Warmtematje

Vragen en info over nestcondities
Plaats reactie
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Warmtematje

Bericht door mn »

hoi.

Ik heb een vraagje in verband met een warmtematje.
Heeft er iemand een idee van hoeveel Watt ik nodig heb om een temperatuur van 24/28°C te bereiken ?
Ik heb eigenlijk een temperatuur van 26°C nodig, maar stipt zal niet lukken.
Ik ben van plan om mijn warmtematje op een blok ytong met glas te leggen, zo dat de bovenkant warm wordt.
Ter info ( ik ga pheidole pallidula houden ).
Laatst gewijzigd door Floris op 05 okt 2008, 22:33, 3 keer totaal gewijzigd.
Reden: Spelling verbeterd
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Warmte matje

Bericht door XToF »

Als je je nest in een kamer zet met een omgevingstemperatuur van 28°C heb je geen extra vermogen nodig om je nest tot 28°C te verwarmen. Je koopt dan best een warmtemat van 0 Watt.
Heb je je nest in kamer met een omgevingstemperatuur van -28°C staan, dan zal elke conventionele beschikbare warmtemat ontoereikend zijn.
Wat ik met deze extreme ietwat ludieke voorbeelden wil stellen is dat het vermogen dat je nodig hebt om een temperatuur van 28°C te bereiken in het nest, afhankelijk is van ontzettend veel parameters zoals de omgevingstemperatuur, de warmtecapaciteit van de materialen, de warmte-overdrachtscoëfficiënten en een hele reeks andere thermodynamisch rariteiten.
Kijk daarom niet naar hoeveel Watt je nodig hebt, maar koop je warmtematjes in functie van de afmetingen van het nest dat je wil bedekken. Bedek hierbij nooit het gehele nest met een warmtematje, 1/4 van het totale oppervlak volstaat!
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Warmte matje

Bericht door mn »

Oké maar neem nu dat de temperatuur 22 graden is dan kom ik toe met een matje van 7 wat ?
Om het tot neem 26 graden te brengen toch ?
Of begrijp ik je niet goed.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Warmtematje

Bericht door Floris »

De meeste warmtematjes worden ongeveer even warm. Als het vermogen (in Watt) groter is, is het oppervlak ook groter. Ze leveren dus meestal per oppervlak ongeveer hetzelfde vermogen.
Je zult toch met een thermometer een beetje moeten testen op welke manier je de juiste temperatuur krijgt.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Warmte matje

Bericht door Phantom »

Ligt erg aan de isolatie en de ongeving waar je bak staat. Als het een dubbelglazen bak is met glaswolafsluiting (ik noem maar wat), dan kan je je bak gewoon langzaam laten opwarmen met een zwakste type warmtematje. Als het minder goed geïsoleerd, met alleen een enkelglazen want en met open bovenkant, zal je waarschijnlijk een wat sterkere moeten hebben. Zoals gezegd is het meer een kwestie van trial and error dan het te kunnen beredeneren.
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Warmte matje

Bericht door mn »

Ik begrijp wat je bedoelt
Ik heb een Ytong blok met een glasplaat boven op en misschien 1 aan de zijkant ( toekomstig he )
En dit nest staat in een glazen bak ik sluit het af met een glazen plaat en een verluchtingspompje
Ik wil geen warmte matje kopen die te warm wordt en de miertjes sterven
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Plaats reactie