Vermogen warmtemat

Vragen en info over nestcondities
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Vermogen warmtemat

Bericht door Floris »

Om een formicarium of terrarium op een temperatuur tussen de 20°C en 30° te houden, welke vermogen moet een warmtemat die je eronder legt hebben?
Misschien is dit niet zo te zeggen en moet je uitproberen wat de juiste temperatuur geeft?
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Shadowsong
Lid
Berichten: 155
Lid geworden op: 01 november 2007
Gender:
Leeftijd: 39

Re: Vermogen warmtemat

Bericht door Shadowsong »

Vast uitproberen, die van mij is 28 watt en als ik die eronder leg wordt het makkelijk 30 graden en krijg ik megacondensatiedruppels.

Nu dat is al even geleden, na wat zoeken zet ik de warmtemat schuin naast het formicarium, de temperatuur is zo op koude dagen tussen 20-25 graden langs 1 kant van het nest.
Bij warme dagen verhuizen ze ietsje weg van de mat, maar ik heb geen extreme condensatie meer.

Nuja ik lekker nieuw zijn dus ga nog veel moeten leren door doen :lol:
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Vermogen warmtemat

Bericht door Mika »

De bereikte temperatuur hangt vooral af van het gebruik.

Een dergelijke warmtemat zal vooral warmte stralen. Leg je een matje van 7 Watt in een koude kamer, dan zal dat geen verschil maken, en het matje zelf zal ook koud blijven, op een maximaal vermogen. Leg je hetzelfde matje tussen 2 houten blokken, dan zal de warmte niet weggeraken, en kan de temperatuur tussen de blokken oplopen tot 40°C. Daarboven treedt de thermo-elektrische weerstand van het materiaal van de mat op, dus veel hoger kan het matje niet worden. Die 40°C wordt dus bereikt met een lager verbruik, dan in de koude kamer (veel verschil zal het niet maken).

Leg je dus een matje bovenop een nest, dan zal meer dan de helft van de energie naar boven weggestraald worden. Leg je er iets boven, dan kan het plaatselijk heel warm worden. Als er redelijk grote kamers zijn (in het nest), en je hebt maar een gedeelte bedekt met de warmtemat, dan zal de temperatuur niet zo oplopen; bovendien kunnen je mieren dan nog verhuizen.

Ik zet een warmtemat rechtop tussen 2 verticale formicaria: op die manier wordt de energie het beste benut.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Vermogen warmtemat

Bericht door mn »

Als ik nu 26 graden wil, moet ik het matje zo proberen te leggen tot ik de 26 graden bereik toch ?
Of heb je aan het matje een (iets) waarmee je je matje op temperatuur brengt ?
En nog een vraagje.
Ik wil 24/26 graden bereiken hoeveel Watt zou ik dan moeten nemen, ik gok een 28 Watt ?
Laatst gewijzigd door XToF op 18 aug 2008, 17:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Spelling verbeterd
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Shadowsong
Lid
Berichten: 155
Lid geworden op: 01 november 2007
Gender:
Leeftijd: 39

Re: Vermogen warmtemat

Bericht door Shadowsong »

Mika schreef:Ik zet een warmtemat rechtop tussen 2 verticale formicaria: op die manier wordt de energie het beste benut.
Dat was ik dus ook van plan in de toekomst :lol: Misschien ook wel logisch.

Om de temperatuur nauwkeurig te regelen zijn er denk ik wel termostaten en regelbare warmtematjes, tegen een prijsje natuurlijk. :roll:
Draaien en keren en de afstand aanpassen werkt ook wel. :lol:
Plaats reactie