Tegenstrijdige verhalen: wel/geen vocht in het nest brengen?

Vragen en info over nestcondities
Plaats reactie
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Tegenstrijdige verhalen: wel/geen vocht in het nest brengen?

Bericht door ANThousiasteling »

Beste mierenhouders,

Ik heb al veel artikelen gelezen op dit forum die gaan over het vochtig houden van het nest of een deel er van. Een aantal mierenhouders zweert erbij dat dit moet om een een mierenkolonie succesvol op te kunnen kweken. Zonder problemen gaat dit echter niet: ondergelopen kamers, schimmel en condens in het nest, moeilijke constructies om ook bij afwezigheid het vocht via een hevel/wiek het nest in te laten lopen etc. etc. Daarnaast zijn er ook geluiden van mierenhouders die met succes kolonies houden en alleen maar vocht aanbieden via de buitenwereld. Nu zou ik mij goed kunnen voorstellen dat de hoeveelheid vocht en het wel of niet vochtig houden van een deel van het formicarium vooral ook afhangt de soort die je houdt.

Om enige duidelijkheid te krijgen in de warboel van suggesties en tips zou ik iedereen de volgende vraag willen stellen:
1. Wie heeft goede ervaring met het succesvol houden van een mieren kolonie waarbij er geen vocht in het formicarium zelf wordt aangeboden maar alleen via de buitenwereld? 2. Om welke soort gaat het en hoe groot is de kolonie nu ongeveer?
3. Wie heeft er juist uitgesproken slechte ervaringen met het niet aanbieden van vocht in het nest en heeft gemerkt dat als er wel vocht in het nest wordt gebracht de kolonie het ineens veel beter deed? 4. Om welke soort gaat het en hoe groot is de kolonie nu ongeveer? 5. Kun je kort omschrijven hoe jij het vocht in het nest krijgt?

Ik doe vooral een beroep op de mieren liefhebbers die al meerdere jaren met de hobby bezig zijn (en het liefst kolonies hebben die uit meerdere duizenden exemplaren bestaat). Jullie ervaring is onmisbaar.

Bedankt voor de moeite, Kenneth.
Laatst gewijzigd door ANThousiasteling op 24 feb 2012, 11:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Tegenstrijdige verhalen: wel/geen vocht in het nest brengen?

Bericht door Floris »

Of er vocht benodigd is is afhankelijk van de soort en koloniegrootte. Myrmica rubra bijvoorbeeld heeft zeker een vochtig nest nodig, voor Messor barbarus is dat veel minder belangrijk.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Tegenstrijdige verhalen: wel/geen vocht in het nest brengen?

Bericht door ANThousiasteling »

Dat het wel of niet vochtig moeten houden van een deel van het nest afhankelijk is van de soort kan ik goed begrijpen. wat ik niet begrijp is dat de kolonie grootte er toe doet. Als eieren niet uitkomen omdat het nest te droog is dan is dat toch nog steeds het geval ook al neemt het aantal mieren in het nest toe. Verdrogen doen die eieren toch in beide gevallen, ongeacht of de kolonie uit enkele honderden of duizenden werksters bestaat? Of zie ik dat verkeerd?

Begrijp ik dat jij ruime ervaring hebt met Myrmica rubra en Messor barbarus! Heb je het zelf bij deze soorten geprobeerd om de kolonie te houden zonder nest bevochtiging en wat waren de resultaten? Wat bedoel je met "veel minder belangrijk" bij Messor? Kan ik daar uit ook begrijpen dat GEEN vocht aanbieden in het nest maar alleen via de buitenwereld de ontwikkeling van een kleine kolonie naar een grotere niet in de weg zal staan?!

Met welke soorten heb je nog meer uitgebreide goede of slechte ervaring wat betreft vocht in het nest?

Nieuwe lezers, zie het eerste kopje voor de vragen van dit forumonderdeel.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Tegenstrijdige verhalen: wel/geen vocht in het nest brengen?

Bericht door Floris »

KM schreef:Dat het wel of niet vochtig moeten houden van een deel van het nest afhankelijk is van de soort kan ik goed begrijpen. wat ik niet begrijp is dat de kolonie grootte er toe doet.
Grote kolonies kunnen zelf vocht het nest inbrengen en daar verdampen.
Begrijp ik dat jij ruime ervaring hebt met Myrmica rubra en Messor barbarus!
Ik heb nog nooit een Messor sp. gehouden.
Wat bedoel je met "veel minder belangrijk" bij Messor?
'Veel minder belangrijk' bedoel ik net als dat het voor een hagedis vocht minder belangrijk is dan voor een kikker. Ze zijn aangepast aan hun natuurlijke leefomgeving.
Kan ik daar uit ook begrijpen dat GEEN vocht aanbieden in het nest maar alleen via de buitenwereld de ontwikkeling van een kleine kolonie naar een grotere niet in de weg zal staan?!
In zekere mate, zeer afhankelijk van de soort. Een koningin alleen zal nooit vocht kunnen reguleren. Woestijnsoorten hebben weinig vocht nodig, soorten die voorkomen in de bosbodem veel.
Met welke soorten heb je nog meer uitgebreide goede of slechte ervaring wat betreft vocht in het nest?
Ik begrijp dat je opzoek bent naar statistisch verantwoorde onderzoeksresultaten en absolute waarheden. Een van de charmes van de mierenhobby is dat er weinig over bekend is; deze zekerheden kunnen op veel gebieden niet geboden worden.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Tegenstrijdige verhalen: wel/geen vocht in het nest brengen?

Bericht door ANThousiasteling »

Absolute waarheden en statistisch verantwoorde onderzoeksresultaten, als iemand ze heeft hoor ik ze graag. Ik begrijp wat je bedoeld. Waar ik naar opzoek ben zijn jou en andermans specifieke ervaringen wat betreft vocht in het nest met de soorten die jullie hebt gehouden. Als diverse mierenhouders vocht gebruiken bij een bepaalde soort en daarmee grote goed lopende kolonies kunnen krijgen terwijl anderen door ervaring hebben geleerd dat geen vocht inbrengen tot (grote) problemen lijdt bij deze soort, dan kun je wel stellen dat vocht inbrengen bij deze specifieke soort een absolute must is. Het omgekeerde is natuurlijk ook waar.

Ervaringen bundelen kan tot mooie conclusies en absolute waarheden leiden.

Heb jij trouwens succes gehad met soorten waar je GEEN vocht in het nest hebt gebracht? Of bood je dit vocht gewoon altijd standaard aan?!
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Tegenstrijdige verhalen: wel/geen vocht in het nest brengen?

Bericht door Floris »

Ik bied altijd verschillende vochtigheden door het nest aan. De mieren kiezen dan zelf om hun broed op de beste plaats neer te leggen.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Tegenstrijdige verhalen: wel/geen vocht in het nest brengen?

Bericht door ANThousiasteling »

" Verschillende vochtigheden door het nest heen" 1. Doe je dat standaard bij elke mierensoort die je houd? Of maak jij nog onderscheid tussen de soorten? 2. Welke soorten hebben volgens jou absoluut 100% zeker vocht in het nest nodig en zullen het niet of slecht doen als je daar vanaf wijkt?
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Tegenstrijdige verhalen: wel/geen vocht in het nest brengen?

Bericht door Floris »

KM schreef:Verschillende vochtigheden door het nest heen Doe je dat standaard bij elke mierensoort die je houd? Of maak jij nog onderscheid tussen de soorten?
Ik heb zelf niet zoveel soorten. Ik heb alleen mijn Myrmica rubra extra vochtig.
2. Welke soorten hebben volgens jou absoluut 100% zeker vocht in het nest nodig en zullen het niet of slecht doen als je daar vanaf wijkt?
Zie de betreffende caresheets. De mieren die geen vocht nodig hebben, zijn de uitzondering en als zodanig aangegeven.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Tegenstrijdige verhalen: wel/geen vocht in het nest brengen?

Bericht door Mika »

Heel lang geleden had ik al Crematogaster scutellaris opgegeven als soort die kan overleven zonder vocht in het nest. Ze vermijden dat zelfs.

Lasius niger leeft tot diep in de grond, en het is daar meestal vochtig. Eitjes en larfjes hebben zeker een vochtige omgeving nodig. Poppen kunnen droger. Myrmica rubra heeft het graag veel vochtiger, en overleeft zelfs 'met de voeten in het water': de larfjes blijven dan in leven.

Punt is eigenlijk: als je leest dat ze 'droger' kunnen overleven: dit wil zeggen dat ze grotere droge gebieden in het nest verdragen dan bijvoorbeeld Myrmica rubra. Niemand van ons wil Lasius niger in een droog nest houden: ze gaan dan dood. Ik denk niet dat je al een ander antwoord gekregen hebt op je vraag. Als een kolonie lasius niger in volle expansie is, en zeer veel poppen heeft, dan hoeven ze op de plaatsen waar er poppen liggen geen of niet veelvochtigheid, en dat kan een groot gedeelte van het nest zijn. Maar niet zonder vocht: dat lukt niet. Er is er uiteindelijk maar eentje die moet overtuigd worden. De reden dat ze niet in je nest gaan, is omdat het te droog is.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
mpower000
Lid
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 april 2009
Locatie: Antwerpen
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Tegenstrijdige verhalen: wel/geen vocht in het nest brengen?

Bericht door mpower000 »

Over Messor barbarus kan ik zeggen dat ik ze aanvankelijk in een nest hield dat gedeeltelijk bevochtigd werd, maar sinds de kolonie enkele honderden mieren groot is, houd ik ze in een nest dat 100% droog is (natuurlijk wel steeds drinkmogelijkheid in de buitenwereld). Ze zitten nu al verscheidene jaren in een volledig droog nest en ze doen het nog steeds geweldig.
-Camponotus vagus
-Messor barbarus
-Myrmica rubra
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Tegenstrijdige verhalen: wel/geen vocht in het nest brengen?

Bericht door ANThousiasteling »

Crematogaster scutellaris (Mika) en Messor barbarus (mpower000), kijk aan die info hebben we wat. Ik roep meer mensen op om met hun ervaringen te komen.

Beste Mika, ik realiseer mij ook wel dat de kans zeer groot is dat ik het helemaal verkeerd heb met mijn Lasius niger maar soms kom je tot nieuwe conclusies omdat iemand eigenwijs genoeg is om eens iets anders te proberen en blijkt het toch te werken terwijl we eerst dachten dat het niet kon. En laten we eerlijk zijn, op basis van de aanwezige info op het forum is het helemaal niet zo vreemd dat je als beginneling denkt dat er dus soorten zijn die je zonder extra vocht in het nest kunt houden. Mede omdat mijn kolonie het zonder extra vocht nog steeds erg goed doet denk ik dat het waarschijnlijk niet aan het vocht ligt dat ze het kunstnest nog niet zijn ingetrokken, maar dat het ligt aan het feit dat de kolonie gewoon nog niet groot genoeg is en ze daardoor nog voldoende ruimte hebben in de slang. Maar goed, voor hetzelfde geld heb jij gelijk...de tijd zal het leren. Bedankt trouwens voor de uitleg hoe het woord "droger" nu eigenlijk moet worden begrepen, zo is dat ook weer duidelijker.
Laatst gewijzigd door ANThousiasteling op 24 feb 2012, 11:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
barbet
Lid
Berichten: 238
Lid geworden op: 23 november 2011
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Tegenstrijdige verhalen: wel/geen vocht in het nest brengen?

Bericht door barbet »

Mijn messor barbarus verhuisd onmiddelijk weg van vochtige kamers en verblijft alleen in droge kamers. Condens in een kamer gebruiken ze wel als drinkwater. Eitjes worden per direct naar droge kamers gebracht. Punt is wel dat mijn kolonie jong is en ik redelijk onervaren, maar mijn gevoel zegt dat messor droge kamers waardeert.
Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs. Spr. 6:6
Aphaenogaster schurri - Q&A
Lasius Niger
Messor Barbarus - Q&A
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Tegenstrijdige verhalen: wel/geen vocht in het nest brengen?

Bericht door dvd »

Dus een messor gyne mag niet in een proefbuisje met water?
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Tegenstrijdige verhalen: wel/geen vocht in het nest brengen?

Bericht door Mika »

barbet schreef:Mijn messor barbarus verhuisd onmiddelijk weg van vochtige kamers en verblijft alleen in droge kamers. Condens in een kamer gebruiken ze wel als drinkwater. Eitjes worden per direct naar droge kamers gebracht. Punt is wel dat mijn kolonie jong is en ik redelijk onervaren, maar mijn gevoel zegt dat messor droge kamers waardeert.
Ik denk dat dit het uitlegt. Ik maak de volgende hypothese: in de vrije natuur overleven Crematogaster gynes in lege galappels en dergelijke. Overdag zijn die bloedheet, en kurkdroog. 's Morgens en 's nachts zet er zich daar condens vocht op af, dat ze absoluut nodig hebben om te overleven. Bij Messor barbarus is het mogelijk hetzelfde, ook al leven ze onder de grond.

Dus: in ideale omstandigheden: iets dat soms condensvocht geeft, dat ze kunnen drinken. Realistischer (en iets minder goed) een buisje met watervoorraad.
DUCKDUCKGO!
FenixGoesEvil
Lid
Berichten: 622
Lid geworden op: 28 september 2013
Locatie: Olen, België
Gender:
Leeftijd: 25

Re: Tegenstrijdige verhalen: wel/geen vocht in het nest brengen?

Bericht door FenixGoesEvil »

Ik heb een vraag nadat jullie zeiden dat de Myrmica rubra goed vochtig moet zijn.
Heeft iemand een idee hoeveel water ik in een ytong nest moet doen van 13x20x7? Met een ongevere hoeveelheid ben ik al tevreden.
Messor barbarus
Myrmica rubra
Lasius niger
Lasius Flavus
Camponotus barbaricus
(Crematogaster scutellaris)
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Tegenstrijdige verhalen: wel/geen vocht in het nest brengen?

Bericht door Floris »

FenixGoesEvil schreef:Heeft iemand een idee hoeveel water ik in een ytong nest moet doen van 13x20x7?
Dat hangt af van de vorm van het nest en de manier van bevochtigen. Myrmica rubra moet goed vochtig zitten, maar ze kunnen niet zwemmen.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
FenixGoesEvil
Lid
Berichten: 622
Lid geworden op: 28 september 2013
Locatie: Olen, België
Gender:
Leeftijd: 25

Re: Tegenstrijdige verhalen: wel/geen vocht in het nest brengen?

Bericht door FenixGoesEvil »

De vorm is gewoon een rechthoekige balk om het zo te noemen, ik heb het nest al gemaakt maar nog niet echt een idee voor goede bevochtiging.


mvg,
Messor barbarus
Myrmica rubra
Lasius niger
Lasius Flavus
Camponotus barbaricus
(Crematogaster scutellaris)
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Tegenstrijdige verhalen: wel/geen vocht in het nest brengen?

Bericht door Floris »

Kun je een nieuw onderwerp starten op het forum over formicaria en daar duidelijke foto's van het nest bij plaatsen?
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
MichaelB
Lid
Berichten: 272
Lid geworden op: 08 december 2012
Locatie: Geleen
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Tegenstrijdige verhalen: wel/geen vocht in het nest brengen?

Bericht door MichaelB »

Ik merk zelf bijvoorbeeld bij de lasius dat ze echt reageren op vocht in het nest.
En heb het idee dat voornamelijk de poppen (de warmte) en het vocht nodig hebben.(ik denk door het vlies waar ze inzitten dat als dat te droog is ze er moeite hebben uit te komen.)
Wanneer ik de linkerkant van het formicarium bevochtig raakt de kolonie binnen 5-10 min in een grote verhuizing en worden de poppen massaal naar de linkerkant verhuisd en tegen de de rand van de kamers geplakt.

De messor bij mij doet inderdaad het tegenover gestelde. Hoe droger hoe beter.

Daarbij heb ik een test uitgevoerd met betrekking tot vochtigheid die tot heden goede resultaten boekt.
Ik heb in eerste instantie een aantal kolonies naast mekaar gezet en er een 5tal met een open reageerbuis laten overwinteren.
Daarnaast heb ik dan een 5tal de ingang met groene schuim gedicht en er een gaatje ingemaakt voor de werkster om er door te komen.
Of te wel de ingang vernauwd. Hierbij heb ik gemerkt dat niet alleen de condities van de reageerbuis optimaliseren (schoner watje en glas, maar ook gezonder ogende werksters, larve en gyne) maar ook de eileg erdoor wordt beinvloed. De soorten die een vernauwde ingang hadden hadden over het algemeen 20-40% meer larfjes en leken na de winterslaap iets sneller te ontwikkelen. Het ontwikkelen werd nadien weer ingehaald door de andere groep toen langere tijd de temperatuur verhoogde.
Maar ik merk zowel in gedrag als conditie dat het erop lijkt dat ze het fijner vinden met een vernauwde ingang dan gewoon een open reageerbuisje. En verwacht dat het te maken heeft met de beter controleerbare luchtvochtigheid in een vernauwd reageerbuisje.

Wat mij irriteert is dat er nog geen optie is ontwikkeld en ik er ook nog geen heb kunnen bedenken waarin de bevochtiging zo zuinig en effectief gaat als in een reageerbuis.
Wanneer je kijkt naar het verlies in vocht is dat theoretisch gezien ontzettend hoog.
Een beetje vocht in een reageerbuis zorgt maanden voor optimale condities, waarin een nest weet ik hoeveel water verloren gaat.
Naar mijn mening komt dit door direct contact met de steen.
Momenteel ben ik aan het onderzoeken of het niet mogelijk is een reageerbuis systeem te ontwikkelen voor een heel nest.
Waarin het vocht zo optimaal mogelijk verspreid wordt zonder al die verliezen.
En er een soort systeem van herbevochtiging door verdamping plaats vind.
Maar, en nu komt het het: ook nog natuurlijk oogt!

Nu zijn er al systemen die het verlies terugbrengen zoals dit bijvoorbeeld:
http://www.anthouse.es/escayola-ytong/3 ... tower.html
Dit is zo'n soort systeem waarin het vocht circuleert.
Nu moet ik zeggen helaas dat ik met dit systeem slechte ervaringen heb en de camponotus barbaricus die ik hier in had is overleden.
Daarbij had ik het idee dat het wellicht te vochtig was en vind ik de uitwerking niet mooi.
Daarnaast is het haast onmogelijk om de dikke gynes erin te krijgen en laat staan eruit te krijgen. (heb ik ervaren)
De ingang was veel te nauw. Ook als je hem schoonmaakt krijg je de steen er haast niet fatsoenlijk uit en heb je meteen 40 krassen op het acryl.
Tevens gaat het dan qua temperatuur ook lastiger omdat het water door de hitte extra verdampt wat wellicht bij een aantal soorten niet ideaal is.
En het is lastiger te bepalen hoe warm het nu daadwerkelijk in het nest is, omdat ik een sonde heb die ik dan op de buiten wereld leg maar deze altijd zal afwijken.
Kortom: Ja, ik ben zeer kritisch :p en nee, ben niet snel tevreden!

Ik wil in de nabije toekomst een test doen waarin ik een klein reageerbuisje verwerk in een ytong blok zonder dat het watje de stenen raakt
Dit zou theoretisch ervoor moeten zorgen dat de lucht in de kamers wel een goede vochtigheid zouden moeten hebben zonder dat je om de 2 dagen moet sprayen of wat dan ook.
Daarbij ben ik aan het denken deze test uit te voeren met een dichtere soort steen om te kijken wat dat oplevert.
Dit zal ik waarschijnlijk in de zomer gaan testen als ik wat meer tijd heb en buiten kan boren schuren etc.
Lasius Niger
Myrmica Rubra
Messor Barbarus
Reticulitermes grassei
Lasius Flavus x 2
Formica Rufibarbis
Temnothorax nylanderi
Pheidole Pallidula
Nieuwste aanwinst: Diacamma Sp.
Plaats reactie