om er iets over te kunnen zeggen.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
McElroy
Lid
Berichten: 70
Lid geworden op: 21 april 2011
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Simpel Glasnest voor Camponotus

Bericht door McElroy »

Ik ben heel benieuwd naar een foto!
Joachim
Lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 11 juli 2014
Locatie: Sluis, Nederland
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Simpel Glasnest voor Camponotus

Bericht door Joachim »

Het is al meer dan een jaar geleden dat deze persoon online geweest is, dus blijven hopen zou ik zeggen... :)
Lasius Niger-zwartbruine wegmier
Myrmica Rubra-rode steekmier
Temnothorax Nylanderi-bosslankmier
Formica Fusca-grauwzwarte mier
Lasius Flavus-gele weidemier
Messor Barbarus-oogstmier
Pheidole Pallidula-groothoofdm
Camponotus Barbaricus-Europese reuzenm
Plaats reactie